Psychoactieve cactus show-off

Innerscoop

Bewuste gebruiker
9186.jpgmijn bescheiden verzamelingetje. Voor een san pedro, de twee achterste bolivian torch (links monstrose). Ik probeer ze deze zomer zo veel mogelijk buiten te zetten dat ik hopelijk meer richting 30 cm groei ga ipv een "tepeltje" van 3 cm.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Bekijk bijlage 71242mijn bescheiden verzamelingetje. Voor een san pedro, de twee achterste bolivian torch (links monstrose). Ik probeer ze deze zomer zo veel mogelijk buiten te zetten dat ik hopelijk meer richting 30 cm groei ga ipv een "tepeltje" van 3 cm.

Het tepeltje noemen we in de cactus wereld etiolatie. Vaak wordt dit veroorzaakt door te hoge temperatuur in de winter. De cactus 'denkt' daardoor in het groeiseizoen te zitten, maar krijgt te weinig licht om goed te groeien. Zo groeit ie dus wel door, maar wil minder breed dan de zomer stukken.

Het kan natuurlijk ook door zomer temperaturen, maar ook daar (veel) te weinig zon.

Helaas is dat onomkeerbaar. Het smallere stuk zal dan ook altijd wat smaller blijven. Het zomerdeel zal er, hopelijk breder, bovenop groeien.

Overigens kan je deze typen cactussen al veel eerder buiten zetten hoor. Als je een goed plekje hebt, kunnen ze zeker vanaf eind april ongeveer al buiten staan. Dat kunnen ze goed hebben.

Mocht het etioleren niet van de winter zijn, maar deze lente. Pas dan op met volle zon. Want in dat geval zijn je cactussen ècht niets gewend qua zon. Dan rustig laten wennen.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Bedankt voor de info, ik was voorzichtig met buiten zetten vanwege regen. Ik was wel van plan om een transparant afdakje te maken zodat ze wel altijd droog staan. Ik weet dat deze soorten wel wat meer vocht kunnen hebben, maar ben toch bang dat ze anders teveel krijgen.

Ligt ook een beetje aan de grond en pot die je gebruikt. En hoe ver de wortels ontwikkeld zijn.
Ik gebruik zelf altijd wat perliet en/of bims door mijn potgrond en vaak zit er door dat potgrond zelf al wat kokosvezel. Daardoor raakt de grond vrij luchtig en kan het vocht er ook sneller uit. Mijn ervaring is dat, met deze grond en een pot met gaten aan de onderkant, ze echt veel kunnen hebben.

Dit zijn ook de enige soorten cactus die ik van april tot oktober constant buiten laat.

Straks gaan mijn cutting wortelen. En dan blijven ze ook binnen. Omdat de wortels dan nog niet ver ontwikkeld zijn, is de kans op rot een stuk groter.

Jij hebt zo te zien ook wel een vrij exotische grond mix? Ziet er niet uit als puur potgrond.

Innerscoop

Bewuste gebruiker
Jij hebt zo te zien ook wel een vrij exotische grond mix? Ziet er niet uit als puur potgrond.
Ik heb wat geëxperimenteerd, de san pedro in een mengsel van cactusgrond en zilverzand. De bolivian torch in een mengsel van cactusgrond en hydrokorrels.
Misschien dat ik ze in het najaar verpot en dan ook bims of perliet toevoeg. Zand blijft toch wat langer vochtig heb ik gemerkt.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik heb wat geëxperimenteerd, de san pedro in een mengsel van cactusgrond en zilverzand. De bolivian torch in een mengsel van cactusgrond en hydrokorrels.
Misschien dat ik ze in het najaar verpot en dan ook bims of perliet toevoeg. Zand blijft toch wat langer vochtig heb ik gemerkt.

Klopt, daarnaast raakt zand ook behoorlijk compact en kan het de wortels wat verstikken.

Reddit staat helemaal vol met de meest waanzinnige grond mixjes. Vooral voor lophophora's kunnen mensen helemaal gek gaan haha

In het wild groeien ze soms zelfs tussen een rotsspleet met nauwelijks grond eromheen. Daar is ook een leuk boek over 'The Stone Eaters'. Maar veel van de ingrediënten daarin zijn moeilijk te vinden in Nederland.

Maargoed, dit gaat meer over lophs dan trichosereus

Bovenaan