Ik blijf "vreemdgaan"

Status
Niet open voor verdere reacties.

debkb

Belezen gebruiker
Nou... Sarcasme en righteous anger gaan niet zo goed samen, dus ik wilde het allemaal even zeker weten. Heb al antwoord gekregen van een mod: de ledenlijst is privé :)

Je kunt ook tegen vreemdgaan zijn en die boodschap overbrengen met mildheid en naastenliefde. Mijn eerste keer XTC, nog niet zo lang geleden, heeft me geleerd dat (ver)oordelen vaak lomp is en altijd subjectief. En dat geldt ook voor mijn oordeel richting @Mindless, dat weet ik. Wat kan ik zeggen? Ik ben geen heilige.

Antwoord op je vraag: ja, ik weet hoe het voor mij voelt.
Vraag voor jou: ben je wel eens vreemdgegaan en zo ja, waarom?

FerdFatoehaus

Badass junkie
Nou... Sarcasme en righteous anger gaan niet zo goed samen, dus ik wilde het allemaal even zeker weten. Heb al antwoord gekregen van een mod: de ledenlijst is privé :)

Je kunt ook tegen vreemdgaan zijn en die boodschap overbrengen met mildheid en naastenliefde. Mijn eerste keer XTC, nog niet zo lang geleden, heeft me geleerd dat (ver)oordelen vaak lomp is en altijd subjectief. En dat geldt ook voor mijn oordeel richting @Mindless, dat weet ik. Wat kan ik zeggen? Ik ben geen heilige.

Antwoord op je vraag: ja, ik weet hoe het voor mij voelt.
Vraag voor jou: ben je wel eens vreemdgegaan en zo ja, waarom?
Laten we het ontopic houden, het gaat hier niet om jou of mij. Maar dat ment hier heftig reageert is logisch gezien de OP voornamelijk in herhaling valt en niet alle vragen beantwoord. Naast dat het een heel gevoelig onderwerp is.

Diamant

Bewuste gebruiker
Jeeeetje jongens, wees een beetje lief voor elkaar! Het is nooit mijn bedoeling geweest om een 'voor' en 'tegen' strijd aan te wakkeren?!

Ik snap wat de meerderheid hier zegt, dat ik niet het slachtoffer ben, maar mijn partner. Zo zie ik het ook, ik wist alleen even niet wat ik met de situatie aan moest en haat mezelf om mijn gedrag. Ik heb al jullie berichten gelezen en ondanks dat ik sommigen een beetje kort door de bocht vind reageren, doet het me wel degelijk iets, dus ik heb vandaag een brief aan mijn vriend geschreven om schoon schip te maken.

Aangegeven dat ik in therapie ga omdat ik niet lekker in mijn vel zit en hij wordt hier onterecht de dupe van. Ik heb de bal bij hem gelaten hoe en of hij verder wil.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dude, je bent mod geweest dus ik hoef jou niet te vertellen dat je hier prima je mening kunt geven over iemand die zich in jouw optiek egoïstisch gedraagt. En als je in mijn optiek daar een beetje in doorschiet, zeg ik daar wat van. Snappie?

Het rode waas voor je ogen belet je kennelijk ook goed te lezen, want ik stuur niet aan op het omdraaien van dader/slachtoffer (wat een terminologie ook :shrugman: ). Ik probeer TS mee te geven dat ze de verbinding moet zoeken en dat haar behoeftes en voorkeuren ook een plek in de relatie verdienen.
Bij mij gaan de fluwelen handschoenen uit als iemand aanhoudend zijn/haar partner bedriegt en beliegt en daarin geen echt berouw toont voor het slachtoffer.

Ik begrijp trouwens wel dat in een dergelijke situatie juist de dader wordt geholpen zichzelf te verbeteren. Echter, @Diamant heeft meerdere keren laten zien vooral over zichzelf in te zitten. Ik en anderen vonden dat een hele rare en weinig empathische instelling. Het ging/gaat allemaal om haar, niet om de man met een "gouden hart" (haar woorden) die blijvend (nog stééds wellicht, ik heb haar nog steeds niet zien zeggen dat ze ernee stopt, misschien heb ik het ergens gemist?) bedrogen wordt door haar.

Ik kan weinig sympathie voor zulke mensen opbrengen en zou als het kon ook echt graag met haar partner spreken. Hem wellicht behoeden voor een leven lang met deze persoon.

En verder:

Ik ga dit bericht rapporteren bij de mods met de vraag of jij nog bij de ledenlijst kunt.
Oké.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Jeeeetje jongens, wees een beetje lief voor elkaar! Het is nooit mijn bedoeling geweest om een 'voor' en 'tegen' strijd aan te wakkeren?!

Ik snap wat de meerderheid hier zegt, dat ik niet het slachtoffer ben, maar mijn partner. Zo zie ik het ook, ik wist alleen even niet wat ik met de situatie aan moest en haat mezelf om mijn gedrag. Ik heb al jullie berichten gelezen en ondanks dat ik sommigen een beetje kort door de bocht vind reageren, doet het me wel degelijk iets, dus ik heb vandaag een brief aan mijn vriend geschreven om schoon schip te maken.

Aangegeven dat ik in therapie ga omdat ik niet lekker in mijn vel zit en hij wordt hier onterecht de dupe van. Ik heb de bal bij hem gelaten hoe en of hij verder wil.
In ieder geval goed dat je dit doet.

Paranoize.

Badass junkie
Ik vraag me ook vaak af of wel wel bij elkaar passen en voel me de laatste tijd ook vaak niet blij. Ik weet niet of dat door mijn relatie komt, doordat ik zelf niet lekker in mijn vel zit, doordat werk eigenlijk even te veel is of een combi van dit alles. Ik besef me heel goed dat de perfecte partner niet bestaat en dan komt hij wel het meest in de buurt.

We wonen samen, bijna een jaar nu. Dat vond ik ook moeilijk in het begin. We maken wel toekomst plannen en dat is ook wat ons verbindt, ik wil heel graag kinderen, met hem, ooit. Ik denk dat hij een fantastische vader zal zijn en hij wil ook graag kinderen met mij, ooit.

Dit is een hele goede vraag en nu ik erover nadenk is dit misschien wel precies wat er aan de hand is.. Ik ben eigenlijk nog niet klaar voor een serieuze relatie, maar ik zie mezelf wel met hem oud worden. En ik wil heel graag dat ik wel 'volwassen' genoeg ben om de verantwoordelijkheden die horen bij een serieuze relatie aan te kunnen. Al mijn vrienden kopen huizen, krijgen babies etc. etc, en ik wil niet de 'eeuwige' losbol zijn die maar niet kan settelen. En tegelijkertijd wil ik ook daadwerkelijk iets met hem opbouwen en uiteindelijk ook kinderen etc. Dus rationeel wil ik het huisje boompje beestje verhaal, maar onder invloed beklemt dat idee me inderdaad ontzettend.

Het is niet zozeer dat ik er een duidelijke behoefte aan heb, ik hecht er gewoon geen waarde aan als het gebeurt. Vanuit dat perspectief, zou ik het ook makkelijk kunnen opgeven. Het levert me namelijk niets op door met een ander te gaan, ik hecht er geen waarde aan en ik voel me er alleen maar ontzettend klote over als het gebeurt. Daarnaast durf ik er (niet meer) eerlijk over te zijn tegenover mijn vriend dus ontstaat er een leugen die ineens tussen ons instaat, wat meer afstand creëert.

Samenvattend, moet ik er gewoon mee kappen want ik maak mezelf ongelukkig en ik doe hem onnodig pijn. Ik denk veel na over of we wel bij elkaar passen en of onze relatie op de lange termijn houdbaar is. Maar doordat ik er zoveel overna denk, komen de negatieve kanten van onze relatie voor mij onder een vergrootglas, waardoor alles heel zwaar en moeilijk wordt en ik overal aan ga twijfelen. Zo ontstaat er een vicieuze cirkel, waarin ik de relatie voor mezelf 'beklemmend' maak... Daar moet ik dus eigenlijk mee stoppen, als ik de ongedwongenheid weer terug wil krijgen. Maar dat komt natuurlijk van twee kanten, want ik kan duizend dingen opnoemen die ik fantastisch vind aan mijn vriend, maar soms heb ik het idee dat we niet helemaal op dezelfde frequentie zitten. Juist daarom is het misschien soms beklemmend, hij draagt mij op handen en heeft een hart van goud. Ik ga nooit meer iemand vinden die zijn hart zo op de juiste plek heeft als hij. Maar daardoor voel ik me altijd wel 'minder' dan hij en heb ik het gevoel dat hij iemand verdient die beter is voor hem dan ik (wat op dit forum ook heel duidelijk bevestigd wordt).
Zolang je deze dingen niet met hem bespreekt en open en eerlijk over alles bent zoals je hier met ons bent bestaat die toekomst tussen jullie niet zoals jij hem voor je ziet. Niet om bot te zijn maar dat is de waarheid

Mijn advies zou zijn de volledige waarheid aan je vriend vertellen, erover in gesprek gaan en ik hoop dat die toekomst samen er voor jullie gaat zijn 😘

Paranoize.

Badass junkie

Sorry ik lees dit nu pas. Ik ben heel erg trots op jou! 🤗

CaRRita

Belezen gebruiker
ik
Ik
Ik
Ik
Ik

Er is geeneens een wij lijkt me.

Je kwelt imo onnodig die gozer.
Jijzelf niet, JIJ doet het.
Ikke ikke en je vriend kan stikken.
En bij topics als deze verlies ik ook een stukje hoop in de mensheid. Wat @De Dunne zei: "ik ik ik ik..." De TS zielig lopen doen terwijl ze zelf herhalend haar partner bedriegt. Daar kan ik geen enkel begrip voor opbrengen. Die partner van haar verdient zoveel beter.

Ik begrijp even deze reacties niet. We zitten hier toch op een drugsforum? En er zijn hier toch mensen met problematisch druggebruik? En is het daar geen kenmerk van dat deze vaak op zichzelf gericht zijn, negatieve dingen doen om hun drugs te verkrijgen en daardoor niet de meest betrouwbare personen zijn (understatement of the year)? Dus hoezo moet OP hierover onderhouden worden? OP geeft aan grote problemen met haar gedrag te hebben, wat veel drugsgebruikers wel zullen herkennen lijkt me. En liegen en bedriegen... wie zonder zonde is, werpe de 1e steen. Ik heb zelf gisteren nog tegen de doktersassistente gelogen om een week eerder mijn pillen te krijgen. Zij verdient ook beter.

Wees je eigen spiegel, zou jij zo behandeld willen worden als je met een probleem hier naar toe komt?
En breng zelf hoop in de mensheid door aardig te zijn.

debkb

Belezen gebruiker
ik had gisteren een interessant gesprek met vriend P over het onderwerp monogamie vs open relatie vs vreemdgaan en ik wil jullie zijn kijk op de zaak niet onthouden:

- Eerlijkheid over wat je eventueel uitspookt met anderen is overrated. Je belast er je partner mee terwijl die er weinig tot niks mee kan. Ja, onzeker worden, en jaloers. Dan houd je die info beter bij jezelf.
- Als je vreemdgaat omdat je relatie niet lekker loopt of omdat je verliefd bent op die ander, is de communicatie in een relatie wél belangrijk.
- Een relatie aangaan in de vaste overtuiging dat jullie allebei nooit zullen vreemdgaan, is een recept voor rampspoed. Beter is om er vooraf van uit te gaan dat 'shit happens'. Dat hoeft niet te betekenen dat je partner niet meer van je houdt; de relatie niet meer werkt, etc. Vooral als je langere tijd van elkaar gescheiden bent (apart op reis, op tournee, semester studeren in buitenland etc) moet je het elkaar gunnen dat er wat kan gebeuren. Als je weet dat de ander zoiets niet wil weten, houd je het voor je.

Ik sta er niet helemaal hetzelfde in als hij maar kan veel sympathie opbrengen voor hoe hij zijn vorige relatie zo inrichtte.
Voor mijzelf wil ik die openheid in mijn relatie meer expliciet. Tenminste, dat zeg ik nu. Binnenkort ga ik daar het gesprek over aan met mijn partner. Ben benieuwd waar we op gaan uitkomen.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Ik begrijp even deze reacties niet. We zitten hier toch op een drugsforum? En er zijn hier toch mensen met problematisch druggebruik? En is het daar geen kenmerk van dat deze vaak op zichzelf gericht zijn, negatieve dingen doen om hun drugs te verkrijgen en daardoor niet de meest betrouwbare personen zijn (understatement of the year)? Dus hoezo moet OP hierover onderhouden worden? OP geeft aan grote problemen met haar gedrag te hebben, wat veel drugsgebruikers wel zullen herkennen lijkt me. En liegen en bedriegen... wie zonder zonde is, werpe de 1e steen. Ik heb zelf gisteren nog tegen de doktersassistente gelogen om een week eerder mijn pillen te krijgen. Zij verdient ook beter.

Wees je eigen spiegel, zou jij zo behandeld willen worden als je met een probleem hier naar toe komt?
En breng zelf hoop in de mensheid door aardig te zijn.
Alsof alle gebruikers problematisch zijn, negatieve dingen doen om drugs te krijgen en onbetrouwbaar zijn. Wat is dat voor aanname dan?

debkb

Belezen gebruiker
Alsof alle gebruikers problematisch zijn, negatieve dingen doen om drugs te krijgen en onbetrouwbaar zijn. Wat is dat voor aanname dan?
Sorry dat ik misschien voor mijn beurt reageer @CaRRita :wink:

Twee dingen:
1. Ik veroordeel drugsgebruik niet, maar met uitzondering van het spul dat je nog in smartshops kunt kopen houdt elk drugsgebruik (ook het niet problematische) een netwerk in stand van illegaliteit, zware misdaad en maatschappelijke ondermijning. Gifdumpingen, belastingontduiking, moord en verkeersdoden door rijden onder invloed, malafide pandjesbazen, corrupte wethouders, mensenhandel, bedreigingen etc etc. En dat is wel degelijk op te vatten als problematisch. We kiezen er alleen allemaal voor om dat niet de hele tijd ter sprake te brengen.
2. Iedereen die ervaring heeft met de meer 'lieve' drugs als mdma, lsd, 2cb etc. heeft als het goed is ervaren hoe het is om échte empathie te voelen, (zelf)vergeving en naastenliefde, en het loslaten van oordelen.

Dan is het best verbazend als iemand die op het drugsforum zijn haar verhaal effe kwijt moet, of om advies verlegen zit, of problematisch gedrag vertoont, zo vol oordelen wordt bejegend. Want op een bepaalde manier zijn we toch een beetje met schuldigen onder elkaar. En dit is nou juist een onderwerp waarin de inzichten die je onder invloed opdoet, van pas kunnen komen.

Verder heeft iedereen recht op zijn eigen mening, normen en waarden. En moet iedereen zich vooral vrij voelen hun relatie in te richten naar gezamenlijk goeddunken. Dat gaat bij TS niet goed en daar vraagt ze hulp bij, geen veroordeling.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Sorry dat ik misschien voor mijn beurt reageer @CaRRita :wink:

Twee dingen:
1. Ik veroordeel drugsgebruik niet, maar met uitzondering van het spul dat je nog in smartshops kunt kopen houdt elk drugsgebruik (ook het niet problematische) een netwerk in stand van illegaliteit, zware misdaad en maatschappelijke ondermijning. Gifdumpingen, belastingontduiking, moord en verkeersdoden door rijden onder invloed, malafide pandjesbazen, corrupte wethouders, mensenhandel, bedreigingen etc etc. En dat is wel degelijk op te vatten als problematisch. We kiezen er alleen allemaal voor om dat niet de hele tijd ter sprake te brengen.
2. Iedereen die ervaring heeft met de meer 'lieve' drugs als mdma, lsd, 2cb etc. heeft als het goed is ervaren hoe het is om échte empathie te voelen, (zelf)vergeving en naastenliefde, en het loslaten van oordelen.

Dan is het best verbazend als iemand die op het drugsforum zijn haar verhaal effe kwijt moet, of om advies verlegen zit, of problematisch gedrag vertoont, zo vol oordelen wordt bejegend. Want op een bepaalde manier zijn we toch een beetje met schuldigen onder elkaar. En dit is nou juist een onderwerp waarin de inzichten die je onder invloed opdoet, van pas kunnen komen.

Verder heeft iedereen recht op zijn eigen mening, normen en waarden. En moet iedereen zich vooral vrij voelen hun relatie in te richten naar gezamenlijk goeddunken. Dat gaat bij TS niet goed en daar vraagt ze hulp bij, geen veroordeling.
1. Dat is niet wat carrita bedoelde en dat weet jij ook wel. Het is zeker problematisch maar om dat hier als argument aan te halen slaat nergens op.
2. Als je bewust blijft vreemdgaan terwijl je dat niet hebt afgesproken met je partner is het mijns inziens logisch dat er een oordeel volgt hier. Wij zijn geen therapeuten maar mensen. Helemaal als uit de berichtgeving van ts blijkt dat het een patroon is en ze bewust bepaalde berichten negeert.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
1. Dat is niet wat carrita bedoelde en dat weet jij ook wel. Het is zeker problematisch maar om dat hier als argument aan te halen slaat nergens op.
2. Als je bewust blijft vreemdgaan terwijl je dat niet hebt afgesproken met je partner is het mijns inziens logisch dat er een oordeel volgt hier. Wij zijn geen therapeuten maar mensen. Helemaal als uit de berichtgeving van ts blijkt dat het een patroon is en ze bewust bepaalde berichten negeert.
Ik zou zelf reageren op @CaRRita, maar het 2e punt hier is wat ik ook zou antwoorden.

Ik heb daarnaast echt wel sympathie voor mensen die in de knel zitten met zichzelf en daarmee ook (ongewild) anderen kwetsen. Zoals jij ook zegt @CaRRita, is niemand zonder zonde. Zo heb ikzelf ook mensen gekwetst door problemen in/met mezelf. Maar het is echt niet zo dat iedereen aan het bedriegen is in relaties en daar inderdaad zoals @FredKroket ook nog eens bewust mee dóórgaat en zegt er waarschijnlijk niet mee te zullen stoppen... De TS laat daar IMO mee zien geen écht berouw te hebben. Er lijkt vooral een angst voor haarzelf te zijn, om haar "partner met een hart van goud" en waar ze een kind mee wil, kwijt te raken.

Al mijn sympathie gaat dan naar die "partner met een hart van goud". Niet naar de serie-bedrieger zonder duidelijke intentie te stoppen en die bang is haar goede vent kwijt te raken. Sorry not sorry. Als je zo met je partner omgaat, ben je diegene wat mij betreft niet waard.

Paranoize.

Badass junkie
Eerlijkheid over wat je eventueel uitspookt met anderen is overrated. Je belast er je partner mee terwijl die er weinig tot niks mee kan. Ja, onzeker worden, en jaloers. Dan houd je die info beter bij jezelf
Ik vindt dat dit iets is wat diegene zelf moet bepalen of je die info "beter voor jezelf houdt" Tuurlijk zullen ze er niet blij mee zijn en misschien wel jaloers en onzeker van worden maar ze hebben het recht om het te weten! Je hebt tenslotte een relatie!!!!! Niemand zou het fijn vinden dat de ander informatie achterhoud omdat het misschien pijn doet. Je hebt gewoon recht op volledige eerlijkheid van je partner hoe dan ook punt. Dit is mijn mening.

debkb

Belezen gebruiker
Klopt. Het is niet wat @CaRRita zei. Ik steek 'm bewust nog wat scherper in en stel "alle drugsgebruik is problematisch" om duidelijk te maken dat het op dit forum geen pas geeft om de morele high ground te claimen. Iedereen op dit forum breekt feitelijk de wet, en vreemdgaan is dan weliswaar niet netjes; het tenminste niet in het Wetboek van Strafrecht.

Dus omwille van het intact laten van elkaars waardigheid zou ik het fijn vinden als mensen, ook als ze het ten diepste oneens zijn met het gedrag of de denkbeelden van een ander, proberen om niet op de man te spelen. Want het is hypocriet.

Hier, twee voorbeelden:
Ik zou zelf reageren op @CaRRita, maar het 2e punt hier is wat ik ook zou antwoorden.

Ik heb daarnaast echt wel sympathie voor mensen die in de knel zitten met zichzelf en daarmee ook (ongewild) anderen kwetsen. Zoals jij ook zegt @CaRRita, is niemand zonder zonde. Zo heb ikzelf ook mensen gekwetst door problemen in/met mezelf. Maar het is echt niet zo dat iedereen aan het bedriegen is in relaties en daar inderdaad zoals @FredKroket ook nog eens bewust mee dóórgaat en zegt er waarschijnlijk niet mee te zullen stoppen... De TS laat daar IMO mee zien geen écht berouw te hebben. Er lijkt vooral een angst voor haarzelf te zijn, om haar "partner met een hart van goud" en waar ze een kind mee wil, kwijt te raken.

Al mijn sympathie gaat dan naar die "partner met een hart van goud". Niet naar de serie-bedrieger zonder duidelijke intentie te stoppen en die bang is haar goede vent kwijt te raken. Sorry not sorry. Als je zo met je partner omgaat, ben je diegene wat mij betreft niet waard.
Kijk: tot aan de laatste zin gaat het helemaal goed. En als uitsmijter dan tóch nog het oordeel over TS... Récht in haar zelf aangegeven zwakheid getrapt. Alweer.

Ik vindt dat dit iets is wat diegene zelf moet bepalen of je die info "beter voor jezelf houdt" Tuurlijk zullen ze er niet blij mee zijn en misschien wel jaloers en onzeker van worden maar ze hebben het recht om het te weten! Je hebt tenslotte een relatie!!!!! Niemand zou het fijn vinden dat de ander informatie achterhoud omdat het misschien pijn doet. Je hebt gewoon recht op volledige eerlijkheid van je partner hoe dan ook punt. Dit is mijn mening.
Kijk: deze gaat wel helemaal goed. Red pill vindt iets anders dan Vriend P, en schrijft dat op. Hij schrijft niet op dat hij iets van Vriend P. vindt.

• Like
Waarderingen: ljuv

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Klopt. Het is niet wat @CaRRita zei. Ik steek 'm bewust nog wat scherper in en stel "alle drugsgebruik is problematisch" om duidelijk te maken dat het op dit forum geen pas geeft om de morele high ground te claimen. Iedereen op dit forum breekt feitelijk de wet, en vreemdgaan is dan weliswaar niet netjes; het tenminste niet in het Wetboek van Strafrecht.

Dus omwille van het intact laten van elkaars waardigheid zou ik het fijn vinden als mensen, ook als ze het ten diepste oneens zijn met het gedrag of de denkbeelden van een ander, proberen om niet op de man te spelen. Want het is hypocriet.

Hier, twee voorbeelden:

Kijk: tot aan de laatste zin gaat het helemaal goed. En als uitsmijter dan tóch nog het oordeel over TS... Récht in haar zelf aangegeven zwakheid getrapt. Alweer.

Kijk: deze gaat wel helemaal goed. Red pill vindt iets anders dan Vriend P, en schrijft dat op. Hij schrijft niet op dat hij iets van Vriend P. vindt.
O sorry, ik wist niet dat jij ging over wat helemaal goed is en wat niet.

Het is een mening. En het enige waarop ik deze kan baseren, is wat ik hier lees van de TS. De TS zet de dingen zelf zo neer dat ze herhaaldelijk bedriegt en daarover liegt, tegenover haar partner "met een hart van goud". En verder ook geen intentie heeft echt te stoppen met bedriegen. Tenminste, ik heb dat nog steeds niet gelezen, dat die intentie er is.

Als je zulke slechte dingen doet en dit bekend maakt, is het dan echt zo raar dat mensen je er om veroordelen?

debkb

Belezen gebruiker
Het is niet raar. Het is lelijk. En als ik zou schrijven en redeneren als jij, had ik daaraan toegevoegd: dus jij bent lelijk. Snap je het nu eindelijk?

• Like
Waarderingen: ljuv

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Het is niet raar. Het is lelijk. En als ik zou schrijven en redeneren als jij, had ik daaraan toegevoegd: dus jij bent lelijk. Snap je het nu eindelijk?
Ik zou schrijven en redeneren als jou, áls de TS blijk gaf van echt berouw en het anders gaan doen.

Als ik dat alsnog lees van haar, ben ik er alsnog bereid toe. Zoals gezegd maakt iedereen fouten, maar als ik lees dat die fouten gewoon doorgaan, bewúst. Nee, dat gaat er bij mij niet in.

Apart dat je zo gericht bent op mijn "lelijke reactie". Ik vind het aanhoudende bedriegen en erover liegen tegenover je trouwe goede partner lelijk.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Ik snap deze denkwijze niet. Omdat we op een drugs forum zitten mag je vreemdgaan niet veroordelen want wij breken de wet? Dat heeft toch niks met elkaar te maken. Er staan wel meer dingen niet in het wetboek die ik veroordeel.
Het is hypocriet als je meegaat in jouw bizarre connectie maar ik kan me daar niet in vinden.

Vreemdgaan is heel wat anders drugs gebruiken in mijn boekje. Helemaal als je het stiekem doet, spijt hebt maar niet wil/kan stoppen. En om advies vraagt maar daar eigenlijk niks mee wil doen. Wat verwacht je dan voor antwoord te krijgen van onbekenden? 'Oh ja schat ga lekker door met wat je doet en verneuk het zelfvertrouwen en zelfbeeld van je partner'. Dit laatste is natuurlijk overdreven maar dat is de tendens hier blijkbaar.

Manu76

Badass junkie
@Mindless je moet volgens mij misschien je energie ergens anders in steken. Maar is waarschijnlijk al te laat. Niet meer te remmen neem ik aan.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
@Mindless je moet volgens mij misschien je energie ergens anders in steken. Maar is waarschijnlijk al te laat. Niet meer te remmen neem ik aan.
Ik denk dat ik hier niet onredelijk ben. Ik snap wel dat een oordeel soms lelijk over kan komen hoor, maar tegelijkertijd kan een oordeel imo soms heel erg gerechtvaardigd zijn. Wellicht een nogal controversieel topic, aangezien sommigen daar anders over lijken te denken.

Persoonlijk vind ik het vreemd dat er hier zo hard gevallen wordt over het veroordelen van dergelijk gedrag. Wat met het gedrag zelf? Ik vind sommige reacties daarover heel erg mild. Maar wellicht ligt dat ook grotendeels aan de zwaarte die persoonlijk wordt gegeven aan het bedriegen van je partner.

Het is moeilijk om hierover te praten. Aan de ene kant wil ik niet steeds mensen zo tegen de borst stuiten. Aan de andere kant ligt dit onderwerp heel gevoelig voor mij. Ik ben heel erg tegen bedriegen en vind persoonlijk dus wel dat dit sociaal best wel verdoordeeld mag worden.

Manu76

Badass junkie
@Mindless , Ik ken teveel bedriegers om nog te denken dat ik alle bedrogen mensen slachtoffer kan noemen. Maar klopt, we zijn uiteindelijk allemaal een slachtoffer, maar schiet niet op die gedachte.

debkb

Belezen gebruiker
Ik snap deze denkwijze niet.
Omdat we op een drugs forum zitten mag je vreemdgaan niet veroordelen want wij breken de wet? Dat heeft toch niks met elkaar te maken. Er staan wel meer dingen niet in het wetboek die ik veroordeel.
Het is hypocriet als je meegaat in jouw bizarre connectie maar ik kan me daar niet in vinden.
Dat je het niet snapt, reken ik mezelf aan, dus ik probeer het nog 1 keer. De statements:
1. Drugs gebruiken beschadigt anderen, indirect via het sponsoren van criminaliteit en soms ook direct (de fietsenstelende junk, de ballonnetjeshuffende automobilist, de ruziezoekende kroegganger, de onder invloed ontstane familie- of relatieruzie etc)
2. Iedereen die drugs gebruikt, stelt dus zijn eigen genot/zelfmedicatie/whatever boven de beschadiging van de ander.
3. Vreemdgaan en drugs gebruiken zijn vergelijkbaar in de zin dat ze allebei het bevredigen van een eigen behoefte voorrang geven boven het welzijn van de ander. Het verschil is dat 'de ander' duidelijk aanwijsbaar is ihgv overspel, nml de partner. Bij drugsgebruik is dat minder duidelijk, al wil ik de namen Derk Wiersum en Peter R. De Vries hier toch even noemen.
4. Laten we even voor het gemak aannemen dat iedereen op dit forum drugs gebruikt. We vertonen dus allemaal het gedrag dat ik bij 3 beschrijf, en het is jammer voor de nabestaanden van De Vries en Wiersum, maar er zullen weinig lijntjes minder om zijn gesnoven.
5. We zitten hier niet op dit forum om onszelf te laten veroordelen door medeforumleden voor ons eigen hedonistische en egocentrische gedrag. Dat gebeurt dan ook zelden (voor zover ik kan overzien, ik lees lang niet alles).
6. En nu iemand hedonistisch, egocentrisch gedrag vertoont, maar net effe anders hebben sommigen opeens de euvele moed om niet alleen het gedrag af te keuren, maar zelfs de persoon.

En om een paar tegenwerpingen voor te zijn:
"Ja maar je hebt afspraken met je partner en die worden geschonden"
- Klopt. En je hebt misschien ook wel afspraken met je partner over geld. Wat kost jouw liefhebberij met hulpstofjes? Daarnaast heb je ook afspraken met de maatschappij, en die schend je ook door drugs te gebruiken. Zo mag je niet onder invloed deelnemen aan het verkeer, ook niet op de fiets.

"Ja maar vreemdgaan is moreel gezien veel erger"
- Maatschappelijk gezien wordt het kennelijk minder erg gevonden dan drugsbezit. Want echtbreuk (gold dus alleen voor getrouwden) was officieel bij wet verboden maar die wet is geschrapt.

@Mindless
Ik denk dat ik hier niet onredelijk ben. Ik snap wel dat een oordeel soms lelijk over kan komen hoor, maar tegelijkertijd kan een oordeel imo soms heel erg gerechtvaardigd zijn. Wellicht een nogal controversieel topic, aangezien sommigen daar anders over lijken te denken.

Persoonlijk vind ik het vreemd dat er hier zo hard gevallen wordt over het veroordelen van dergelijk gedrag.
Maar je oordeelt dus niet enkel over het gedrag. Je oordeelt over de persoon en je kiest daarbij ook nog eens woorden waarvan je weet dat ze die persoon beschadigen.
Aan de andere kant ligt dit onderwerp heel gevoelig voor mij. Ik ben heel erg tegen bedriegen en vind persoonlijk dus wel dat dit sociaal best wel verdoordeeld mag worden.
Dat gebeurt sociaal ook, enorm zelfs. Waarschijnlijk kwam TS daarom hier met haar problemen. En seksueel gedrag van vrouwen wordt überhaupt snel afgekeurd. Zie Slutshamen.

Kan het misschien zo zijn dat jij wel eens bedrogen bent en het daar nog steeds heel moeilijk mee hebt? Zonder naar details te willen vragen of te willen treden: in mijn ervaring is het verlaten worden een groter verdriet dan het bedrogen worden.

Shit, ik had al in de kroeg moeten zijn

FerdFatoehaus

Badass junkie
1. Drugs gebruiken beschadigt anderen, indirect via het sponsoren van criminaliteit en soms ook direct (de fietsenstelende junk, de ballonnetjeshuffende automobilist, de ruziezoekende kroegganger, de onder invloed ontstane familie- of relatieruzie etc)
Autorijden beschadigt het milieu en de medemens. Dus autorijders op autoforum mogen vreemdgangers niet veroordelen omdat zij anderen indirect beschadigen?
2. Iedereen die drugs gebruikt, stelt dus zijn eigen genot/zelfmedicatie/whatever boven de beschadiging van de ander.
De intentie van drugs gebruiken is niet het beschadigen van een ander. Daarnaast is het directe effect van bijvoorbeeld een ballonnetje doen op de bank niet schadelijk voor een ander. Het vreemdgaan wel.
Vreemdgaan en drugs gebruiken zijn vergelijkbaar in de zin dat ze allebei het bevredigen van een eigen behoefte voorrang geven boven het welzijn van de ander. Het verschil is dat 'de ander' duidelijk aanwijsbaar is ihgv overspel, nml de partner. Bij drugsgebruik is dat minder duidelijk, al wil ik de namen Derk Wiersum en Peter R. De Vries hier toch even noemen.
Ja dat is een overeenkomst tussen (illegaal) drugs gebruik en vreemdgaan. Zegt mij verder niet heel veel tbh.
Laten we even voor het gemak aannemen dat iedereen op dit forum drugs gebruikt. We vertonen dus allemaal het gedrag dat ik bij 3 beschrijf, en het is jammer voor de nabestaanden van De Vries en Wiersum, maar er zullen weinig lijntjes minder om zijn gesnoven.
Hoe je het ook went of keert, mensen willen onder invloed zijn. Of het illegaal is ligt aan de overheid. Met vreemdgaan breng je directe en veel grotere schade aan.
5. We zitten hier niet op dit forum om onszelf te laten veroordelen door medeforumleden voor ons eigen hedonistische en egocentrische gedrag. Dat gebeurt dan ook zelden (voor zover ik kan overzien, ik lees lang niet alles).
Als je hier aan komt met een dergelijk verhaal en bijbehorende redenen is een oordeel logisch vind ik. Hoe dat gebracht wordt is een tweede, ik ben niet voor op de man spelen maar ik vind het niet hypocriet.
6. En nu iemand hedonistisch, egocentrisch gedrag vertoont, maar net effe anders hebben sommigen opeens de euvele moed om niet alleen het gedrag af te keuren, maar zelfs de persoon.
Op de persoon spelen is niet ok, ben ik met je eens. Maar gedrag afkeuren moet zeker kunnen.
Ja maar je hebt afspraken met je partner en die worden geschonden"
- Klopt. En je hebt misschien ook wel afspraken met je partner over geld. Wat kost jouw liefhebberij met hulpstofjes? Daarnaast heb je ook afspraken met de maatschappij, en die schend je ook door drugs te gebruiken. Zo mag je niet onder invloed deelnemen aan het verkeer, ook niet op de fiets.
Je haalt er een boel zaken bij die niet relevant zijn. Het gaat niet om mij of iemand anders, het gaat om de TS die afspraken heeft met haar partner over vreemdgaan en zich daar niet aan houdt. Ik hou mij aan mijn afspraken met mijn partner over zowel geld als vreemdgaan (het laatste doen wij niet). Verder is het niet strafbaar om onder invloed te zijn. Jij weet helemaal niet hoe ik mij verplaats onder invloed :wink:
"Ja maar vreemdgaan is moreel gezien veel erger"
- Maatschappelijk gezien wordt het kennelijk minder erg gevonden dan drugsbezit. Want echtbreuk (gold dus alleen voor getrouwden) was officieel bij wet verboden maar die wet is geschrapt.
Vreemdgaan zorgt voor directe schade en leed, bij iemand die je partner is. Daarom wordt hier heftig gereageerd.

Diamant

Bewuste gebruiker
ik had gisteren een interessant gesprek met vriend P over het onderwerp monogamie vs open relatie vs vreemdgaan en ik wil jullie zijn kijk op de zaak niet onthouden:

- Eerlijkheid over wat je eventueel uitspookt met anderen is overrated. Je belast er je partner mee terwijl die er weinig tot niks mee kan. Ja, onzeker worden, en jaloers. Dan houd je die info beter bij jezelf.
- Als je vreemdgaat omdat je relatie niet lekker loopt of omdat je verliefd bent op die ander, is de communicatie in een relatie wél belangrijk.
- Een relatie aangaan in de vaste overtuiging dat jullie allebei nooit zullen vreemdgaan, is een recept voor rampspoed. Beter is om er vooraf van uit te gaan dat 'shit happens'. Dat hoeft niet te betekenen dat je partner niet meer van je houdt; de relatie niet meer werkt, etc. Vooral als je langere tijd van elkaar gescheiden bent (apart op reis, op tournee, semester studeren in buitenland etc) moet je het elkaar gunnen dat er wat kan gebeuren. Als je weet dat de ander zoiets niet wil weten, houd je het voor je.

Ik sta er niet helemaal hetzelfde in als hij maar kan veel sympathie opbrengen voor hoe hij zijn vorige relatie zo inrichtte.
Voor mijzelf wil ik die openheid in mijn relatie meer expliciet. Tenminste, dat zeg ik nu. Binnenkort ga ik daar het gesprek over aan met mijn partner. Ben benieuwd waar we op gaan uitkomen.
AMEN

Dit is precies hoe ik er ook over denk.

CaRRita

Belezen gebruiker
Ik ben hier even niet geweest en ik zie dat mijn post voor wat discussie heeft gezorgd, wat verder prima is natuurlijk. Ik wil alleen dit even rechtzetten. Ik heb het volgende gezegd:

En er zijn hier toch mensen met problematisch druggebruik?
En dan vind ik het niet netjes om dit uit zijn verband te rukken en daar dit van te maken:
Ik maak deze aanname helemaal niet. Ik zeg niet dat ALLE gebruikers problematisch zijn. Ik zeg dat er hier mensen met problematisch druggebruik zijn en dat is gewoon een feit. Ik vind het niet oké dat mijn woorden verdraaid worden.

Zeg je mening over mijn reactie, maar reageer dan svp wel op wat ik heb geschreven. Want ik kan hier verder dus niets mee.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Ik ben hier even niet geweest en ik zie dat mijn post voor wat discussie heeft gezorgd, wat verder prima is natuurlijk. Ik wil alleen dit even rechtzetten. Ik heb het volgende gezegd:

En dan vind ik het niet netjes om dit uit zijn verband te rukken en daar dit van te maken:

Ik maak deze aanname helemaal niet. Ik zeg niet dat ALLE gebruikers problematisch zijn. Ik zeg dat er hier mensen met problematisch druggebruik zijn en dat is gewoon een feit. Ik vind het niet oké dat mijn woorden verdraaid worden.

Zeg je mening over mijn reactie, maar reageer dan svp wel op wat ik heb geschreven. Want ik kan hier verder dus niets mee.
Ik doelde op alle gebruikers hier. Want die scheer je wel over 1 kam. Dus ik verdraai je woorden niet.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Maar je oordeelt dus niet enkel over het gedrag. Je oordeelt over de persoon en je kiest daarbij ook nog eens woorden waarvan je weet dat ze die persoon beschadigen.
Stel, we hadden hier een man met losse handjes:

"Zo nu en dan reageer ik mezelf af op mijn vriendin. Achteraf weet ik dat het niet goed was, maar op het moment dat ik haar sla voel ik er niets bij. En nu ben ik zoo bang dat ze me niet meer wil. Ik wil graag een kind met haar want ze is eigenlijk de perfecte partner. Ze heeft echt een hart van goud. Maar nu ben bang dat ze bij me weggaat. Maar ik weet eigenlijk nu al dat ik hier niet mee zal gaan stoppen."

Damn right dat ik dan op de persoon speel. Het is de persoon die de ander pijn doet, het is de persoon die vooral bang is voor zichzelf (om de ander kwijt te raken) en het is de persoon die geen echt berouw en intentie tot verandering toont.

Natuurlijk, het ene is de ander geestelijk kwetsen en het ander is de ander lichamelijk (en geestelijk) kwetsen. Maar ik zie los daarvan veel overeenkomsten.

Dat gebeurt sociaal ook, enorm zelfs. Waarschijnlijk kwam TS daarom hier met haar problemen. En seksueel gedrag van vrouwen wordt überhaupt snel afgekeurd. Zie Slutshamen.
Laten we geslacht hier niet bijhalen. Ik keur vreemdgaan van een man bij zijn vrouw/vriendin net zo hard af.

Kan het misschien zo zijn dat jij wel eens bedrogen bent en het daar nog steeds heel moeilijk mee hebt?
Het kan zijn, maar nee, niet dat ik weet. Dus ik ga er vanuit van niet.

Het is een van die dingen waar ik gevoelsmatig een zeer sterke afkeer voor heb, ook al gebeurt het bij anderen.

Zonder naar details te willen vragen of te willen treden: in mijn ervaring is het verlaten worden een groter verdriet dan het bedrogen worden.
De pijn is verschrikkelijk, ik ben er bekend mee, maar verlaten moet soms nou eenmaal gebeuren, om wat voor reden dan ook. Het is niet achterbaks bedrog, maar een scheiden van wegen dat soms - om wat voor reden dan ook - nou eenmaal nodig is.

debkb

Belezen gebruiker
Ik doelde op alle gebruikers hier. Want die scheer je wel over 1 kam. Dus ik verdraai je woorden niet.
Ik heb het even teruggezocht. @CaRRita schreef letterlijk: "En er zijn hier toch mensen met problematisch druggebruik?"
Hoe ze daarmee alle drugsgebruikers over één kam zou scheren, is me een raadsel.

Stel, we hadden hier een man met losse handjes:
...

Deze analogie gaat niet op. Dat had je zelf al kunnen afleiden uit het feit dat mishandeling een misdaad is, in tegenstelling tot vreemdgaan. En dan nog: zelfs bij mishandeling wordt de dader gestraft om zijn gedrag, niet om zijn persoon*. In een ideale wereld wordt de dader (laten we geslacht er niet bijhalen) met de losse handjes vervolgd, veroordeeld en een periode gevangengezet. Daarna komt hij weer vrij en zal hij op de een of andere manier reïntegreren in de maatschappij en in zijn vorige leven. In veel gevallen lukt dat grotendeels, omdat de omgeving van de dader accepteert dat een persoon meer is dan diens foute gedrag.

Het is een van die dingen waar ik gevoelsmatig een zeer sterke afkeer voor heb, ook al gebeurt het bij anderen.
Ja, dat is onderhand wel duidelijk ja

* Tenzij de rechter daadwerkelijk de persoonlijkheid in kwestie als een voortdurend gevaar voor de maatschappij beschouwt; dan volgt TBS.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Ik heb het even teruggezocht. @CaRRita schreef letterlijk: "En er zijn hier toch mensen met problematisch druggebruik?"
Hoe ze daarmee alle drugsgebruikers over één kam zou scheren, is me een raadsel.
Ja, het gaat erom dat er enorm gegeneraliseerd werd over gebruikers op dit forum. Lijkt me vrij duidelijk wat ik bedoel toch.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Deze analogie gaat niet op. Dat had je zelf al kunnen afleiden uit het feit dat mishandeling een misdaad is, in tegenstelling tot vreemdgaan. En dan nog: zelfs bij mishandeling wordt de dader gestraft om zijn gedrag, niet om zijn persoon*. In een ideale wereld wordt de dader (laten we geslacht er niet bijhalen) met de losse handjes vervolgd, veroordeeld en een periode gevangengezet. Daarna komt hij weer vrij en zal hij op de een of andere manier reïntegreren in de maatschappij en in zijn vorige leven. In veel gevallen lukt dat grotendeels, omdat de omgeving van de dader accepteert dat een persoon meer is dan diens foute gedrag.
Wat dacht je ervan om de boel eens in plaats van strafrechtelijk, ethisch te bekijken?

Mijns inziens is wat de TS hier doet mishandeling. Geestelijke mishandeling welteverstaan. Daar mogen dan geen wettelijke repercussies op volgen, maar is het niet mede daarom juist extra belangrijk dat dergelijk gedrag sociaal maatschappelijk wél veroordeeld wordt?

Een vrouw die lichamelijk mishandeld wordt, lijdt daaronder. Iemand die (herhaaldelijk) bedrogen wordt, lijdt daar waarschijnlijk ook onder. Ethisch gezien is het gewoon hartstikke fout om iemand dit aan te doen en aan te blijven doen. Sociaal maatschappelijk wordt zulk gedrag veroordeeld en daar ben ik eigenlijk heel blij mee. Want ondanks dat het geen wettelijk misdrijf betreft, kan iemand geestelijk kapot gemaakt worden door dit soort dingen. Het slachtoffer is (imo en gelukkig ook volgens de meesten) degene waar de omgeving zich over zou moeten ontfermen.

Ik vind trouwens ook dat iemand meer is dan zijn gedrag, maar (en ik val hier in herhaling) zolang er geen sprake is van oprecht berouw en intentie tot verandering van gedrag, zie ik ook geen reden om mijn oordeel over diegene te veranderen. Is dat er wel, dan wel.

Je gedrag is wie je op dat moment kiest te zijn.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Lul niet, Fred. Je zit er gewoon naast.
Nee hoor. Kijk maar, dit is enorm generaliserend voor iedere gebruiker op dit forum. Wat @CaRRita beschrijft is gedrag wat bij verslaafden past.
We zitten hier toch op een drugsforum? En er zijn hier toch mensen met problematisch druggebruik? En is het daar geen kenmerk van dat deze vaak op zichzelf gericht zijn, negatieve dingen doen om hun drugs te verkrijgen en daardoor niet de meest betrouwbare personen zijn (understatement of the year)? Dus hoezo moet OP hierover onderhouden worden? OP geeft aan grote problemen met haar gedrag te hebben, wat veel drugsgebruikers wel zullen herkennen lijkt me. En liegen en bedriegen... wie zonder zonde is, werpe de 1e steen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan