Mensen zonder ADHD, hoe is het om 'adhdmedicatie' te slikken?

ChacChan

Experimenterende gebruiker
Hallo forum, ik vroeg mij zojuist even af hoe het voelt voor mensen om dexamfetamine, methylfenidaat etc te gebruiken wanneer zij geen adhd hebben.

Zowel mensen met en zonder ADHD kunnen zich beter focussen en beter werken/studeren right?

Wat zijn dan de verschillen?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Een verhoogde focus inderdaad en energiek, in gezelschap praterig en vaak best druk en onrustig op momenten. Maar heb ook weleens gehad dat ik er juist rustiger door werd. Ik vermoed (deels?) door die toegenomen focus. Dat is wel in het begin dan. Als de focus afneemt, word ik dan vaak juist onrustig op een vervelende manier. (niet lekker meer kunnen stilzitten)

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Zowel mensen met en zonder ADHD kunnen zich beter focussen en beter werken/studeren right?

ik dacht dat ook altijd @ChacChan . Geen idee meer precies waar/wanneer en door wie maar ergens hier op DF EN ook wetenschappelijk is het bewezen dat het NIET helpt. Geldt zeker voor niet adhd'rs etc.
Je schijnt uiteindelijk veel minder echt "op te slaan".

(p.s ik heb adhd)

steeds meer studenten het als normaal ervaren om onder invloed van bijv. Ritalin te studeren.

Ja, erg zorgwekkend! Zeker omdat al wetenschappelijk (en hier op df ook ergens lang geleden) bewezen is dat dat niet zo is.
Je schijnt uiteindelijk veel minder echt "op te slaan".

Laatst bewerkt:

N3K0

Badass junkie
Neefje ook zei: Ja maar.. Ik heb ADHD ik slik ze al vanaf me 6 ofzo.
Ik heb ze nodig zodat ik 6/7 uur kan studeren opde Uni. Voor vakken waar ik niks aan vind. Want daar heb ik geen hyperfocus bij...

Mmm ik denk dan uhhh ja maar wie kan wel zo lang voor iets studeren voor dingen die ze niet leuk vinden. 6/7 uur vind ik nogal. (tuurlijk zijn er uitzonderingen)

Verder valt het me op dat steeds meer studenten het als normaal ervaren om onder invloed van bijv. Ritalin te studeren.
Nou dit dus.

OtherShore

Badass junkie
Het idee dat mensen die met ADHD psychostimulantia fundamenteel anders ervaren dan mensen zonder ADHD is een hardnekkige mythe. Iedereen krijgt meer focus van ADHD medicatie. Je wordt er alleen niet slimmer van. Neemt niet weg dat je met meer focus wel degelijk meer werk gedaan krijgt. In deze Netflix documentaire wordt het goed uitgelegd:

Brakka Mang

Badass junkie
Het idee dat mensen die met ADHD psychostimulantia fundamenteel anders ervaren dan mensen zonder ADHD is een hardnekkige mythe. Iedereen krijgt meer focus van ADHD medicatie. Je wordt er alleen niet slimmer van. Neemt niet weg dat je met meer focus wel degelijk meer werk gedaan krijgt. In deze Netflix documentaire wordt het goed uitgelegd:
Nou dat is dus echt geen hardnekkige mythe en ik heb niet over de focus maar de hele beleving die anders werkt. Alle stimulanten werken bij omgekeerd. Ik wordt er rustig van. En met mij vele andere adhders die ik ken idem dito.

OtherShore

Badass junkie
Nou dat is dus echt geen hardnekkige mythe
Precies wat je zou zeggen als het een hardnekkige mythe was. Toch? Toch? 😉

Alle stimulanten werken bij omgekeerd. Ik wordt er rustig van.
Bij mensen met ADHD is er natuurlijk sprake van een gebrekkige focus en alertheid. Het beginpunt is dus anders. Door het gebruik van stimulerende middelen neemt de focus en alertheid toe en dat kan dan een rustgevende werking hebben, in die zin dat je minder onrustig/hyperactief wordt (bij een lage dosis dan. Bij een te hoge dosis gaan mensen met ADHD uiteindelijk wel weer stuiteren).

Dus ik zou zeggen: stimulantia hebben op mensen met ADHD een andere uitwerking, niet per se een ander effect. Ze verhogen, in lage dosissen, altijd de focus en alertheid, alleen beginnen met mensen ADHD met een gebrekkige focus en alertheid. Ze hebben dus nog wat in te halen. Vandaar die andere uitwerking.

Maar misschien ben ik nu aan het goochelen met woorden 😅

Laatst bewerkt:

scoobybono

Belezen gebruiker
Ik heb laatst voor het eerst dexamfetamine gebruikt op een festival i.c.m alcohol, ik heb geen ADHD.

Merkte er niet zo veel van, was wel wat energieker maar het was niks bijzonders.

Laatst bewerkt:

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Precies wat je zou zeggen als het een hardnekkige mythe was. Toch? Toch? 😉

Bij mensen met ADHD is er natuurlijk sprake van een gebrekkige focus en alertheid. Het beginpunt is dus anders. Door het gebruik van stimulerende middelen neemt de focus en alertheid toe en dat kan dan een rustgevende werking hebben, in die zin dat je minder onrustig/hyperactief wordt (bij een lage dosis dan. Bij een te hoge dosis gaan mensen met ADHD uiteindelijk wel weer stuiteren).

Dus ik zou zeggen: stimulantia hebben op mensen met ADHD een andere uitwerking, niet per se een ander effect. Ze verhogen, in lage dosissen, altijd de focus en alertheid, alleen beginnen met mensen ADHD met een gebrekkige focus en alertheid. Ze hebben dus nog wat in te halen. Vandaar die andere uitwerking.

Maar misschien ben ik nu aan het goochelen met woorden 😅

Thanks. Ik heb dit volgens mij al wel tien keer uitgelegd op het forum, maar die mythe blijft maar bestaan. Mensen met ADHD beginnen met een van nature lagere (o.a.) dopaminespiegel waardoor de drempel van ‘rustig worden’ (focus wordt als rust ervaren) en juist praterigheid/onrust/nervositeit gaan ervaren anders ligt vs. mensen zonder ADHD - meestal dus ook dosering, al blijft het alsnog heel individueel - maar fundamenteel is de uitwerking hetzelfde. Zowel mensen met en zonder ADHD raken kalm/gefocust of opgejaagd van stimulerende middelen, maar met andere ‘baselines’ en ‘thresholds’.

Nu leg ik het weer uit, why, jij zei het juist zo netjes. 😂

Overigens wordt dit ook vaak foutief door artsen toegelicht of op websites beschreven. ‘Het heeft een héél ander effect bij mensen zonder ADHD.’ Doordat het zo gepresenteerd wordt blijft die mythe in leven. Er zit een kern van waarheid in, maar de werkelijkheid is een stuk genuanceerder.

Echter begrijp ik die veralgemenisering ook wel weer om ongemonitord gebruik/misbruik onder bijvoorbeeld studenten en in the slipstream ellende en verslaving te voorkomen. Dan kun je misschien maar beter vrij ‘kort door de bocht’ waarschuwen, want dat massale zelfdokteren met stimulantie onder met name jonge mensen is toch gewoon linke soep.

_shikantaza

Badass junkie
Hallo forum, ik vroeg mij zojuist even af hoe het voelt voor mensen om dexamfetamine, methylfenidaat etc te gebruiken wanneer zij geen adhd hebben.

Ik heb nooit de diagnose AD(H)D gehad maar zat Methylfenidaat en Dexamfetamine gebruikt. Beviel me altijd goed. Energiek, zelfverzekerd, een betere versie van mezelf. Wel altijd cravings naar meer dus voor mij zeker niet gezond. Hierdoor ging ik meestal veel te ver en was er ook echt geen sprake meer van therapeutische effecten. Het was gewoon om high te worden en meestal eindigde dat in een stimfapsessie.

• Like
Waarderingen: ljuv

ljuv

DF-koningin
Dan zal ik dit argument er maar weer eens ingooien:

Doe het gewoon lekker niet. Deze medicatie is erg duur en momenteel zelfs schaars. Mensen die het gebruiken als hulpmiddel hebben hierdoor steeds minder toegang tot medicijnen. Bovendien is het zo gemaakt dat het medicinaal is en als hulpmiddel dient, waardoor de recreatieve waarde zoveel mogelijk wordt beperkt. Er zijn niet legale niet medicinale stoffen te koop waar je meer aan hebt…
Voor functioneel gebruik werkt t zeker en vast, maar je naait mensen die het nodig hebben er alsnog mee (en ook hier zijn (vooralsnog) legale alternatieven voor).

jam

Bewuste gebruiker
Zou er voor asperger geen medicatie bestaan? :pensive:
Ik werk in een psychiatrisch ziekenhuis en onze psychiater schrijft aan veel mensen met autisme ook rilatine, of andere ADHD-medicatie voor. Dit helpt hen vaak ook wel om taken meer af te werken en zich meer te focussen, minder in beslag genomen te worden door verschillende prikkels.
Om even op het onderwerp van dit topic terug te komen, ik heb geen kenmerken van ADHD en merk dat ik ze precies juist wel krijg als ik rilatine neem.
Dan krijg ik zeer veel snelle gedachten en voel ik me erg gepusht, als ik veel taken wil afwerken heb ik wel motivatie om dit te doen en kan ik ook moeilijk stoppen om bv even te pauzeren, maar ik voel heel de tijd een soort push om altijd maar verder te doen met vanalles. Dit terwijl ik anders vrij gestructureerd en rustig ben en dan ook taak per taak kan afwerken. Met rilatine begin ik juist aan veel zaken tegelijk.

Nathaniel

Wijs gebruiker
Ik heb geen diagnose adhd.

Van methylfenidaat bleef ik wat langer wakker, vrij onrustig in m'n hoofd wel, lusteloos is het goede woord denk ik.

Van dexamfetamine bleef ik wat langer wakker. Licht euforische energie zoals andere amfetamines. Maar wat me het meest opviel was de rust. Alsof er een storm ging liggen. Alsof er al die tijd een tv/radio op ruis had aangestaan en die ineens uit werd gezet.

Nihilist88

Badass junkie

Werkt dexamfetamine en methylfenidaat, bij niet-ADHD-patiënten, juist niet stimulerend en oppeppend en met meer nadelige effecten? Daar het bij ADHD'ers juist rust en organisatie in het hoofd brengt.

Het effect van über concentratie, oa bij het studeren, is denk ik dan weer meer aanwezig dan bij ADHD'ers.

Ik heb zelf ADHD en heb langere periode Rilatine modified release 40mg genomen. Hielp zeker wel, maar samen met rc's, drugs en voorgeschreven medicatie (waaronder Rilatine) al maanden mee gedtopt en gaat best zo, mede door vele andere zooi dat ik achterwege heb gelaten.

Shinyzappy

Bewuste gebruiker
Je wordt er alleen niet slimmer van.
Ik slik het ook , vroeger als kind van 12-14/15 heb ik t het medisch geslikt, toen mee gestopt want dacht ik het niet nodig meer had . Toen het uitging met mijn vriendin weer begonnen met slikken om weer structuur terug te krijgen in bepaalde dingen. Weer gestopt na een paar weken en nu ik op school zit weer begonnen ermee omdat ik anders niet vooruit kom. Door 1.5-2 jaar niet op school te hebben gezeten en altijd maar lang leve de lol heb geleefd , denk hierbij aan drugs gebruiken veel dagjes weg ps mijn drugs gebruik is volledig onder controle dus no worries . Maar terug op mn citaat wanneer ik methylphenidaat slik komen de antwoorden op alles zo uit mij en alle info die ik binnen krijg blijft plakken dus ik wordt en wel een stuk slimmer van in mijn mening of dat komt door de thought acceleration and thought organization bijv. Hopelijk is de tekst een beetje te begrijpen 😂 zie graag een antwoord terug

OtherShore

Badass junkie
ik wordt en wel een stuk slimmer van in mijn mening of dat komt door de thought acceleration and thought organization bijv. Hopelijk is de tekst een beetje te begrijpen 😂
Ik snap je en goede vraag. Wat ik hierboven zei klopte niet helemaal. Mensen met ADHD worden wel slimmer van ADHD medicatie. Met medicatie op scoren ze bijvoorbeeld hoger op intelligentietests. Voor mensen zonder ADHD geldt dit niet. Die scoren met ADHD medicatie ongeveer hetzelfde. Natuurlijk krijgen ze wel een boost van de ADHD medicatie, maar daar gaan ze alleen harder van werken, niet slimmer.

Ik moet wel zeggen dat er over dit onderwerp niet veel onderzoek is, dus waarschijnlijk is het nog te vroeg voor echt harde conclusies.

Laatst bewerkt:

Shinyzappy

Bewuste gebruiker
Ik snap je en goede vraag. Wat ik hierboven zei klopte niet helemaal. Mensen met ADHD worden wel slimmer van ADHD medicatie. Met medicatie op scoren ze bijvoorbeeld hoger op intelligentietests. Voor mensen zonder ADHD geldt dit niet. Die scoren met ADHD medicatie ongeveer hetzelfde. Natuurlijk krijgen ze wel een boost van de ADHD medicatie, maar daar gaan ze alleen harder van werken, niet slimmer.

Ik moet wel zeggen dat er over dit onderwerp niet veel onderzoek is, dus waarschijnlijk is het nog te vroeg voor echt harde conclusies.
Klopt weinig onderzoek en het onderzoek wat er is lopen de takken nog er ver uit mekaar zoals met een hele hoop dingen…

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Werkt dexamfetamine en methylfenidaat, bij niet-ADHD-patiënten, juist niet stimulerend en oppeppend en met meer nadelige effecten? Daar het bij ADHD'ers juist rust en organisatie in het hoofd brengt..

Nee niet perse, zie de comment van @OtherShore en mijn reactie daarop meer naar boven in dit topic. Dit is precies weer diezelfde hardnekkige mythe. 🙃

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter

Maar worden ze slimmer, of krijgen ze meer toegang tot hun ‘echte’ intellectuele potentieel omdat ze zich niet continu met allerlei inefficiënte (om)wegen moeten banen door de enorme ruis van de stoorfactor die executieve disfunctie heet. Mij lijkt het laatste. Maar heb het onderzoek niet gelezen hoor.

OtherShore

Badass junkie
Maar worden ze slimmer, of krijgen ze meer toegang tot hun ‘echte’ intellectuele potentieel omdat ze zich niet continu met allerlei inefficiënte (om)wegen moeten banen door de enorme ruis van de stoorfactor die executieve disfunctie heet. Mij lijkt het laatste.
Ik maakte van ‘beter cognitief functioneren’ even ‘slimmer worden’ maar er gaat in die vertaalslag de nodige nuance verloren. Mensen met ADHD scoren met meds beter op tests die het cognitieve functioneren meten en mensen zonder ADHD niet, maar cognitief functioneren is natuurlijk breder dan intelligentie en omvat waarschijnlijk ook zaken als executief functioneren, dus je zou best gelijk kunnen hebben. Het verschil zit ‘m waarschijnlijk niet in intelligentie, maar in hoe je daar gebruik van maakt.

Nihilist88

Badass junkie
Nee niet perse, zie de comment van @OtherShore en mijn reactie daarop meer naar boven in dit topic. Dit is precies weer diezelfde hardnekkige mythe. 🙃
Oké dé mythe, heb hem ondertussen wel hoor😉
Maar dexamfetamine en methylfenidaat hebben toch vaak een andere uitwerking bij ADHD'ers dan bij niet ADHD'ers of is het allemaal zeer subjectief? Zoals geldt voor alle medicatie en drugs?

Maar de diagnose en stempel ADHD krijgen, daar hoeven zelfs geen medicijnen zoals dexamfetamine en methylfenidaat aan te pas te komen. Want nam tijdens werkweek gedecideerd mijn Rilatine modified release 40mg. Maar los dat ik met stims en andere rc's, drugs ben gestopt, heb ik dit ook met mn voorgeschreven Rilatine gedaan en maanden verder, lijk ik ook best zonder deze medicatie verder te kunnen en te functioneren op mn werk.

Dus omdat ik algeheel gezonder leef door niets meer van stims en andere stuff te nemen, lijk ik ook makkelijk zonder Methylfenidaat te kunnen. Best bizar toch?

ljuv

DF-koningin
Dus omdat ik algeheel gezonder leef door niets meer van stims en andere stuff te nemen, lijk ik ook makkelijk zonder Methylfenidaat te kunnen. Best bizar toch?
Hoezo is dat bizar?
Tuurlijk wordt je minder afhankelijk van adhd medicatie als je goed met je symptomen en jezelf leert om te gaan. Ik heb ook mijn hele schoolcarrière tot aan mijn Master thesis makkelijk zonder gekund… Tot het niet meer ging. Het is een hulpmiddel, geen oplossing.

Nihilist88

Badass junkie
Hoezo is dat bizar?
Omdat ik overtuigd was van de goede en effectieve werking, het deed wat het moest doen, daarom dat ik het wel bizar vind, ook mijn Rilatine achterwege te kunnen laten, zonder terug de nadelen van voor de medicatie te ervaren.
Tuurlijk wordt je minder afhankelijk van adhd medicatie als je goed met je symptomen en jezelf leert om te gaan.
Ja blijkbaar heeft de stim en consorten-stop, meer voordelen dan verwacht.
Ik heb ook mijn hele schoolcarrière tot aan mijn Master thesis makkelijk zonder gekund… Tot het niet meer ging. Het is een hulpmiddel, geen oplossing.
Maar jij gebruikte het niet voor ADHD, maar als studeer-middel, dat is toch nog anders e. Dat is hetzelfde als een gamer die uren doorgaat en liters energy drinks drinkt om wakker en alert te blijven?

OtherShore

Badass junkie
Maar dexamfetamine en methylfenidaat hebben toch vaak een andere uitwerking bij ADHD'ers dan bij niet ADHD'ers of is het allemaal zeer subjectief? Zoals geldt voor alle medicatie en drugs?
Vaak wordt het zo gepresenteerd: Iedereen wordt juist druk van stimulantia maar mensen met ADHD niet, die worden er juist rustig van. En dat lijkt dan paradoxaal. Maar eigenlijk is dit een enorme versimpeling van wat er echt gebeurd.

In een lage dosis zorgen stimulantia voor meer focus en alertheid. Je wordt pas ‘druk’ bij een (te) hoge dosis. Mensen met ADHD hebben een gebrek aan focus en alertheid en zijn daardoor druk en afgeleid. Met een beetje extra focus en alertheid worden ze, in eerste instantie, dus minder druk en afgeleid.

Stimulantia hebben dus wel hetzelfde effect (meer focus en alertheid), maar door individuele verschillen net een andere uitwerking. Bij hoge dosissen verdwijnen deze verschillen. Dan worden zowel mensen met als zonder ADHD ‘druk’ van stimulantia, maar dat is eigenlijk een ander soort drukte — een drukte die voorkomt uit overgestimuleerd zijn, niet uit een gebrek aan focus en alertheid.

Het is dus niet zo dat uppers bij mensen met ADHD ineens als downers werken. Zo doen mensen het soms bijna voorkomen en dat is echt niet waar.

Ape

Badass junkie
Vaak wordt het zo gepresenteerd: Iedereen wordt juist druk van stimulantia maar mensen met ADHD niet, die worden er juist rustig van. En dat lijkt dan paradoxaal. Maar eigenlijk is dit een enorme versimpeling van wat er echt gebeurd.

In een lage dosis zorgen stimulantia voor meer focus en alertheid. Je wordt pas ‘druk’ bij een (te) hoge dosis. Mensen met ADHD hebben een gebrek aan focus en alertheid en zijn daardoor druk en afgeleid. Met een beetje extra focus en alertheid worden ze, in eerste instantie, dus minder druk en afgeleid.

Stimulantia hebben dus wel hetzelfde effect (meer focus en alertheid), maar door individuele verschillen net een andere uitwerking. Bij hoge dosissen verdwijnen deze verschillen. Dan worden zowel mensen met als zonder ADHD ‘druk’ van stimulantia, maar dat is eigenlijk een ander soort drukte — een drukte die voorkomt uit overgestimuleerd zijn, niet uit een gebrek aan focus en alertheid.

Het is dus niet zo dat uppers bij mensen met ADHD ineens als downers werken. Zo doen mensen het soms bijna voorkomen en dat is echt niet waar.
Persoonlijk wordt ik niet actiever van een hogere en hogere dosis amfetamines of andere stimulanten. Ik raak afgevlakter en afgevlakter en afgevlakter tot ik uiteindelijk een zombie wordt. Ik wordt ook helemaal niet energiek of strak van hoge dosissen, ik wordt gewoon alleen niet moe en mijn energie raakt niet op bij inspanning.

Ik heb best wel erge ADHD en ik wordt alleen maar rustiger van hoge dosissen stimulanten. En hoe meer ik neem hoe ingetogener ik dus wordt.

Best wel jammer, speed is best wel saai bij me, maar het blijft wel aantrekkelijk omdat ik dan niet overprikkeld en mentaal vermoeid raak

ljuv

DF-koningin
Omdat ik overtuigd was van de goede en effectieve werking, het deed wat het moest doen, daarom dat ik het wel bizar vind, ook mijn Rilatine achterwege te kunnen laten, zonder terug de nadelen van voor de medicatie te ervaren.
Het hele idee van adhd medicatie is dat het een soort motortje is om je op gang te helpen. Op den duur kun je dat zelf, zeker als je daar in investeert met therapie en werken aan jezelf en je problemen.

Ja blijkbaar heeft de stim en consorten-stop, meer voordelen dan verwacht.
Joh?
Ik ben eerder verbaasd dat je medicatie werkte naast je stim gebruik/misbruik.

Maar jij gebruikte het niet voor ADHD, maar als studeer-middel, dat is toch nog anders e. Dat is hetzelfde als een gamer die uren doorgaat en liters energy drinks drinkt om wakker en alert te blijven?
Nee, ik heb wel ADHD, maar pas tijdens mijn master vond ik het nodig medicatie te gebruiken. Overigens niet alleen voor studie: het ging gewoon niet meer.

Nihilist88

Badass junkie
Het hele idee van adhd medicatie is dat het een soort motortje is om je op gang te helpen. Op den duur kun je dat zelf, zeker als je daar in investeert met therapie en werken aan jezelf en je problemen.
Terwijl velen dit rest van hun leven blijven gebruiken.
En ik weet niet hoeveel Methylfenidaat (Rilatine 40mg) en andere ADHD medicatie kost in Nederland, maar hier is dat best prijzig, dikke €30 voor maand (30 capsules).
Dus als ik dan toch bezig ben om terug nr dat punt te gaan, dat ik juist nihil medicatie nam, laat staan drugs en rc's. Wou ik de Rilatine ook proberen achterwege te laten.
Joh?
Ik ben eerder verbaasd dat je medicatie werkte naast je stim gebruik/misbruik.
Ja dat is indd misschien raar, je zou denken met al die veel meer potente stims, die Rilatine zn werking zou verliezen, maar het deed die ganse periode zn job, opt werk of wanneer ik algeheel hulp bij concentratie en organisatie kon gebruiken.
Nee, ik heb wel ADHD, maar pas tijdens mijn master vond ik het nodig medicatie te gebruiken. Overigens niet alleen voor studie: het ging gewoon niet meer.
Ah oké, mijn excuses voor het verkeerd te bb begrepen.
Kan ik geloven, dat die combinatie ADHD, ferme studies en mogelijk nog meer, tijdelijk die Methylfenidaat of andere ADHD medicatie een welgekomen hulpmiddel was.

OtherShore

Badass junkie
Ik raak afgevlakter en afgevlakter en afgevlakter tot ik uiteindelijk een zombie wordt.
Mensen met ADHD beschrijven het effect van stimulantia vaak als een soort uitgevlakt of afgevlakt raken. Als je normale toestand er één is van vrij extreme hyperactiviteit en afgeleid zijn kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Ik merk dat zelf ook. Zo’n gevoel van ineens helemaal leeg zijn.

Ik wordt ook helemaal niet energiek of strak van hoge dosissen, ik wordt gewoon alleen niet moe en mijn energie raakt niet op bij inspanning.
Hier maak ik uit op dat je wel degelijk energie krijgt van stimulantia. Verder hou je natuurlijk altijd individuele verschillen. Wel of niet ADHD is niet de enige factor die hier een rol speelt.

Ik probeerde alleen maar te zeggen dat het effect van stimulantia bij mensen met ADHD en zonder niet fundamenteel anders is, met de nadruk op ‘fundamenteel’ 😅 Een beetje anders is het natuurlijk wel.

Bovenaan