Reden hoge dosering XTC

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik lees overal, hier en in de kranten en op het internet, dat er steeds meer pillen in omloop zijn waar mega veel MDMA in zit.
Ikzelf ben een recratieve gebruiker die een paar x per jaar op een feestje xtc neemt. Ik let zelf altijd goed op dat het getest is en neem (meestal) niet meer dan de aanbevolen 1,5 mg per kg lichaamsgewicht. Een enkele x had ik ietsje meer genomen maar ik merkte dat het bij mij alleen invloed had op meer lichamelijke verschijnselen en ik ging mij niet meer euforisch etc voelen.
Nou vroeg ik mij af WAAROM er zo veel MDMA in een pil zit? Wat voor meerwaarde zit daar aan voor de fabrikant, de dealer of de gebruiker?
Want de prijs per pil is hetzelfde als de "lichtere".

Fool

Badass junkie
Die verkopen nou eenmaal beter, er zijn hordes mensen die denken dat meer=beter en vraag=aanbod. :wink:

Daarnaast krijg je nogal snel straffen als je meer dan één pil bij je hebt, dus hoe meer milligram er in één pil zit, hoe minder je mee hoeft te smokkelen naar een feestje. (Meer pillen bezitten is voor een echte dealer ook een grotere straf, dus hoe meer sterke pillen hij op voorraad heeft, hoe minder de ratio strafmaat:hoeveelheid MDMA in bezit is.)

Note dat dit ook maar speculaties van mijn kant zijn. :)

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Daarnaast lijkt het ook een beetje tegen elkaar opbieden. De hoeveelheid MDMA stijgt langzaam over de jaren heen. 5 jaar geleden was het gemiddeld 80mg per pil, tegenwoordig ligt dat gemiddelde uit mijn hoofd boven de 140mg. Er zit dus een stijgende lijn in en steeds worden er iets sterkere gevonden.

Het lijkt er op dat het dus ook wel een beetje stoerdoenerij is van dealers

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Het is een kwestie van vraag en aanbod. Zo'n 5 a 6 jaar geleden was het aanbod van mdma erg laag vanwege een schaarste in grondstoffen. Als het aanbod laag is en de vraag hoog zal de prijs in principe moeten stijgen om tot een evenwicht in vraag en aanbod te komen. Een andere optie is natuurlijk de nominale prijs niet omhoog te gooien maar wel de relatieve prijs. In andere woorden, je stopt minder mdma in een pil.

Op een bepaald moment nam de schaarste in grondstoffen weer af en nam de productie van mdma weer toe. Hierdoor ontstond een tegenovergestelde situatie als hiervoor. De vraag bleef hoog, maar het aanbod werd ook weer hoog. Om het marktevenwicht te behouden moest de prijs van mdma omlaag, anders zou er simpelweg een hoop aanbod niet verkocht kunnen worden. Wederom is ervoor gekozen om de prijs van een pil redelijk gelijk te houden, dus dan kan het niet anders dan dat de pillen sterker worden. Mooi voorbeeld van hoe een competitieve vrije markt werkt. Zoals jezelf ook al aangeeft zijn er ook nog steeds minder sterke pillen in omloop en is er dus geen sprake van een markt met perfecte competitie. Er is nog steeds een bepaalde product differentiatie, maar de gezien de hevige competitie is de tendens wel dat de pillen sterker worden. Producenten van minder sterke pillen zullen toch gaan merken dat ze steeds minder verkopen.

Als gebruiker kan ik niet anders zeggen dan dat ik het wel chill vind om tegenwoordig genoeg te hebben aan 1 pil op een avond ipv 2. Helaas weten echter veel naive gebruikers niet wat er in hun pillen zit en leeft er vaak de gedachte dat het normaal is om in 1 keer 1 pil in te nemen want dat doen ze al jaren zo. Gezien het feit dat er erg veel pillen van rond de 200mg in de rondte gaan is het dan ook niet zo gek dat het aantal ehbo en ziekenhuis gevallen door mdma weer enorm toeneemt. Dit is eigenlijk ook meteen een goede reden om het te gaan legaliseren en daardoor het aanbod te kunnen reguleren.

T-Bone

Experimenterende gebruiker
Hoe zien jullie de toekomst dan in met de XTC pil ? Verwachten jullie ooit nog een daling terug van sterkte of gaan deze pillen over x aantal jaar hun limiet bereikt hebben ?

Skirre

Bewuste gebruiker
T-Bone zei:
Hoe zien jullie de toekomst dan in met de XTC pil ? Verwachten jullie ooit nog een daling terug van sterkte of gaan deze pillen over x aantal jaar hun limiet bereikt hebben ?

Dit is vooral afhankelijk van de beschikbaarheid van de grondstoffen. Veel gebruikers denken ook dat meer MDMA beter is en daardoor zullen pillen met "maar" 100mg veel slechter verkopen dan pillen met 200mg. De producenten weten dit natuurlijk ook en die maken met alle plezier knallers van 200mg+ als de opbrengsten hoger zijn dan de kosten.
Voor de toekomst is het moeilijk te zeggen. Volgens mij zijn bepaalde grondstoffen in Duitsland of Belgie legaal om in bezit te hebben en daardoor makkelijk te vervoeren naar Nederland.

Skirre zei:
T-Bone zei:

Dit is vooral afhankelijk van de beschikbaarheid van de grondstoffen. Veel gebruikers denken ook dat meer MDMA beter is en daardoor zullen pillen met "maar" 100mg veel slechter verkopen dan pillen met 200mg. De producenten weten dit natuurlijk ook en die maken met alle plezier knallers van 200mg+ als de opbrengsten hoger zijn dan de kosten.

Daarnaast houdt het ook wel ergens op natuurlijk. Bij pillen van 200-250mg kunnen de mensen met wat minder massa een kwartje nemen en die voelen dan alsnog best veel (ik en mijn vrienden houden altijd 1-1.5mg per kg lichaamsgewicht aan). Als er veel meer in gaat zitten is het niet meer te doseren en zal er dus ook minder vraag naar die pillen zijn.

Het kan echter zomaar zijn dat ze van 300mg op de markt komen, dan is een kwartje nog steeds 75mg, is voor mensen met wat meer massa een betere prijs-"kwaliteit" verhouding.

Skirre

Bewuste gebruiker
Voor degene die weten waar ze mee bezig zijn is 150 mg per pil een prima hoeveelheid maar mensen die nog nooit van 1.5x het lichaamsgewicht hebben gehoord denken niet in mg maar in pillen; "vorige keer ging ik op 1.5 pil mega goed dus doe ik dat deze keer ook weer." (beetje overdreven misschien maar je begrijpt het wel)
Betere prijs-kwaliteit verhouding moet niet ten koste gaan van veiligheid.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Wat het gevaarlijk maakt is inderdaad het gebrek aan kennis bij mensen. Voorlichting, legalisatie en regulatie zou echt enorm helpen. Ik hoop het ooit nog mee te maken, al is het maar op mijn sterf bed, maar ik heb er een hard hoofd in helaas.

Bovenaan