Ik vond zijn denkwijze wel interessant. Dat wil niet persé zeggen dat ik het er mee eens ben, maar wel dat ik het een leuk gedachten-experiment vind om wat meer over op te zoeken.MeejheM zei:fool, vanwege jouw reactie heb ik dat filmpje bekeken, en dit is het eerste filmpje waarvan ik meer dan twee stappen kan volgen in de redenatie. ik zie alleen de relavantie niet ten opzichte van singulariteit niet echt.
hij schept meer het beeld van een utopische manier van in het leven staan. ik vermoed dat je met een computer, smartphone, media verslaving etc. er helaas alleen maar naar kan streven.
Als je met je verstand (rationeel en logisch) naar Watts luistert, is dat prima te doen. Watts vertelt óver non-dualiteit.MeejheM zei:fool, vanwege jouw reactie heb ik dat filmpje bekeken, en dit is het eerste filmpje waarvan ik meer dan twee stappen kan volgen in de redenatie. ik zie alleen de relavantie niet ten opzichte van singulariteit niet echt.
hij schept meer het beeld van een utopische manier van in het leven staan. ik vermoed dat je met een computer, smartphone, media verslaving etc. er helaas alleen maar naar kan streven.
Ten eerste zul je moeten vergeten dat je een rationeel denker bent. Je bént niet een rationeel denker. Waarom? Omdat dit niet je consistente ervaring is. Als jij bijvoorbeeld genietend aan het eten bent (ik noem maar wat), ben je op dat moment een rationele denker? Of wanneer je aan het muziek luisteren bent en daar totaal in opgaat, zou je jezelf op dat moment en puur dat moment een rationele denker noemen? Of wanneer je in de natuur bent en overmand wordt door de schoonheid van de bomen en het licht dat daar op valt. Of wanneer je seks hebt, enzovoort, enzovoort, enzovoort. In al deze gevallen ben jij toch niet 'een rationele denker'? Soms "ben" je toch ook een irrationele denker? Maar ook een irrationele denker kun je niet werkelijk zijn in je essentie, want ook dat is een ervaring die komt en gaat. Je bent echter bewust van dát je rationele of irrationele gedachten hebt. Dat je gevoelens van haat of liefde hebt. Daar is de consistentie te vinden: in het bewustzijn ván je ervaring. Bewustzijn is er namelijk áltijd. Hoe zou iets dat komt en gaat meer waar kunnen zijn dan iets dat er altijd is?MeejheM zei:hoe kan een rationeel denker proberen om non-dualisme te bevatten? ik snap dat dat al de verkeerde vraag is, maar goed. je moet ergens beginnen
Mindless zei:Ik ga later in op de rest. Ben nu aan het trippen.
Wow ik kan me hier zo erg in vinden. Echt bizar. Dit is ook de betekenis van 1 van mijn tattoos. Op gegeven moment merkte ik dat ik naderhand heel positief terug dacht aan bepaalde ervaringen, terwijl ik er op het moment zelf niet bij had stil gestaan hoe bijzonder die waren. Sindsdien denk ik vaak bewust op dat soort momenten om er even bij stil te staan. En die tattoo om me daaraan te blijven herinnerenPsychedelibee zei:Natuurlijk zijn mooie herinneringen leuk, maar als je daar continu mee bezig bent dan zul je niet gelukkig in het 'nu' kunnen zijn omdat vroeger toch alles beter was. Heel lang heb ik dit zelf zo ervaren, terwijl ik iets onderging vond ik het vaak helemaal niet zo leuk omdat ik alleen maar bezig was met het verleden of de toekomst. Maar dan eenmaal later er op terugkijkend was het in enen een mooie herinnering geworden. Die herinnering krijgt dan in enen een nostalgisch sausje erover heen, op voorwaarde dat het niet echt een slechte herinnering was natuurlijk. Bizar toch als je er rationeel over nadenkt? Op de een of andere manier vergat ik dan dat ik ergens was en me daar op dat moment niet op mijn plek voelde en bleef alleen de herinnering aan de situatie bestaan. En de herinnering van de situatie was dan wel leuk. Hoe fijn zou het zijn als je altijd volledig in de situatie kunt opgaan en je daar op je plek voelt, dat je het op dat moment gewoon kunt ervaren zoals je het later zal gaan herinneren. Misschien gaat dit niet voor iedereen op, maar zo heb ik zelf best lang in het leven gestaan.
Huh? Oke, ik ben een/het bewustzijn. Toch? In het lichaam van een vrouw. Met gedachten die bij deze persoon horen. Hoe verklaar je dan dat ik me een vrouw voel? En dat iemand die transgender is zich vrouw voelt in een mannenlichaam, of andersom? Of schaar jij hierbij de gevoelens ook onder het rijtje bij gedachte/perceptie/sensatie?Mindless zei:Je bent niet je gedachten in de zin van: Je bent niet dat waar gedachten naar verwijzen. Als jij bijvoorbeeld de gedachte 'Ik ben een vrouw' hebt, dan is dat een concept, een idee. Dit idee verwijst niet naar jouw werkelijkheid, maar is enkel de fantasie van het verstand (gedachten), waar jij als bewustzijn in bent gaan geloven. Ja, relatief gezien (binnen de illusionaire dimensie van tijd) kun je zeggen dat je een vrouw bent (of een man), maar in essentie ben je geen van beide.
Er zijn geen stomme vragen hoor, zeker niet op dit gebied. En neem alsjeblieft ook niks zomaar van mij aan.ZERO- zei:Huh? Oke, ik ben een/het bewustzijn. Toch? In het lichaam van een vrouw. Met gedachten die bij deze persoon horen. Hoe verklaar je dan dat ik me een vrouw voel? En dat iemand die transgender is zich vrouw voelt in een mannenlichaam, of andersom? Of schaar jij hierbij de gevoelens ook onder het rijtje bij gedachte/perceptie/sensatie?Mindless zei:Je bent niet je gedachten in de zin van: Je bent niet dat waar gedachten naar verwijzen. Als jij bijvoorbeeld de gedachte 'Ik ben een vrouw' hebt, dan is dat een concept, een idee. Dit idee verwijst niet naar jouw werkelijkheid, maar is enkel de fantasie van het verstand (gedachten), waar jij als bewustzijn in bent gaan geloven. Ja, relatief gezien (binnen de illusionaire dimensie van tijd) kun je zeggen dat je een vrouw bent (of een man), maar in essentie ben je geen van beide.
Excuus als ik stomme vragen stel, ik probeer het goed te leren begrijpen. :P
Mindless zei:[knip].../[knip]MeejheM, het klinkt alsof jij juist al veel meer dan de meeste mensen dicht bij jezelf staat. Veel mensen hebben juist wel het gevoel mentaal niet vrij te zijn en dit uit zich als geestelijk lijden. Als jij simpelweg je leven leidt en gelukkig bent, hoeft er ook helemaal geen behoefte aan te zijn. Non-dualiteit is voor mensen die gefrustreerd zijn geraakt door geestelijk lijden en de schijnbare leegte en oppervlakkigheid van het bestaan wanneer het leven door de interpretatie van gedachten wordt bekeken. En vooral voor diegenen voor wie het niet genoeg is om enkel ervaringen te kennen, maar willen weten wie of wát het is die/dat deze ervaringen kent. Met andere woorden: wie zichzelf wil kennen, dieper dan de mentale identiteit/persoonlijkheid.
Mindless zei:Zulke mensen blijven soms jaren of zelfs decennia proberen met het verstand spiritualiteit te 'beoefenen' zonder er vrede (peace of mind) in te vinden, terwijl dat toch is waar dit om draait. Dan denk ik eerlijk gezegd toch waarom zou iemand zichzelf dat aandoen?
Maar wie zeggen dat? Waarschijnlijk boeddhisten of andere *isten. Mensen die van non-dualiteit een religie hebben gemaakt. Een (verlichte) meester zal nooit zeggen dat het een lange weg is. Die zal zeggen dat je er al bent. Ik weet natuurlijk ook niet wat verlicht zijn allemaal omvat, maar als ik moet raden dan denk ik dat het hetzelfde is als een ego-oplossing. Maar dan een waarbij het ego niet meer terugkomt. Verlichting wordt normaal beschreven als het opgeven van de (spirituele) zoektocht. Het einde van verlangen. Een eeuwige zoektocht lijkt het me niet.ElvenSpice zei:Mindless zei:Zulke mensen blijven soms jaren of zelfs decennia proberen met het verstand spiritualiteit te 'beoefenen' zonder er vrede (peace of mind) in te vinden, terwijl dat toch is waar dit om draait. Dan denk ik eerlijk gezegd toch waarom zou iemand zichzelf dat aandoen?
Vaak wordt gezegd dat de lange weg van mediteren en ijverig leven de manier is om tot verlichting te komen. Hoewel ik niet precies weet wat helemaal verlicht zijn is, dit zal ook een eeuwige zoektocht zijn, maar de beginselen van verlichting liggen hem in het herkennen van het eigen bewustzijn.
Een goede psychedelische trip kan dit in 6-8 uurtjes zeker duidelijk maken, iets waar sommige mensen soms 20 jaar over doen met hun rationele verstand en uiteindelijk toch niet begrijpen. Het is ervaren hoe het bewustzijn verandert, oftewel voor mensen die nieuwsgierig zijn naar zichzelf en de wereld. Dat is iets wat veel potentie heeft bij drugs als het gaat om inzichten ect.
Op de momenten dat de illusie mij weet te overtuigen, wel. Dat zijn de meer uitdagende momenten. Drukte op het werk, lastige confrontaties met mensen, dat zijn de momenten waarin ik weer even helemaal in verleden en toekomst als werkelijk bestaande 'dingen' geloof. Het verleden "achter" mij en de toekomst "voor" mij. Maar dat is dus de illusie.ElvenSpice zei:Geloof jij wel in een verleden dan, aangezien we weten wat er is gebeurd?
Ik kan me behoorlijk vinden in wat je zegt en wat Rupert Spira in dat filmpje uitlegt. Alleen ook dat zijn theoriën. Het enige waar ik persoonlijk nog een beetje moeite mee heb aan non-dualiteit is dat alles gebracht wordt als zijnde de enige en echte waarheid, dat maakt dat het een beetje op een religie gaat lijken aangezien je allemaal ideeën/theorieën op tafel legt en vervolgens zegt dat dit de waarheid is en einde discussie.Mindless zei:Ik weet trouwens ook heel goed dat dit enorm wazig kan overkomen en dat het lijkt dat ik net zo goed aan het speculeren ben. Maar dit alles is allemaal zó simpel en het is onze werkelijke ervaring. Haal je de illusie van tijd uit je ervaring weg, dan zijn er echt enorme implicaties. Daarom is dat filmpje ook zo krachtig.
Zonder het filmpje te hebben gezien ben ik nu al twee dagen aan het nadenken over dat tijd het eeuwige nu is haha.Mindless zei:Sorry voor de triple post, maar dit filmpje wou ik hier echt even delen. Mooi kort filmpje waarin op een heel simpele manier duidelijk gemaakt wordt dat tijd eigenlijk het eeuwige 'nu' is. Ik denk dat dit wel te begrijpen valt voor de meeste mensen (geen wazig spiritueel gedoe). Filmpje:
Pas op. Zie je het feit hiervan in, dan is dit in staat je wereldbeeld volledig op z'n kop te zetten.![]()
Tijd is sowieso een heel raar begrip eigenlijk. In de natuurkunde wordt het nog wel eens de 4de dimensie genoemd, maar het is dan wel de enige dimensie waarin je je niet vrij kunt bewegen. Vanuit welk oogpunt je tijd ook wilt benaderen, het blijft iets geks. En tegelijkertijd lijkt het zo van zelf sprekend voor onze dagelijkse waarneming.ZERO- zei:Zonder het filmpje te hebben gezien ben ik nu al twee dagen aan het nadenken over dat tijd het eeuwige nu is haha.![]()
![]()
Ik ben me hier heel erg van bewust en vind dit zelf ook een erg moeilijk iets aan non-dualiteit. Voor mij zijn het namelijk helemaal geen theorieën, maar mijn letterlijke perceptie. Wél moet ik er bij zeggen dat ik vaak wel een soort dwang voel van mezelf om het allemaal zo uitvoerig mogelijk te beschrijven. Uiteraard is dit verlangen van mijn kant en dus ego. Maar het blijft dus zo'n moeilijk iets omdat ik aan de ene kant compleet overtuigd ben en dat het aan de andere kant aan me knaagt dat ik dingen hier zo stellig neerzet.Psychedelibee zei:Ik kan me behoorlijk vinden in wat je zegt en wat Rupert Spira in dat filmpje uitlegt. Alleen ook dat zijn theoriën. Het enige waar ik persoonlijk nog een beetje moeite mee heb aan non-dualiteit is dat alles gebracht wordt als zijnde de enige en echte waarheid, dat maakt dat het een beetje op een religie gaat lijken aangezien je allemaal ideeën/theorieën op tafel legt en vervolgens zegt dat dit de waarheid is en einde discussie.Mindless zei:Ik weet trouwens ook heel goed dat dit enorm wazig kan overkomen en dat het lijkt dat ik net zo goed aan het speculeren ben. Maar dit alles is allemaal zó simpel en het is onze werkelijke ervaring. Haal je de illusie van tijd uit je ervaring weg, dan zijn er echt enorme implicaties. Daarom is dat filmpje ook zo krachtig.
Mag je gerust zeggen hoor.Niks ten nadele van jou hoor Mindless, maar ergens vind ik dat nog wel een aparte invalshoek van non-dualisme. Hoewel ik mij verder behoorlijk goed in de gedachte gang kan vinden door ervaringen die ik aan de psychedelica heb meegemaakt, blijf ik het toch belangrijk vinden om niet zomaar te roepen dat iets de waarheid is. Hoe weet je immers zeker dat iets echt de waarheid is? Als we zeggen dat tijd een illusie is, hoe gek is het dan om je vervolgens af te gaan vragen of bewustzijn niet ook gewoon een illusie is? Het punt dat ik wil maken is niet zozeer om alles in twijfel te trekken, maar meer dat wij mensen wellicht nooit in staat zijn om alles daadwerkelijk te begrijpen.
Fascinerend hè?ZERO- zei:Zonder het filmpje te hebben gezien ben ik nu al twee dagen aan het nadenken over dat tijd het eeuwige nu is haha.![]()
![]()
Ik bedoel het ook niet eens naar jou persoonlijk hoor, het valt me in al die filmpjes over non-dualiteit op. Maar ik deel wel het dubbelzinnige eraan, aan de ene kant heb ik door spirituele ervaringen met psychedelica dat ik me volledig in non-dualiteit kan vinden en de woorden ook echt binnen komen. Aan de andere kant zegt mijn filosofische ego dat ook dat net zo goed theorieën zijn net zoals alle andere levens visies.Mindless zei:Ik ben me hier heel erg van bewust en vind dit zelf ook een erg moeilijk iets aan non-dualiteit. Voor mij zijn het namelijk helemaal geen theorieën, maar mijn letterlijke perceptie. Wél moet ik er bij zeggen dat ik vaak wel een soort dwang voel van mezelf om het allemaal zo uitvoerig mogelijk te beschrijven. Uiteraard is dit verlangen van mijn kant en dus ego. Maar het blijft dus zo'n moeilijk iets omdat ik aan de ene kant compleet overtuigd ben en dat het aan de andere kant aan me knaagt dat ik dingen hier zo stellig neerzet.Psychedelibee zei:Ik kan me behoorlijk vinden in wat je zegt en wat Rupert Spira in dat filmpje uitlegt. Alleen ook dat zijn theoriën. Het enige waar ik persoonlijk nog een beetje moeite mee heb aan non-dualiteit is dat alles gebracht wordt als zijnde de enige en echte waarheid, dat maakt dat het een beetje op een religie gaat lijken aangezien je allemaal ideeën/theorieën op tafel legt en vervolgens zegt dat dit de waarheid is en einde discussie.Mindless zei:Ik weet trouwens ook heel goed dat dit enorm wazig kan overkomen en dat het lijkt dat ik net zo goed aan het speculeren ben. Maar dit alles is allemaal zó simpel en het is onze werkelijke ervaring. Haal je de illusie van tijd uit je ervaring weg, dan zijn er echt enorme implicaties. Daarom is dat filmpje ook zo krachtig.
Mag je gerust zeggen hoor.Niks ten nadele van jou hoor Mindless, maar ergens vind ik dat nog wel een aparte invalshoek van non-dualisme. Hoewel ik mij verder behoorlijk goed in de gedachte gang kan vinden door ervaringen die ik aan de psychedelica heb meegemaakt, blijf ik het toch belangrijk vinden om niet zomaar te roepen dat iets de waarheid is. Hoe weet je immers zeker dat iets echt de waarheid is? Als we zeggen dat tijd een illusie is, hoe gek is het dan om je vervolgens af te gaan vragen of bewustzijn niet ook gewoon een illusie is? Het punt dat ik wil maken is niet zozeer om alles in twijfel te trekken, maar meer dat wij mensen wellicht nooit in staat zijn om alles daadwerkelijk te begrijpen.Ik ben het dan ook grotendeels met je eens, behalve dat ik dit helemaal niet als theorie zie. Maar het is natuurlijk wel zo dat ik taal/concepten móet gebruiken om dit onder woorden te brengen. Maar je hebt gelijk dat het niet handig is om te roepen dat dit de enige en echte waarheid is, ook al ben ik hier zelf van overtuigd. Daarom zijn dergelijke filmpjes ook zo belangrijk vind ik, zodat iedereen voor zichzelf een inzicht kan krijgen.
![]()
Ja uiteindelijk zal het denk ik toch op die keuze uit moeten komen inderdaad, het voelt ook wel een beetje als onvermijdelijk. Tja lastig allemaal, het is bij mij niet eens dat ik enorm aan bepaalde feiten probeer vast te houden. Maar een van de dingen die ik wel heel belangrijk vind is dat je eigenlijk niks zeker kunt weten, dat is toch een filosofisch begrip die non-dualiteit niet uitsluit maar het ook niet kan bevestigen. En dan kom je uit op geloof, en daar heb ik op een bepaalde manier een beetje moeite mee. Niet dat ik moeite heb met geloof van anderen, maar wel voor mezelf. En als ik al ergens in zou geloven heb ik er dus moeite mee om dan stellig te zeggen dat dat de waarheid is.Mindless zei:Ik denk dat het sowieso wel een issue zal blijven bij non-dualiteit bespreken. Dit, omdat het zo fundamenteel anders is dan ego-bewustzijn/het normale denken.
Persoonlijk denk ik eigenlijk dat zo'n middenweg of balans alleen tijdelijk kan functioneren. Je zal toch bij een splitsing aankomen waarbij je zal moeten kiezen tussen je persoonlijke opvattingen/meningen/filosofie en het steeds meer loslaten daarvan in bewustzijn in het besef dat je deze dingen allemaal niet echt weet als een feit. Tenminste, zo ervaar ik het bewustwordingsproces. Maar ook ik heb mijn opvattingen die me nog te dierbaar zijn om los te laten, maar door dieper te hebben doorgedrongen in bewustzijn tijdens trippen weet ik dat het állemaal uiteindelijk zal moeten gaan.
Paradoxaal is het allemaal zeker!
Ik ben bewust, dus ik ben..?Mindless zei:Maar ik heb het bij 'zijn' en het 'bewust zijn' van dat 'zijn' niet over het concept dat we daarbij hebben. Kun je de daadwerkelijke realiteit van bewustzijn (niet het idee van bewustzijn) tegenover jezelf ontkennen? Nee toch? Want als je het ontkent, moet je eerst al bewust zijn om bewustzijn te ontkennen. Het is een onmogelijkheid om bewustzijn te ontkennen.
Ja, net! Interessant. Hier kan ik nog wel een weekje m'n hersens over laten kraken.Mindless zei:Fascinerend hè?Heb je het filmpje trouwens wel gezien daarna?