HOT or NOT

elstinkydermeister

Belezen gebruiker
mss wat laat, maar hier wil ik toch op reageren aangezien ik wel iets van de onderzoekswereld ken

yeti zei:
Valt er enig verschil te bespeuren tussen Auschwitz & een instituut waarin vivisectie bedreven wordt?

als jij echt vind dat er geen verschil is heb ik medelijden met jou: Auschwitz bestond voornamelijk voor 1 enkele reden en dat was massamoord op mensen. Instituten die zich bezig houden met onderzoek, door vivisectie of hoe dan ook, bestaan ook voornamelijk voor 1 reden, en dat is uitvissen hoe het menselijk lichaam werkt en hoe het kan 'gemaakt' worden als er iets fout gaat (ziekte). Maw, hoe je het ook probeert te draaien of te keren, dus net het tegenovergestelde van massamoord op mensen. En ja, daar sterven dieren voor, en nee dat is absoluut niet vergelijkbaar met massamoord op mensen.

Niet Peter Janssen hoort in de cel maar de eigentijdse kampbeulen die vermomd als manager of wetenschapper deze marteling en massamoord bedrijven om hun honger naar cashflow te kunnen stillen.

again, als jij echt denkt dat het grootste deel van de wetenschappers er plezier in hebben dieren te martelen en te vermoorden (buiten discussie gelaten of dit wel de correcte termen zijn om te beschrijven hoe er onderzoek gedaan wordt), dan heb ik oprecht medelijden met jou. Alle wetenschappers die ik persoonlijk ken leven maar voor 1 zaak, en dat is onderzoeken hoe het menselijk lichaam werkt en de daaruit voortkomende remedies. Vinden zij het leuk om dieren te 'vermoorden'? Nee natuurlijk, maar dat is een noodzakelijk kwaad dat ze erbij nemen.

shokora

Wijs gebruiker
Wat vind je dan van proefdieren die gebruikt worden voor cosmetica of dieren die op massale schaal vermoord worden voor bont? Ik vind de vergelijking met concentratiekampen ook niet echt legit, maar het is niet alsof alle proefdieren sterven 'voor een hoger doel' en daarbij zo goed mogelijk behandeld worden...

elstinkydermeister

Belezen gebruiker
shokora zei:
Wat vind je dan van proefdieren die gebruikt worden voor cosmetica of dieren die op massale schaal vermoord worden voor bont?

dat vind ik totaal verkeerd en als het aan mij lag werd bont verboden, evenals testen op dieren als het om cosmetica gaat. Alhoewel bont nog enig nut kan hebben, voor eskimos dan, valt het in de westerse wereld in hetzelfde straatje als cosmetica: uiterlijk/schone schijn, waardeloos dus.

cropp

Badass junkie
dus je bent tegen dierproeven, alleen als je daar op lange termijn mensenlevens mee kunt redden is het een ander verhaal?

elstinkydermeister

Belezen gebruiker
ja, is dat dan zo raar?
Ik kwam ooit langs een wei waar twee pubertjes schapen aan het afranselen waren met houten stokken. Ben toen gestopt en heb hen een koekje van eigen deeg gegeven. En toch vind ik dat sommige dierproeven moeten kunnen.
Vroeger was ik vegetarier (na jaren mee gestopt omdat mijn lichaam eronder leed bij veel sport), en toch had ik er ook geen problemen mee dat, om het voorbeeld van de eskimos weer te nemen, die mensen zeehonden doden voor het vlees.
Het leven is nu eenmaal niet zwart/wit, maar eerder een hoop grijze tinten. Ik snap dat het soms eenvoudiger is om zwart of wit te kiezen en ik respecteer ieders keuze, maar ik vind ook dat je moet nadenken over die keuzes, nagaan of ze niet te extreem zijn, en in dat geval voor een weloverwogen grijs kiezen.

deadlock

Badass junkie
cropp zei:
dus je bent tegen dierproeven, alleen als je daar op lange termijn mensenlevens mee kunt redden is het een ander verhaal?
Uiteraard. Tenzij je natuurlijk nog nooit in je bewuste leven medicatie hebt gebruikt kan je ook niet tegen het doen van medische proeven op dieren zijn.

Sowieso worden proefdieren tegenwoordig trouwens veel minder ge-euthanaseerd maar herplaatst. Nee, witte muizen en ratten natuurlijk niet.

Bovenaan