Peruvian torch zaden ontkiemen

jwz104

Newbie
Ik heb 20 zaadjes besteld op azarius, deze wil ik ontkiemen maar ik weet niet of ze wel ontkiemen onder de omstandigheden die ik nu heb. Dit zijn de omstandigheden:
1 zaadje per pot in cactusgrond
Een doorzichtige plasiczak eroverheen voor vochtigheid
Hij staat in indirectzonlicht
Tempratuur is rond de 23 graden

Zou mijn cactus met deze omstandigheden kunnen ontkiemen?

sky

Belezen gebruiker
Meer info nodig.
Hoe heb je gezaaid? Je moet ze niet in de grond drukken. Gewoon op de bovenlaag strooien.
Je kan de grond afdekken met dunne laag kiezeltjes (1-2 mm).
Vochtig houden! Laat de grond niet uitdrogen. Niet kletsnat maken. Bijvoorbeeld vernevelen met plantenspuit.
Heb je de grond eerst gesteriliseerd in magnetron of snelkookpan? Dit verkleint de kans op besmettingen.
Verder lijkt het oke zoals je het beschrijft.
Succes :wave:

jwz104

Newbie
sky zei:
Meer info nodig.
Hoe heb je gezaaid? Je moet ze niet in de grond drukken. Gewoon op de bovenlaag strooien.
Je kan de grond afdekken met dunne laag kiezeltjes (1-2 mm).
Vochtig houden! Laat de grond niet uitdrogen. Niet kletsnat maken. Bijvoorbeeld vernevelen met plantenspuit.
Heb je de grond eerst gesteriliseerd in magnetron of snelkookpan? Dit verkleint de kans op besmettingen.
Verder lijkt het oke zoals je het beschrijft.
Succes :wave:

Ik heb het goed gezaait en het is vochtig :)
Alleen ik heb de grond niet gesteriliseerd...
En hoelang duurt het voordat ze ontkiemen? Ik had gelezen dat dit wel een jaar kan duren

sky

Belezen gebruiker
Het is nu te laat om de grond nog te steriliseren, maar geen ramp. Zorg dat de grond niet kleddernat wordt. Als je iets van besmetting zou zien, dan wat verder laten drogen en evt plekjes weghalen.
Ontkieming na een jaar is wel heel erg lang. Bij mij kwamen de eerste al na 4 dagen de kop op steken :grin: De laatste zaadjes ontkiemden na een paar weken.
Verwacht niet dat alles ontkiemt. Als je op 60 a 70% zit, doe je het al heel goed, zeker voor de eerste keer!
Geeft ze voldoende licht. Niet in de volle zon want dan kunnen ze verbranden. Je kunt een groeilamp overwegen? Is nu niet echt nodig nu in de zomer. Indirect licht zoals je aangeeft is prima.

Bovenaan