Precies wat je zou zeggen als het een hardnekkige mythe was. Toch? Toch? 😉
Bij mensen met ADHD is er natuurlijk sprake van een gebrekkige focus en alertheid. Het beginpunt is dus anders. Door het gebruik van stimulerende middelen neemt de focus en alertheid toe en dat kan dan een rustgevende werking hebben, in die zin dat je minder onrustig/hyperactief wordt (bij een lage dosis dan. Bij een te hoge dosis gaan mensen met ADHD uiteindelijk wel weer stuiteren).
Dus ik zou zeggen: stimulantia hebben op mensen met ADHD een andere uitwerking, niet per se een ander effect. Ze verhogen, in lage dosissen, altijd de focus en alertheid, alleen beginnen met mensen ADHD met een gebrekkige focus en alertheid. Ze hebben dus nog wat in te halen. Vandaar die andere uitwerking.
Maar misschien ben ik nu aan het goochelen met woorden 😅
Thanks. Ik heb dit volgens mij al wel tien keer uitgelegd op het forum, maar die mythe blijft maar bestaan. Mensen met ADHD beginnen met een van nature lagere (o.a.) dopaminespiegel waardoor de
drempel van ‘rustig worden’ (focus wordt als rust ervaren) en juist praterigheid/onrust/nervositeit gaan ervaren anders ligt vs. mensen zonder ADHD - meestal dus ook dosering, al blijft het alsnog heel individueel - maar fundamenteel is de uitwerking hetzelfde. Zowel mensen met en zonder ADHD raken kalm/gefocust of opgejaagd van stimulerende middelen, maar met andere ‘baselines’ en ‘thresholds’.
Nu leg ik het weer uit, why, jij zei het juist zo netjes. 😂
Overigens wordt dit ook vaak foutief door artsen toegelicht of op websites beschreven. ‘Het heeft een héél ander effect bij mensen zonder ADHD.’ Doordat het zo gepresenteerd wordt blijft die mythe in leven. Er zit een kern van waarheid in, maar de werkelijkheid is een stuk genuanceerder.
Echter begrijp ik die veralgemenisering ook wel weer om ongemonitord gebruik/misbruik onder bijvoorbeeld studenten en in the slipstream ellende en verslaving te voorkomen. Dan kun je misschien maar beter vrij ‘kort door de bocht’ waarschuwen, want dat massale zelfdokteren met stimulantie onder met name jonge mensen is toch gewoon linke soep.