Psychoactieve cactus show-off

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Cactussen creëren een laagje om zichzelf te beschermen tegen de zon. Een soort zelfsmerende zonnebrand zullen we maar zeggen. Als je 'm draait zet je z'n tere melkbusjes volle dagen in de brandende zon. Met zonnestress, verbranding en allerlei bijkomende effecten tot gevolg. Zeker nu de zon weer kracht heeft is het wel belangrijk om 'm gewoon lekker te laten staan zoals ie is.
En ik in al mijn empathie maar denken: zielig voor de achterkant of die cactus die achteraan staat, dat die nooit zonnestraaltjes krijgt.

Nee maar serieus, zal ze dan laten staan. Had hier geen idee van, thanks :)

O ja mooie foto's!! :hearteyes:

Proxima

Badass junkie
Cactussen creëren een laagje om zichzelf te beschermen tegen de zon. Een soort zelfsmerende zonnebrand zullen we maar zeggen. Als je 'm draait zet je z'n tere melkbusjes volle dagen in de brandende zon. Met zonnestress, verbranding en allerlei bijkomende effecten tot gevolg. Zeker nu de zon weer kracht heeft is het wel belangrijk om 'm gewoon lekker te laten staan zoals ie is.
Top informatie, scheelt een hoop verbrande cactussen als mensen dit weten. 👍

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Lophophora Fricii; een van de mooiste planten uit mijn collectie. Ik heb deze plant afgelopen najaar gekocht en deze barstte toen uit zijn pot. Ik had toen bij een pottenbakker een mooie bijpassende pot uitgezocht maar heb 'm pas nu verpot omdat het vorig jaar te laat in het seizoen was. Ik ben heel blij met het resultaat!

IMG_20230519_211845_resize.jpg

IMG_20230519_220229_resize.jpg

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
IMG_20230708_142201.jpgIMG_20230708_142340.jpg
IMG_20230708_142138_edit_8058521364290654.jpg
Honderden mooie en gezonde zaailingen van oa pachanoi, Peruvian torch en Bolivian torch.

IMG_20230708_141949.jpg
Oa Astrophytum, Echinocactus en Pilocereus soorten.

Eigenlijk mag ik dit 👇🏼 hier niet posten, maar misschien wil TS het door de vingers zien 😜

IMG_20230708_142732_edit_8058370558665677.jpg
Beetje water en voeding en dan kan de nieuwe groeispurt beginnen 🌱

IMG_20230708_142600_edit_8058401450074005.jpg
Moso reuzenbamboe

IMG_20230708_142634_edit_8058381979730779.jpg
Deze had het moeilijk na een goede start maar er groeien nu nieuwe gezonde bladeren.

IMG_20230708_144055.jpg
De award voor de meest rewarding en makkelijkst te groeien plant gaat naar.. woestijnroos! Wederom bedankt voor de inspiratie hier @LucidLucy

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Bekijk bijlage 52422Bekijk bijlage 52423
Bekijk bijlage 52424
Honderden mooie en gezonde zaailingen van oa pachanoi, Peruvian torch en Bolivian torch.

Bekijk bijlage 52425
Oa Astrophytum, Echinocactus en Pilocereus soorten.

Eigenlijk mag ik dit 👇🏼 hier niet posten, maar misschien wil TS het door de vingers zien 😜

Bekijk bijlage 52426
Beetje water en voeding en dan kan de nieuwe groeispurt beginnen 🌱

Bekijk bijlage 52427
Moso reuzenbamboe

Bekijk bijlage 52428
Deze had het moeilijk na een goede start maar er groeien nu nieuwe gezonde bladeren.

Bekijk bijlage 52429
De award voor de meest rewarding en makkelijkst te groeien plant gaat naar.. woestijnroos! Wederom bedankt voor de inspiratie hier @LucidLucy

Nog tips? Mijn woestijnroos zaailing doen het dramatisch dit jaar 😂

Ze hebben net sinds drie weken ofzo weer fatsoenlijk wat blad. Nouja, we zullen wel zien wat het dit jaar wordt.

Hippie Langwaus

DF-koning
Hoe zijn die allemaal zo krom gegroeid? Haha

Wortelen zal wel lukken hoor. Mits je ze lang genoeg laat helen voor je ze op de grond zet.

Zijn het Bridgesii's? (Bolivaanse)
Of hybrides zelfs denk ik of niet?
Ik heb altijd veel kromgroei. Helen gaat het beste in het donker, denk ik?

Ik denk dat het allemaal Tr. peruvianus is.

Ik heb volgens mij alleen maar Tr. peruvianus en Tr. pachanoi.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik heb altijd veel kromgroei.
Maar hoe dan? Staan ze niet in direct zonlicht? Of maak je gebruik van log-style propagation?

Helen gaat het beste in het donker, denk ik?
Zolang ze maar niet in directe zon staan, zal het wel loslopen hoor. Pikkedonker lijkt me ook niet goed. Belangrijker is dat er enige luchtcirculatie is. In een normale woning is de luchtcirculatie wel voldoende. Zeker als er dagelijks gewone beweging is door het huis. Dit om het vocht rondom de wond goed af te voeren en te drogen.

Ik denk dat het allemaal Tr. peruvianus is.

Ik heb volgens mij alleen maar Tr. peruvianus en Tr. pachanoi.
Hmm.. ja het is ook lastig te zien hoor van deze foto alleen.

Hippie Langwaus

DF-koning
Maar hoe dan? Staan ze niet in direct zonlicht? Of maak je gebruik van log-style propagation?
Ze staan in direct zonlicht. Ik denk in veel te kleine potten, waarbij ze soms maanden verwaarloosd worden. Sommige nieuwe uitlopers hangen over de pot heen. Maken luchtwortels, vinden steun en groeien weer met een bocht de hoogte in.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ze staan in direct zonlicht. Ik denk in veel te kleine potten, waarbij ze soms maanden verwaarloosd worden. Sommige nieuwe uitlopers hangen over de pot heen. Maken luchtwortels, vinden steun en groeien weer met een bocht de hoogte in.

Aah zo. Ik zou ze een volgende keer misschien dan iets hoger afsnijden.

Als je er een hebt die over de gehele lengte al luchtwortels heeft, zou dat wel een mooie zijn om eens log style proberen te groeien. Dan heeft ie al wat wortels als startpunten.
Zo'n experimentje wil ik ook nog weleens uit gaan voeren.

Hippie Langwaus

DF-koning
Aah zo. Ik zou ze een volgende keer misschien dan iets hoger afsnijden.

Als je er een hebt die over de gehele lengte al luchtwortels heeft, zou dat wel een mooie zijn om eens log style proberen te groeien. Dan heeft ie al wat wortels als startpunten.
Zo'n experimentje wil ik ook nog weleens uit gaan voeren.
Ik heb een paar weken geleden zo'n stuk met veel luchtwortels horizontaal voor 1/3 in droge aarde gelegd.

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
IMG_20230728_125500.jpgIMG_20230728_125535.jpg

Een van de bakken begint nu toch wel een onhoudbare hoeveelheid schimmel en algen te krijgen. Deze bak was een experiment en staat ook niet z'n grote dichtheid in, dus ik denk dat ik ze er vandaag stuk voor stuk uit ga halen en in andere potjes zetten.

Aardig wat werk maar hopelijk lukt het me om de schimmel en alg te scheiden van de cactussen.

Hippie Langwaus

DF-koning
Bekijk bijlage 52797Bekijk bijlage 52798

Een van de bakken begint nu toch wel een onhoudbare hoeveelheid schimmel en algen te krijgen. Deze bak was een experiment en staat ook niet z'n grote dichtheid in, dus ik denk dat ik ze er vandaag stuk voor stuk uit ga halen en in andere potjes zetten.

Aardig wat werk maar hopelijk lukt het me om de schimmel en alg te scheiden van de cactussen.
Als je ze met een wattenstaafje met wat waterstofperoxide schoon veegt en herplant, moeten de meeste wel lekker verder groeien.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Bekijk bijlage 52797Bekijk bijlage 52798

Ooooh shit schimmel is niet wat je wilt hebben. Algen kunnen ze wel hebben, maar schimmel echt niet.

Ik heb daar een wondermiddel voor. Werkt als een tiet.

Het heet superol. Werd vroeger gebruikt tegen keelpijn, maar nu nauwelijks nog verkocht. Er is een online drogist die deze nog verkoopt. In potjes van 1G. Daar doe je jaren mee.

Als je nu bestelt heb je het misschien morgen nog binnen. Schimmel gaat heel snel, dus haast is geboden.

Anders in de tussentijd in elk geval de haarden verwijderen. Dan rem je in elk geval de groei. Maar om er vanaf te komen zou ik zeker even sprayen met een superol oplossing.

Waterstofperoxide schijnt ook te helpen, maar is weer minder goed voor je planten dacht ik.

Edit: oh waterstofperoxide was al genoemd zie ik nu pas haha.

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
Ooooh shit schimmel is niet wat je wilt hebben. Algen kunnen ze wel hebben, maar schimmel echt niet.

Ik heb daar een wondermiddel voor. Werkt als een tiet.

Het heet superol. Werd vroeger gebruikt tegen keelpijn, maar nu nauwelijks nog verkocht. Er is een online drogist die deze nog verkoopt. In potjes van 1G. Daar doe je jaren mee.

Als je nu bestelt heb je het misschien morgen nog binnen. Schimmel gaat heel snel, dus haast is geboden.

Anders in de tussentijd in elk geval de haarden verwijderen. Dan rem je in elk geval de groei. Maar om er vanaf te komen zou ik zeker even sprayen met een superol oplossing.

Waterstofperoxide schijnt ook te helpen, maar is weer minder goed voor je planten dacht ik.

Edit: oh waterstofperoxide was al genoemd zie ik nu pas haha.
Ik had de bak al als verloren beschouwd en alle cactussen eruit gehaald. Deze bak heeft ook geen gaten onderin, dus ze moesten er hoe dan ook een keer uit. Ga ze in kleine potjes doen en leuk om weg te geven 👌🏼.

De andere bakken zitten nog gesealed en doen het erg goed, daar geen alg of schimmel.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik had de bak al als verloren beschouwd en alle cactussen eruit gehaald. Deze bak heeft ook geen gaten onderin, dus ze moesten er hoe dan ook een keer uit. Ga ze in kleine potjes doen en leuk om weg te geven 👌🏼.

De andere bakken zitten nog gesealed en doen het erg goed, daar geen alg of schimmel.

Misschien alsnog wel slim om superol achter de hand te hebben though. Het heeft mijn zaailingen al een aantal keer gered.

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
Misschien alsnog wel slim om superol achter de hand te hebben though. Het heeft mijn zaailingen al een aantal keer gered.
Ja true, die seals zullen er ook een keer af moeten want het is nu een ruime twee maanden en ze groeien tegen het plastic aan (beginnersfoutjes 😅). Zal wel enigzins vochtig moeten blijven daarna en daarom misschien nog wat schimmel en alg bestrijding.

Ben ook een beetje huiverig voor varenrouwvliegjes als die trays open gaan. Had er vgm al wel een paar gespot in m'n bamboe zaailingen, maar met de appelazijn traps vooralsnog veel fruitvliegjes gevangen. Anders moet ik maar aan die aaltjes geloven denk ik, zou zonde zijn als die bakken verloren gaan door die vieze vliegjes.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Dit is toch hét bewijs van wat voor bagger weer het de afgelopen tijd is geweest?

Ik heb deze cactus nu iets meer dan een week binnen staan omdat de regen me echt te gortig werd. Verder staat deze sinds april ofzo al non-stop buiten.

IMG20230812195135.jpg

Groene plantjes schieten overal bij mijn planten omhoog. In mijn peper potten groeit inmiddels ook gras. Maar dit.... Dit is een primeur. Een fucking paddestoel tussen de cactussen 😂

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Oei 😅 Mijne staan al een hele tijd binnen. Ik hoop dat je wortelrot buiten de deur kan houden..

Mwah de meeste Pedro's kunnen wel wat hebben. En deze had ook heel erg lang geen water gehad na de winter.

Hij is inmiddels wel ècht zo hard als steen. Dus voorlopig heeft ie water zat volgens mij haha

Maargoed, ik heb ook geen zin om uit te testen wanneer ie wèl wortelrot gaat krijgen. Dus voorlopig staat ie even prima binnen.

Hippie Langwaus

DF-koning

O, ik moet meteen denken aan mijn aanvaring met een San Pedro in maart dit jaar. Wat een ongelovelijk pijnlijke hand had ik en ik kon hem een week amper bewegen. Ik kon niet slapen van de pijn. Achteraf denk ik dat ik een flinke infectie heb gehad.

Ik heb destijds blijkbaar niet alles uit mijn hand gekregen, want er zijn 2 fragmenten van stekels duidelijk zichtbaar ingekapseld in mijn hand. Deze zitten er nu dus nog steeds in en bewegen mee met de pezen als ik mijn vingers beweeg.

Probeer dus goed alle stekels in zijn geheel te verwijderen, want je kunt dit beter proberen te voorkomen. De wonden ook goed ontsmetten met bijvoorbeeld alcohol. Goed in de gaten houden of het niet vreselijk gaat ontsteken en dan niet zo eigenwaus zijn als ik, maar wel ermee naar de huisarts gaan. Het kan namelijk tetanus zijn.

ljuv

DF-koningin
O, ik moet meteen denken aan mijn aanvaring met een San Pedro in maart dit jaar. Wat een ongelovelijk pijnlijke hand had ik en ik kon hem een week amper bewegen. Ik kon niet slapen van de pijn. Achteraf denk ik dat ik een flinke infectie heb gehad.

Ik heb destijds blijkbaar niet alles uit mijn hand gekregen, want er zijn 2 fragmenten van stekels duidelijk zichtbaar ingekapseld in mijn hand. Deze zitten er nu dus nog steeds in en bewegen mee met de pezen als ik mijn vingers beweeg.

Probeer dus goed alle stekels in zijn geheel te verwijderen, want je kunt dit beter proberen te voorkomen. De wonden ook goed ontsmetten met bijvoorbeeld alcohol. Goed in de gaten houden of het niet vreselijk gaat ontsteken en dan niet zo eigenwaus zijn als ik, maar wel ermee naar de huisarts gaan. Het kan namelijk tetanus zijn.
Wow, klinkt heftig! Dit is gelukkig zo’n zachte (niet psychoactieve) cactus dus ik vermoed dat t meevalt. Vgm is alles er uit, maar dus slecht te zien. Nu jeukt m’n hand gewoon ongelofelijk haha.
But I will hold it in the gates thank you sir.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Wow, klinkt heftig! Dit is gelukkig zo’n zachte (niet psychoactieve) cactus dus ik vermoed dat t meevalt. Vgm is alles er uit, maar dus slecht te zien. Nu jeukt m’n hand gewoon ongelofelijk haha.
But I will hold it in the gates thank you sir.

Oh my god, is dat van een opuntia?

Dan zijn het geen stekels, maar glochiden. Nasty, nasty motherfuckers. Dat is in principe net als glaswol. Het jeukt als de ziekte en is bijna onmogelijk te verwijderen. Kan echt vervelend lang aanhouden ook. Ik weet eigenlijk niet of en hoe je dat kan behandelen. Houd het maar in de gaten in elk geval.

Ik kan het van de foto erg slecht zien, maar ik dacht eraan omdat de naaldjes zo dun zijn.

Persoonlijk zou ik liever een aanvaring met gewone cactusnaalden hebben dan glochiden.

ljuv

DF-koningin
Oh my god, is dat van een opuntia?

Dan zijn het geen stekels, maar glochiden. Nasty, nasty motherfuckers. Dat is in principe net als glaswol. Het jeukt als de ziekte en is bijna onmogelijk te verwijderen. Kan echt vervelend lang aanhouden ook. Ik weet eigenlijk niet of en hoe je dat kan behandelen. Houd het maar in de gaten in elk geval.

Ik kan het van de foto erg slecht zien, maar ik dacht eraan omdat de naaldjes zo dun zijn.

Persoonlijk zou ik liever een aanvaring met gewone cactusnaalden hebben dan glochiden.
Jaaaa opuntia, gisteren nog bietje last maar vandaag niets meer gemerkt. Heb ze er uitgehaald met een panty uiteindelijk, heel goede tip!

VJ_LSD72

Bewuste gebruiker
CIELO Tek is een relatief veilige extractie Tek waarmee je in twee uur van gedroogde cacti tot gedroogde mescaline-citraat gaat. 👍
Met de aanstaande ban op diverse stoffen waaronder Methallyescaline ben ik op zoek naar het originele alternatief Mescaline. De cactus (San Pedro) heb ik en wil de CIELO extractiemethode wel eens gaan proberen want heb geen zin in een vieze smerige groene shake van cactus naar binnen te werken dus kristaliseren lijkt me een fijne methode. Op zoek online kwam ik eigenlijk alleen maar engelstalige instructies tegen. Met wat hulp van ChatGPT heb ik het volgende recept gekregen. Wat denken jullie? Zal dit werken?

Ik heb 'm ff weggehaald. Zal wel niet de bedoeling zijn hier.

Laatst bewerkt:

Proxima

Badass junkie
Op zoek online kwam ik eigenlijk alleen maar engelstalige instructies tegen.
Als het Engels een issue is, gebruik dan je browser of ChatGPT om het te vertalen.

CIELO, wanneer correct uitgevoerd, werkt echt prima. Wij gebruikten de versie waarbij er extra veel citric-acid (citroenzuur) wordt gebruikt.

Bovenaan