Roken is en blijft gewoon heel slecht en ik kan alleen iedereen aanraden te proberen om te stoppen.
Ik zelf heb vele jaren zigaretten (shag) gerookt en heroïne op folie en af en toe een jointje.
Op me 45ste kreeg ik te horen dat ik copd met longemfyseem heb. Evengoed verder gerookt. Vooral dat folie roken en basecoke is de pest, ach, gewoon alles wat je rookt is dodelijk!
Mijn man is met 41 aan longkanker overleden, alle drugs, of het heroïne, basecoke, wiet of hasj is, ga je veel dieper inhaleren waardoor de longblaasjes stuk gaan en de 'rek' uit de longen verdwijnt. Veel van mijn vrienden zijn rond hun 50ste aan long of keelkanker gestorven. Niet alleen drugsgebruikers, ook gewoon mensen die alleen zigaretten rokten.
Daar ben ik echt enorm van geschrokken, alles komt dan heel dicht bij.
Ik ben een aantal jaren gestopt met zigaretten en folie roken, snuif alleen nog en wiet alleen nog via een vaporizer. Ff wennen maar de stoned is net zo lekker en stukken beter voor je longen. Helemaal goed is vapen volgens mij ook niet aangezien de aanslag die in de glazen 'bubbelaar' blijft plakken en dus ook in je longen komt. Maargoed je wilt toch nog wel wat en alcohol is mijn ding niet.
Sinds ik alleen nog snuif en vape hoest ik in ieder geval niet meer en zijn mijn longen volgens mij in ieder geval niet slechter geworden. Ik moet steeds uitkijken dat ik geen verkoudheid krijg of bronchitis of longontsteking want dat kan mijn dood zijn.
Door mijn longemfyseem kan ik niet veel meer, ik ben bijna 62 en afgekeurd. Ik kan echt niet veel meer, alles valt mij erg zwaar. Ik heb nog ca 40% van mijn longvolume. Ik probeer zoveel het gaat te lopen, anders gaan de longen nog harder achteruit. Maar ik ben zo ontzettend moe. Zelf van eten word ik al moe. Omdat je longen slecht werken krijg je op ten duur ook last van je hart.
Al met al de kans dat je longkanker of mond, keel of slokdarmkanker krijgt door het roken is uiteraard heel groot maar elk mens is anders en elk lichaam reageerd anders.
Een ding nog, het gaat allemaal heel erg geleidelijk dat je longen achteruit gaan. In het begin denk je, ach een rokershoestje maar het is echt een sluipmordenaar.
Weinig lucht hebben is echt niet fijn. 😩