Steeds meer coke

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Oke om even helemaal open en eerlijk te zijn (lekker achteraf). Ik had gelogen. Was niet geweest vorige week. Maar omdat het gevraagd werd en ik zou gaan durfde ik zelfs niet eerlijk te zijn op dit forum. Schaamde me. Alsof ik bang was dat jullie teleurgesteld zouden zijn of me niet geloven dat ik ècht niet meer wil gebruiken.
maar ik ben vandaag dus wel echt voor het eerst geweest. En ja nu wel haha. Heb me sleutelhanger en een boekje vol met nummers van iedereen. Ik kwam aan en ging nog even sigaretje roken en kwam gelijk een vrouw naar me toe die ik vertelde dat dit me eerste meeting was. Ik heb ook nummers met haar uitgewisseld. Iedereen was heel lief. Heb wel met zwetende okseltjes en hoge hartslag in de meeting gezeten door alle spanning. Maar heb het toch gedaan! Morgen is er weer meeting en ga ik gelijk weer. Hopelijk is de spanning er dan gewoon snel beetje af.
voel me wel schuldig dat ik heb gelogen. Jullie met goede tips en lieve woorden. Dankjewel daarvoor en sorry voor dit domme liegen.

Super mooi dat je daarop terugkomt! Je eerlijkheid siert je!

Ik ben blij dat je zo lief ontvangen bent. Hopelijk vind je daar een plek waar je veel steun kan vinden om hier doorheen te komen en te leren omgaan met de cravings naar coke!

Ik zou zeggen, gebruik die telefoonnummers. Ik ben pas heel laat begonnen met bellen en doe het nu eigenlijk nog steeds te weinig. Heb me er vanmiddag weer echt toe moeten zetten om iemand te bellen. Maar ik ben achter altijd blij dat ik het gedaan heb. Zowel in goede als in minder goede tijden kan het toch even m'n zinnen op iets anders zetten. Of simpelweg om even te lachen en uit m'n hoofd te raken.

Veel mensen vinden het ook heel erg leuk om gebeld te worden. Dus schroom niet! 😉

Torchic

Badass junkie
Oke om even helemaal open en eerlijk te zijn (lekker achteraf). Ik had gelogen. Was niet geweest vorige week. Maar omdat het gevraagd werd en ik zou gaan durfde ik zelfs niet eerlijk te zijn op dit forum. Schaamde me. Alsof ik bang was dat jullie teleurgesteld zouden zijn of me niet geloven dat ik ècht niet meer wil gebruiken.
maar ik ben vandaag dus wel echt voor het eerst geweest. En ja nu wel haha. Heb me sleutelhanger en een boekje vol met nummers van iedereen. Ik kwam aan en ging nog even sigaretje roken en kwam gelijk een vrouw naar me toe die ik vertelde dat dit me eerste meeting was. Ik heb ook nummers met haar uitgewisseld. Iedereen was heel lief. Heb wel met zwetende okseltjes en hoge hartslag in de meeting gezeten door alle spanning. Maar heb het toch gedaan! Morgen is er weer meeting en ga ik gelijk weer. Hopelijk is de spanning er dan gewoon snel beetje af.
voel me wel schuldig dat ik heb gelogen. Jullie met goede tips en lieve woorden. Dankjewel daarvoor en sorry voor dit domme liegen.
Zoals @LucidLucy zegt: je eerlijkheid siert je❤️

Super knap dat je vandaag wel bent gegaan en je een positieve indruk hebt gekregen! Heel veel succes morgen!

Shitzooi

Belezen gebruiker
Ik wil jullie oprecht bedanken voor de fijne en lieve reacties en de tips. Zit veel in me hoofd op dit moment van wat ik heb gehoord op de meeting.
merk bijvoorbeeld dat ik het heel moeilijk kan accepteren dat ik niet meer kan drinken. Ik heb zaterdag avond een verjaardag van een vriendin die ik al super lang niet gezien heb. Ben bang dat als ik niet ga dat de vriendschap wel over is. Mijn close vrienden en vriendinnen heb ik verteld dat ik sober wil zijn en dat ik verslaafd ben. Maar zou dat nog niet met haar durven delen bijvoorbeeld. Ik ga dus niet naar de verjaardag. Want ik weet dat ik dan ga drinken. Maar godver dat voelt gewoon klote. Ik ging voorheen elk weekend weg naar vrienden en zit nu al paar weken voor al thuis. En dan heb ik ook nog eens geen werk school. Ben heel erg extravert van mezelf en vind het zo lastig. Maar bijna bij alles komt alcohol kijken en ik kan dat nu gewoon nog niet aan die verleiding

Vieze asbak

Belezen gebruiker
Ik wil jullie oprecht bedanken voor de fijne en lieve reacties en de tips. Zit veel in me hoofd op dit moment van wat ik heb gehoord op de meeting.
merk bijvoorbeeld dat ik het heel moeilijk kan accepteren dat ik niet meer kan drinken. Ik heb zaterdag avond een verjaardag van een vriendin die ik al super lang niet gezien heb. Ben bang dat als ik niet ga dat de vriendschap wel over is. Mijn close vrienden en vriendinnen heb ik verteld dat ik sober wil zijn en dat ik verslaafd ben. Maar zou dat nog niet met haar durven delen bijvoorbeeld. Ik ga dus niet naar de verjaardag. Want ik weet dat ik dan ga drinken. Maar godver dat voelt gewoon klote. Ik ging voorheen elk weekend weg naar vrienden en zit nu al paar weken voor al thuis. En dan heb ik ook nog eens geen werk school. Ben heel erg extravert van mezelf en vind het zo lastig. Maar bijna bij alles komt alcohol kijken en ik kan dat nu gewoon nog niet aan die verleiding
Kies echt voor jezelf, echte vrienden zullen je steunenn. Bekijk het vooral per 24u en denk niet teveel over wat er komen gaat. Het zL gelijkelijk beter gaan maar niet per se makkeljjer en dat is niet erg.

_shikantaza

Badass junkie
Herkenbaar, maar heel goed dat je herstel op #1 zet. Ik denk altijd maar zo: ik heb m’n kansen gehad om normaal te drinken en gebruiken maar die heb ik vespeeld.

En over het liegen, tsja dat wordt zo’n gewoonte op een gegeven moment. Bij mij was het een soort automatisme geworden zelfs, soms was het leugentje er al uit voordat ik er erg in had. Blijf eerlijk en het zal steeds makkelijker gaan.

LucidLucy

Verslaafde in herstel

Heb je die vriendin al laten weten wat er speelt? In dat geval hoeft die vriendschap zeker niet zomaar over te zijn. Dat is waarschijnlijk beter dan met een stom smoesje komen of zonder iets te zeggen niet komen opdagen.

Ik herken het wel hoor. Ineens lijkt je hele wereld een beetje in elkaar te storten omdat alle sociale dingen die je deed, inneens een risico zijn geworden. Maar dit zal veranderen over tijd.

Het is echt een soort rouwproces geweest voor mij.

CaRRita

Belezen gebruiker
Oh, ik snap dit zo goed! Ik ben ook altijd heel bang om mensen teleur te stellen en ik twijfel ook heel vaak aan mijn eigen motieven. Dat is er zeg maar wel ingeramd vroeger en die interne stem is niet zo makkelijk te herkennen en uit te schakelen. Dus ik zeg ook wel eens wat om mensen een plezier te doen. Ik zeg dan bijvoorbeeld dat ik een afspraak héél gezellig vond, terwijl ik alleen maar opgelucht ben dat het voorbij is.

Het is zó moeilijk om je kwetsbaar op te stellen als je geleerd hebt dat dat kan betekenen dat je bijna afgemaakt wordt. Maar petje af, dat je het nu gedaan hebt!

Shitzooi

Belezen gebruiker
Vanavond naar een CA meeting. Donderdag was er een vrouw die heel lief naar me toe kwam en aan het einde van de meeting nummers wilde uitwisselen. Zij is al 8 jaar clean. Nu appt ze me regelmatig met hoe het gaat. Ze vroeg vrijdag of ik mee wilde naar een meeting maar ik was toen doorgehaald en durfde niet. Maar ik vroeg gister of ze een goede weet voor vanavond. En ze gaat met me mee, bood zelfs aan me op te pikken. Heel lief en echt een stok achter de deur. Anders was ik waarschiinlijk weer niet gegaan door spanning vanavond.

Torchic

Badass junkie
Vanavond naar een CA meeting. Donderdag was er een vrouw die heel lief naar me toe kwam en aan het einde van de meeting nummers wilde uitwisselen. Zij is al 8 jaar clean. Nu appt ze me regelmatig met hoe het gaat. Ze vroeg vrijdag of ik mee wilde naar een meeting maar ik was toen doorgehaald en durfde niet. Maar ik vroeg gister of ze een goede weet voor vanavond. En ze gaat met me mee, bood zelfs aan me op te pikken. Heel lief en echt een stok achter de deur. Anders was ik waarschiinlijk weer niet gegaan door spanning vanavond.
Super trots op je dat je dit zo goed aanpakt!🙌🏻

Shitzooi

Belezen gebruiker
Nou het is een paar dagen goed gegaan. 4 dagen. En nu weer de fout in gegaan. Ik weet niet eens waarom ik het nog doe want me neus doet zo veel pijn. De tranen staan in me ogen. Is nu de 2e keer dat ik dit heb. Naja gevolgen van me acties..
Morgen gewoon weer een meeting pakken. En vrijdag.
Gister had ik het heel moeilijk en heb ik 2 vrouwen van de meeting geappt die me hebben geholpen. Ik heb toen dus niet gebruikt. Was heel trots op mezelf. En dan is het vandaag toch mis gegaan..

_shikantaza

Badass junkie
Nou het is een paar dagen goed gegaan. 4 dagen. En nu weer de fout in gegaan. Ik weet niet eens waarom ik het nog doe want me neus doet zo veel pijn. De tranen staan in me ogen. Is nu de 2e keer dat ik dit heb. Naja gevolgen van me acties..
Morgen gewoon weer een meeting pakken. En vrijdag.
Gister had ik het heel moeilijk en heb ik 2 vrouwen van de meeting geappt die me hebben geholpen. Ik heb toen dus niet gebruikt. Was heel trots op mezelf. En dan is het vandaag toch mis gegaan..
Blijf volhouden en terugkomen naar de meetings. Blijf in verbinding. Vraag een sponsor.

Shitzooi

Belezen gebruiker
Ik heb een vraagje voor de mensen die naar NA meetings gaan.
Ik heb best wel veel moeite met het God gedeelte. Ik ben heb nooit geloofd. En ik heb altijd een beetje een ‘afkeer’ tegen geloof gehad (niet tegen mensen die geloven even voor de duidelijkheid). Ik weet gewoon niet zo goed hoe ik daar mee om moet gaan? Ook omdat het zo veel in de stappen voorkomt.

_shikantaza

Badass junkie
Ik heb een vraagje voor de mensen die naar NA meetings gaan.
Ik heb best wel veel moeite met het God gedeelte. Ik ben heb nooit geloofd. En ik heb altijd een beetje een ‘afkeer’ tegen geloof gehad (niet tegen mensen die geloven even voor de duidelijkheid). Ik weet gewoon niet zo goed hoe ik daar mee om moet gaan? Ook omdat het zo veel in de stappen voorkomt.
NA is niet-religieus. Het gaat hier niet om God in de traditionele zin, het gaat om "God zoals wij hem begrepen", oftwel een liefhebbende hogere macht buiten jezelf die je zelf mag kiezen. De reden hiervoor is dat voor een verslaafde het middel lange tijd de hogere macht is geweest, en dat is natuurlijk niet echt een liefhebbende H.M. Wat je ook kiest - dat mag een religieuze God zijn als je dat wilt maar dat zal bij jou niet zo zijn :) Bij mij is m'n hogere macht de groep.

Toch vond ik het best moeilijk, omdat ik vrij maar goddeloos ben opgevoed - m'n ouders geloofden niet echt in God maar ik mocht dat zelf weten. Nu ik het schrijf vind ik dat best gek want bij NA mocht ik het ook zelf weten 😄. Maargoed, in mijn jeugd hing mijn leven niet af van het hebben van een hogere macht :wink: Er wordt in de meetings wel meerdere malen "God" gezegd, omdat "God zoals wij hem begrepen" wat omslachtig zou worden elke keer. Het went wel hoor.

Laatst bewerkt:

CaRRita

Belezen gebruiker
Ik vond dit (op afkickkliniekwijzer.nl), wat de kern is van de 12 stappen:

Huidige 12 stappenplan​

1. Erken het probleem
  2. Geef toe dat je hulp nodig hebt
  3. Aanvaard de hulp
  4. Maak een balans op van je leven
  5. Beken je eigen misstappen en de misstappen tegenover anderen
  6. Ontdek je eigen zwakheden en tekortkomingen
  7. Werk aan je eigen zwakheden en tekortkomingen
  8. Maak een lijst van mensen die je schade hebt berokkend
  9. Zoek contact met deze mensen en probeer het goed te maken
  10. Kijk voortaan kritisch naar jezelf en erken direct je eigen fouten
  11. Vind een manier om rust te vinden in je leven, bijvoorbeeld door meditatie of door gebed
  12. Help anderen en geef je eigen ervaringen door
Ik heb best wel veel moeite met het God gedeelte.

Ik ben het helemaal met je eens dat het woord God echt niet prettig klinkt voor atheïsten. Ik begrijp zelf ook niet waarom dit niet veranderd kan worden. In de VS is bijna iedereen gelovig, dus daar is het een normale uitspraak. Maar hier niet, dus waarom kan het dan niet aangepast worden? Of beter nog, gewoon weggelaten worden? Want ook een Hogere Macht naar keuze is nog steeds niet waar een atheïst voor staat.

Ik zou gewoon mijn eigen woorden gaan kiezen. Schrijf het op zoals jij het voelt, wel met de kern erin natuurlijk, maar zonder God erbij. Dan heb je in ieder geval je eigen 'gebed'. Wel heel jammer dat er geen respect voor atheïsten is. Want inmiddels ziet in Nederland meer dan de helft van de mensen zich als 'nadrukkelijk niet-gelovig', volgens een rapport van het Centraal Plan Bureau uit 2022.

CaRRita

Belezen gebruiker
Het gaat erom dat JIJ verandert, niet het programma :)

Je kunt pas herstellen als je bereid wordt om ALLES aan te pakken. Daar horen ook ALLE stappen bij.
Wat een onzin. Als je programma iets bevat dat mensen ervan weerhoudt om het te volgen, dan moet je NATUURLIJK je programma aanpassen. Gewoon het woord God schrappen of vervangen door een term die werkelijk vrijheid van invulling geeft. Zo moeilijk is het niet. Het feit dat dat niet mogelijk is, geeft voor mij een dogma aan dat mijn persoonlijke grenzen en overtuigingen niet respecteert.

Ik vind het vergelijkbaar met het hakenkruis (swastika). Dit kan ook niet meer vrijelijk gebruikt worden, ook al is het een symbool dat oorspronkelijk prachtige dingen als levenskracht en geluk uitbeeldde. Niet meer dus. Zo is het ook met het begrip 'God'. Het is te vervlochten met de Bijbel, de Kerk, onderdrukking, homo- en vrouwenhaat enz. En als je die God niet bedoelt, gebruik die naam dan ook niet. Noem het 'de grote Kracht' of 'Oneindige Wijsheid' of weet-ik-veel. Maar zolang het onbespreekbaar is om het woord God te vervangen, lijkt het toch wel erg om de Bijbelse God te gaan.

AudioAddict

Bewuste gebruiker
ik ben zelf trotse bezoeker van de AA. Ze hebben allemaal hetzelfde stappenplan. Niemand leeft strikt via alle stappen, het gaat er om dat je blijft gaan (meetings), blijft delen en je probeert te leven met de instelling dat je vandaag niets gebruikt.

Persoonlijk heb ik ook niets met "God of hogere macht". Maar je zult merken dat wanneer je wat langer gaat dat jij zelf de hogere macht in je hebt.

Blijf sterk en vooral eerlijk, vooral naar jezelf. Je wilt er van af en dat kun je ook.

Mocht je cravings hebben kun je me altijd privé berichten. Ik was ook groot fan van coke, maar alleen als ik ging zuipen. Daarom zit ik bij de AA ipv CA.

Sterkte en je kunt het, app of bel vóór je besteld 😉

Shitzooi

Belezen gebruiker
ik ben zelf trotse bezoeker van de AA. Ze hebben allemaal hetzelfde stappenplan. Niemand leeft strikt via alle stappen, het gaat er om dat je blijft gaan (meetings), blijft delen en je probeert te leven met de instelling dat je vandaag niets gebruikt.

Persoonlijk heb ik ook niets met "God of hogere macht". Maar je zult merken dat wanneer je wat langer gaat dat jij zelf de hogere macht in je hebt.

Blijf sterk en vooral eerlijk, vooral naar jezelf. Je wilt er van af en dat kun je ook.

Mocht je cravings hebben kun je me altijd privé berichten. Ik was ook groot fan van coke, maar alleen als ik ging zuipen. Daarom zit ik bij de AA ipv CA.

Sterkte en je kunt het, app of bel vóór je besteld 😉
Ik merk dat ik de meetings nog erg spannend vind omdat ik de stappen ook nog niet helemaal begrijp. Dus voel me vrij dom soms. Of nog dat “hallo …” en dan was ik weer niet opletten of te laat en dan voel ik me ook gelijk akward haha. Maar ook met dingen gezamenlijk roepen en zo’n gebed (?) aan het einde wat ik nog niet ken. Maar goed ik ga morgen weer. Maar ga nog niet zo vaak als ik zou willen eigenlijk.
ik heb contact met 2 vrouwen die mij vroegen nummers uit te wisselen. Ik app met hun en zij checken ook vaak in bij mij. Dat vind ik erg fijn. Gister had ik besteld en gebruikt. Toen heb ik dus 1 van die 2 geappt en het uiteindelijk weg gegooid. Was een strijd maar toch gedaan. En was ook wel trots. Maar dan vandaag is het alsnog mis gegaan en app ik niet weer want vind het dan lastig. En uit mezelf nu het weer weggooien lukt me dan weer niet. Dus dan baal ik weer en voel ik veel schaamte.
ik voel me hierdoor ook alsof ik een soort fraudeur ben? Van ja je wil stoppen maar kijk nu doe je het toch weer en je bent nu 3x meeting geweest en alleen maar onder invloed. Dus lieg je niet tegen iedereen? Wil je het wel echt? Want het willen gebruiken is ook heel sterk nog. En dan soms zo’n ‘fuck it’ gedachte.
maar goed heel verhaal haha. Maar ik heb het gewoon nog wel moeilijk met naar meetings gaan. De mensen zijn heel fijn en lief. Maar daardoor voel ik me ook weer heel erg ongemakkelijk soms. Ik voel me snel een last. Wil ook een sponsor bijvoorbeeld. Maar ik heb hele erge angst voor afwijzing dus dat vind ik ook dood eng om te vragen.

dankjewel! Waardeer ik. Vind het fijn dat ik iemand een berichtje kan sturen. Misschien ook makkelijker omdat het hier zo anoniem is

AudioAddict

Bewuste gebruiker
Ik merk dat ik de meetings nog erg spannend vind omdat ik de stappen ook nog niet helemaal begrijp. Dus voel me vrij dom soms. Of nog dat “hallo …” en dan was ik weer niet opletten of te laat en dan voel ik me ook gelijk akward haha. Maar ook met dingen gezamenlijk roepen en zo’n gebed (?) aan het einde wat ik nog niet ken. Maar goed ik ga morgen weer. Maar ga nog niet zo vaak als ik zou willen eigenlijk.
ik heb contact met 2 vrouwen die mij vroegen nummers uit te wisselen. Ik app met hun en zij checken ook vaak in bij mij. Dat vind ik erg fijn. Gister had ik besteld en gebruikt. Toen heb ik dus 1 van die 2 geappt en het uiteindelijk weg gegooid. Was een strijd maar toch gedaan. En was ook wel trots. Maar dan vandaag is het alsnog mis gegaan en app ik niet weer want vind het dan lastig. En uit mezelf nu het weer weggooien lukt me dan weer niet. Dus dan baal ik weer en voel ik veel schaamte.
ik voel me hierdoor ook alsof ik een soort fraudeur ben? Van ja je wil stoppen maar kijk nu doe je het toch weer en je bent nu 3x meeting geweest en alleen maar onder invloed. Dus lieg je niet tegen iedereen? Wil je het wel echt? Want het willen gebruiken is ook heel sterk nog. En dan soms zo’n ‘fuck it’ gedachte.
maar goed heel verhaal haha. Maar ik heb het gewoon nog wel moeilijk met naar meetings gaan. De mensen zijn heel fijn en lief. Maar daardoor voel ik me ook weer heel erg ongemakkelijk soms. Ik voel me snel een last. Wil ook een sponsor bijvoorbeeld. Maar ik heb hele erge angst voor afwijzing dus dat vind ik ook dood eng om te vragen.

dankjewel! Waardeer ik. Vind het fijn dat ik iemand een berichtje kan sturen. Misschien ook makkelijker omdat het hier zo anoniem is
ik begrijp je heel goed. Dat is ook direct het prettige aan die meetings, je kunt jezelf zijn en open over alles praten zonder beoordeeld te worden. Iedereen die daar zit kampt(e) met de dezelfde struggles. Ik ken mensen via de AA die na 20 jaar nuchter teruggevallen zijn. Dat geeft niets, zolang je uiteindelijk jezelf niet verliest want in nonchalance schuilt wel het gevaar.. De drang om te gebruiken is niet zomaar weg en het aller belangrijkste is de eerste stap, erkennen dat je machteloos staat tegenover de coke. Dát besef je je, en dat is super goed. Van daaruit kun je verder borduren.

Graag wil ik je ook zeggen dat je je nergens voor hoeft te schamen.
Je bent niet zwak, je bent sterk, je erkent je probleem en dat is al een mega grote stap in de juiste richting!

Fijn dat er gelijk 2 dames zijn die hun hulp aanbieden en voel je niet bezwaard over dat je nog niet meekomt in de groep. Dat is logisch..

De enige tip die ik je nog wil geven is dat, probeer om-te-denken, wees trots op jezelf. Denk bij jezelf als je cravings voelt opkomen 'Godver ik ben al 24u nuchter man, als ik nu ga gebruiken zijn die 24u weggegooid'.

Snap je een beetje waar ik naartoe wil? Hou van jezelf man, de coke verdiend je niet..

_shikantaza

Badass junkie
@Shitzooi op de meeting heeft bijna iedereen precies meegemaakt wat jij nu doormaakt. Iedereen vond bellen in het begin moeilijk. Je hoeft niet clean te zijn op een meeting (traditie 3), het belangrijkste is dat je wel gaat. Deel je struggles maar op de meeting. Je krijgt bijval en herkenning en waarschijnlijk advies. Volg dat ook op.

Je kunt bij de eerstvolgende Business Meeting gaan zitten en kijken of je een eenvoudige service positie mag doen, koffiezetten ofzo. Dan zul je je sneller onderdeel van de groep voelen.

En over je angsten: daar kom je alleen van af door ze aan te gaan. Moeilijk, maar het is de enige manier. Vraag dus die sponsor maar, niemand zal er lullig over doen.

Ik sluit me helemaal aan bij @G.Hash je bent sterk!

Laatst bewerkt:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Als je programma iets bevat dat mensen ervan weerhoudt om het te volgen, dan moet je NATUURLIJK je programma aanpassen. Gewoon het woord God schrappen of vervangen door een term die werkelijk vrijheid van invulling geeft. Zo moeilijk is het niet. Het feit dat dat niet mogelijk is, geeft voor mij een dogma aan dat mijn persoonlijke grenzen en overtuigingen niet respecteert.
Het is niet onmogelijk dit te veranderen. Wèl heel erg moeilijk. Dan zal je dit via NAWS voor elkaar moeten krijgen wil je dit als officiële herstelliteratuur aanpassen. Dat is een proces van jaren.

Het zou ook kunnen middels een CAR-motie. Maar in dat geval acht ik de kans van slagen klein. Het zou wel een sneller proces zijn van 2 of 4 jaar.

En dan is er nog de gewone workaround volgens traditie 4: elke groep dient autonoom te zijn, behalve in zaken die andere groepen of NA als geheel aangaat.

Wat dit betekent is dat elke groep zijn eigen beslissingen mag maken en geheel vrij is in de invulling van de meeting. Een groep mag er dus voor kiezen om anders geschreven stappen te gebruiken. Alleen mag je dan niet claimen dat het officieel goedgekeurde NA literatuur is.
Maar een groep mag hier zelf voor kiezen zolang het groepsgeweten daar voor stemt.

Al zou ik dan zelf eerder de Minnesota 12 stappen inbrengen. Daarin wordt het woord.god.niet gebruikt. Maar die dekt wel goed en wat preciezer de lading.

Zo dan kan nu de NA/CA nerd modus weer uit. Je zou bijna denken dat ik heel veel service doe.

Verder ben ik het wel heel erg eens met:
Het gaat erom dat JIJ verandert, niet het programma :)

Je kunt pas herstellen als je bereid wordt om ALLES aan te pakken. Daar horen ook ALLE stappen bij.

Toen ik de kamers binnenkwam was ik zo atheïst als het maar zijn kon ik claimde ècht te kunnen bewijzen dat God niet bestaat. Toen ik het woordje God zag staan, wilde ik het liefste rechtsomkeert maken.
Ook had ik door de gebeden en het samen opnoemen van teksten ècht het idee dat ik in een sekte was beland. En als het geen sekte was, dan op zn minst wel een of ander verkapt pyramide spel dat zich mooi verhulde als hulp voor verslaafde.

En dat was dan nog in de periode voordat ik waanideeën kreeg. Kun je nagaan 🤣

Inmiddels is er heel veel veranderd. Ik heb absoluut geen moeite meer met het woordje God. In het begin heb ik het woord een heel andere betekenis gegeven. Zo noemde ik het Group Of Addicts of Good Orderly Direction.

Voor mezelf is dat wel nodig geweest om het stigma in mezelf los te weken dat God = man met grijze baard op wolk die met zijn wijzende vinger mij gaat vertellen wat er allemaal niet mag.
Als dat laatste je beeld is van God... Tja geen wonder dat dat weerstand oproept. Ga een verslaafde maar eens vertellen wat ie allemaal niet mag. "Moet jij eens opletten wat ik niet mag"

Elke verslaafde zal dan in het begin echt z'n hakken in het zand gooien denk ik.

Maar dat beeld heb ik los kunnen laten. Daarna heb ik het beeld los gelaten dat God de christelijke God is. Dat is namelijk mijn volgende associatie met dat woord.

En last but not least. God en georganiseerde religie in het algemeen stond op mijn wrok lijst in stap 4. Ik zag goed als een veroorzaker van veel kwaad. Van kruistochten, van massamoorden, van vervolging, van homohaat, wat dan toch inneens heel dichtbij komt.

Al die beelden heb ik langzaam los kunnen laten. En inmiddels betekend God voor mij zoals het in het programma bedoeld is. Een verzamelnaam voor al die verschillende interpretaties van een Hogere macht. Een liefhebbende hogere macht. En een hogere macht zoals iedere fellow die zelf op zijn manier interpreteert.

Toch snap ik de keuze heel goed om het woordje God te gebruiken. Het praat gewoon makkelijker in de teksten dan wanneer je elke keer hogere macht zou moeten zeggen.

Voor mij heeft mijn hogere macht inmiddels meer en meer vorm gekregen.
Eerst was de kliniek in Zuid Afrika mijn hogere macht. In hun stelde ik het vertrouwen dat zij wel wisten hoe ik met het leven om kon gaan (stap 2).
Daarna werd de NA groep, of het programma mijn God.
Weer een tijd later heb ik losgelaten wat die God moest zijn.
Toen heb ik even geprobeerd om de christelijke God te gebruiken met de bekende gebeden die daarbij komen.
En vervolgens heeft het zich gevormd naar iets dat ik moeilijk in woorden uit kan drukken. Laat ik het de geest van het universum noemen. De energie die allemaal in en om ons heen stroomt. Waarvan de grootste is: de liefde.

Dat is nu mijn liefhebbende hogere macht al voor een behoorlijke tijd. (9 maanden tot een jaar denk ik)

Al dit zoeken, loslaten van stigmas en het proberen van nieuwe dingen waren enorm waardevolle lessen. Die zoektocht heeft me veel geleerd over mezelf en hoe ik met vastgeroeste denkbeelden om kan gaan. En dat is gewoon een zeer waardevolle les.

Maar makkelijk was het zeker niet. Ik ben in elk geval achteraf heel erg blij dat ik niet rechtsomkeert heb gemaakt, maar het programma echt een kans heb gegeven. Ook al stonden die sekte achtige zaken me ècht niet aan.

@Shitzooi blijf het proberen! Terugvallen is naar, maar hoort er soms bij. Zolang je er van probeert te leren, gaat er vooruitgang in zitten.
En mocht het op enkel het programma niet lukken, kan je altijd nog professionele hulp inschakelen. Ik heb er altijd wel bewondering voor gehad dat het ook zonder klinieken kan. Maar in dat geval is het nog belangrijker om het programma volledig te aanvaarden en om elke poep en scheet te bellen. (Dus niet te appen, maar te bellen)
Dat is in elk geval wat ik zie bij de mensen met langere cleantijden die het zonder kliniek gedaan hebben. Zo deden zij het in het begin. Bellen, bellen, bellen en met een sponsor aan de stappen beginnen.

Succes!

JackAss69

Bewuste gebruiker
Ik moet het gewoon even van me afschrijven.
sinds 3 jaar gebruik ik regelmatig coke. Terwijl ik altijd heb gezworen het nooit te gebruiken. Maar toen al mijn vriendinnen het regelmatig begonnen te gebruiken ben ik uiteindelijk ook mee gaan doen. Wat een spijt heb ik daar van zeg. Het was een hele lange tijd alleen weekenden. Heel sporadisch wel eens in me eentje. Maar tot voor kort is dat ongeveer 3x gebeurd.
in december is mij iets heel naars overkomen. Vlak voor kerst. Ik heb de hele kerst en oud en nieuw periode in me eentje en overdag zitten gebruiken. Ook tijdens het kerstdiner met me familie. Begin het nieuwe jaar ging het wel weer goed. Ik wilde degene die me wat aangedaan heeft mijn leven niet laten verpesten. Ik was weer vrolijk en voelde me gelukkig. En ineens zit ik nu al 2 weken bijna elke dag aan de zooi. De hele dag. Ochtend tot nacht. Nu 7 dagen achter elkaar al. Als ik in de spiegel kijk schrik ik me rot. Herken mezelf nu al niet meer.
ik ben zo boos op mezelf. Heb al heel lang therapie vanwege jeugdtraumas. Heb al heel veel shit meegemaakt. 2 eetstoornissen overwonnen en een flinke depressie die ik jaren heb gehad. Altijd zo hard voor mezelf gevochten voor een beter leven. En dan doe ik mezelf nu dit aan? Al dat harde werken aan mezelf voor niks..

ik heb van de week een oude vriend geappt. Toen ik hem leerde kennen was hij al 3 jaar clean. Ik had toen nog nooit drugs gebruikt. Ik ga vrijdag met hem naar een NA meeting en heb contact opgenomen met mijn therapeut en verteld wat er aan de hand is. Ook heb ik alle nummers verwijderd en mijn pinpas aan mijn moeder gegeven.
maar die troep is nu bijna op en ik voel alweer de paniek. Ik wil dit gewoon niet voor mezelf.
Wow, dat jij zelf die stappen hebt gezet is echt al heel knap! Toen ik verslaafd aan coke was kon ik dat zeker niet. En ja, het wordt lastig maar het verbeterd je enorm. Ik kan niks anders zeggen dan heel veel succes en sterkte. En mocht je er baat bij hebben kan je altijd een pm sturen :)

CaRRita

Belezen gebruiker
@CaRRita Wat zal jouw leven een gevecht zijn als je steeds maar verlangt dat jouw omgeving zich aanpast aan jou, in plaats van dat je leert omgaan met je omgeving.
Jeetje, wat is dit toch met dat steeds woorden verdraaien hier? Dat gebeurde ook al bij een ander topic. Ik verlang helemaal niet dat mijn omgeving zich aanpast. Ik heb het over een programma. LEZEN mensen, LEZEN svp.
Wat een onzin. Als je programma iets bevat dat mensen ervan weerhoudt om het te volgen, dan moet je NATUURLIJK je programma aanpassen.
Iemand stelt een programma toch op om zoveel mogelijk mensen te helpen neem ik aan? Dus dan moet diegene kijken wat een drempel opwerpt en dat zoveel mogelijk proberen te veranderen. Tenzij het om fundamentele wijzigingen gaat. Maar dat is hier niet het geval. Zij geven zelf aan dat het woord God niet letterlijk als God uit de bijbel moet worden gelezen. Dus het lijkt mij geen probleem om dan zo via je aangepaste PROGRAMMA meer mensen te kunnen helpen.

Sorry dat ik met hoofdletters ga schrijven, maar ik vind het héél frustrerend dat er conclusies worden getrokken niet gebaseerd zijn op mijn reactie.

CaRRita

Belezen gebruiker
@LucidLucy Dank je wel voor het delen van je persoonlijke verhaal. Ik vind het heel indrukwekkend om te lezen dat je zo op onderzoek bent uitgegaan en zoveel vragen in jezelf hebt gesteld om je eigen Hogere Macht te vinden. Wat een reis is het geweest! En wat prachtig dat je je zo hebt opengesteld voor je spirituele behoefte. Om als hard-core atheist zó open te staan; ik heb er echt bewondering voor.

Vanuit mijn eigen ervaring zou ik zeggen dat jezelf op spiritueel vlak ontwikkelen, gelijk is aan een groot kado aan jezelf geven. Mijn ervaring (let wel, dit is absoluut persoonlijk) is dat ik mezelf veel ontzegd heb door mijn afkeer hiervan. Ik ben zelf bij het Taoïsme uitgekomen, maar dat was ook niet van de ene dag op de andere. Zoals je zegt; het is een leerzaam proces waarbij je van bepaalde vastgeroeste ideeën los moet komen en dat is niet altijd even makkelijk.

Toch snap ik de keuze heel goed om het woordje God te gebruiken. Het praat gewoon makkelijker in de teksten dan wanneer je elke keer hogere macht zou moeten zeggen.

Ik vraag me alleen af of het nou echt zó ingewikkeld is om het woord God te vervangen door Hogere Macht. Dat went heel snel volgens mij. En het is toch ook niet zo'n enorm groot onderdeel van een avond dat je daardoor de bijeenkomsten zou moeten verlengen :wink:

Shitzooi

Belezen gebruiker
Tijdje niks van me laten horen.
ik ga nog steeds meetings, maar goed gaat het niet echt. Ik val steeds na 1-3 dagen terug, iets beter dan voorheen maar het moet beter. Ik heb ook een schuld gemaakt bij dealers en bij me ouders.
nu weet ik niet zo goed wat ik ga doen. Ik heb maandag therapie. Dan ga ik bespreken over een overstap naar Jellinek. Ik kan alleen niet opgenomen worden in een kliniek. Ik heb mijn leven al meerdere keren op pauze moeten zetten vanaf me 15e. En vrijdag begint mijn cursus (waar ik super veel zin in heb!). Ik kan dat niet weer allemaal pauzeren.
ik zit nu huilend te gebruiken na 2 best wel makkelijke en echt goede dagen achter de rug. Ik snap niet waarom ik het nu weer weg gooi. Me neus doet enorm veel pijn. De coke helpt niet eens meer om me beter te voelen. Waarom doe ik het? IK WIL DIT NIET MEER. Ik begin me echt hopeloos te voelen. Weet eigenlijk niet wat ik nog kan zeggen.

wat ik nog wel moeilijk vind is me echt thuis voelen bij de meetings. Ik voel me nog niet helemaal op me gemak. En het knuffelen blijft onwennig voor me. Ik ben ook echt heel erg klein dus maakt het nog wat ongemakkelijker ofzo. Ik ga nu vaak mee met iemand die ik ken als gebruikersvriend die ook pas is begonnen bij CA (gister zijn 30 dagen gehaald) of met een vrouw die ik via NA ken en me wel eens appt of ze me op moet halen en samen naar een meeting te gaan.
ook weet ik niet zo goed hoe het werkt om een sponsor te vragen.

_shikantaza

Badass junkie
Tijdje niks van me laten horen.
ik ga nog steeds meetings, maar goed gaat het niet echt. Ik val steeds na 1-3 dagen terug, iets beter dan voorheen maar het moet beter. Ik heb ook een schuld gemaakt bij dealers en bij me ouders.
nu weet ik niet zo goed wat ik ga doen. Ik heb maandag therapie. Dan ga ik bespreken over een overstap naar Jellinek. Ik kan alleen niet opgenomen worden in een kliniek. Ik heb mijn leven al meerdere keren op pauze moeten zetten vanaf me 15e. En vrijdag begint mijn cursus (waar ik super veel zin in heb!). Ik kan dat niet weer allemaal pauzeren.
ik zit nu huilend te gebruiken na 2 best wel makkelijke en echt goede dagen achter de rug. Ik snap niet waarom ik het nu weer weg gooi. Me neus doet enorm veel pijn. De coke helpt niet eens meer om me beter te voelen. Waarom doe ik het? IK WIL DIT NIET MEER. Ik begin me echt hopeloos te voelen. Weet eigenlijk niet wat ik nog kan zeggen.

wat ik nog wel moeilijk vind is me echt thuis voelen bij de meetings. Ik voel me nog niet helemaal op me gemak. En het knuffelen blijft onwennig voor me. Ik ben ook echt heel erg klein dus maakt het nog wat ongemakkelijker ofzo. Ik ga nu vaak mee met iemand die ik ken als gebruikersvriend die ook pas is begonnen bij CA (gister zijn 30 dagen gehaald) of met een vrouw die ik via NA ken en me wel eens appt of ze me op moet halen en samen naar een meeting te gaan.
ook weet ik niet zo goed hoe het werkt om een sponsor te vragen.
Kliniek is denk ik wel je beste optie. Je moet herstel op 1 gaan zetten. Werk kan wachten, huisdieren kunnen wachten, alles kan wachten. Gebruiken wordt uiteindelijk je dood.

Deel op de meeting maar dat je het lastig vindt om een sponsor te vragen. Deel maar dat je ten einde raad bent en vraag om advies aan de fellows. Ze zitten daar om jou te helpen.

Laatst bewerkt:

AudioAddict

Bewuste gebruiker
En het knuffelen blijft onwennig voor me.
Ik kan dit heel goed begrijpen. Zelf ben ik een vent van 2 meter lang en 98 kilo. Ik vond het knuffelen ook heel ongemakkelijk. Hecht veel waarde aan mijn cirkel van persoonlijke bewegingsvrijheid. Vooral wat betreft onbekende mensen.

Geef dit aan en doe er niet aan mee.
Je moet geen dingen doen die niet prettig voelen.

Shitzooi

Belezen gebruiker
Kliniek is denk ik wel je beste optie. Je moet herstel op 1 gaan zetten. Werk kan wachten, huisdieren kunnen wachten, alles kan wachten. Gebruiken wordt uiteindelijk je dood.

Deel op de meeting maar dat je het lastig vindt om een sponsor te vragen. Deel maar dat je ten einde raad bent en vraag om advies aan de fellows. Ze zitten daar om jou te helpen.
Ik snap echt wat je zegt. Maar ben gister begonnen op school. Mijn leven staat al op ‘pauze’ sinds mijn 15e. Ik kan het niet aan om het weer op pauze te moeten zetten. En ik denk ook juist dat weer wat doen helpend is voor me.
wat ik wel ga doen is maandag met mijn therapeut bespreken of ik niet beter naar Jellinek kan gaan. Dan wel ambulant. Maar clean worden/zijn/blijven is nu echt prioriteit.

Manu76

Badass junkie
Maar clean worden/zijn/blijven is nu echt prioriteit.
Super strak plan. Als je dit vaak genoeg herhaald, hier opschrijft en nogmaals blijven herhalen door dagboek bij te houden of een passend "guided meditatie" youtube nummer er dagelijks bij pakken, dan ga je Echt niet meer gebruiken en echt stoppen. Maar je moet er wel dagelijks mee bezig zijn. Hoe meer hoe beter!
Blijf je nu clean? Leraar vraagt je het 300 keer op te schrijven en desnoods 3 dagen achter elkaar.
Succes met de gezonde Brainwash!

_shikantaza

Badass junkie
Ik snap echt wat je zegt. Maar ben gister begonnen op school. Mijn leven staat al op ‘pauze’ sinds mijn 15e. Ik kan het niet aan om het weer op pauze te moeten zetten. En ik denk ook juist dat weer wat doen helpend is voor me.
wat ik wel ga doen is maandag met mijn therapeut bespreken of ik niet beter naar Jellinek kan gaan. Dan wel ambulant. Maar clean worden/zijn/blijven is nu echt prioriteit.
Wat ik hier lees is dat je opleiding op 1 staat. Als je dat voorrang geeft, lijdt je herstel daar onder. En omdat je herstel op 2 staat lijdt je opleiding daar weer onder, want dat krijgt geen volle aandacht.

Wat ga je bijvoorbeeld doen als je in de les trek krijgt en iemand moet bellen? Wachten tot de pauze? Dan hak je in de tussentijd misschien wel de knoop door om te gaan scoren. De les uit om te bellen? Dan ga je lesstof mislopen. En bel je dan lang genoeg om van de trek af te zijn of voel je je verplicht om snel de les weer in te gaan? En wat gebeurt er als je 10 minuten laten weer moet bellen? Weer de les uit?

Wat ga je doen als je doordeweeks terugvalt? Ben je dan in staat om je bed uit te komen en naar je opleiding te gaan? Of blijf je in bed liggen? En als je gaat, kun je je dan concentreren op de stof en gezellig doen met je klasgenoten? Kak je rond lunchtijd in of pas de volgende dag?

Het is belangrijk dat je een band krijgt met mensen om je heen, vriendschappen op school en met fellows van de meeting enzo. Sta je sterk genoeg in je schoenen om feestjes af te zeggen? Jonko's af te slaan? Alleen cola te drinken in de kroeg als je uit gaat? Dat hoort namelijk allemaal bij clean worden. Gaan jouw minder goede vrienden en/of klasgenoten dat accepteren of word je de Sjaak Afhaak van de klas? En hoe voel je je dan? Is dat een trigger? Ik weet wel dat ik zulke dingen altijd lekker weggebruikte uit schaamte.

Dit waren wat voorbeelden geïnspireerd op mijn ervaringen. Kijk maar eens wat de impact van jouw verslaving op je school is, en hoe de school en nieuwe vriendschappen jouw herstel kunnen beïnvloeden en andersom. Ik zou het heel knap vinden als je van beide een succes zou maken, maar schat die kans klein in. Als je eerst een jaar volledig aan je herstel werkt kun je daarna volledig je aandacht op school richten.

Laatst bewerkt:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Mijn leven staat al op ‘pauze’ sinds mijn 15e. Ik kan het niet aan om het weer op pauze te moeten zetten.
Het voelt misschien tegenstrijdig, maar een kliniek zal je leven niet op pauze zetten. Het is juist de kickstart om de motor van beweging in het leven weer te starten.

Zo heeft het voor mij gewerkt althans. Ik heb ook 10 jaar het idee gehad dat ik geen steek vooruit kwam. Ik heb in die tijd dan misschien Havo en HBO afgerond. Maar op persoonlijk vlak kwam ik geen meter vooruit.

Pas toen ik herstel op 1 zette en ervoor zorgde dat mijn gehele agenda zich daaraan moest aanpassen i.p.v. andersom, is die stilstand doorbroken.

Maar clean worden/zijn/blijven is nu echt prioriteit.
Hopelijk lukt dat je! Ongeacht hoe je het aanpakt.

CaRRita

Belezen gebruiker
Hé Shitzooi, je bent gisteren naar school geweest, toch? Hoe ging het? Denk je dat school je echt blijvend kan motiveren om clean te worden/zijn/blijven? Want dat is een beetje wat ik uit je woorden proef. Of niet?

Ik zat te denken dat het misschien helemaal geen slecht idee is om toch wel naar school te gaan. Als het echt een leuke opleiding is, voel je je misschien echt beter over jezelf. En zelfwaardering kan super positief in je leven doorwerken. Ik ben benieuwd hoe het was. Fijn dat je ons op de hoogte blijft houden!!

Laatst bewerkt:

Shitzooi

Belezen gebruiker
Wat ik hier lees is dat je opleiding op 1 staat. Als je dat voorrang geeft, lijdt je herstel daar onder. En omdat je herstel op 2 staat lijdt je opleiding daar weer onder, want dat krijgt geen volle aandacht.

Wat ga je bijvoorbeeld doen als je in de les trek krijgt en iemand moet bellen? Wachten tot de pauze? Dan hak je in de tussentijd misschien wel de knoop door om te gaan scoren. De les uit om te bellen? Dan ga je lesstof mislopen. En bel je dan lang genoeg om van de trek af te zijn of voel je je verplicht om snel de les weer in te gaan? En wat gebeurt er als je 10 minuten laten weer moet bellen? Weer de les uit?

Wat ga je doen als je doordeweeks terugvalt? Ben je dan in staat om je bed uit te komen en naar je opleiding te gaan? Of blijf je in bed liggen? En als je gaat, kun je je dan concentreren op de stof en gezellig doen met je klasgenoten? Kak je rond lunchtijd in of pas de volgende dag?

Het is belangrijk dat je een band krijgt met mensen om je heen, vriendschappen op school en met fellows van de meeting enzo. Sta je sterk genoeg in je schoenen om feestjes af te zeggen? Jonko's af te slaan? Alleen cola te drinken in de kroeg als je uit gaat? Dat hoort namelijk allemaal bij clean worden. Gaan jouw minder goede vrienden en/of klasgenoten dat accepteren of word je de Sjaak Afhaak van de klas? En hoe voel je je dan? Is dat een trigger? Ik weet wel dat ik zulke dingen altijd lekker weggebruikte uit schaamte.

Dit waren wat voorbeelden geïnspireerd op mijn ervaringen. Kijk maar eens wat de impact van jouw verslaving op je school is, en hoe de school en nieuwe vriendschappen jouw herstel kunnen beïnvloeden en andersom. Ik zou het heel knap vinden als je van beide een succes zou maken, maar schat die kans klein in. Als je eerst een jaar volledig aan je herstel werkt kun je daarna volledig je aandacht op school richten.
Ik snap wat je zegt. Maar veel van mijn gebruik komt ook omdat ik me waardeloos voel en eenzaam. Ik zit nu bijna 2 jaar thuis. Hiervoor ook vaak thuis gezeten. Vaak geprobeerd te werken of school en gefaald. Ik heb 2 jaar lang keihard aan mezelf gewerkt en er gaat een hoop beter. Ik ben bijvoorbeeld van me depressie af die ik sinds me 12e had. Ook ben ik me meer bewust van wat ik voel en waarom ik me zo voel. Dit is wel een enorme tegenslag natuurlijk, verslaving. Ik heb het er ook veel over in therapie. En ik wilde eerst dus me cursus afzeggen. Maar toen ik het echt besprak met mijn therapeut kwamen we allebei tot de conclusie dat dit juist helpend gaat zijn. Ik voel me weer nuttig en trots op mezelf. Ik heb weer iets om voor te gaan. De cursus is ook maar 1x per week 5,5 uurtjes. Dus het is vrij laagdrempelig. Daardoor heb ik er ook vertrouwen in.
het is ook een praktijk opleiding. Dus buiten school hoef ik weinig te doen. Behalve dan oefenen haha. Maar daar kijk ik naar uit

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik snap wat je zegt. Maar veel van mijn gebruik komt ook omdat ik me waardeloos voel en eenzaam. Ik zit nu bijna 2 jaar thuis. Hiervoor ook vaak thuis gezeten. Vaak geprobeerd te werken of school en gefaald. Ik heb 2 jaar lang keihard aan mezelf gewerkt en er gaat een hoop beter. Ik ben bijvoorbeeld van me depressie af die ik sinds me 12e had. Ook ben ik me meer bewust van wat ik voel en waarom ik me zo voel. Dit is wel een enorme tegenslag natuurlijk, verslaving. Ik heb het er ook veel over in therapie. En ik wilde eerst dus me cursus afzeggen. Maar toen ik het echt besprak met mijn therapeut kwamen we allebei tot de conclusie dat dit juist helpend gaat zijn. Ik voel me weer nuttig en trots op mezelf. Ik heb weer iets om voor te gaan. De cursus is ook maar 1x per week 5,5 uurtjes. Dus het is vrij laagdrempelig. Daardoor heb ik er ook vertrouwen in.
het is ook een praktijk opleiding. Dus buiten school hoef ik weinig te doen. Behalve dan oefenen haha. Maar daar kijk ik naar uit

Aah 5,5 uur per week is misschien wel te doen ja!

Dan kan het zeker héél goed helpend zijn!

Maar ik snap Dupont wel. Ik zie ook geregeld dat mensen dan iets nieuws oppakken en daar vol voor gaan. Maar als dat een 40 uur voltijdsstudie is, wordt dat al heel snel een vlucht.

Wees gewoon scherp op wat je van jezelf gaat vragen de komende tijd. Een gemene deler onder verslaafden is vaak toch wel de alles of niets factor.
Dat geld ook voor 'je nuttig inzetten voor de maatschappij'. Dat kan heel makkelijk schieten van helemaal niets doen naar juist overal ja op zeggen en vanalles doen omdat alles ineens zo goed loopt.
Tot je jezelf voorbij loopt natuurlijk. Ik ben daar persoonlijk erg goed in 😂

Balans is echt zo'n sleutelwoord in herstel.

Studie/werk/verplichtingen vs. Uitlaatkleppen zoals sport/ontspanning. Zolang die balans goed is kan er een hoop.

Maar wees scherp op die verslaving. Jellinek is overigens niet de eerste kliniek die ik mensen aan zou bevelen. Geen idee in welke regio je ongeveer (ambulante) behandeling zoekt?

Shitzooi

Belezen gebruiker
Aah 5,5 uur per week is misschien wel te doen ja!

Dan kan het zeker héél goed helpend zijn!

Maar ik snap Dupont wel. Ik zie ook geregeld dat mensen dan iets nieuws oppakken en daar vol voor gaan. Maar als dat een 40 uur voltijdsstudie is, wordt dat al heel snel een vlucht.

Wees gewoon scherp op wat je van jezelf gaat vragen de komende tijd. Een gemene deler onder verslaafden is vaak toch wel de alles of niets factor.
Dat geld ook voor 'je nuttig inzetten voor de maatschappij'. Dat kan heel makkelijk schieten van helemaal niets doen naar juist overal ja op zeggen en vanalles doen omdat alles ineens zo goed loopt.
Tot je jezelf voorbij loopt natuurlijk. Ik ben daar persoonlijk erg goed in 😂

Balans is echt zo'n sleutelwoord in herstel.

Studie/werk/verplichtingen vs. Uitlaatkleppen zoals sport/ontspanning. Zolang die balans goed is kan er een hoop.

Maar wees scherp op die verslaving. Jellinek is overigens niet de eerste kliniek die ik mensen aan zou bevelen. Geen idee in welke regio je ongeveer (ambulante) behandeling zoekt?
Regio amsterdam. Mag ik vragen waarom?

_shikantaza

Badass junkie
Ah, dat maakt het wel iets anders dan ik dacht. Kijk of je ergens in de buurt een dagbehandeling kunt vinden van 2-3 dagen in de week die je kunt combineren met je cursus. Ik zou een Minnessota-model behandeling aanbevelen. Combineert mooi met meetings. Jellinek biedt die geloof ik ook aan, maar misschien kun je advies vragen op een meeting voor zo’n soort behandeling.

Bovenaan