Capsaicin (CAP) is an ingredient of peppers that has biological activities at low doses but causes gastrointestinal (GI) discomfort at high doses. However, the GI effects of high doses of CAP and the evaluation criteria to determine this remain unknown. ...
www.ncbi.nlm.nih.gov
Long story short:
Als het op muizen aankomt, kan je beter maximaal 40mg/kg lichaamsgewicht eten. Daarboven zou ongezond zijn omdat het (de verhouding) microben aan kan tasten en mogelijk zelfs weefselschade kan opleveren.
Voor mensen is dit ongetwijfeld anders. Bij mensen ligt de LD50 waarde per kg vele malen hoger dan bij muizen.
Maargoed, laten we even uitgaan van die 40mg/kg capsaïcine.
Bij een persoon van 80kg, komt dat dus neer op maximaal 3200mg. Ofwel 3,2g.
Ghost peppers (moeilijk hete pepers, maar echt moeilijk heet. Nog een goede slag heter dan Madame Jeanettes. Vanaf 2006 was het de heetste peper ter wereld. Inmiddels al voorbij gestreefd door Carolina Reaper en onofficieel Pepper X) zouden tussen de 2% en 4% aan capsaïcine bevatten.
Chili peppers are an important constituent of many foods and contain medicinally valuable compounds, such as capsaicin and dihydrocapsaicin. As various dietary botanicals have anticancer properties, this study was aimed to examine the effect of Ghost ...
www.ncbi.nlm.nih.gov
Een gemiddelde ghost pepper weegt tussen de 7 en 9 gram aldus wikipedia.
Laten we uitgaan van de grootste getallen.
Dus 9g = 9000mg
4% van 9000mg = 360mg
3200mg / 360mg = 8,89 ghost peppers
Vanaf dan zou er dus wel wat schade op kunnen treden aan je maag darmstelsel. Daaronder zou je safe moeten zitten.
Voordat je de LD50 bereikt, zal je nog wel meer moeten eten. Maar daar ga ik het hier niet over hebben.
Bijna 9 ghost peppers.... Nou mij niet gezien hoor, dat ik die in een keer op eet.
Dus hot sauces en sambal door je eten. Je lichaam kan best wat hebben. Het hete in pepers komt doordat de capsaïcine je pijnreceptoren activeert. In feite gaat er niets stuk, maar je pijn systeem wordt even voor de gek gehouden en het voelt dus exact hetzelfde als je mond verbranden.
Daar zit voor mij nog het grootste gevaar in. Dat ik heet eten eet dat nog te warm is, maar het niet doorheb door de pittigheid, dat ik daardoor m'n mond verbrand.