Stoppen met blowen

Lizzybizzy

Newbie
Ik heb het besluit genomen. Vanaf morgen ga ik stoppen met blowen. Terwijl ik dit typ ben ik stoned en eigenlijk vind ik het helemaal niet relaxt. Ik blow 16 jaar. Perioden dagelijks, soms een paar maanden niet, soms had ik het meer onder controle. Ik heb 3 studies afgerond en heb een goede, verantwoordelijke baan. Heel veel mensen in mijn omgeving weten niet dat ik eigenlijk een junk ben. Ik schaam mezelf ook ontzettend. Er is een maar één vriendin die weet hoe ernstig de situatie eigenlijk is.

Er bestaan bij mij sterk vermoedens van add, al heb ik het vaststellen van een diagnose nooit doorgezet.
Ik ben zeer verslavingsgevoelig en weet dat ik het enorm zwaar ga krijgen. Ook omdat ik momenteel niet heel lekker in mijn vel zit. Maar ik ben er klaar mee. Ik wil dit niet meer. Ik hoop met dit topic gelijk gestemden te vinden. Mensen met tips en ervaring.

Martinus

Wijs gebruiker
Je hoeft je echt niet te schamen voor een verslaving. Als je niet verslaaft ben aan verschillende dingen in je leven dan zou je een soort monnik moeten zijn die op een berg zijn hele leven mediteert. En dan nog zou je kunnen stellen dat die monnik verslaaft is aan mediteren.

Iedereen heeft verslavingen. Dat hoort bij mens zijn. Of dat nou suiker is of koffie of wiet of kite surfen of weet ik wat.
Alleen omdat wiet een beetje een negatief imago heeft hoef je je niet meteen een junk te voelen. Hoe gaat dat je helpen. Zo negatief over jezelf doen is goed voor niks. Ik zag op het kantoor mensen helemaal los gaan op het koffie apparaat. Als echte junks kwamen ze 1 voor 1. Maar niemand doet daar raar over.

Je neemt het toch voor een reden. Als je wil stoppen ga dan voor je zelf goed nadenken wat de reden is dat je het neemt. Is het stres of ben je een beetje down of misschien ben je eenzaam. Ik noem maar wat. Problemen in het leven moet je oplossen door actie te nemen. Niet door pilletjes of middeltjes.

Laat je niet gek maken. Tegenwoordig heeft iedereen ADD of iets dergelijks. Volgens mij zijn mensen gewoon te overprikkelt en willen ze alles tegelijk.

Ik zelf rook al een aantal jaar geregeld wiet en ik heb periodes gehad waar ik dagelijks met een bong zat te paffen. Ik heb het redelijk onder controle weten te krijgen door mijn stres te verlagen.

In ieder geval sterkte! 💪 Waar een wil is is een weg! Mijn mening is vaak een beetje dwars maar ik beduul het goed.

Lizzybizzy

Newbie
Dankjewel Martinus voor je bericht. Ik heb er lang het zelfde over gedacht als jij en kon het ook altijd redelijk in balans houden. Het roken van wiet is voor mij vooral een ontspanningsmoment. En liever dit dan elke dag 3 glazen wijn. Maar ik merk het laatste jaar dat ik om de verkeerde redenen blow. Ik voel me down, probeer het weg te blowen en vervolgens voel ik me nog slechter. En dan wordt het een soort kip en ei verhaal.

Maar goed , ik ben gestopt :) heb de eerste nacht achter de rug en die was verschrikkelijk. Heb zelfs even met mijn jas aan gestaan om naar de shop te rijden. Maar ik heb het niet gedaan.

Martinus

Wijs gebruiker
Als je down voelt zou ik toch je ook spitsen op waarom je down bent. Ik denk dat dat misschien toch wel de kern van je wiet probleem zou kunnen zijn. Als je daar iets aan kan doen dan zul je misschien ook niet zo veel urges krijgen om weer te willen gaan halen.
Ik weet dat bij mij de urges vaak uit verveling komen. Als ik dan mezelf met iets bezig ga houden dan vergeet ik het idee om wiet te willen redelijk snel.

Lizzybizzy

Newbie
Ik weet waarom ik down ben en daar ben ik ook mee aan de slag. Alleen denk ik dat het blowen onderdeel is van het down zijn en versterkt het gevoel ook. En inderdaad. Het is ook verveling en vraag me soms af hoe "normale" mensen dat doen😊

Martinus

Wijs gebruiker
Ik zelf raak vaak behoorlijk gevangen in mijn gedachte door wiet en dat werkt natuurlijk niet goed als je gedachten frustraties zijn of deprimerende gedachtes.
Daarnaast brengt wiet een soort tevredenheid met zich mee waardoor je behoorlijk passief word. Dat is aan de ene kant fijn, maar aan de andere kant voer je geen kloot uit en blijf je in de zelfde situatie hangen.

Je kan proberen terug te denken na je kindertijd, toen je nog redelijk zuiver was. Denk aan wat toen je ogen deed stralen. Voor mij is dat altijd wel een goede richtlijn aan wat mij blij maakt.

Lizzybizzy

Newbie
Ja klopt. Al vind ik dat wel moeilijk terug te halen. Ik heb ook wel veel voor langere gereisd en dan (redelijk) zonder moeite niet geblowd . Dus probeer daar maar aan te denken

Martinus

Wijs gebruiker
Oeh. daar kan ik me zeker in vinden. Als ik ergens op avontuur ben, dan is ieder moment goud. Misschien mis je dat een beetje?
In iedergeval als ik niet vaak op pad kon gaan zou ik wel sip worden.

Iffness

Experimenterende gebruiker
Duurt dagje of 6-7 dan ben je van de fysieke aspecten af.
Zorg dat je genoeg drinkt (water dan).
En toen je blowde, kon je negeren dat je honger had. Nu niet meer. Als je bloedsuiker te laag wordt, voel je je vreselijk. Eet als je honger hebt en eet als je weet dat je te weinig hebt gegeten (ook al heb je geen hongergevoel).
Succes!

Lizzybizzy

Newbie
Ik merk inderdaad dat ik echt 0,0 eetlust heb en ik heb de hele tijd dorst. Ik zie wel ontzettend op tegen vannacht. Maar ik moet zeggen dat ik het erger had verwacht. Vanavond wat 5htp proberen om te slapen.

En Martinus idd, ik mis dat. Zou het liefst de helft van het jaar op reis zijn. Maar ja dat gaat niet makkelijk natuurlijk. Het gewone leven kan ik snel saai vinden daarom is blowen zo'n fijne uitkomst:). Terwijl ik genoeg vrienden heb en veel leuke dingen doe. Lekker ontevreden in een wereld van overvloed 😏
Maar wat ik wel gek vind is dat ik regelmatig gedwongen ben gestopt wegens reizen en dan wel een keer trek heb in een jointje maar de afkickverschijnselen die nu ik ervaar dan niet heb. Of ik merk het niet op? Of het zit toch tussen mijn oren? Heb jij daar wel last van op reis?

Iffness

Ik heb hetzelfde. Ik kan rustig 3 weken op zomervakantie, zonder problemen.

ik heb geen positieve (of negatieve) effecten van 5 htp.

kijk of je vannacht extra hoofdkussen kan klaarleggen.Het is fijn als je je hoofd kan neerleggen op een hoofdkussen wat niet natgezweet & koud is.

weltrusten vast!

Iffness

Over 2 uur ben ik een week gestopt.

gister kon ik af en toe slecht uit mn woorden komen op mijn werk (ook slaapgebrek)

ging vandaag echt al stuk beter

en jij blowt nog 'maar' 16 jaar 😀. Zal bij jou allemaal iets sneller gaan.

bedtijd voor mij. Sterkte vannacht!

Lizzybizzy

Newbie
Supergoed! En ach ik denk als je 10 jaar grens hebt gepasseerd het niet meer zoveel uit maakt :)

Slaap lekker. Ik ga ook een poging doen. Lekker zweten😏

Laatst bewerkt:

Martinus

Wijs gebruiker
Ik merk inderdaad dat ik echt 0,0 eetlust heb en ik heb de hele tijd dorst. Ik zie wel ontzettend op tegen vannacht. Maar ik moet zeggen dat ik het erger had verwacht. Vanavond wat 5htp proberen om te slapen.

En Martinus idd, ik mis dat. Zou het liefst de helft van het jaar op reis zijn. Maar ja dat gaat niet makkelijk natuurlijk. Het gewone leven kan ik snel saai vinden daarom is blowen zo'n fijne uitkomst:). Terwijl ik genoeg vrienden heb en veel leuke dingen doe. Lekker ontevreden in een wereld van overvloed 😏
Maar wat ik wel gek vind is dat ik regelmatig gedwongen ben gestopt wegens reizen en dan wel een keer trek heb in een jointje maar de afkickverschijnselen die nu ik ervaar dan niet heb. Of ik merk het niet op? Of het zit toch tussen mijn oren? Heb jij daar wel last van op reis?

De periode dat ik veel weet rookte was gestopt door een paddo trip. Ik kreeg daarna als ik wiet rookte een soort van flashback gevoel van die trip en dat vond ik zo onplezierig dat ik toen overnacht helemaal gestopt was. Maar mijn dagelijks gebruik was van relatief korte duur. Het was een soort ontspanningsritueel om na een dag hard ploeteren op stage nog een beetje van de avond te kunnen genieten. Lekker eten met een flinke paf wiet uit mijn bong er bij en daarna op Youtube domme shit kijken.

Nu is die stres weg en mijn behoefde voor wiet is meer spiritueel. Doe het 2 keer per maand denk ik om me ego een beetje te pesten.

Iffness

...laatst gezien, vandaag om 2:42.

ik wilde niet van te voren tegen je zeggen dat de lastigste nacht, de nacht is, die je nu achter de rug hebt...

Aankomende nacht wordt al iets minder zwaar, daarna gaat het sneller beter.

ik heb vannacht geslapen van 12 tot 3 en van 3:15 tot 7:30. Voel me nu al beter 's ochtends dan na een normaal avondje blowen.

Neem al je emoties niet te serieus vandaag. Ontroerd worden van een liedje op de radio in de supermarkt, een moeder die met haar kind praat, dat soort dingen.
Kleine conflicten op je werk of een project wat niet helemaal lekker loopt, kunnen onoverkomelijke problemen lijken.
Duurt ook nog een paar dagen.

Iffness

De periode dat ik veel weet rookte was gestopt door een paddo trip. Ik kreeg daarna als ik wiet rookte een soort van flashback gevoel van die trip en dat vond ik zo onplezierig dat ik toen overnacht helemaal gestopt was. Maar mijn dagelijks gebruik was van relatief korte duur. Het was een soort ontspanningsritueel om na een dag hard ploeteren op stage nog een beetje van de avond te kunnen genieten. Lekker eten met een flinke paf wiet uit mijn bong er bij en daarna op Youtube domme shit kijken.

Nu is die stres weg en mijn behoefde voor wiet is meer spiritueel. Doe het 2 keer per maand denk ik om me ego een beetje te pesten.
Het spijt me, vriend, spirituele behoefte aan wiet en ego pesten, vertaal ik gewoon als nog niet willen stoppen.

Lizzybizzy

Newbie
Pff ik zit echt als een zombie op mijn werk. Wat een hel dit. Weer pas tegen de ochtend een keer in slaap gevallen. Heel de nacht liggen zweten om vervolgens ijskoud wakker te worden.
Ik hoop dat het klopt dat ik de ergste nacht heb gehad. Fijn om te lezen iffness dat jij al redelijke nachten maakt.

En tja, als ik het bij twee keer in de maand zou kunnen houden zou ik ook niet stoppen :)

Iffness

Anders neem je donderdag & vrijdag vrij, of meld je je ziek?

Ga je even een paar dagen netflixen.

Weet niet helemaal of dit goed advies is, want je zit dan wel thuis en het is dan o zo makkelijk om...

Weerhoudt je wel van het vermoorden van irritante collega's of klanten 😀

Lizzybizzy

Newbie
Ja morgen moet ik nog ff doorheen. Vrijdag ben ik vrij.
Gelukkig nog niemand vermoord. Dus toch nog iets positiefs 😏

Anderemaan

Wijs gebruiker
Je kan proberen terug te denken na je kindertijd, toen je nog redelijk zuiver was. Denk aan wat toen je ogen deed stralen. Voor mij is dat altijd wel een goede richtlijn aan wat mij blij maakt.
Dit is ook een van de dingen die mij enorm helpt met stoppen met wiet. Ik mis mezelf van toen. Wiet maakt je onzeker, sloom, duf, moe, apatisch en gedemotiveerd.. maar daar kom je pas achter als je stopt. Dan pas merk je hoe het langzaam die dingen van je afpakt, en het er ook nog voor zorgt dat je het niet eens doorhebt. Best eng eigenlijk, dat van alle obscure middelen die ik heb gebruikt dit het enige middel is waar ik hersenschade en veel negatieve dingen aan over heb gehouden. Ook het enige middel waar ik echt verslaafd aan ben (en geweest). Zeker voor hoe gezond het is volgens mensen vind ik dit best erg. Ook is het wel degelijk lichamelijk verslavend, anders zou je geen afkick krijgen (elke dokter zegt dat wiet lichamelijk verslavend is tegenwoordig). Sommige mensen hebben hier alleen geen last van, maar dat maakt het nog niet minder verslavend.

Heel veel succes, blijf in je hoofd vooral alle negatieve dingen herhalen die wiet je brengt (maar alleen als je er zin in hebt, anders denk je er de heletijd aan)! Je kan het, wij geloven in je!

Probeer er ook juist niet teveel mee bezig te zijn. Als je het bijvoorbeeld koud krijgt probeer je er niet op te focussen. Als je de heletijd denkt: "ah ik mag niet blowen van mezelf, ik vind t kut" inplaats van: "wat kan ik voor leuks gaan doen nu" dan maak je het jezelf moeilijk.

Martinus

Wijs gebruiker
Het spijt me, vriend, spirituele behoefte aan wiet en ego pesten, vertaal ik gewoon als nog niet willen stoppen.

Waarom zou ik willen stoppen? Voor mij is het recreatief gebruik. Geen geestelijke afhankelijkheid.
Als je een zwart wit denker ben dan prima. Alles of niets laat maar zeggen. Maar ik zit liever in de grijze zone tussen zwart en wit in.

De boodschap die ik wou delen uit mijn ervaring is dat stoppen met een verslavend middel is maar het halve werk. Het middel is een medicatie voor iets. En als je dat probleem niet oplost dan krijg je een zuigend gat wat je een groot risico geeft op terugval of andere middelen gebruiken.

Wiet geeft bijvoorbeeld ontspanning en plezier. Dus het is verslavend als je een gestrest of onplezierig leven leid.
Dan kun je wel stoppen met het middel te gebruiken, maar als je de oorzaak van het gebruik niet verhelpt dan word dit een hele klus.

Niet mee eens, juist dingen doen (vooral op de momenten dat je normaal rookt).

Juist, onderneem iets om je bezig te houden. Passieve dingen herinneren alleen maar aan dat ze leuker zijn met wiet.

Iffness

Ooit deelde ik jullie meningen.
Dan kun je wel stoppen met het middel te gebruiken, maar als je de oorzaak van het gebruik niet verhelpt dan word dit een hele klus.
Deze bv.
Ik heb ondertussen de conclusie getrokken dat doorgaan met het middel, mijn pogingen de oorzaak van het gebruik te vinden, negatief beinvloedt. Opeens ben je een paar jaar verder.

Niet mee eens, juist dingen doen (vooral op de momenten dat je normaal rookt).
Je kan wel dingen doen...
Het kost alleen tijd en moeite een positie binnen een bedrijf op te bouwen. Eén emotionele uitbarsting kan zo'n positie om zeep helpen. Misschien was netflixen geen geweldig voorbeeld, maar je kan beter dat doen dan het respect van je collega's en/of klanten verliezen door een ruzie die je nooit gehad zou hebben, als je niet zo emotioneel zou zijn geweest door het stoppen.

Ik zeg niet dat je voortaan in bed moet blijven liggen. Ik zeg dat je op het hoogtepunt van je stoppoging best een timeout van 2 dagen mag nemen.
Niet nog meer stenen leggen op een al overbelaste rug...

Lizzybizzy

Newbie
Ik ben heel blij met jullie berichten. Steunt me enorm. Vanavond inderdaad gehuild om echt niks. Maar eigenlijk was dat best even lekker.

Vrij nemen gaat voor mij denk ik ook niet zo goed werken nu. Ik vond het namelijk altijd heerlijk om een dag vrij te zijn, de gordijnen dicht te trekken en om twaalf uur mijn eerste jointje te draaien. Probeer complete dagen thuis zitten even te vermijden.
Ik heb ondertussen de conclusie getrokken dat doorgaan met het middel, mijn pogingen de oorzaak van het gebruik te vinden, negatief beinvloedt. Opeens ben je een paar jaar verder.
Hier ben ik het wel mee eens. Het vertraagt alles. Met een verslaving kun je denk ik nergens anders écht aan werken.

Martinus

Wijs gebruiker

Ik zeg ook niet dat je door moet gaan. Ik suggereer alleen dat stoppen alleen waarschijnlijk niet voldoende is.
Om maar even in de metafoor van zuigende gaten te blijven.
Het is lastig om een zuigend gat te vinden als je het opvult met een verslaving. Als je stopt dan kun je voelen waar het zuigt en dan kun je proberen daar een oplossing voor te vinden. Ik zal niet zeggen dat het makkelijk is. Het kan iets heel fundamenteels zijn. Of een trauma wat je liever niet onder ogen wil zien.

Ik heb jaren lang vast gezeten in een depressie en daarbij deed ik niks anders dan video games. Ik gebruikte die games als medicatie voor mijn depressie.
Nu ik mij niet meer depressief voel heb ik geen urges meer om video games te spelen.

Het heeft me vele jaren gekost om dit te verslaan. Ik ben een keer vroeger naar huis gegaan van een vakantie omdat ik zulke urges had om een videogame te spelen.

De depressie had een oorzaak. En die oorzaak had ook weer een oorzaak. Dus soms moet je best diep graven om de boel uit de knoop te halen.

Alvast dat is mijn ervaring. Ik ben natuurlijk maar 1 persoon. En misschien ga ik veel te ver de diepte in.

Iffness

Nee, goed verhaal hoor.
Heb alleen ff geen tijd voor een echt zinvol antwoord/aanvulling op je verhaal. Later...

Was ook wel benieuwd of Lizzybizzy vandaag beetje was doorgekomen...

Iffness

Geen reactie, mogelijkheden:
- Even geen zin meer in de site die je aandacht vestigt op dat je gestopt bent.
- Het feit dat je gestopt bent, gevierd met een jointje (been there 😀).

Lizzybizzy

Newbie
Fuck fuck fuck. Ik was gister op een feestje waar een joint rondging. Ik had best wat gedronken en voordat ik wist had ik die joint in mijn handen...4 hijsjes op of zo.

Zo stom

Neocortex

Belezen gebruiker
Inderdaad; wat Martinus zegt!

Terugval hoort bij verslaving. Zie ook:

Bijlagen

• verandercirkel.jpg
    verandercirkel.jpg
    36,4 KB · Weergaven: 7
Bovenaan