• Beste Bezoeker,

Het zal je niet ontgaan zijn dat er een wereldwijde uitbraak is van een nieuw coronavirus met officiële naam SARS-CoV-2. De naam van de ziekte die dit virus veroorzaakt is COVID-19. De ziekte is besmettelijk en verspreidt zich snel. Het is niet 'zomaar een griepje'. De gevolgen van de ziekte, mede omdat er geen vaccin tegen is, kunnen ernstig zijn. Niet alleen voor ouderen en mensen met onderliggende medische problemen: momenteel betreft het in de helft van COVID-19 patiënten op IC's in Nederland mensen van onder de 50; de jongste patiënt is slechts 16 jaar oud.

De overheid heeft maatregelen ingesteld om de snelheid van verspreiding af te remmen, zodat de druk op de gezondeidszorg en andere cruciale sectoren niet in een keer te groot is. Hoewel het aantal kritieke patiënten nog relatief klein is, betekent een IC-opname wel een verblijf van een paar weken en de noodzaak tot beademing. COVID-19 kan namelijk ernstige longproblemen veroorzaken.

Veel mensen die besmet zijn met het virus zullen alleen milde klachten ervaren. Ook is het inmiddels erg aannemelijk dat mensen zonder klachten de ziekte kunnen verspreiden. Om deze reden is op 15 maart besloten tot vergaande maatregelen. Grotere bijeenkomsten worden geschrapt, scholen en horeca- en sportgelegenheden worden gesloten, iedereen wordt gevraagd sociale contacten te minimaliseren en in het dagelijks leven anderhalve meter afstand van elkaar te houden.

Help mee om de verspreiding van dit virus af te remmen. Op deze manier kan voorkomen worden dat niet teveel mensen tegelijk de ziekte krijgen. Als iedereen een steentje bijdraagt, is het mogelijk om Italiaanse toestanden te voorkomen. Wil je weten hoe je kan helpen? Kijk dan op de website van de Nederlandse overheid, het RIVM of de WHO. Op deze pagina kun je zien hoeveel bevestigde COVID-19 meldingen er in Nederland zijn.

Belangrijk: vermoed je dat je klachten hebben die duiden op een besmetting met het nieuwe coronavirus? Ga dan niet naar je huisarts toe, maar bel deze indien je hulp nodig hebt. Kijk op thuisarts.nl voor meer informatie.

Stay safe!

Snotneus na pepgebruik.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
leipebaviaan zei:
Ik ben eerlijk gezegd wel een beetje klaar met dingen achterhouden voor mijn ouders, en helemaal op het vlak van drugs wil ik open kaart spelen. Paradoxaal genoeg wil ik ze dit soort informatie eigenlijk onthouden. Chronische verkoudheid door te veel speedgebruik is nou niet een favoriet onderwerp om te bespreken met mijn ouders. Hopelijk herstelt mijn neus nog. :(
Dus je wilt je ouders voortaan alles vertellen over drugs, maar je wilt ze niet vertellen over chronische verkoudheid. Daarom besluit je om maar met de klachten te leven omdat je dan niet open kaart hoeft te spelen?

Hmm ik weet het niet hoor...

leipebaviaan

Wijs gebruiker
SmartieAndMe zei:
leipebaviaan zei:
Ik ben eerlijk gezegd wel een beetje klaar met dingen achterhouden voor mijn ouders, en helemaal op het vlak van drugs wil ik open kaart spelen. Paradoxaal genoeg wil ik ze dit soort informatie eigenlijk onthouden. Chronische verkoudheid door te veel speedgebruik is nou niet een favoriet onderwerp om te bespreken met mijn ouders. Hopelijk herstelt mijn neus nog. :(
Dus je wilt je ouders voortaan alles vertellen over drugs, maar je wilt ze niet vertellen over chronische verkoudheid. Daarom besluit je om maar met de klachten te leven omdat je dan niet open kaart hoeft te spelen?

Hmm ik weet het niet hoor...
Ik weet dat het nogal paradoxaal klinkt inderdaad. Ik bedoel meer met open kaart spelen dat ik ze wil vertellen wanneer ik bijvoorbeeld een terugval heb. Daarnaast vind ik mijn neusklachten nog niet dermate ernstig dat het mijn leven verstoord. Als laatste argument kan ik aanvoeren dat om mij heen verkoudheid hoogtij viert, en verschillende mensen zijn ook al maandenlang verkouden. Ik geef het nog wat tijd.

MusicIsLife

Wijs gebruiker
Weten ze alles van je voormalige drugsgebruik af?

Zo ja, dan weten ze dat je behoorlijk wat pep door je neus gejaagd hebt toch? In dat geval denk ik dat je eerlijk zou kunnen zijn, al is dit natuurlijk wel makkelijk geoordeeld vanachter mijn scherm en jou ouders (en jou eigenlijk ook) niet kennende. Maargoed, je kan het idd nog evwn tijd geven en hopen dat het over gaat.

Fool

Badass junkie
Ik denk dat onze leipo vanaf nu open kaart wil spelen en niet over het verleden. Zal die vast een goede motivatie uithalen om het toch maar te laten. :P

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Weten ze alles van je voormalige drugsgebruik af?
Jazeker, heb ze alles verteld.

Zo ja, dan weten ze dat je behoorlijk wat pep door je neus gejaagd hebt toch? In dat geval denk ik dat je eerlijk zou kunnen zijn, al is dit natuurlijk wel makkelijk geoordeeld vanachter mijn scherm en jou ouders (en jou eigenlijk ook) niet kennende. Maargoed, je kan het idd nog evwn tijd geven en hopen dat het over gaat.
Dat is inderdaad het dilemma, ik heb ze al verschrikkelijk teleurgesteld met al die schade die door drugs is aangericht. Ik denk dat ik ze niet maar onthoud. Beetje zelfde als smartie, je weet dat er iets mis is maar bent in staat ermee te leven. :wink:

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Er is niets mis met mij :openmouth: :rolleyes:

EDIT

vooruit laat ik ook nog even serieus zijn. Probeer sowieso niet in je neus te peuteren want dan stop je meer troepjes erin, probeer je neus ook niet te veel te snuiten want dan blijft het ook onrustig. Af en toe even spoelen met een zoutoplossing zodat het schoon blijft (een a twee keer per dag max) en dan wordt het misschien wat beter.

leipebaviaan

Wijs gebruiker
SmartieAndMe zei:
Er is niets mis met mij :openmouth: :rolleyes:

EDIT

vooruit laat ik ook nog even serieus zijn. Probeer sowieso niet in je neus te peuteren want dan stop je meer troepjes erin, probeer je neus ook niet te veel te snuiten want dan blijft het ook onrustig. Af en toe even spoelen met een zoutoplossing zodat het schoon blijft (een a twee keer per dag max) en dan wordt het misschien wat beter.
Jammer dat ik je bericht nu pas lees, dan zal ik dat goudgravers werk in mijn neus moeten staken. :sunglasses: Spoelen met zoutoplossing kan toch middels spay's die je bij de drogist kan halen? Of bedoel je soms dat ik echt lijnen zout door m'n neus heen moet jonassen? :sunglasses:

MusicIsLife

Wijs gebruiker
leipebaviaan zei:
lijnen zout door m'n neus heen moet jonassen?
:tearsofjoy: dat is echt een briljant idee ja! :tearsofjoy:

Nee ff serieus, dat brand ongeveer 152847282937 x zo erg als speed. Daarnaast verneuk je je neus alleen nog maar meer

Fool

Badass junkie
Maar een fysiologische zoutOPLOSSING niet.

We hebben altijd nog een neti-pot. :wink:

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik vraag me af in hoeverre naar de huisarts gaan zonder dat tegen je ouders te zeggen nou direct 'iets achterhouden' is. Het is meer dat je niet zegt dat je een terugval hebt gehad, in plaats van dat je last van je neus hebt. Sowieso kan je het best tegen je ouders zeggen en dan zeg je gewoon dat het later (dus zonder directe aanleiding vh snuiven) is ontstaan. Dat je gewoon ineens verkouden werd en dat nu al heel lang hebt en dat het van de drugs die je eerder gebruikt hebt kan komen. Maar goed, dingen tegen je ouders zeggen... Daar ben ik persoonlijk sowieso al niet zo van :')

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Susanne zei:
Ik vind het juist best wel goed dat hij eerlijk wil zijn tegen zijn ouders
Ja maar hij zegt nu ook helemaal niks over zijn neus omdat hij niks over de terugval wil zeggen. Als je echt eerlijk tegen je ouders wil zijn, zeg dan gewoon alles. Maar het belangrijkste is denk ik wel dat je ff een bezoekje aan de dokter fixt.

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Mwa, ik denk dat ik het nog even aankijk tot de zomer. Mocht er überhaupt schade aan de neus zijn veroorzaakt door pepgebruik, lijkt mij het niet dat dat nog genezen kan worden. En inderdaad, openheid naar mijn ouders toe met betrekking tot dit onderwerp is gewoon belangrijk. :)

MeejheM

Badass junkie
je neus kan echt lang verrot blijven, ik vermoed zelfs wel een paar jaar. dat is vooral schade door stoffen die je tegenkomt in je pep die er niet in horen, echt goed late drogen is erg belangrijk.

of de huisarts meer kan doen aan je probleem dan dat tijd kan doen betwijfel ik. je lichaam is heel goed in staat om allerlei schade te herstellen. je huisarts is waarschijnlijk niet bekend met je probleem en de oorzaak daarvan.

erg veel mensen gaan naar de huisarts met vergelijkbare klachten, en meestal zal je huisarts denken aan een of andere allergie.

Susanne

Bewuste gebruiker
MeejheM zei:
je huisarts is waarschijnlijk niet bekend met je probleem en de oorzaak daarvan.

en meestal zal je huisarts denken aan een of andere allergie.
Je moet er ook wel bij vertellen waardoor het komt

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Ik liet mijn pep hoe dan ook altijd drogen, dus daar ligt het niet aan. Als je dat bijtende goedje in je neus hebt zitten kan het ook niet anders dan dat het wel schade doet. Vooralsnog is er geen verbetering merkbaar, maar er valt prima mee te leven. :sunglasses:

MeejheM

Badass junkie
de rest wel op z'n plek?

dat stukje kraakbeen in je neus wegsnuive met speed heb ik nooit begrepen, ik heb em nog dus...

snelgemsurfd

Bewuste gebruiker
Ik ben het na al die jaren gewoon geworden, dat ik het niet meer merk dat ik 'verkouden ben.
En als m'n omgeving toch wa vraagt, dan is het een chronische verkoudheid

leipebaviaan

Wijs gebruiker
OT: die verkoudheid is dus nog steeds niet weggegaan. Nog altijd zit m'n linker neusgat veel meer op en dan rechts. Zal wellicht ook te maken hebben met het feit dat ik altijd met rechts boorde. :openmouth:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
leipebaviaan zei:
OT: die verkoudheid is dus nog steeds niet weggegaan. Nog altijd zit m'n linker neusgat veel meer op en dan rechts. Zal wellicht ook te maken hebben met het feit dat ik altijd met links boorde. :openmouth:
Ben je er al eens mee naar de huisarts geweest? Ik krijg van de huisarts een neusspray met beclometason ivm verschillende allergieën. Wat het in feite doet is ontstekingen tegen gaan in de neus. Voor mij werkt het best goed, ik gebruik het ook alleen als ik een verstopte neus heb.

Susanne

Bewuste gebruiker
Nou nee, ik snuif ook liever met rechts want die is toch al verpest :tongueout: die zit de helft van de tijd dicht, omdat ik mijn hele leven toch al problemen met mijn rechter bronchie heb.

MeejheM

Badass junkie
rond deze tijd van het jaar hoor je weleens over hooikoorts, de allergie tegen pollen van planten. ik ken verder niemand die daar last van heeft, maar gebruik het zelf ooit als excuus.

ik ben eigenlijk wel benieuwd of middelen tegen hooikoorts mijn slijmvliezen ook goed zou doen, maar hoorde laatst dat medicijnen tegen hooikoorts vaak jarenlang de allergie simuleren totdat je immuunsysteem de overdreven reactie opgeeft...

eigenlijk wel een goede vraag, waardoor je slijmvliezen permanent geirriteert raken, en of daar een oplossing voor is.

Fool

Badass junkie
MeejheM zei:
eigenlijk wel een goede vraag, waardoor je slijmvliezen permanent geirriteert raken, en of daar een oplossing voor is.
Doordat er troep in komt en je bloedvaten vernauwen? Waarschijnlijk zit er in de meeste pepmengsels(die niet gewassen zijn) ook nog wel zwavelzuur, dat het proces allemaal versnelt. :P

Beste oplossing lijkt me je neus rust gunnen en vochtig houden, hopen dat het voor zichzelf een deel oplost. In hoeverre je er verder nog wat aan kunt doen durf ik niet te zeggen.

MeejheM

Badass junkie
ik heb een tijdje(3,5 jaar ongeveer) in het buitenland gezeten, waar er geen harddrugs zijn, en heb niks gesnoven in die tijd, nog geen snuiftabak of slipjes, en heb al die tijd nog steeds een zwaar verstopte neus gehad.

je zou kunnen stellen dat elke cel in mijn hele reukorgaan in zo'n lange periode vervangen is door een andere. ik ben redelijk zeker over de oorzaak, en dat ik geen allergie of ziekte heb.

ik ben er wel aan gewend, en denk er zelden over na, maar als ik dan zo'n topic lees verbaasd het me nog steeds.

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Tja, ik ben er intussen ook wel aan gewend. Overdag stoort het mij niet zo, dan valt het niet op. Ga ik echter naar bed toe dan zit het binnen 5 seconden muurvast. Ik gebruik nu al maanden neusdruppels, daarmee komt het wel iets losser te zitten.

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Nee hoor, ik heb ten eerste geen allergie en ten tweede vind ik dat ik met de consequenties moet leven. Na een avond snuiven was ik altijd verkouden aan 1 neusgat, dus ik had beter moeten weten.

Susanne

Bewuste gebruiker
Veel allergie-dingen remmen toch ook gewoon de snotproductie? Verder respect dat je het uithoudt, maar ook best streng van jezelf.

MeejheM

Badass junkie
wat is er mis met symptoom bestrijding dan? wie weet komt de boel dan wat tot rust.

ik vind het zelf ook wel interessant, want ik heb nog altijd last van mijn snotneus als ik tijden lang niks gebruik. niet dat een oplossing zoeken voor mij nu zinvol zal zijn, want ik snuif te vaak en teveel, maar als je er last van ervaart zou ik dat niet voor lief nemen.

als alles weer normaal zou zijn is toch extra aansporing om vol te houden?

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan