Ontsnapte tbs'er beging serie misdrijven

Psychonaut1976

Wijs gebruiker
Uitgegeven: 7 oktober 2006 16:59
Laatst gewijzigd: 7 oktober 2006 22:18

ROTTERDAM - Een 31-jarige tbs-er die vrijdagmorgen aan zijn begeleiders was ontkomen, heeft in zijn korte periode van vrijheid een serie misdrijven begaan. De man werd vrijdagavond weer in de kraag gevat bij metrostation Hoogvliet.

Vrijdagmiddag heeft hij volgens de politie in het centrum van Rotterdam een vrouw in een auto bedreigd en beroofd van haar handtas, daarna met geweld iemand thuis beroofd van pinpas en portemonnee en vervolgens in de wijk Hoogvliet een 20-jarige vrouw verkracht. Dankzij de aangifte van die vrouw kon de politie hem later achterhalen.

De Rotterdamse politie werkte bij de aanhouding samen met het rechercheteam voortvluchtige tbs-ers van het Korps landelijke politiediensten (KLPD). Het Openbaar Ministerie (OM) heeft niet gezegd waar de man in behandeling is. Hij had geen verlof toen hij ontsnapte.

En daarom vind ik die geitewollesokken zo irritant die TBS mogelijk maken voor dit soort gasten...gewoon levenslang opsluiten zonder verlof.

zommes

Badass junkie
Inderdaad, ligt het nou aan de media of lijkt het erop dat die lui standaard als ze weten te ontsnappen mensen gaan verkrachten en afmaken?

Die mafkees moet toch wel een keer door een psychiater zijn bekeken die heeft kunnen zien dat hij te ziek was om nog op dat zogenaamd begeleide verlof te mogen. Waarom geven ze die klote begeleiders niet gewoon een cattle-prod en een geladen MP-5, blijkbaar is het nogal lastig om die lui fatsoenlijk in de buurt te houden.

Maarja, aan de andere kant. Het blijft lastig om het menselijke psyche in te schatten en aan de hand daarvan een strafmaat te verzinnen.

minn

Badass junkie
Die straffen zijn moeilijk te bepalen inderdaad. Je weet niet wat een ander denkt he, dat maakt het ongeloofelijk moeilijk. Waarschijnlijk kickt hij erop om misdrijven te begaan, of hij denkt er gewoon niet over na.
Maar eigenlijk zouden ze gewoon een lijn moeten trekken, en tja, jammer dan voor de 'betere' patienten, maar met een misdrijf als verkrachting/moord zou je maar een kans moeten krijgen, en op het moment dat je dat misdrijf begaat is die kans verspeeld. Het is gewoon ongeloofelijk ziek als je zoiets doet, en er zijn in mijn ogen geen excuses voor. Zelfs geen psychische ziektes. In zo'n geval moet je gewoon worden opgenomen in een tbskliniek voor je hele leven. En als het goed gaat met de patient kan hij/zij privileges krijgen, maar dat is het dan ook.
Dat is mijn mening in ieder geval. :)

zommes

Badass junkie
Verkrachters mogen ze van mij ook meteen vogelvrij verklaren.

Moordenaars vind ik niet, een moord kan zoveel verschillende motieven hebben waar naar gekeken moet worden.

davie

Wijs gebruiker
Straf is niet altijd de oplossing. De rechter probeert naar zoveel mogelijk zaken en omstandigheden te kijken bij het geven van een straf.

Vaak zit het probleem in de behandeling erna. Iemand die mensen verkracht en vermoord is gewoon ziek. Een celstraf lost dat probleem niet op, maar bijvoorbeeld behandeling in een tbs-kliniek moet daarvoor zorgen. Dan heb je nog de mensen die werkzaam zijn in de tbs kliniek. Door hun onoplettendheid onkomen er zomaar mensen die wederom de fout in gaan.

Mindless1985

Badass junkie
Gevangenis straf heeft misschien wel geen zin in de zin van het lost hun probleem niet op, maar wel ons probleem, wij hebben geen last van ze als zij achter de tralies zitten. Blijkbaar zijn die screenings of mensen in staat zijn op verlof te gaan dusdanig slecht dat ze dat toch echt eens onder de loep moeten nemen.

zommes

Badass junkie
Dat zijn inderdaad de feiten. Maar je kan het die begeleiders ook niet kwalijk nemen, ga er maar vanuit dat die flink gemanipuleerd worden door zo'n mafkees.

Het blijft moeilijk, de enige reden waarom ik tegen de doodstraf ben is omdat ik het rechtssysteem niet als zodanig waterdicht vind dat de staat het recht moet hebben om te doden. Eerwraak vind ik een veel betere oplossing.

Bovenaan