Legale wiet en hasj: wat zijn jouw ervaringen?

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik heb vanavond even een tussenstop gemaakt in Tilburg om bij twee shops legale wiet en hasj te kopen. Want ik kan wel zeuren dat 'ze' eens drugs moeten gaan legaliseren, maar dan mag ik zelf ook wel meewerken als ze het eens proberen, toch?

Bij het schrijven van deze post zit ik weer terug naar huis in de trein. In de shops heb ik niet de moeite genomen om de wiet en hasj te proberen. Dus ik kan nog niet uit eigen ervaring vertellen. Vandaar deze post:
Wat is jullie ervaring met legale wiet en hasj?

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
Dat lijkt me toch een mes die aan 2 kanten snijd.
De keuze van shop en dealers is alles bepalend.
Om daarvan met een voorbeeld te komen.
Bij een shop enkele grammen gekocht die niet konden tippen aan de amnesiahaze van de plaatselijke boer op gebied van high en smaak.
Bij een andere shop dan weer wiet gekocht die ik nog nooit eerder gerookt had en echt wel tot de top behoorde.
Smaken en verwachtingen liggen ook uiteenlopend bij gebruikers dat de ene een zachte white widow veel beter vind dan de ander die echt wel die sterker thc bommen apprecieert

N3K0

Badass junkie
Ik heb vanavond even een tussenstop gemaakt in Tilburg om bij twee shops legale wiet en hasj te kopen. Want ik kan wel zeuren dat 'ze' eens drugs moeten gaan legaliseren, maar dan mag ik zelf ook wel meewerken als ze het eens proberen, toch?

Bij het schrijven van deze post zit ik weer terug naar huis in de trein. In de shops heb ik niet de moeite genomen om de wiet en hasj te proberen. Dus ik kan nog niet uit eigen ervaring vertellen. Vandaar deze post:
Wat is jullie ervaring met legale wiet en hasj?
Bedoel je shops die meedoen met die proef dat wiet "gekweekt word door de overheid" ?

Neo-Shulginist

Badass junkie
Dat lijkt me toch een mes die aan 2 kanten snijd.
De keuze van shop en dealers is alles bepalend.
Om daarvan met een voorbeeld te komen.
Bij een shop enkele grammen gekocht die niet konden tippen aan de amnesiahaze van de plaatselijke boer op gebied van high en smaak.
Bij een andere shop dan weer wiet gekocht die ik nog nooit eerder gerookt had en echt wel tot de top behoorde.
Smaken en verwachtingen liggen ook uiteenlopend bij gebruikers dat de ene een zachte white widow veel beter vind dan de ander die echt wel die sterker thc bommen apprecieert
Bedoel je shops die meedoen met die proef dat wiet "gekweekt word door de overheid" ?
In Tilburg en Breda wordt nu door 10 private telers (dus geen overheid) legaal wiet geteeld dankzij een wet die wel door de overheid is aangenomen: de Wet Gesloten Coffeeshopketen.

In die gemeenten kan je in alle shops legaal geteelde wiet kopen.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Me ervaring was goed maar na later je het elke dag gaat doen gaat het in de toekomst een andere werking geven (in mij. Beleving) dat ik er eigenlijk angstig van wordt
Angstig? En dat heb je niet van andere wiet? Welke strain(s) rook je dan? En kan het komen doordat die gewoon best wel sterk zijn?

Ik heb namelijk Wedding Cake, en die heeft bijvoorbeeld 25% thc! Wel echt sterke wiet dus.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Okee ik heb net wat Fritter Licker in mijn vaporizer gegooid, en dit vind ik echt heel erg lekkere wiet!

Tegenwoordig ga ik voor cannabissoorten met een complexe geur. Ik houd dan vaak van een geurcombinatie tussen voornamelijk lavendel, een beetje citroen, en wat peper en munt. En deze soort doet precies dat! De wiet is niet zo sterk, maar ook dat vind ik niet zo'n probleem. Ik voel me door wiet liever een beetje mellow, dan dat ik er verstrooid of paranoïde van raak. Dan kan je beter wat minder sterke wiet roken.

Op de verpakking zit twee QR-code sdie je kunt scannen. De een gaat naar een standaard bijsluiter waarop de gezondheidsrisico's van cannabis worden vermeld. De andere QR-code leidt je naar een webpagina met informatie over wat er in de wiet zit:

Fritter-Licker.png
De meeste mensen zullen vooral op het THC-percentage letten. De wiet bevalt 15% THC, wat een middelmatige hoeveelheid genoemd mag worden. Sommige andere strains die ik heb gekocht bevatten 24% THC, en zijn dus veel sterker. Persoonlijk vind ik dat een voordeel. Want van minder sterke wiet word ik meestal wat minder para; dat ik denk dat mensen me raar vinden ofzo. Zulke gedachten sluipen er vaak in als ik veel sterke wiet rook. Dus ik ben erg blij dat ze niet alleen maar supersterke wiet verkopen.
`
Op de onine informatiepagina zie je niet alleen de concentraties van THC (15%) en CBD (<1%) staan, maar ook welke geurstoffen, ofwel terpenen in de wiet blijken te zitten. Van de informatie die ik daar lees wordt ik erg blij. Want de bloem produceert precies de geurstoffen die ik hoopte te gaan ruiken en proeven: Limoneen (citroengeur), linalool (lavendelgeur), B-caryophllyne (zwarte peper), en a-humulene (hop).
Dit soort informatie is belangrijk, omdat terpenen waarschijnlijk het effect van THC moduleren, waardoor je mogelijk steeds een andere ervaring krijgt als je verschillende wiet rookt die allemaal een ander terpenenprofiel hebben. Ik ben dus erg enthousiast dat we nu EINDELIJk onze ervaringen kunnen gaan linken aan betrouwbare informatie over het product.

Voordat ik de wiet in mijn vaporizer doe, vermaal ongeveer 0,3 gram van de bloemen in een schoongemaakte grinder. De geur van de wiet neemt wel wat toe in intensiteit als ik de bloemen vermaal. Maar ik ruik geen terpenen die eerst verstopt bleven, een teken dat de wiet nog vers is. De toppen zijn goed droog. Toch heb ik het idee dat de wiet nóg lekkerder zou zijn als deze gecured werd, zodat de toppen verder kunnen drogen (zodat ze echt verkruimelen in je handen), en de smaken zich nog verder kunnen ontwikkelen. Want soms oxideren terpenen, wat weer allerlei nieuwe geuren en smaken kan produceren.

Ik doe de verkruimelde wiet in mijn Volcano Classic vaporizer (op stand 6,5; rond de 195 ˚C), en laat de ventilator een ballon volblazen. De damp die ik uit de ballon inhaleer is zacht, ondanks dat de ballon goed witgrijs zag van de damp die erin zit. Soms gaat zo'n hoeveelheid kriebelen in de keel, waarna je moet hoesten. Dat gebeurt vaak als er te veel kunstmest is toegevoegd bij het maakproces. Maar daar lijkt bij Fritter Licker geen sprake van. De smaak is echt geweldig. Ik proef veel lavendel en wat donkerdere aardse smaken, en ik word niet geplaagd door een kietelende keel. Zelfs niet als ik een heel grote hijs neem.

De Fritter Licker maakt me desalniettemin vrij goed stoned. Ik ben echt niet high. Het is meer een zwaar stoned gevoel te noemen. Er is wel degelijk verwarring. Terwijl ik dit type vind ik het lastig om bijvoorbeeld de screenshot van de online informatie te delen. Maar ik blijf wel op mijn bureaustoel zitten, en voorlopig denk ik dat ik daar nog wel ga blijven. Het schrijven van deze tekst gaat moeizaam omdat ik vier dingen tegelijkertijd wil opschrijven en ze allemaal niet afmaak. Dan heb ik weer een nieuwe ingeving, of ben ik de vorige verloren.

Ik ben super enthousiast over deze wiet. Fritter Licker smaakt en ruikt fantastisch, en ik ben er aangenaam, maar zwaar, stoned van geworden. Prima voor een zondagmiddag alleen thuis. Maar verwacht niet dat je nog lange wandelingen gaat maken door de natuur.
Qua smaak komt deze wiet overeen met Fruit Punch, die ik in Barcelona heb geprobeerd in een cannabis social club. Daarmee is Fritter Licker een van de lekkerste wietjes die ik dit jaar gerookt heb. Hulde aan XXXXX (ik mag de producent niet noemen :wink: ).

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
De tweede test is met COG Traditional Hasj 30. Die bevat volgens het etiket 31% THC en minder dan 1% CBD. De QR-code op de voorkant geeft me een cijfercombinatie, maar geen klikbare link. Ik kan dus niet meer informatie opzoeken over hoe de hasj gemaakt is. Achterop de verpakking staat simpelweg de naam van de producent en een e-mailadres. De QR-code op de achterkant leidt naar de standaard cannabisbijsluiter.

De hasj zit in een klein rond bakje van hard plastic en een oranje dop. Als ik die opendraai komt de geur van verse wiet me tegemoet. Het is geen onaangename geur, maar het is zeker niet zoals hasj normaal ruikt. Het kleine lichtbruine brokje is keihard, en als ik van een klein stukje een rolletje probeer te maken, verkruimelt de hasj tot een vormeloze substantie.

Ik rook de hasj in een bong met quartz glas banger.
De ervaring is precies hetzelfde als ik wel eens mijn grinder leeg schraap en de kief met mijn bong rook. Je krijgt dan een smaakloze keiharde klap in je gezicht van BOEM, hier heb je wat THC. Dus eerst is het wat verwarrend en overweldigend en daarna word je steeds stiller tot je in elkaar zakt, het liefst met een zak chips die je dan leegeet. Een harde high is het dus, zonder lekkere smaak.

Helaas kan je dit echt geen goede hasj noemen. Het voelt heel erg als een namaakproduct van goedkope Marokkaanse meuk, de derde zeving van een Amnesia-plant, waarvan een vermalen mengsel vol plantenmateriaal voor kwaliteitshasj moet weg gaan. Het is zeker niet de plakkerige shit die het ook zou kunnen zijn. En zelfs als ik het vergelijk met B-kwaliteit Marokkaanse hasj, is dit legaal geproduceerde alternatief zo mogelijk nog slechter. De flash-stonedheid is niet erg ontspannen, de verse wietgeur is nergens meer te bekennen bij het roken, en in plaats daarvan krijg je een vieze smaak in je mond die je alleen met een goede dosis mangosap weer weg kan drinken.

Helaas ben ik over de COG Traditional Hasj 30 dus niet zo te spreken.

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
De derde proefronde: Black Cherry Punch
18% THC en <1% CBD

De volgende wiet is van dezelfde producent als de COG Traditional Hasj 30, en bevat ook geen QR-code met meer informatie over de strain. Dus ik moet het doen met de informatie op het etiket, en de algemene bijsluiter.

Als ik het zakje opendoe is mijn eerst gedachte: ohja, dit ruikt inderdaad wel een beetje als kersen. Maar als ik wat beter ruik dan ruik ik voornamelijk lavendel en flink wat hop. Als ik de bloemen vermaal in mijn grinder dan komt er ineens veel meer geur vrij, die ik het best met het Engelse woord dank kan beschrijven. Het is een ietwat zware muffe lucht. Daarnaast ruik ik nog een beetje citroen.

De damp van de wiet blijkt heel zacht, en prima te roken. Ondanks dat ik een flinke hijs neem uit de ballon van mijn vaporizer, voel ik geen kriebel in de keel en moet ik niet hoesten. Qua smaak vind ik het niet heel bijzonder. Ik mis de complexiteit die ik proefde bij Fritter Licker.

Het effect van de wiet is mild te noemen. Ik voel me wel stoned, maar gewoon lekker mellow met verder niet te veel in de hand. Ik heb een stuk minder verwarring als toen ik de legaal geproduceerde hasj probeerde.

Al met al is deze wiet prima als je iets zoekt wat niet zo super sterk is. Maar veel beter dan prima is het ook weer niet. De meeste coffeeshops in Nederland zullen wel een wietje hebben liggen die nog net wat lekkerder zal zijn dan deze. Toch blijft het legale aanbod misschien wat aantrekkelijker, want de prijs is een stuk lager, en je weet zeker dat er geen pesticiden of schimmels in de wiet zitten. Dat geeft misschien ook een wat meer ontspannen gevoel.

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
De vierde proefronde: COG Hasj Royal Medic

Mijn vierde sample legaal geproduceerde cannabis is weer hasj. Ik zou erbij willen vermelden hoe sterk de hasj is. Maar het etiket is beschadigd waardoor ik niet kan aflezen hoeveel CBD erin zou zitten. In de shop stond het er wel bij vermeld. Ik geloof dat het iets minder sterke hasj was als de Traditional Hasj 30, die vrijwel geen CBD bevatte. Maar de exacte percentages kan ik me niet meer herinneren.

Ook deze hasj ruikt gewoon naar wiet, blijkt als ik het plastic bakje opendoe. Maar deze keer kan ik duidelijk een verse geur van lavendel en citroen herkennen. Het brokje hasj ziet er heel lichtbruin uit met hier en daar wat gele tint. Ik kan duidelijk druklagen zien die het resultaat zijn van verkruimelde toppen waarvan het poeder vervolgens geperst is. Als ik probeer om een rolletje van de hasj te maken dan verkruimelt een brokje tot poeder dat ik niet meer in elkaar geperst krijg.

Bij het roken van de hasj (in een bong met quartz glas bowl) verdwijnt alle smaak. Ik houd een minder vieze smaak over dan van van de Traditional Hasj 30. Toch proeft ook deze hasj alsof ik de kief uit mijn grinder schraap en oprook. Ik word er wel ineens heel high van, maar op een best overweldigende en ietwat paranoïde manier. Echt chill is anders.

Ik kan duidelijk merken dat de hasj fabrieksmatig is gemaakt in een Nederlandse productiefaciliteit die met goedkope productie een uniform en rendabel product oplevert. Helaas is echte kwaliteit is wat anders. Wat dat betreft kun je deze hasj misschien wel vergelijken met Mc Donalds: voor een relatief beperkte prijs krijg je een snelle snack die er altijd hetzelfde uitziet, maar die je niet echt proeft, en daarna heb je spijt.

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
De vierde proefronde: COG Hasj Royal Medic

Mijn vierde sample legaal geproduceerde cannabis is weer hasj. Ik zou erbij willen vermelden hoe sterk de hasj is. Maar het etiket is beschadigd waardoor ik niet kan aflezen hoeveel CBD erin zou zitten. In de shop stond het er wel bij vermeld. Ik geloof dat het iets minder sterke hasj was als de Traditional Hasj 30, die vrijwel geen CBD bevatte. Maar de exacte percentages kan ik me niet meer herinneren.

Ook deze hasj ruikt gewoon naar wiet, blijkt als ik het plastic bakje opendoe. Maar deze keer kan ik duidelijk een verse geur van lavendel en citroen herkennen. Het brokje hasj ziet er heel lichtbruin uit met hier en daar wat gele tint. Ik kan duidelijk druklagen zien die het resultaat zijn van verkruimelde toppen waarvan het poeder vervolgens geperst is. Als ik probeer om een rolletje van de hasj te maken dan verkruimelt een brokje tot poeder dat ik niet meer in elkaar geperst krijg.

Bij het roken van de hasj (in een bong met quartz glas bowl) verdwijnt alle smaak. Ik houd een minder vieze smaak over dan van van de Traditional Hasj 30. Toch proeft ook deze hasj alsof ik de kief uit mijn grinder schraap en oprook. Ik word er wel ineens heel high van, maar op een best overweldigende en ietwat paranoïde manier. Echt chill is anders.

Ik kan duidelijk merken dat de hasj fabrieksmatig is gemaakt in een Nederlandse productiefaciliteit die met goedkope productie een uniform en rendabel product oplevert. Helaas is echte kwaliteit is wat anders. Wat dat betreft kun je deze hasj misschien wel vergelijken met Mc Donalds: voor een relatief beperkte prijs krijg je een snelle snack die er altijd hetzelfde uitziet, maar die je niet echt proeft, en daarna er spijt van hebt.

Uitleg goede hasj
Bij goede blonde hasj zijn de harskliertjes (trichomen) van de cannabisbloemen zorgvuldig gemetseld met een natuurlijk mengsel van stuifmeel en zand. Zodra je goede hasj kneedt, barsten de kliertjes open en komt er een olie vrij die zowel de werkzame stoffen THC en CBD als allerlei geurstoffen bevat. De hasj wordt dan steeds soepeler door de olie. Je kan er makkelijk rolletjes van maken, en als je dan komen gerijpte aroma's vrij die een wat zwaardere aardachtige geurig geven.
Een andere stijl van hasj wordt gekenmerkt door plakkerige donkerbruine tot zwarte olieachtige hars. Hoe sterker de hasj, des te vloeibaarder die is. Het plantmateriaal kan van de olie gescheiden worden door verschillende scheidingstechnieken. Daardoor ontstaat een plakkerig resultaat dat soms kneedbaar is, maar ook vloeibaar of semi-vloeibaar kan worden. Zulke hasj kan een heel complexe geur ontwikkelen met zowel aardse als frisse tonen. Soms is zulke hasj zo zuiver dat er (bijna) geen residu achterblijft als je het puur in een bong of pijpje rookt. Maar je moet het wel snel opmaken, want de geurstoffen zijn vluchtig en zullen dus constant uit de hasj verdampen. Na een half jaar is olieachtige hasj al een groot deel van het aroma kwijt.

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
De vijfde proefronde: Sky Walker Kush
22% THC en <1%CBD

Deze wiet ruikt precies zoals je zou verwachten: een zware, muffe, aardachtige geur met hints van lavendel en wat munt die je neus een klein beetje kietelt. Qua geur een heel lekker wietje in ieder geval. Helaas is de wiet nog niet erg droog. De toppen deuken in als een spons zodra ik ze een beetje onder druk zet met mijn duim en wijsvinger.

Als ik de wiet in mijn vaporizer doe dan komt er een flinke damp vanaf. Als ik een grote hijs neem van de ballon dan prikt de bovenkant van mijn keel licht. Maar ik moet niet hoesten. De muffe smaak die kush zo herkenbaar maakt blijft voornamelijk overeind. De meer subtiele geuren zijn helaas niet in de smaak terug te vinden. Waarschijnlijk zou de wiet lekkerder zijn als die wat zorgvuldiger was gedroogd.

Het effect kan ik zwaar, maar ontspannen noemen. Dat ik nu al vijf minuten een tweede zin over de effecten probeer te bedenken zegt geloof ik wel genoeg. Van deze wiet word ik niet erg spraakzaam.

Ik twijfel een beetje of ik moet vermelden dat ook deze wiet geen online pagina heeft met meer productinformatie. Want deze wiet is van dezelfde producent als in proefronde #2, #3 en #4.

Laatst bewerkt:

Relmuis

Wijs gebruiker
Je kent de site waarschijnlijk al wel.

Ik let het meest op de genen uit de family tree, over terpenen staat soms meer informatie op Leafly.

Klik op "Click to show all parents of Fritter Licker in our dynamic family tree map." en wordt wat overzichtelijker.

Ben overigens geen voorstander van de wietproef.
Te laat (de Amerikanen halen ons de kaas van het brood), het duurt te lang en is kostbaar.
Allemaal niet nodig.
Zsm volledig legaliseren als het aan mij ligt, geen overbodig gedoe zoals deze proef.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik let het meest op de genen uit de family tree, over terpenen staat soms meer informatie op Leafly.

Klik op "Click to show all parents of Fritter Licker in our dynamic family tree map." en wordt wat overzichtelijker.
Ja zeker mooi om de stamboom van een strain te bekijken! Wat daarbij alleen wel lastig is: je weet niet hoe de planten gekruisd worden. Dat kan veel uitmaken. Bestuiven ze één individu met één individu, en noemen ze dan alle nakomelingen een nieuwe strain? Dat gebeurt vaak in de cannabiswereld. Maar de individuen bestaan dan waarschijnlijk voor een kwart uit planten met eigenschap A, voor de helft uit planten met eigenschap B, en voor een kwart uit planten met eigenschap C.
Met welk individu ga je dan vervolgens doorkweken? A, B, of C?

Daarom hoop ik dat legale telers productinformatie bijleveren. Want de bedrijven moeten op een betrouwbare manier telen (bijvoorbeeld door te stekken, of door stabiele rassen te ontwikkelen). Daardoor kunnen we als gebruiker eindelijk de inhoud van de bloem linken aan ervaringen. Zo kun je dus urban myths (bijvoorbeeld over 'sativa geeft een creatieve high') gaan ontkrachten.

Neo-Shulginist

Badass junkie
De zesde en laatste proefronde: Wedding Cake
25% THC, en <1% CBD

Als het zakje van de Wedding Cake opendoe, dan vind ik het ruiken zoals white widow: degelijk, maar ook een beetje saai. Als ik goed oplet ruik ik een beetje citroen, maar vooral mycrceen. Dat is de typische cannabisgeur die vrijwel elke wiet heeft. Drugshonden worden specifiek met die geurstof getraind om wiet en hasj op te sporen.
Als ik de wiet grind komt een wat meer subtiele geur me tegemoet. Het lijkt een beetje alsof de geur van een vers gebakken spacecake op me afkomt. Misschien met een vleugje zwarte peper erdoorheen.

Eerlijk gezegd vind ik de toppen wel wat lui geknipt. In een klein topje vind ik een blad terug dat bijna net zo groot is als de top zelf. Dat blaadje zat opgevouwen tussen stampers, maar alsnog vind ik het een beetje een misser. Je ziet aan zulke dingen wel hoeveel aandacht er wordt besteed aan het eindproduct. Een foutje kan gebeuren, maar een goed voorteken is het niet.

De damp uit de ballon van mijn vaporizer proeft als één smaak die het geheel vormt van.. een soort wedding cake! Tenminste, als je dezelfde redelijk smaakloze slagroomtaart bedoelt die er mooi uit moest zien, en lekker neutraal smaakt zodat niemand hem echt vies vindt. Als ik goed proef dan kan ik hinten van citroen proeven, maar de myrceen blijft de overhand houden in de smaak. Wellicht is deze wiet wel wat voor mensen die een lekker zacht wietje zoeken. Maar ik heb in mijn vaporizer liever wat spannenders.

Het effect zou ik omschrijven als energiek, creatief, ietwat vergeetachtig, en best praterig.

Laatst bewerkt:

henkie2

Bewuste gebruiker
Leuke reports!

Ik hoop ook gauw een keer 100% legaal gekweekte en verkochte Nederlandse cannabis van eigen bodem te proberen :greenheart:

Gebaseerd op jouw ervaringen ben ik het meest geïnteresseerd in de "COG Hasj Royal Medic", maar dan om edibles mee te maken :yum:

En tof dat je ook het liefst van cannabis geniet ZONDER tabak :thumbsup:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik ben weer legaal geproduceerde wiet gaan halen in Tilburg en Breda, dit keer bij een aantal verschillende coffeeshops. Dus er komt weer een nieuwe ronde met reviews aan!
Ook heb ik wat illegaal geproduceerde tophasj gevonden. Daarvan ga ik een review schrijven zodat jullie het verschil kunnen zien met de bovenstaande legaal geproduceerde 'hasj'. Eigenlijk wil ik het niet zo noemen, want het was gewoon een hard blok kief. Maar goed, de vergelijking komt eraan! Eerst nog wat reviews.

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Bio Zkittlez
17,95% THC en 0,76% CBD

Het zakje is een beetje lastig openmaken. Want het plastic is aan de bovenkant dicht gesealed. Maar de inkeping waarmee ik het plastic kan openscheuren zit net niet op een lekkere plek, waardoor ik uiteindelijk toch een schaar nodig heb om het zakje leeg te knippen. Niet de beste situatie als je lekker op een bankje in het park een bio-wietje wil roken.

Biologisch
Deze producent teelt uitdrukkelijk biologische wiet, waarmee ze bedoelen dat de planten in de grond staan, dat ze natuurlijke meststoffen gebruiken en geen pesticiden. Mede daarom wordt er ook een uitgebreid testrapport bijgeleverd wat je via de QR-code kunt inzien. Daarin lees je of de wiet niet per ongeluk gevaarlijke schimmels of bacteriën of zware metalen heeft opgenomen. Daarnaast kun je zien hoeveel cannabinoïden en welke geurstoffen er in de wiet zitten.

Stoffen in de wiet
Met 18% THC is Bio Zkittlez nog relatief mild te noemen. En ik moet zeggen dat deze wiet echt heel bijzonder ruikt! Het eerste wat me opvalt is lavendel en citroen, maar dat is vooral omdat ik die geuren inmiddels goed ken. Maar Bio Zkittlez heeft nog iets wat ik eigenlijk niet zo goed kan thuisbrengen. Als ik het testrapport erbij pak dan zie ik dat er terpenen bij zitten die ik niet zo goed ken: alpha-bisabolol, fenchol, en nerolidol-2. Ik moet even Googlen om er meer over te weten te komen, maar het blijkt dus dat die terpenen ook zitten in gember, jasmijn, basilicum, en citroengras. Dat ruik ik dus! Wauw, nu ik meer leer over de achtergrond van de geur wordt het alleen nog maar interessanter. Als ik de toppen grind en dan nog een keer ruik dan komen de subtielere geuren nog een stuk sterker naar voren. Van mij krijgt 'ie een 10 voor de geur. Gewoon omdat dit echt iets nieuws is wat ik nog nooit zo heb geroken.

Schermafbeelding 2024-02-22 om 19.21.17.png
Schermafbeelding 2024-02-22 om 19.20.21.png

Kwaliteit van de bloemen
Helaas is de wiet niet heel goed droog. Als ik de toppen samenknijp tussen mijn vingers dan kan ik het makkelijk in elkaar drukken net als een spons. Daarnaast bevatten de topjes nog kleine stukjes tak. De blaadjes vallen mee. Ik kan er wel een paar heel kleine blaadjes zien zitten. Maar ik had zo een, twee, drie ook niet geweten hoe ik die zou wegknippen. De knipbeurt die de wiet heeft gekregen is dus gewoon voldoende.

Smaak
De wiet gaat zoals bij elke review in mijn Volcano vaporizer voor de beste smaaktest. Een probleem dat ik heb met deze batch is alleen dat mijn grinder het niet zo goed kan verpoederen omdat de bloemen nog niet goed droog zijn. Uit mijn grinder komen daardoor ietwat fluffy stukjes. Het blijkt ook dat mijn vaporizer moeite heeft om de vluchtige stoffen te verdampen. Kennelijk is het contactoppervlak van de hete lucht met de bloemen niet zo groot. Het resultaat is dat ik met gemak door de ballon heen kan kijken. Ik denk dus niet dat er al te veel damp in zit. Wel heb ik liever dit, dan te veel damp, want dan ga je het merken in de keel. Gelukkig blijkt deze wiet lekker zacht voor de keel.

Als ik een hijs neem dan proef ik dat mijn vaporizer deze wiet gewoon niet zo goed kan verdampen. Ik heb helaas wel eens intensere smaak ervaren. En dat is jammer, want als ik uitblaas dan denk ik wel 'WOW!'. In mijn mond proef ik voornamelijk citroengras en basilicum. De bijzondere geur komt er goed tot zijn recht in de smaak. Het proeft bijna niet naar wiet. In plaats daarvan heb ik eerder het idee alsof ik een glas vlierbloesemsiroop aan het drinken ben. Ik ben er heel enthousiast over. De smaak van deze wiet is echt wat anders dan ik gewend ben, maar absoluut op een goede manier. Zeker de avontuurlijke blower die veel verschillende strains proeft zal versteld staan van deze strain.

Effect
Ik word gelukkig niet heel para van deze wiet. Maar ik zak wel gelijk een beetje in. Ik krijg zin om snel nog even deze review af te raffelen en dan een cartoon te gaan kijken ofzo. Dat doe ik normaal nooit, maar nu past zoiets simpels wel bij de state of mind die ik nu heb: uitgeblusd, relatief gedachtenloos, een beetje in mezelf gekeerd. Maar misschien komt dat ook omdat ik een lange dag heb gehad.

Laatst bewerkt:

TheRealKoekert

Bewuste gebruiker
Zelf nog maar 1 Legaal gekweekt soortje geprobeerd. Blue kushy. En voor die 9 euro was het prima kwaliteit. Niet heel bijzonder ofso maar hij viel ook zeker niet tegen.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Zelf nog maar 1 Legaal gekweekt soortje geprobeerd. Blue kushy. En voor die (..) euro was het prima kwaliteit. Niet heel bijzonder ofso maar hij viel ook zeker niet tegen.
Prijzen bespreken mag eigenlijk niet op dit forum. Maar inderdaad, de wiet is wat goedkoper dan het illegale aanbod.
Ik moet wel zeggen dat ik de verpakkingen nogal groot en vervuilend vind. Aan de ene kant is het goed dat de meeste leveranciers ervoor kiezen om hun cannabis niet in plastic te verpakken (want de olieachtige werkzame stoffen in cannabis lossen plastic op, wat dus niet zo gezond is). Maar aan de andere kant houd ik zo best wel veel afval over voor één grammetje wiet. Ik vraag me daarom af of een statiegeldregeling met glas misschien mogelijk zou zijn in de toekomst.

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Melonacci
12% THC en <1% CBD

Ik hoop dat Ivo Opstelten meeleest, want als minister van Justitie maakte hij er destijds een groot punt van dat wiet niet sterker dan 15% THC mocht zijn. Gelukkig werd zijn voorstel weggehoond, met name omdat het nogal onwetenschappelijk bleek. Toch ben ik benieuwd naar het effect van melonacci, want zo vaak kom je niet strains tegen die 12% THC bevatten en geen CBD.

Helaas lijkt er niks bekend te zijn over deze strain. De QR-code op de verpakking werkt niet, en op de website van de leverancier staat wel een pagina met strains, maar melonacci wordt daar niet genoemd. Ook als is verder probeer te zoeken bij bekende websites zoals Leafly en Seedsearch vang ik bot: "Your search for “melonacci” has come up empty! Try a new search." Het blijft dus een beetje een mysterie wat de genetica van deze strain is.

Als ik het zakje opendoe en de lucht stevig opsnuif dan valt me meteen een ietwat buitenwiet-achtige geur op. Mogelijk komt het omdat deze wiet relatief veel plantenmateriaal bevat, aangezien het niet zo'n sterk soortje is. De geur doet me denken aan de voor cannabis typerende geurstof myrceen. Daarnaast ruik ik een duidelijke muffe lucht die me aan een kush doet denken. Verder denk ik ook wat citroen en lavendel te ruiken. Als ik de wiet grind dan komt er meer een klassieke kush lucht naar boven. De geur gaat wat meer richting de muffe citroen heen. Maar ik ruik ook nog wel een zekere complexiteit erdoorheen. Als ik de grinder heel even geopend laat staan dan ruik ik een paar minuten later een stuk sterker de lavendel.

Sommige stukjes van de bloemen zijn een stuk lichter gekleurd. Het is nog wel groen, maar zit tegen het gele aan. Dat lijkt me toch ook weer niet helemaal de bedoeling. De toppen zijn niet heel groot, maar wel mooi dicht gegroeid. Je kan zien dat het machinaal geknipt is, want de bladeren zijn met een dwarsdoorsnede geknipt. Als je het met de hand doet en voorzichtig werkt dan kun je nog net wat meer blad wegkrijgen. Desalniettemin is de knipbeurt prima gedaan. Het is voldoende, maar niet perfect.

Ook deze wiet is helaas niet heel droog. Op het eerste gezicht leek dat anders, want de bloemen voelen wel hard aan. Maar als ik er een stukje vanaf pluk en die samenpers dan krijg ik weer het sponsachtige gevoel. De takjes laten gelukkig wel een goede 'krak' horen als ik ze probeer te buigen. Mocht je nog wat geduld hebben dan kan ik wel aanbevelen om deze wiet nog een paar maanden zelf te curen. Ik denk dat het dan wel eens heel lekker zou kunnen worden.

De smaak van de wiet vind ik niet heel indrukwekkend. Bij het uitblazen vergeet ik bijna dat ik iets zou moeten proeven. Ik proef vooral buitenwiet, wat citroen erdoorheen, en dan de muffe lucht. Het zou te ver gaan om dat storend te noemen. Maar bijzonder is het ook niet. Ik heb buitenwietjes geproefd die echt wel een stuk lekkerder waren. En die stonden dus in de wisselvallige Nederlandse weeromstandigheden, in plaats van dat ze met professionele binnenkweek gemaakt.
Nadat ik een flinke hijs heb genomen voel ik iets kriebelen in mijn neus. En nog geen minuut later moet ik niezen. Ergens lijkt er dus wel een wat prikkend gevoel opkomen; een euvel wat veel voorkomt bij wiet die niet zo sterk is en relatief veel plantenmateriaal bevat. Helaas proef ik bij een tweede ballon van dezelfde batch een ietwat zeep-achtige smaak. Dan wordt 'ie echt niet lekker. Als je een joint rookt dan zul je het einde mogelijke niet meer willen oproken.

Het lijkt erop dat de producent deze strain op de markt gebracht als instapmodel voor beginnende blowers. En ik moet zeggen, voor dat doel lijkt Melonacci me prima geschikt. De eerste keer dat je gaat autorijden stap je ook niet gelijk in een lamborghini, en zo is het met wiet misschien ook. Ik twijfel een beetje over de muffe lucht, want dat lijkt me meer een acquired taste. Het is mogelijk niet iets wat voor de beginnende blower heel aanlokkelijk is. Maar dat kun je ook als een voordeel zien. De smaak is in ieder geval niet zó fantastisch dat je alleen daarvoor al begint met regelmatig blowen.

Ondanks het wat lagere gehalte aan THC in deze wiet, word ik er nog prima stoned van. Eigenlijk is het ook wel lekker om niet te skaf te worden. Op deze manier heb ik tenminste ook niet zo de neiging om steeds zelfkritische gedachten te herhalen. Als ik heel stoned wordt dan kan ik op zo'n manier nog best para worden. Nu heb ik niks van dit alles. Wel krijg ik honger en heb ik zin om even te gaan douchen.

Wat ik alleen jammer vind is dat deze strain niet een diverser cannabinoïdenprofiel heeft. Tenminste, dat staat niet aangegeven. Ik zou juist eens geïnteresseerd zijn in een soort die stoffen zoals CBD, CBC, CBG en CBDV aanmaakt. Want nu lijkt het erop dat je gewoon wat meer plantenmateriaal rookt bij deze strain. En of dat nou per se gezonder is..? Ik weet het niet.

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Capri Zun
18% THC en <1% CBD

De toppen van capri zun zien er een beetje paars uit. Het zijn kleine, maar heel compacte bloemetjes met oranje stampers. Het lijkt erop dat de bloemen op precies het juiste moment zijn geoogst.

Uit het zakje stijgt een lucht op die ik maar moeilijk thuis weet te brengen. Het eerste wat ik ruik zijn dennenappels, en dan wat lichte aardachtige tonen. Maar hoe vaker ik ruik, des te duidelijker worden de fruitige tonen. Daarna zit ik zo vaak mijn gedachten te veranderen dat ik niet meer precies weet wat ik ruik. Zo heb ik eerst een steeds sterkere associatie met de allereerste wiet die ik ooit zelf kweekte: Himalaya Gold.
Later vond ik deze wiet toch steeds fruitiger ruiken, terwijl me dat eerst niet zo was opgevallen. De fruitige geur lijkt sterker te worden als ik de wiet grind. Een veel sterkere perzikachtige lucht presenteert zich dan.

Bij het proeven vond ik het helaas een saai wietje. De smaak is subtiel, maar helaas niet fantastisch. Ik vergat eigenlijk bijna op te letten bij het proeven omdat er zo weinig te beleven was. Het meest opvallend was een soort dennenappel. De fruitige geur kon ik alleen nog opmerken als ik echt mijn best deed om het te herkennen. Toen ik het uiteindelijk proefde, vroeg ik me af of ik het me niet had ingebeeld.

Een paar minuten later ben ik een beetje zwaar stoned. Ik ben een beetje in mezelf gekeerd, en niet zo geconcentreerd. Aan deze review merk ik ook dat ik wat kortaf ben. Heel spraakzaam kan ik mezelf dus niet noemen.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Bio Mac
23,93% THC en 0,96% CBD

Ik moet even twee keer kijken naar de verpakking van dit biologisch geteelde wietje, want daarop staat een ander THC-percentage dan ik terugvind op het testrapport. Kennelijk is de 20,99% THC een verwachte waarde, in plaats van de geobserveerde waarde? Dat wordt helaas niet helemaal duidelijk.

Als ik het zakje opendoe dan komt er een heerlijk complexe geur uit opstijgen. Bio Mac ruikt wat meer naar 'normale' cannabis dan Bio Zkittlez, maar er zijn ook zeker overeenkomsten. Ik vind het in eerste instantie een beetje moeilijk plaatsen. Maar als ik spiek op het analysecertificaat dan wordt mijn vermoeden van de gelijkenis. Op het testrapport staan alweer, net als bij Biozkittlez, de minder bekende geurstoffen nerolidol-2 en fenchol zie staan. Die geurstoffen worden respectievelijk geassicieerd met jasmijn en dennenappels. Daarnaast zit er flink van van de geurstof uit kamille in. Verder is er citroen te ruiken, en hop. Tel dat allemaal bij elkaar op, en je krijgt een complexe geur die zowel zoete, als kruidige tinten heeft. Als ik na het grinden van de wiet nog een keer ruik dan ontsnap me een harde kreun. Jeetje zeg, wat een lekkere geur. Ik vind het bijna zonde om dit te gaan oproken.

Scherm­afbeelding 2024-02-25 om 19.26.28.png
Scherm­afbeelding 2024-02-25 om 19.26.37.png

Dat het totale cannabinoïde-gehalte maarliefst 26,08% beslaat is wel duidelijk als je even goed naar Bio Mac kijkt. De bloemen zijn helemaal wit van de vele trichomen die erop zitten. Als ik niet beter had geweten zou ik bijna gaan denken dat het om beschimmelde wiet zou gaan. Maar het tegendeel is waar. Dit is alleen maar the good stuff. De sterkte van de wiet wordt medeveroorzaakt doordat Bio Mac EINDELIJK een legaal geproduceerd wietje gevonden wat lekker droog is (in tegenstelling tot bijna alle andere legale wietjes die ik heb gereviewd). De toppen zijn super compact en hard. De wiet laat zich goed in een grinder vermalen, al zijn de overblijvende kruimels best plakkerig en hebben ze dus de neiging om je grinder vast te koeken.

Als ik een hijs neem van een gevulde Volcano-ballon, dan moet ik eerlijk zeggen dat de complexiteit van de geur een beetje verdwenen is. MAAR, hetgeen wat ik proef is heel lekker. De smaak lijkt wat meer één geheel geworden. De basilicum, jasmijn, kamille en citroen lijken helemaal samen te smelten en de boventoon te voeren. Als ik even een minuutje wacht met de volgende hijs dan proef ik juist weer meer hop en dennenappels. Er is echt geen twijfel over mogelijk: deze wiet is absoluut voor de fijnproevers. Maar als je een beetje gevorderd cannabist bent zoals ik dan kan je je geluk niet op met deze wiet.

Wat heel bijzonder is, en dat wil ik nog even noemen, is dat ook de tweede ballon uit de Volcano heel lekker is. Normaal gesproken verdamp je alle lekkere geurstoffen de eerste keer al. De tweede ballon bevat doorgaans nog wel THC, maar smaakt verder naar verbranden aardappels. Behalve bij Bio Mac. Want bij de eerste hijs van de tweede ballon proef ik heel duidelijk jasmijn, en bij de tweede hijs voornamelijk hop. Wat mij betreft zeker een zeer welkom alternatief voor verbrande aardappels!

Terwijl ik deze review schrijf luister ik naar Hilight Tribe, en ik zit lekker met de muziek mee te veren. Ik was daarnet een beetje moe en futloos, maar ik krijg nu een actieve en creatieve high, die me toch ook wel wat vergeetachtig maakt. Zo sta ik soms half dansend op om iets te pakken, maar raak tijdens het lopen alweer zo afgeleid dat ik niet meer weet wat ik ookalweer wilde doen.

Ape

Badass junkie
Ik heb geen ervaring met deze legale wiet, maar ik ben wel echt een voorstander van de hoeveelheid informatie die je erbij krijgt en dat lijkt aardig consistent te zijn.

Geen gok meer of de Gorilla Glue wel dezelfde is in Amsterdam als in Maastricht en of het überhaupt geen Sour Diesel is ofzo.

keiharde cijfers, dat is wat we willen. We testen daarom toch ook onze harddrugs het liefst?

henkie2

Bewuste gebruiker
Goed bezig, Neo!

Hier in Den Haag kunnen we nog nergens "legale" wiet kopen :rage: Dus worden stoners zoals ik door het falende overheidsbeleid genoodzaakt om de criminaliteit in de hand te werken!!!

Ik heb geen ervaring met zo'n Volcano vaporizer. Gebruik je zelf ook wel eens een ouderwetse bong?

Supervet dat ze zoveel informatie verschaffen bij elke soort. Nu het stigma omtrent cannabis EINDELIJK doorbroken wordt (al is het heel langzaam) kunnen mensen goed geïnformeerde keuzes maken over hun eigen medicijn en bewustzijn :greenheart:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik heb geen ervaring met zo'n Volcano vaporizer. Gebruik je zelf ook wel eens een ouderwetse bong?
Ja, maar die gebruik ik voornamelijk voor goede hasj. Ik heb ook nog wat van zulke hasj in Tilburg gekocht om die te vergelijken met het legale aanbod. Die review komt er nog aan :wink:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Melon Fizz
17% THC en <1% CBD

Op de verpakking van Melon Fizz staat wel een QR-code, maar die leidt slechts tot een algemene informatiepagina waarop verder niks te lezen is over de strain die ik heb gekocht. Behalve de vermelde THC- en CBD-waarde moet ik dus maar zelf gokken wat er allemaal in Melon Fizz zit.

Ik kan in ieder geval dennenappels, citroen, hop, een muffe lucht, en een zoete lucht ruiken. Als je de zoete lucht meloen had genoemd, dan zou ik je wel geloven. Maar dan wel een gaia-meloen, met de geur van de schil erbij. Als ik de wiet grind dan komt er wat meer een kruidige geur naar boven, en misschien ook wel een beetje jasmijn. Het is zeker geen onaangename geur en in ieder geval lekker complex.

De toppen zijn heel compact, maar nog steeds een beetje sponsachtig. Dus ook deze wiet kan nog droger. Bij het grinden heb ik er geen problemen mee. De wiet verpoedert netjes.

Bij het proeven blijft vooral de smaak van dennenappels en een muffe smaak over. De wat meer zoete en kruidige hints kan ik bij de eerste hijs niet meer herkennen. Een tweede hijs doet juist de citroen meer opleven. Ik vind het best een prima wietje, maar ik ben ook niet zwaar onder de indruk.
De damp die ervan afkomt lijkt de juist consistentie te hebben en prikt niet in de keel.

Over de sterkte van de wiet heb ik eigenlijk geen klagen, ondanks dat Melon Fizz 'slechts' 17% THC bevat. Ik zou mezelf wat sloom en teruggetrokken kunnen noemen. Ik krijg zin om een serie op te zetten en verder helemaal niks meer te doen. Eerlijk gezegd vind ik dat helemaal niet zo'n nadeel. Bij sterkere wiet heb ik meer kans op herhalende zelfkritische gedachten of vab lichte paniekaanvallen. Dus zo chill is dat helemaal niet. Minder sterke wiet lijkt te helpen om dat soort klachten tot een minimum te beperken. Terwijl ik wel gewoon best stoned ben, en de kans groot is dat ik straks als een roos slaap.

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ice Cream Cake
20% THC en <1% CBD

Als ik het zakje opendoe en ruik dan denk ik meteen 'CHEESE'. Deze wiet ruikt oprecht wat kazig. Als ik wat beter ruik dan kan ik ook hop erdoorheen herkennen, en misschien een hint van zwarte peper. Als ik de bloemen vermaal dan komt een duidelijke lavendelgeur naar boven gedreven. Dan ruikt de wiet wat meer klassiek naar lavendel, citroen en peper.

Helaas is dit weer een zakje wiet die verkocht wordt met niet-werkende QR-code erop. Dus het is lastig om mijn reukorgaan onafhankelijk te controleren. Als ik online kijk dan lees ik dat de kaasachtige geur eigenlijk vanille zou moeten zijn. Wat mij betreft dan wel een extreem muffe vanillelucht. Maar misschien komt dat doordat de wiet niet goed droog is.

Ik kom een paar blaadjes tegen in de top. De bloemen zijn heel compact. Helaas laten de kleine takjes die ik middenin de top tegenkom geen harde 'knak' horen als ik ze buig. Ook kan ik de bloemen nog wat inknijpen, en gaan ze zoals een spons weer langzaam rechtop staan als ik ze weer loslaat. De buitenkant van de bloemen is een beetje paars. Erop zit een flinke witgele laag van de vele trichomen die de bloemen vullen. Je kan wel zien dat dit een relatief sterk wietje zou moeten zijn.
Dat de wiet niet zo droog is kan ik ook merken als ik het in mijn grinder doe. Ondanks dat ik goed blijf doordraaien, houd ik een relatief grove maling over. Dat merk ik ook als ik de wiet probeer te verdampen. Er komt relatief weinig damp vanaf, omdat de stukjes wiet gewoon nog te groot zijn en de warme lucht van de vaporizer daardoor eigenlijk te weinig contactoppervlak heeft om de lekkere stofjes goed te verdampen.

De smaak kan ik desondanks wel lekker noemen. Vooral de lavendel blijft overeind in de smaak, wat goed uitkomt, want dat is eerlijk gezegd wel mijn favoriete geurstof in wiet. De cheese-achtige muffe vanillelucht herken ik daarnaast ook duidelijk terug, maar die vind ik helaas wat minder lekker. Het is echt alsof ik wiet aan het proeven ben die te lang vochtig is gebleven in een afgesloten ruimte. Je krijgt dan een beetje een zweetsokkeneffect. Niet echt optimaal dus. Als ik de ballon wegleg dan proef ik ook nog eens een bittere smaak. Ik weet niet wat er met deze wiet aan de hand is, maar het lijkt me dat het niet helemaal goed is gegaan.

Sorry, maar ik vind deze wiet gewoon echt niet lekker. En dat zeg ik niet snel.

Vlak nadat ik de wiet heb uitgeprobeerd voel ik me zwaar worden, en nogal in mezelf gekeerd. Ik merk dat ik een beetje terugkerende gedachten heb waarin ik niet zoveel zin heb om iets te doen, maar me vervolgens wel steeds zit te vervelen. Vervolgens ben ik alweer vier keer afgedwaald, waarna ik weer terugkom bij de vorige zin en denk 'ohja dat is zo'. Ik heb niet zoveel zin om iets te doen. Maar ik zit me wel steeds te vervelen.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Sour Blast #2
22% THC en <1% CBD

Ik doe nog maar een nieuwe poging met weer een andere strain: Sour Blast #2. Helaas is ook bij dit zakje weer geen werkende QR-code. Dus naast het vermelde THC-percentage weet ik officieel niks.

Deze wiet ruikt in ieder geval een stuk lekkerder dan Ice Cream Cake. Ik ruik verrassend genoeg veel lavendel, wat ik niet had verwacht. Daarnaast ruik ik wat citroen, en een dieselachtige lucht. De geur wordt een stuk intenser als ik wat kleine bloemetjes vermaal, maar ik er lijken niet nog meer geurstoffen uit de wiet op te stijgen.

Helaas zijn ook deze toppen weer niet goed droog. Het is al wel beter dan de vorige wiet, maar de bloemen voelen nog steeds sponsachtig aan. Dat leidt gelukkig niet tot een prikkelende keel als ik een deel van een ballon inhaleer. Maar ik ben ook niet heel onder de indruk van de smaak. Eigenlijk vind ik het best smaakloos. Daarmee is de damp-ervaring ook zeker niet storend. Maar echt lekker is anders.

Een paar minuten later voel ik me loom, maar niet futloos, en ook niet vergeetachtig. Gelukkig heb ik niet meer zo'n last van herhalende gedachten.

ljuv

DF-koningin
@Neo-Shulginist wat is je overall conclusie tov van illegale wiet tot nu toe?

Als ik het zo lees best tevreden over de wiet toch? Wat lagere thc waarden dan we gewend zijn (maargoe, wij zijn dan ook wel weer wat gewend😅), maar wel erg prettige effecten? Smaak niet kei bijzonder maar niet slecht? Grootste minpunt dat ze niet goed gedroogd worden…? En over de hasj wel minder tevreden?

Neo-Shulginist

Badass junkie
@Neo-Shulginist wat is je overall conclusie tov van illegale wiet tot nu toe?

Als ik het zo lees best tevreden over de wiet toch? Wat lagere thc waarden dan we gewend zijn (maargoe, wij zijn dan ook wel weer wat gewend😅), maar wel erg prettige effecten? Smaak niet kei bijzonder maar niet slecht? Grootste minpunt dat ze niet goed gedroogd worden…? En over de hasj wel minder tevreden?
Overall is mijn indruk goed ja!
TL;DR: Een paar strains behoren meteen tot de beste wietjes die ik heb geprobeerd (en ik heb goed miijn best gedaan door de jaren heen om van alles te proberen). Helaas is lang niet alle wiet perfect. En de hasj is dramatisch slecht.

Er is een grote diversiteit aan strains (ookal zijn er nog maar 3 van de 10 telers actief). De prijs is lager dan illegaal geproduceerde wiet (hoewel ik niet mag zeggen hoeveel lager precies). Het is echt niet zo dat er alleen maar wiet met laag THC-percentage is hoor! Er zijn ook wietjes met maarliefst 25% THC. En ik moet ook eerlijk bekennen dat ik de meeste amnesia-achtige strains heb overgeslagen, want die kennen we wel (en die vind ik niet zo bijzonder).

De informatie over de producten is echt een stuk beter zo. Helaas zijn er best veel producten die niet een online informatiepagina hebben omdat de QR-code simpelweg niet werkt. Ik zou aanraden om dat te fixen, want die webpagina's met gedetailleerde informatie vind ik echt fantastisch; vooral omdat er ook info over de terpenen bij staat (die zijn namelijk ook psychoactief :wink: )

Je kan wel merken dat het gaat om industriële productie. Dus ik mis een beetje de zorg en aandacht van een ambachtelijk product. Dat is voornamelijk te merken aan wiet die niet goed droog is (dat kost tijd en geld, dus waarom zou je de moeite nemen..? ), maar je merkt het ook aan hoe de toppen geknipt zijn. Dat is gewoon in een soort trommel gebeurd. Op zich is dat nog wel acceptabel. Maar ik zie soms ook wel eens zorgvuldig verzorgde wietjes voorbij komen die net wat meer ambachtelijke aandacht hebben gehad om een perfect eindresultaat te krijgen.

Hasj is wel het absolute dieptepunt inderdaad. Nou moet ik wel zeggen dat ik alleen legaal geproduceerde hasj kon vinden van één producent, en die producent maakt ook niet zulke goede wiet. Ik heb al eerder de vergelijking met Mc Donalds gemaakt, en daar blijf ik bij. Altijd precies hetzelfde product, en het is vrij van pathogenen. Maar dat betekent niet dat hun producten lekker zijn of goed.
Nou verkopen veel coffeeshops ook echt dramatisch slechte hasj, dus ik kan ook niet zeggen dat de legale hasj die ik heb geprobeerd per se het slechtste is wat ik ooit heb gehad. Maar het punt is meer dat het geen hasj was, wat ik heb gekocht. Het is samengeperste kief: alsof ik mijn gebruikte grinder leegschraap en dat ga oproken. Terwijl (blonde) hasj een mengsel is van trichomen, stuifmeel, en zand, waarbij de olieachtige hars (bestaande uit terpenen en cannabinoïden) dient als een soort lijm. Door dat mengsel te persen tot een blok ontstaat een luchtdichte situatie waarin de terpenen de kans krijgen om zich te ontwikkelen. Een groot verschil tussen kief en hasj is dat je van hasj rolletjes kunt maken. Dan pers je de trichomen plat, waardoor een olieachtig mengsel vrijkomt en de hasj zachter wordt. Dan komen ook de aroma's vrij. Bij kief zijn die aroma's al long gone, en daar kun je dus geen rolletjes van draaien.
Lang verhaal kort: ze hebben de hasj te grof gezeefd en niet laten rijpen.

Ik moet wel toegeven dat we in Nederland ook met behoorlijke beperkingen zitten voor het produceren van hasj. Eigenlijk heb je een droog bergklimaat nodig: heel veel zonlicht, maar vrieskoud, en kurkdroge lucht. In Nederland hebben we precies de omgekeerde situatie: heel weinig zonlicht met druilerig weer. Daardoor is het eigenlijk niet mogelijk om traditionele blonde hasj te maken, tenzij je heel veel gaat investeren in klimaatbeheersing. Dan zou je dus wel dure hasj krijgen. Wat wel nog een mogelijkheid is (binnen de wet) is rosin. Dat is hasj die je maakt door de wiet te klemmen in een stijltang. Rosin is doorgaans makkelijk te produceren, smaakvol, en heel zuiver. Dus laten we hopen dat de geselecteerde producenten nog met een dergelijk product komen!

Een punt van zorg is nog wel een beetje het verpakkingsmateriaal. De meeste zakjes zijn nogal groot en gemaakt van een soort heel stugge chipszak, dus dik plastic met aan de binnenkant een laag gemaakt van cellofaan. Dat cellofaan is essentieel, want plastic wordt opgelost door cannabinoïden. Dus ik ben enerzijds heel positief over de keuze voor dat materiaal. Wel heb ik de indruk dat deze zakjes leiden tot nogal veel afval voor slechts één gram wiet. Een beetje alsof je je boterhammen voor tussen de middag meeneemt in aluminiumfolie.
Beter zou zijn als er gekeken werd naar recyclebare verpakkingen. Dat is ook eigenlijk overheidsbeleid: toewerken naar een circulaire economie. Dus gek dat ze nu een nieuwe sector gaan legaliseren maar voor circulariteit alsnog onvoldoende oog hebben. Terwijl de opening van de markt nou juist een uitgelezen kans zou zijn geweest om ook duurzaamheidsprincipes te introduceren.

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Dry sift (illegaal geïmporteerd)
Sterkte onbekend

Om een goede vergelijking te maken heb ik ook maar goede hasj gekocht in een van de Tilburgse coffeeshops. In de gemeente Breda en Tilburg geldt namelijk nog een zogeheten aanloopfase, waarin coffeeshops zowel illegaal als legaal aangekochte cannabis mogen verkopen. Dat geeft dus een uitgelezen kans om eens een vergelijking te maken.

Toen ik legale wiet stond te bestellen in één van de shops, zag ik een medewerker net een bak met zienderogen plakkerige hasj wegstoppen. Ik houd erg van goede hasj, wat meestal lastig te verkrijgen is. Daarom is mijn motto: als je goede hasj tegenkomt dan moet je gelijk zoveel mogelijk kopen. Dit keer heb ik me ingehouden... Ik heb aan de medewerker gevraagd wat die plakkerige shit was, en of ik er ook een gram van mocht.

Het resultaat is dit:1709131294979.jpeg

Je ziet al meteen dat deze hasj enorm plakkerig is. Dat is meestal een goed teken, want de cannabisplant scheidt de werkzame stoffen af in de vorm van olieachtige hars die wordt opgeslagen in blaasjes (trichomen). De structuur van de hasj is daarnaast enigszins korrelig. Dat is ook goed, want wat je ziet zijn trichomen die nog heel zijn en dus nog verse wietolie bevatten. Als je de hasj vastpakt dan is die plakkerig, maar heeft ook nog een structuur waardoor je de hasj tot een langwerig een rolletje kan kneden. De geur van zulke hasj is intens, maar heel anders dan wiet. Ik ruik meer een soort leer, koffie, hop, en misschien wat humus. Tesamen geeft het een enigszins zware en donkere geur met hier en daar wat kruidige noten. De kruidige geuren komen nog meer naar boven als ik van de hasj een rolletje begin te kneden. Er komt dan ook wat lavendel en citroengeur vrij, en iets fris zoals munt, nog even bovenop de donkere geuren die ik eerst al rook.

Als ik de foto van de hasj bekijk dan zie ik wel een klein haartje in het bakje zitten, of iets wat erop lijkt. Maar als ik nu nog eens in het bakje zitten dan herken ik het niet terug. Toch is het kenmerkend voor dit soort hasj: je hebt eigenlijk geen idee wat erin zit. Dit soort hasj wordt gemaakt door bloemen te zeven met precies de juiste maas-grootte. Daardoor vallen bijna alleen maar trichomen door de zeef. Als je het overblijvende poeder perst dan houd je dit soort hasj over van de 'eerste zeving'. Want als je klaar bent met zeven dan kun je daarna wat grover te werk gaan, waardoor je meer plantenmateriaal in de hasj krijgt, maar je nog steeds een flinke batch hasj kunt maken. Zulke 'tweede zeving' is per definitie minder goed.

Maar ik heb dus geen idee hoe deze hasj precies is gemaakt, waar die vandaan komt, welke strain van de cannabisplant ze hebben gebruikt, hoe het in de tussentijd is opgeslagen. De enige informatie is dat het 'dry sift' heet, maar ik weet niet eens zeker of dat echt klopt. Een nadeel is ook dat ik het in een plastic bakje krijg. Want de hasj plakt enorm aan het plastic, en de cannabisolie kan zelfs delen uit plastic oplossen. Je kan dat ook zien aan het bakje, wat je onmogelijk nog schoon krijgt als hasj er goed tegenaan geplakt heeft gezeten. Eigenlijk heb je liever glas of cellofaan als verpakkingsmiddel. Want die vermengen zich niet met hasj. Soms wordt er ook bakpapier gebruikt, wat prima werkt, maar waarover ik skeptisch ben omdat dat vaak met PFAS glad is gemaakt. Hetzelfde geldt denk ik ook voor de siliconen BHO containers.

Ondanks dat de precieze inhoud onbekend blijft, lijkt dit voor gezeefde hasj echt uitzonderlijk goede kwaliteit te zijn. Trichomen zie je er duidelijk nog in zitten, en de hasj glimt helemaal van de olie waarmee de trichomen doordrenkt zijn. Daarnaast de hasj is ook niet verdacht zacht of plakkerig, zoals bijvoorbeeld schoensmeer of wolvet zou zijn. Het heeft een stevige structuur die kneedbaar is. Vermoedelijk omdat er ook wat stuifmeel in de hasj zit wat het geheel goed aan elkaar kan lijmen.

Van dit soort hasj heb je niet zoveel nodig, want het is best wel sterk. Dus ik wrijf even over de buitenkant van mijn neus om mijn vingers wat vet te maken, en pak dan een klein stukje van de hasj. Dankzij de talg, wat ook vet is, plakt niet alle olieachtige hasj aan mijn vinger. Daardoor kan ik het kleine stukje hasj vrij gemakkelijk in de quartz-glas banger stoppen, die ik gebruik om de hasj mee te verdampen.

In deze post vertel ik veel meer over hoe ik sterke hasj met een glazen bong verdamp:

De smaak is net zo aangenaam en zwaar als de geur. Al moet ik zeggen dat vooral de wat meer ontwikkelde hasj-geuren overblijven in de smaak. En ondanks dat ik een flinke hijs neem krijg ik geen kriebelhoest. Hoewel ik ook moet toegeven dat daarvoor een gevorderde ademhalingstechniek voor nodig is.

Het effect is mogelijk nog wel het fijnst aan alles. Want dit is absoluut hasj waar je heel stoned van wordt. Maar het is een soort energieke, blije en creative high. Ik voel me niet paranoïde of verward, maar ben wel enigszins ongericht. Ik kan ook niet meer stil zitten achter de computer door de muziek. Ik ga helemaal op in de klanken en laat mee meevoeren.

Laatst bewerkt:

Relmuis

Wijs gebruiker
Lientje ziet uitbreiding niet zo zitten, Geert denkt aan een motie en de moralistische pepermunt sabbelende SGP komt met een motie.
Zouden ze nou echt niks beters te doen hebben in Den Haag?
Die motie wordt toch niet aangenomen maar het geeft wel goed aan hoe gevoelig het onderwerp ligt en welke kant een aantal partijen op willen.

Bovenaan