Je eigen truffels kweken

Thebbi

Newbie
Hi!
Als cadeautje voor mijn vriend wil ik een truffel kweekset geven, maar heb geen idee of deze "kits" een beetje goed zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?
Je hebt op internet verschillende shops die zoiets verkopen, zijn er echte voordelen aan een bepaald merk?
Zelf hebben we al een aantal keer truffels gedaan (mega tof), maar het leek me wel leuk om ze een keer zelf te groeien en vervolgens uit te proberen.

Alvast bedankt!!

Fool

Badass junkie
Ik zou er eentje in een lokale smartshop kopen, dan krijg je er ook advies bij. :)

Katze

Newbie
De meeste online smartshops verkopen hiervan hetzelfde "merk". Die rode eivormige dingen, zoek met google images op "truffle grow kit" en je ziet dat bijna elke shop deze soort verkoopt.

Ik heb pas de "Pandora" variant geoogst. Opbrengst was zo'n 65 gram, en de truffels waren behoorlijk groot.
Ik had zelf een beetje problemen met het afspoelen van de truffels. Het substraat bleef er nogal aanplakken. En nog een tip: gebruik een 2e vergiet of bak om het substraat in te verzamelen als je ze afspoelt, anders kan je gootsteen verstoppen door het weggespoelde substraat. En zo kan je ook eventuele kleine truffels die door de gaatjes van het meegeleverde deksel/vergiet gaan nog redden.
Ik heb ze laten drogen en nog niet gebruikt. Kan dus nog niets zeggen over de kwaliteit.

Bovenaan