Ik snap deze denkwijze niet.
Omdat we op een drugs forum zitten mag je vreemdgaan niet veroordelen want wij breken de wet? Dat heeft toch niks met elkaar te maken. Er staan wel meer dingen niet in het wetboek die ik veroordeel.
Het is hypocriet als je meegaat in jouw bizarre connectie maar ik kan me daar niet in vinden.
Dat je het niet snapt, reken ik mezelf aan, dus ik probeer het nog 1 keer. De statements:
1. Drugs gebruiken beschadigt anderen, indirect via het sponsoren van criminaliteit en soms ook direct (de fietsenstelende junk, de ballonnetjeshuffende automobilist, de ruziezoekende kroegganger, de onder invloed ontstane familie- of relatieruzie etc)
2. Iedereen die drugs gebruikt, stelt dus zijn eigen genot/zelfmedicatie/whatever boven de beschadiging van de ander.
3. Vreemdgaan en drugs gebruiken zijn vergelijkbaar in de zin dat ze allebei het bevredigen van een eigen behoefte voorrang geven boven het welzijn van de ander. Het verschil is dat 'de ander' duidelijk aanwijsbaar is ihgv overspel, nml de partner. Bij drugsgebruik is dat minder duidelijk, al wil ik de namen Derk Wiersum en Peter R. De Vries hier toch even noemen.
4. Laten we even voor het gemak aannemen dat iedereen op dit forum drugs gebruikt. We vertonen dus allemaal het gedrag dat ik bij 3 beschrijf, en het is jammer voor de nabestaanden van De Vries en Wiersum, maar er zullen weinig lijntjes minder om zijn gesnoven.
5. We zitten hier niet op dit forum om onszelf te laten veroordelen door medeforumleden voor ons eigen hedonistische en egocentrische gedrag. Dat gebeurt dan ook zelden (voor zover ik kan overzien, ik lees lang niet alles).
6. En nu iemand hedonistisch, egocentrisch gedrag vertoont,
maar net effe anders hebben sommigen opeens de euvele moed om niet alleen het gedrag af te keuren, maar zelfs de persoon.
En om een paar tegenwerpingen voor te zijn:
"Ja maar je hebt afspraken met je partner en die worden geschonden"
- Klopt. En je hebt misschien ook wel afspraken met je partner over geld. Wat kost jouw liefhebberij met hulpstofjes? Daarnaast heb je ook afspraken met de maatschappij, en die schend je ook door drugs te gebruiken. Zo mag je niet onder invloed deelnemen aan het verkeer, ook niet op de fiets.
"Ja maar vreemdgaan is moreel gezien veel erger"
- Maatschappelijk gezien wordt het kennelijk minder erg gevonden dan drugsbezit. Want echtbreuk (gold dus alleen voor getrouwden) was officieel bij wet verboden maar die wet is geschrapt.
@Mindless
Ik denk dat ik hier niet onredelijk ben. Ik snap wel dat een oordeel soms lelijk over kan komen hoor, maar tegelijkertijd kan een oordeel imo soms heel erg gerechtvaardigd zijn. Wellicht een nogal controversieel topic, aangezien sommigen daar anders over lijken te denken.
Persoonlijk vind ik het vreemd dat er hier zo hard gevallen wordt over het veroordelen van dergelijk gedrag.
Maar je oordeelt dus niet enkel over het gedrag. Je oordeelt over de persoon en je kiest daarbij ook nog eens woorden waarvan je weet dat ze die persoon beschadigen.
Aan de andere kant ligt dit onderwerp heel gevoelig voor mij. Ik ben heel erg tegen bedriegen en vind persoonlijk dus wel dat dit sociaal best wel verdoordeeld mag worden.
Dat gebeurt sociaal ook, enorm zelfs. Waarschijnlijk kwam TS daarom hier met haar problemen. En seksueel gedrag van vrouwen wordt überhaupt snel afgekeurd. Zie Slutshamen.
Kan het misschien zo zijn dat jij wel eens bedrogen bent en het daar nog steeds heel moeilijk mee hebt? Zonder naar details te willen vragen of te willen treden: in mijn ervaring is het verlaten worden een groter verdriet dan het bedrogen worden.
Shit, ik had al in de kroeg moeten zijn