Als je programma iets bevat dat mensen ervan weerhoudt om het te volgen, dan moet je NATUURLIJK je programma aanpassen. Gewoon het woord God schrappen of vervangen door een term die werkelijk vrijheid van invulling geeft. Zo moeilijk is het niet. Het feit dat dat niet mogelijk is, geeft voor mij een dogma aan dat mijn persoonlijke grenzen en overtuigingen niet respecteert.
Het is niet onmogelijk dit te veranderen. Wèl heel erg moeilijk. Dan zal je dit via NAWS voor elkaar moeten krijgen wil je dit als officiële herstelliteratuur aanpassen. Dat is een proces van jaren.
Het zou ook kunnen middels een CAR-motie. Maar in dat geval acht ik de kans van slagen klein. Het zou wel een sneller proces zijn van 2 of 4 jaar.
En dan is er nog de gewone workaround volgens traditie 4: elke groep dient autonoom te zijn, behalve in zaken die andere groepen of NA als geheel aangaat.
Wat dit betekent is dat elke groep zijn eigen beslissingen mag maken en geheel vrij is in de invulling van de meeting. Een groep mag er dus voor kiezen om anders geschreven stappen te gebruiken. Alleen mag je dan niet claimen dat het officieel goedgekeurde NA literatuur is.
Maar een groep mag hier zelf voor kiezen zolang het groepsgeweten daar voor stemt.
Al zou ik dan zelf eerder de Minnesota 12 stappen inbrengen. Daarin wordt het woord.god.niet gebruikt. Maar die dekt wel goed en wat preciezer de lading.
Zo dan kan nu de NA/CA nerd modus weer uit. Je zou bijna denken dat ik heel veel service doe.
Verder ben ik het wel heel erg eens met:
Het gaat erom dat JIJ verandert, niet het programma
Je kunt pas herstellen als je bereid wordt om ALLES aan te pakken. Daar horen ook ALLE stappen bij.
Toen ik de kamers binnenkwam was ik zo atheïst als het maar zijn kon ik claimde ècht te kunnen bewijzen dat God niet bestaat. Toen ik het woordje God zag staan, wilde ik het liefste rechtsomkeert maken.
Ook had ik door de gebeden en het samen opnoemen van teksten ècht het idee dat ik in een sekte was beland. En als het geen sekte was, dan op zn minst wel een of ander verkapt pyramide spel dat zich mooi verhulde als hulp voor verslaafde.
En dat was dan nog in de periode voordat ik waanideeën kreeg. Kun je nagaan 🤣
Inmiddels is er heel veel veranderd. Ik heb absoluut geen moeite meer met het woordje God. In het begin heb ik het woord een heel andere betekenis gegeven. Zo noemde ik het Group Of Addicts of Good Orderly Direction.
Voor mezelf is dat wel nodig geweest om het stigma in mezelf los te weken dat God = man met grijze baard op wolk die met zijn wijzende vinger mij gaat vertellen wat er allemaal niet mag.
Als dat laatste je beeld is van God... Tja geen wonder dat dat weerstand oproept. Ga een verslaafde maar eens vertellen wat ie allemaal niet mag. "Moet jij eens opletten wat ik niet mag"
Elke verslaafde zal dan in het begin echt z'n hakken in het zand gooien denk ik.
Maar dat beeld heb ik los kunnen laten. Daarna heb ik het beeld los gelaten dat God de christelijke God is. Dat is namelijk mijn volgende associatie met dat woord.
En last but not least. God en georganiseerde religie in het algemeen stond op mijn wrok lijst in stap 4. Ik zag goed als een veroorzaker van veel kwaad. Van kruistochten, van massamoorden, van vervolging, van homohaat, wat dan toch inneens heel dichtbij komt.
Al die beelden heb ik langzaam los kunnen laten. En inmiddels betekend God voor mij zoals het in het programma bedoeld is. Een verzamelnaam voor al die verschillende interpretaties van een Hogere macht. Een liefhebbende hogere macht. En een hogere macht zoals iedere fellow die zelf op zijn manier interpreteert.
Toch snap ik de keuze heel goed om het woordje God te gebruiken. Het praat gewoon makkelijker in de teksten dan wanneer je elke keer hogere macht zou moeten zeggen.
Voor mij heeft mijn hogere macht inmiddels meer en meer vorm gekregen.
Eerst was de kliniek in Zuid Afrika mijn hogere macht. In hun stelde ik het vertrouwen dat zij wel wisten hoe ik met het leven om kon gaan (stap 2).
Daarna werd de NA groep, of het programma mijn God.
Weer een tijd later heb ik losgelaten wat die God moest zijn.
Toen heb ik even geprobeerd om de christelijke God te gebruiken met de bekende gebeden die daarbij komen.
En vervolgens heeft het zich gevormd naar iets dat ik moeilijk in woorden uit kan drukken. Laat ik het de geest van het universum noemen. De energie die allemaal in en om ons heen stroomt. Waarvan de grootste is: de liefde.
Dat is nu mijn liefhebbende hogere macht al voor een behoorlijke tijd. (9 maanden tot een jaar denk ik)
Al dit zoeken, loslaten van stigmas en het proberen van nieuwe dingen waren enorm waardevolle lessen. Die zoektocht heeft me veel geleerd over mezelf en hoe ik met vastgeroeste denkbeelden om kan gaan. En dat is gewoon een zeer waardevolle les.
Maar makkelijk was het zeker niet. Ik ben in elk geval achteraf heel erg blij dat ik niet rechtsomkeert heb gemaakt, maar het programma echt een kans heb gegeven. Ook al stonden die sekte achtige zaken me ècht niet aan.
@Shitzooi blijf het proberen! Terugvallen is naar, maar hoort er soms bij. Zolang je er van probeert te leren, gaat er vooruitgang in zitten.
En mocht het op enkel het programma niet lukken, kan je altijd nog professionele hulp inschakelen. Ik heb er altijd wel bewondering voor gehad dat het ook zonder klinieken kan. Maar in dat geval is het nog belangrijker om het programma volledig te aanvaarden en om elke poep en scheet te bellen. (Dus niet te appen, maar te bellen)
Dat is in elk geval wat ik zie bij de mensen met langere cleantijden die het zonder kliniek gedaan hebben. Zo deden zij het in het begin. Bellen, bellen, bellen en met een sponsor aan de stappen beginnen.
Succes!