Haal zo'n zakmiscroscoopje (ik geloof dat ik de mijne voor 10 of 20 euro in de smartshop gekocht heb), en kijk naar de trichomen (-> google "trichomen wanneer oogsten"of iets dergelijks, er is al voldoende over gezegd en geschreven). Beslis aan de hand van de trichomen of je wil oogsten of niet. Sommigen oogsten liever wat later, anderen liever wat vroeger.
Wat ik doe is een héél, héél klein stukje van een bloem knippen, dat leg ik op tafel en bekijk het dan door het zakmiscroscoopje. Met de losse hand aan de plant kan je niet goed scherpstellen. Tenminste, ik kan dat niet. Anderen misschien wel...
Maar om te antwoorden op je vraag, gedeeltelijk oogsten, daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. In mijn ervaring is de plant meestal over zijn geheel in dezelfde fase, maar ik zet dan ook alleen maar een plantje op het terras in de zomerzon. Ik gebruik dus geen lampen of chemische zooi of wat dan ook.
Hoe dan ook, alleen aan de hand van de trichomen kan je met zekerheid beslissen of je wil oogsten of niet.