Strains en dosis.

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
^Interessant dat er zoveel soorten zijn. Maar dat lijstje is toch op zich als losse richtlijn nog wel nuttig, of niet?
Ik bedoel, dat lijstje heeft vooral als functie dat iemand die niet zoveel ervaring heeft, ongeveer te weten kan komen wat een redelijke dosis is. Dus dat iemand niet meteen 20 gram hawaiaanse opeet, of slechts 5 gram Mexicaanse.

Ik leer nu van jou dat er in de praktijk dus meerdere soorten mexicaanse zijn. Maar het is toch als richtlijn wel aardig om (ongeacht welke soort mexicaanse) 30 gram aan te houden? En ik begrijp van jou dat Colombiaanse niet bestaat, maar als verzamelnaam wordt het wel gebruikt. Dus dan is het opzich wel nuttig dat een nieuweling op het paddogebied bv kan zien 'goh, 25 gram is wsl een gemiddelde portie en 10 gram zou aan de lage kant zijn'?

Dus dat lijstje is verre van wetenschappelijk (en ik ben blij met jou extra info), maar het lijkt mij dat het een beginner toch wel enige houvast kan geven.

edit: interessant trouwens van die tampanensis. Ik dacht dat dat juist de meest verkochte soort was. (vroeger had azarius die ook,maar ik zie nu dat ze idd de mexicana aanbieden) Moet ik dat toch maar even aanpassen in het alles over paddo's topic.

JJJ

Bewuste gebruiker
Ik zou voor de cubensis-soorten gewoon één dosis aanhouden (25 a 30 gram vers voor een aardige trip). Voor de andere soorten geldt echt een andere dosis.

Autsider

Belezen gebruiker
JJJ zei:
Ik zou voor de cubensis-soorten gewoon één dosis aanhouden (25 a 30 gram vers voor een aardige trip). Voor de andere soorten geldt echt een andere dosis.

Dat is opzich een beter idee, de vers waarden zijn vrij uniform voor de cubensis soorten, alleen als je 30 gram Ps cubensis mexico droogt is het droog gewicht per strain verschillend, de strains die veel kleine stoeltjes geven zoals thai en mexico, hebben en nat/droogverhouding van 1 op 10, de grote dikke soorten zoals B+ of GT of Texas een verhouding van een op 1 op 8-9.
Bij Pan cyan (hawaiiaanse) blijft er nog veel minder van over, ongeveer 20 gram vers blijft 1 gram droog van over, ook gaat er veel meer actieve stoffen verloren bij de hawaiiaanse, hierbij is 2 gram dan de dosis (dus vers een dubbele dosis, als je dat laat drogen is het nog maar 1 dosis.

Normaal houd ik aan:

Cubensis 30 gram vers(20 gram voor een "halve" portie), 3,5 gram droog
Pan cyan (hawaii) 20 gram vers (14 gram voor een "halve" portie) 2 gram droog, 1,5 gram voor halve portie
Ps azures/cyan 10 gram vers, of 0,7 gram gedroogd (het is niet een beginners soort dus halve porties zijn niet van toepassing)

Ik vind halve porties over het algemeen geen goed idee, het nodigt vaak uit tot poly gebruik omdat mensen bv weinig voelen, en er wat anders bij nemen omdat anders de avond is verpest, maar dan er achter komen dat het toch wel wat deed, het vergroot dat de kans op bad gaan, de meeste zware ongelukken met paddos, bekend van de kranten zijn veelal uit halve porties en dus poly gebruik ontstaan.
De dosis van een "halve" portie is dus ook meer dan de helft van een hele, 2/3 van het gewicht van een volle portie geeft de helft qua uitwerking, echt de helft qua gewicht geeft een drempelwaarde trip.

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
JJJ zei:
Dus dan is zoals ze nu in dat lijstje staan wel aardig correct: de mexicaanse en thaise op 30 gram vers, en de die andere drie op 25 gram vers.
Lijkt me mij dat eventueel alleen de droge hoeveelheid hawaiaanse nog aangepast moet worden, zoals ik bij autsider lees.

Ik heb zelf trouwens niet de ervaring dat een halve portie slechts een drempelwaarde trip oplevert. En mensen die bij een eerste keer meteen gaan combineren die zijn volstrekt onverstandig bezig. Dus dat zou ook nog wel even benoemd kunnen worden in het alles over paddo's topic. Want volgens mij staat er ook nog niet in dat je het niet moet combineren met alcohol.

Bovenaan