He leuk topic . Ik kende deze nog niet.
Ben ook gek op cactussen en planten.
Ik zou graag peyote kweken maar m'n poging tot zelf zaden planten is mislukt.
Nu ben ik al een tijd aan het inlezen en ga snel weer een poging wagen.
Deze doen het wel goed...
Bekijk bijlage 50728
Ik had je een tijdje terug al eens ergens zien posten dat je aan het verpotten was. Had er toen niet meer op gereageerd. Leuk!
Wat is er misgegaan met de peyotes? Enig idee?
Hey misschien een acquired taste
Ach dat soort smaken kunnen over de jaren zeker veranderen haha
Maar even serieus, nu je over die leeggelopen band look begint, zo zien Peyote's er in de natuur wel meer uit ja.
Yes! Klopt!
In de natuur leven ze veelal op steen en vaak kalkrijke grond. Er is zelfs een boek naar getiteld: The Stone Eaters. (PDF hiervan is gratis te downloaden overigens als je ff googled)
Ik heb ooit een plaatje gezien, maar baal ervan dat ik die niet terug kan vinden. Maar daar zag je een rotsspleet waar een peyote in groeide. Letterlijk niets organisch te bekennen. En toch zag ie er al jaren oud uit haha
Ook hebben ze in de natuur veel sterk licht, maar ze doen het het best rond bosjes. Dus een schaduwdoek in de volle zon is eigenlijk perfect als het goed is.
Als ze te weinig licht krijgen, gaan ze etioleren en dus omhoog groeien om licht te zoeken. Dan kan je de natuurlijke look vergeten haha
Maar het voornaamste nog. Ze krijgen lange periodes vaak geen water. En als ze dan water krijgen, dan is het gelijk volle bak.
In de zomer laat ik veel van mijn cactussen gewoon de gehele nacht weken. Ik doe alle bottom-wateren om 'kruin' rot te voorkomen. Ik zou bijna zeggen toprot, maar dat is weer wat anders....
Ik zie dat mijn comment dubbel opgevat kan worden.
Vrijwel elke cactus moet in een humidity dome ontkiemen en de eerste weken tot maanden in verblijven. Voor peyotes vaak 2 tot 6 maanden. Ik ga meestal toch voor 4-5 maanden in de dome.
Ariocarpus heeft er baat bij om langer in de dome te zitten. Dus ruim een jaar. Als je dit bij lophophora doet, krijg je luie, zwakke peyotes. Die kunnen dan minder goed tegen droogte, zonnestress, etc. Daarom dat veel kwekers juist zweren bij slechts 2 maanden humidity dome.
Overigens is dat niets fancy's hoor, een humidity dome. Het is gewoon een afgesloten bakje met drainage gaten in de onderkant, maar verder luchtdicht.
Als het tijd wordt om af te harden, ga je ze rustig laten wennen. Dat kan door eerst een of twee gaatjes in het deksel te maken. Maar ik gebruik van die klikbakjes om voedsel in te bewaren en maak gewoon het deksel los. Eerst alleen los, dan een heel klein kiertje, dan iets groter kiertje, etc.
Als ze maar langzaam wennen aan de steeds droger wordende omgeving. Anders gaan ze vrij snel dood.
Als ze eenmaal een jaar oud zijn en een redelijke formaat hebben bereikt (en dus ook een penwortel hebben om vocht vast te houden). Vanaf dat punt kunnen ze goed tegen lange droogte. Daarvoor niet zo.