stoppen met wiet

Soberlurker

Experimenterende gebruiker
Hey allemaal!

Ik kijk bijna dagelijks op dit forum en vind het heel inspirerend om sommige mensen hun verhaal te lezen, hoe ze zijn afgekickt en hoe het nu met ze gaat! Echt respect voor jullie.

Maar nu zit ik zelf een beetje met een tweestrijd.. Ik blow al 2 jaar laten we zeggen bijna dagelijks, en ik vind het heel erg gezellig. Heb zelf niet het gevoel dat ik verslaafd ben, doe het meer om 'iets' te doen te hebben en mn rust te pakken om sommige momenten.

Maar om eerlijk te zijn ben ik al een paar weken/maanden aan het twijfelen of ik nog wel door wil gaan met wiet gebruik. Ik heb voor mezelf helemaal niet het gevoel het 'nodig' te hebben, echt niet. Maar ik zit er toch wel mee dat ik niet kan stoppen als ik dat zelf gewoon wil??? Al mijn vrienden blowen en mijn (ex?) vriend ook. Ik zie hun dagelijks en heb t altijd erg gezellig met ze. We chillen lekker stoned en zijn de perfecte stoners vrienden groep. Maar ik wil het niet meer, ik merk dat ik er lui en laks van word. Begin weer te spijbelen op school (terwijl ik net een week ben begonnen op een nieuwe opleiding....) en rook toch snel een jointje als ik in de stress schiet.. Ik weet dat je niet lichamelijk en ook niet snel geestelijk verslaafd aan wiet kan worden, maar ik heb wel het verslavings gevoelige gen in mijn hoofd zitten, met dank aan mijn 'vader' die ene alcohol probleem had.. En aan de andere kant twijfel ik weer heel erg om te stoppen. Heb heel veel shit mee gemaakt de laatste jaren en alles begint nu eindelijk (na 10 jaar) weer een beetje de goeie kant op te gaan.. Ik heb het de laatste jaren alleen maar gebruikt om die rust in mn hoofd terug te krijgen, lol te kunnen hebben en even lekker te relaxen! En daar is wiet ook voor, absoluut. En ik vind het ook geen gevaarlijke drug, maar ik zou zo graag willen dat ik ook eens een avond thuis kan zitten met een boek op schoot zonder dat ik druk in mijn hoofd word of heel erg down en depresief begin te worden..

Ik heb dit sinds een paar weken eerlijk tegen mijn moeder gezegt, ze schrok er erg van (al helemaal omdat haar ex partner en man van haar kinderen een heel erg groot drugs en drank probleem had) Ik ben blij dat ik open tegen haar kan zijn ook over hoe vaak en wanneer ik het doe. ze maakt zich erg veel zorgen natuurlijk maar ik voel me wel een stuk vrijer zo.. Ik ben eigenlijk opzoek naar iemand waar ik mee kan praten.. Mijn verhaal even kwijt kan als het niet mee zit maar waar ik vooral ook mee kan praten als het wel goed gaat! Mn ei even kwijt kan.. Ik weet niet of een van jullie zich herkent in mijn verhaal maar als dat zo is mogen jullie mij een PB sturen! Graag zelfs!

Ik hoop dat ik op een of andere manier hier toch een maatje kan vinden die me echt begrijpt.. En die me erdoor heen kan slepen. Want hoe lieve vrienden ik ook heb, ik weet zeker dat als ik écht wil stoppen ik het contact zal moeten verbreken.. Net zoals met mijn (ex?) vriend, we draaien een beetje om elkaar heen de laatste tijd en zijn wel samen maar toch niet echt en blablabla.

Hoop dat er iemand is bij wie ik af en toe even kan zeiken over van alles en nog wat! En als iemand mij daarvoor nodig heeft hoor ik het graag! Wil er graag voor mensen zijn en ze steuen!

Fijne dag nog allemaal, ik ga vandaag beginnen met mijn gevecht. Jullie horen nog van me! :wave: :wave:

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
He!

Goed plan denk ik. Ik herken mezelf er wel in, ik heb zelf zo'n 1,5 jaar dagelijks een joint gerookt. Altijd gezegd dat ik niet verslaafd was en uiteindelijk ermee gestopt. Achteraf zeg ik wel dat ik verslaafd was. Ik kon er wel moeiteloos mee stoppen, maar toch heb ik 1,5 jaar lang elke dag een joint gerookt. Waarom zou ik elke dag blowen als ik niet verslaafd ben? Wat is het voordeel van versuft leven en elke avond een joint moeten roken om te kunnen slapen.

Er wordt altijd gezegd dat het bijna niet verslavend is, maar dat is onzin. Wiet is voornamelijk geestelijk verslavend, kijk maar om je heen: Je zegt zelf dat je hele vriendengroep dagelijks blowt. Je kunt niet ontkennen dat het verslavend is dan... Kortom, ondanks dat je zelf vind dat je het niet nodig hebt, doe je het toch elke dag. Ik probeer je niet te veroordelen maar het is wel een stukje bewustwording.

Hoe slaap je zonder wiet? Kun je in slaap komen en slaap je rustig? De meeste mensen kunnen in het begin na het stoppen niet slapen en krijgen vrij heftige dromen. Dat komt omdat je dan slaap aan het inhalen bent. In mijn ogen is dat een afkickverschijnsel en bestaat er dus ook lichamelijke verslaving voor wiet.

weedandstuff zei:
Ik heb het de laatste jaren alleen maar gebruikt om die rust in mn hoofd terug te krijgen, lol te kunnen hebben en even lekker te relaxen! En daar is wiet ook voor, absoluut.

Ik heb de wiet ook altijd gebruikt om rust te krijgen, je voelt je rustig omdat je je gedachten dempt. Het probleem is dat je alles weg stopt. Je krijgt dus eigenlijk helemaal geen rust, je verwerkt dingen niet. Vooral niet als je het elke dag doet. Je zegt dat je 2 jaar hebt geblowt, je hebt dus 2 jaar aan stress en vervelende gedachten weggestopt in plaats van verwerkt.

Het verwerken ervan heb je absoluut nodig, dat zul je ook wel gaan merken als je een tijdje gestopt bent.

Als je hulp nodig hebt of vragen of verhalen kwijt wil kun je altijd even roepen :)

Veel succes!

Soberlurker

Godverdomme zeg.. Wat een k*t week was dit..

Heb het er hartstikke zwaar mee dat mijn vriend de relatie heeft begeindigd en verlies mezelf helemaal in mijn wiet gebruik, het klinkt voor jullie vast heel raar maar ik begin alles aan de kant te zetten voor wiet, elke dag 20 euro er door heen ... en ik zie het leven helemaal niet meer zitten..

hoop dat iemand me misschien wat steun kan bieden want ik ga kapot

thanks anyway

Pandan

Wijs gebruiker
Emeritus Mod
weedandstuff zei:
Heb het er hartstikke zwaar mee dat mijn vriend de relatie heeft begeindigd en verlies mezelf helemaal in mijn wiet gebruik, het klinkt voor jullie vast heel raar maar ik begin alles aan de kant te zetten voor wiet, elke dag 20 euro er door heen ... en ik zie het leven helemaal niet meer zitten..

Hey weed. Ik ken de situatie, waar je compleet verdwaald bent in je eigen hoofd. Zelfs nuchter is dit heel erg lastig. Ik snap totaal waar je vandaan komt. Maar als je wiet rookt maak je het alleen maar erger voor je zelf. Ik snap dat je nu totaal niet de energie en wilskracht heb om te stoppen met wiet roken, maar je weet stiekem zelf al dat het stoppen behoorlijk gaat helpen. Het is een kut situatie, het leven is soms heel erg kut. Maar hou vol, je bent sterker dan dit. Je kan dit overkomen. Het is maar een momentopname. Het leven wordt vanzelf wel mooier, want na regen komt zonneschijn. Je verslaving is moeilijk, je verslaving is lastig en je gaat er nu kapot aan. Maar ik snap dat je denkt dat je zonder niet kan, dat je zonder niet kan overleven. Maar ik zeg je dat je sterker bent als dat! Je bent meer waard dan alleen je verslaving!

Als je hulp nodig hebt kun je altijd een PBtje sturen, of hier posten. Maar misschien is het wat om je naasten in te schakelen. Je hebt steun nodig nu, ga je niet afsluiten. Misschien bij de dokter langs, of ander professioneel hulp. Wij zijn ook maar mensen achter een toetsenbord, tot zover kunnen we je alleen maar helpen. Maar hou vol! Het komt allemaal goed!

Grtz, Pandan
Hou je koppie omhoog.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Een heel sterk effect van wiet, en dan bij langdurig gebruik helemaal, is dat het je gedachten en gevoelens enorm kan versterken. Als je dus blij bent wordt je extra blij, maar als je verdriet hebt dan wordt het verdriet dus ook intens veel groter. Juist nu is het dus extra belangrijk om te stoppen.

Ik kan me voorstellen dat het in jouw situatie even heel lastig gaat worden om de verleidingen te weerstaan. Als je niet de stap naar de huisarts of een professionele instelling durft te zetten, kan ik je http://www.cannabisondercontrole.nl/ nog aanraden. Deze website is van de Brijder en geeft online hulp bij het stoppen. Je kunt hier je eigen coach krijgen voor een poosje die je gaat begeleiden met stoppen en het wordt vergoed door je zorgverzekering.

Probeer in ieder geval vanaf nu de knop om te zetten. Er is maar één moment om te stoppen en dat is meteen, er zijn altijd redenen te verzinnen om het stoppen uit te stellen maar daarmee houd je alleen jezelf voor de gek.

Heel veel sterkte en ik hoop dat je de stap kunt zetten!

Soberlurker

Heel erg bedankt voor jullie lieve reactie's!

Ik heb meteen een kijkje genomen op de website en heb me ingeschreven! Ik ben er klaar mee, het maakt me idd alleen maar depressiever en luier. Ik heb alles eerlijk opgebiecht aan mn moeder en de rest van mijn familie, niemand is boos geworden (wat ik wel heel logisch had gevonden) maar iedereen reageerde heel erg steunend. Ik ben blij dat ik niet meer hoef te liegen of verhaaltjes hoef te verzinnen voor mijn rode ogen.. (ik ben moe/ heb gehuilt etc.)
Ik denk dat ik niet in een keer 'cold turkey' kan stoppen maar ik ga mn best doen! Nieuwe mensen ontmoeten uit een gezonde omgeving en nu echt voor mezelf gaan, misschien ga ik wel een paar weken naar het buitenland, de wereld zien! Heb er ook veel met mijn vrienden over gepraat, die zelf ook verslaafd zijn, en zij zijn trots op me. Geen van hun heeft uiteindelijk gezegt met me mee te gaan doen maar dat moeten ze dan maar zelf weten hoor. Ik hoef de rest van mijn leven niet stoned door te brengen. Ik heb er erg veel plezier aan beleefd maar het is over. Nieuwe start maken!

Thanks voor de steun (ookal is het maar vanachter een toetsenbord! :P ) Als jullie zouden willen kan ik mijn email adres geven en kunnen we zo contact houden over hoe het gaat!

Laat maar weten, latersszzzz.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Gefeliciteerd! Wat je verteld is een hele mooie stap en ik denk dat met de instelling die je toont, het geen probleem zal zijn. Zolang je wilskracht hebt, komt het wel goed!

Het zou leuk zijn als je ons hier op de hoogte kunt houden van hoe het je vergaat!

Bovenaan