Pittige Peper Plantage (eigen kweek)

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Bijzonder soortje, very gay. :)
Ja ze zijn leuk hè!
In eerste instantie kwam ik erop omdat sugar rush wel lekkere fruitige pepers zijn. Maar toen zag ik deze tripey variant en was ik al helemaal verkocht. Had deze ook ergens vlak voor de winter al besteld.

De andere zaden zijn deze week pas besteld. Behalve de gele pepers en de gewone Bhut Jolokia, die komen van eigen kweek.

Ben er nog niet uit, een witte soort lijkt me wel wat.
De planten hier kreunen en steunen maar ze leven nog.
Ik heb helemaal niets overwinterd dit jaar.

Relmuis

Wijs gebruiker
Scotch Bonnet en Big Mustard Mama hangen rijp aan de plant maar het rijpen gaat heel traag.
En hele kleine jolokia's.

Big Mustard Mama heb ik al veel klachten over gekregen, dat is altijd een goed teken. :grinning:
Een kerriesoepje deed de buurvrouw doen rondrennen.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Scotch Bonnet en Big Mustard Mama hangen rijp aan de plant maar het rijpen gaat heel traag.
En hele kleine jolokia's.

Big Mustard Mama heb ik al veel klachten over gekregen, dat is altijd een goed teken. :grinning:
Een kerriesoepje deed de buurvrouw doen rondrennen.

Hoe verhoudt de smaak zich tot ghost peppers?
Qua scoville liggen ze redelijk bij elkaar in de buurt zo te zien.

Relmuis

Wijs gebruiker
De planten hier kunnen wel wat zon gebruiken.
Eentje is net een kapstok, de rest heeft hier en daar nog wat bladeren behalve Scotch Bonnet, die hangt nog vol pepers die langzaam rijpen.
Bijzondere plant.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ja zei Lucy, volgend jaar nemen we wel minder planten hoor. Minder soorten. Kostte toch wel veel tijd vorig jaar.

"Nu zouden we wèl oppassen en zou het niet uit de hand lopen. Maar we belanden weer in dezelfde situatie of in een nog ergere."

Oké het zijn 'maar' drie trays op het moment. Maar ik heb de Bhut Jolokia nog niet overgepot en ik heb nog twee soorten tomaat staan en aubergines.

1000034028.jpg

1000034031.jpg

1000034032.jpg

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Eind van de middag tussen de bedrijven door eindelijk wat tijd gevonden om in elk geval de laatste peper zaailingen (Bhut Jolokia Chocolate) en een deel van de tomaten te verpotten. Was wel ècht nodig inmiddels.

Ik heb die tomaten maar lekker diep ingestopt, gezien ze al zo'n lange steel hadden.

1000035313.jpg
1000035314.jpg

djiego

Badass junkie
Wat leuk! Je pakt het wel ontzettend serieus aan, kan ik nog een hoop van leren.

Weliswaar geen pepers (lijkt me wel heel leuk om te proberen) maar dit jaar voor het eerst zelf cherry tomaat en mini paprikaatjes (zijn ook soort pepers toch ;p) van zaad tot plant.

Ik had niet verwacht hoe leuk het is. En het eerste rode tomaatje smaakte echt een stuk beter dan de waterige dingen uit de super.

De zaadjes simpel laten ontspruiten en in kleine opkweekbakjes ( van die kartonnen die je daarna rechtstreeks in de potaarde kunt planten). Het labelen is een goed idee trouwens, inmiddels ca 20 planten en moeilijk te meten hoe het precies verloopt).

Tomaten blijken via het dieven super eenvoudig te vermenigvuldigen trouwens. Regen vinden ze niet fijn.

Wel merk ik dat de bladeren wat verkleuren bij sommige planten als ze wat groter zijn, ik vermoed voeding. Ook gisteren hydrokorrels gehaald om bij dit warme weer meer vocht in de potten te kunnen vasthouden. Ze hebben zoveel water nodig.

Super leuke hobby, ik zal ook wat updates doen.

Bijlagen

• 17221696480812770641037906560317.jpg
    17221696480812770641037906560317.jpg
    265,5 KB · Weergaven: 6
  • 17221697470223560413292164155138.jpg
    17221697470223560413292164155138.jpg
    147,9 KB · Weergaven: 5

djiego

Badass junkie
Slakken.

Hebben wij hier ook last van.. verschillende pepers aangevreten.. ook de grotere paprika's. Jammer.

De enige pepers die bij ons niet aangevreten worden, zijn die kleine paarse pepertjes die rechtop groeien aan de plant en tijdens het rijpen verkleuren naar geel/oranje/rood. Mooi plantje ook. Jammer dat die paarse kleur niet blijft als de peper opgewarmd wordt. Ik had gehoopt op paarse olie en paarse sambal, maar 't kleurt vrij snel beige-bruin.. Wel lekker pittig.. 50.000 – 100.000 Scoville Heat Units. Gekend onder enkele namen: Equadorian purple of Lila Luzi. Ook een plant met een enorme opbrengst.. lijkt wel alsof de plant extra vruchten maakt zodra je er wat geplukt hebt..

Die zijn cool! Hoe heet deze soort? Die ga ik proberen !

djiego

Badass junkie
Vind dit ook wel leuk experimentje. Tot nu toe zijn ze steeds doodgegaan na een eental weken tot een maand na ontkiemen, nu heb ik meer hoop.

Een mango zul je er waarschijnlijk nooit van krijgen of je moet ontzettend veel geduld hebben, maar als klein boompje wel erg decoratief. Ze groeien echt heel langzaam en ik kwam erachter dat ze volle zon niet tof vinden (in het wild vallen de vruchten onder de boom en ontspruiten in halfschaduw onder de moeder).

Leuk om te proberen :)

Bijlagen

• 172250508957779682958889302932.jpg
    172250508957779682958889302932.jpg
    303,5 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Vind dit ook wel leuk experimentje. Tot nu toe zijn ze steeds doodgegaan na een eental weken tot een maand na ontkiemen, nu heb ik meer hoop.

Een mango zul je er waarschijnlijk nooit van krijgen of je moet ontzettend veel geduld hebben, maar als klein boompje wel erg decoratief. Ze groeien echt heel langzaam en ik kwam erachter dat ze volle zon niet tof vinden (in het wild vallen de vruchten onder de boom en ontspruiten in halfschaduw onder de moeder).

Leuk om te proberen :)

Love mango's!

Ik zou ook echt graag een productieve mango boom hebben. Maar zoals je zegt erg lastig waarschijnlijk haha

djiego

Badass junkie
Love mango's!

Ik zou ook echt graag een productieve mango boom hebben. Maar zoals je zegt erg lastig waarschijnlijk haha
Nou ja lees dat ze na een jaar of vier pas vruchten kunnen geven en het moet wel binnen of in een kas..Ze hebben een paar vierkante meter nodig en ik weet niet hoe hoog ze dan zijn.. 😄 Dus ja...

djiego

Badass junkie
1000019321.jpg
1000019322.jpg

Met dank aan drie illegaal geplukte pepertjes bij de intratuin; een hoop gekiemde en de eerste peppertjes. Misschien al wat laat in t seizoen maar ga er een paar planten voor de leuk.

1000019323.jpg

De eerste snack paprikaatjes zitten eraan te komen. Geen idee eigenlijk wanneer je ze oogst, neem aan dat ze eerst nog gaan kleuren.

Relmuis

Wijs gebruiker
Qua kleuren kan het alle kanten opgaan.
Je hebt pepers die zwart blijven als ze rijp zijn maar die zie je niet zoveel.
Er zijn ook pepers die niet tot amper scherp zijn, maar wel heel mooi.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Mijn pepers zijn tijdens mijn vele buitenland avonturen in andere handen geweest. Daarnaast was het ontbreken van de lente/zomer niet ècht heel goed voor de planten. Dus de opbrengst is mager dit jaar.

Ik heb wel enkele planten die pepers produceren.

Zie hieronder een Ancho Grande. Normaal zijn ze ongeveer ter grootte van een kleine paprika. Nu zie je het NA muntje ernaast for scale haha

1000051986.jpg

Bhut Jolokia (ghost pepper) ook behoorlijk klein.

1000051984.jpg

Sugar Rush Stripey; deze zijn van mooi formaat. Ik ben ook erg benieuwd hoe deze smaken.

1000051985.jpg

Relmuis

Wijs gebruiker
Het is hier ook maar behelpen, dat eeuwige voorjaar heeft de planten geen goed gedaan.
Bij minder dan 25 graden doen ze sowieso niet veel.
Het begint nu wat te komen maar minder en kleiner.

Ben ook wel benieuwd naar Sugar Rush Stripey.
De enige C. baccatum die ik ken is piri piri/pili pili, een lekker beetje venijnig pepertje.
Zie het in sauzen enzo in supermarkten maar dat blijkt zelden piri piri in te zitten.

Edit:
Ik praat onzin, piri piri is C. frutescens.

Zouden de mango's al rijp zijn? :expressionless:

Laatst bewerkt:

djiego

Badass junkie
Zouden de mango's al rijp zijn? :expressionless:

De tering wat groeien die dingen laaaangzaam bij deze temperaturen. Ik zal later even een foto maken tov vorige keer.
Ze leven deze keer nog wel, dat is in ieder geval wat :grin:

Inmiddels heb ik een avocadopit die aan het ontkiemen is, misschien dat die wat sneller gaan :grin:

djiego

Badass junkie
Ik bedoel.. ze groeien.. grote bladeren voor zo'n klein boompje, best grappig :)

Daaronder de avocado kiem.. na een week of.. 5/6?

Bijlagen

• 17248271690655541509441285380952.jpg
    17248271690655541509441285380952.jpg
    299,9 KB · Weergaven: 4
  • 17248273118678212171949626611028.jpg
    17248273118678212171949626611028.jpg
    86,1 KB · Weergaven: 4

LucidLucy

Verslaafde in herstel

Niet zo heel bijzonder hoor. Ik zal zo eens een foto maken. Dit was 3,5 week geleden. Maar zoveel is er niet veranderd.

Mini Ancho. Deze horen normaal het formaat te hebben van een kleine paprika. Maar dit is in volgroeide staat:

1000054362.jpg

Inieminie ghost pepper:
1000054360.jpg

En eigenlijk de enige echt succesvolle plant dit jaar, sugar rush Stripey:
1000054361.jpg

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Niet zo heel bijzonder hoor. Ik zal zo eens een foto maken. Dit was 3,5 week geleden. Maar zoveel is er niet veranderd.

Mini Ancho. Deze horen normaal het formaat te hebben van een kleine paprika. Maar dit is in volgroeide staat:

Bekijk bijlage 61736

Inieminie ghost pepper:
Bekijk bijlage 61737

En eigenlijk de enige echt succesvolle plant dit jaar, sugar rush Stripey:
Bekijk bijlage 61738
Wat een cuties!

Ik heb heeeeeel veel rode pepers, maar ze variëren tussen groen en zwart. Volgens mij zijn ze ook flink kleiner gebleven dan de bedoeling was, maar dat weet ik niet zeker. Wel goed pittig!

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik heb ook regelmatig dat ze zo donkergroen worden, dat ze bijna zwart lijken. Ik ben er nog niet helemaal achter waar dat door komt.

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Je weet niet welk ras het is?
Ik zou gokken op een zwarte cayenne, die zijn vrij bijzonder.
Eeeeeehm ik moest nog voor je op het zakje kijken (bij de pepers had ik me geloof ik wel ingehouden en niet het hele zakje gezaaid 🧐)

Maar ze worden uiteindelijk wel rood. Deze komen van de plantjes bij mijn ouders in de kas:
1000155230.jpg

En vandaag vond ik in de moestuin ook de eerste paar rode pepertjes. Maar er zijn nog honderden groene 😬
1000155235.jpg

Deze was het
1000155237.jpg

Ik heb er vorige week eentje in een enorme pan soep gedaan. Zonder zaadjes. En dat was precies genoeg 🙈

Zeebats

Wijs gebruiker
Ligt er een beetje aan wanneer je ze geplant hebt, maar het is niet gek als ze half/eind oktober pas rood worden

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Ligt er een beetje aan wanneer je ze geplant hebt, maar het is niet gek als ze half/eind oktober pas rood worden
Ja hallo. Hoeveel geduld denken die pepers dat ik heb???

Begin april gezaaid denk ik, en pas vrij laat uitgeplant door omstandigheden en omdat het lang koud bleef.

Zo. Veel. Pepers. 🤣

Zeebats

Wijs gebruiker
Ja hallo. Hoeveel geduld denken die pepers dat ik heb???

Begin april gezaaid denk ik, en pas vrij laat uitgeplant door omstandigheden en omdat het lang koud bleef.

Zo. Veel. Pepers. 🤣
Ja ik herken het, was in de vrieskou en ijzel aan het oogsten, en het waren er ook honderden 😄 voorgenomen om volgende keer in februari te zaaien. Dit jaar ff geskipped maar komend jaar weer aan de bak.

Je kunt pepers trouwens goed in de vriezer bewaren, zo'n 2 jaar.

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Ja ik herken het, was in de vrieskou en ijzel aan het oogsten, en het waren er ook honderden 😄 voorgenomen om volgende keer in februari te zaaien. Dit jaar ff geskipped maar komend jaar weer aan de bak.
Hahaha ahww. Ik wil ze wel voor de eerste nachtvorst binnen hebben ja. Twijfel om de twee grootste planten binnen te laten overwinteren ook.
Je kunt pepers trouwens goed in de vriezer bewaren, zo'n 2 jaar.
Nice! Ik ben van plan het meeste te drogen denk ik. Ik heb een vrij grote voedseldroger 😎

Love hoeveel minder volume dingen hebben als je ze droogt.

djiego

Badass junkie
Nou bij mij zijn ze allemaal dood, ik was echt te laat, volgend seizoen nieuwe kans :grin:

Wel erg veel lekkere paprikaatjes. Ik vind het ook mooie planten, en ze doen het binnen op de vensterbank erg leuk met al die mooie vruchten :) Het viel me vooral op in vergelijking met tomaten hoe ontzettend lang ze vrucht blijven dragen voordat ze rijp worden in vergelijking. Voor mn gevoel zeker twee keer zolang, al heb ik het niet gemeten. Volgend seizoen gaan we het wetenschappelijker aanpakken allemaal met meer registratie :)

Ik ga kijken voor zo'n kleine kas op poten, ik geloof dat ik er een nieuwe hobby bij heb haha

Bovenaan