Structuurformules raden

HuisbaasBob

Bewuste gebruiker
Hoe heet die benzeenring zonder waterstof eigenlijk? Dus die lege zeshoek?
Elke koolstof moet 4 verbindingen aan gaan, dus wanneer je er een ring van maakt is elke koolstof met zijn 2 buren verbonden en heb je dus per koolstof nog 2 waterstof over. Deze worden eigenlijk nooit getekend uit praktische overwegingen en vul je in op de plekken waar er verbindingen over zijn.

Je hebt ook dubbele verbindingen, waar er tussen 2 atomen dus 2 van de beschikbare plekken gebruikt worden, en deze worden met een dubbele streep getekend.

Een benzeen is een vrij aparte structuur. De 3 dubbele bindingen zijn niet gelokaliseerd en verdelen zich in de ring. (Te) simpel gezegd gaan ze dus in een treintje rond

Een 6hoek zonder die dubbele strepen is cyclohexaan en heeft dus ook juist meer waterstof atomen

Dirkjan

DF-koning
Elke koolstof moet 4 verbindingen aan gaan, dus wanneer je er een ring van maakt is elke koolstof met zijn 2 buren verbonden en heb je dus per koolstof nog 2 waterstof over. Deze worden eigenlijk nooit getekend uit praktische overwegingen en vul je in op de plekken waar er verbindingen over zijn.

Je hebt ook dubbele verbindingen, waar er tussen 2 atomen dus 2 van de beschikbare plekken gebruikt worden, en deze worden met een dubbele streep getekend.

Een benzeen is een vrij aparte structuur. De 3 dubbele bindingen zijn niet gelokaliseerd en verdelen zich in de ring. (Te) simpel gezegd gaan ze dus in een treintje rond

Een 6hoek zonder die dubbele strepen is cyclohexaan en heeft dus ook juist meer waterstof atomen
Thanks voor de info. Ik zat wat te zoeken, en kwam dit tegen:

4B65D3C1-BEA5-4278-AC2D-B1F57544E29A.jpeg
Een stimulant met cyclohexaan

Dirkjan

DF-koning
je maakt het veel te moeilijk man, ik wou dit topic gewoon plaatsen om drugs structuren te raden maar jij komt met nitraten en kwik ik heb geen flauw idee 😅

maar toch benieuwd of iemand het weet 👈 (het antwoord is nee).

Dirkjan

DF-koning
Het pronkstuk van koolstof chemie!

Als je koolstof atomen ziet dan begeef je je op organisch terrein.
Ik ben Frodo en jij bent een soort scheikunde Gandalf voor mij.

Schroom niet om te blijven posten, maar houd het iets simpeler. Dan kan ik er zegmaar rustig inrollen. En de uitleggen die geeft zijn voor mij en andere scheikunde liefhebbers heel interessant (kijk ik even naar jou @Neo-Shulginist )

HuisbaasBob

Bewuste gebruiker
De haakjes met de 'n' betekend dat het een herhalend patroon is. Welke koolwaterstoffen kennen we die bestaan uit lange ketens. Hint Grieks woord voor 'veel'

Dirkjan

DF-koning
Wat is er mis met "stikstof"?
Er is absoluut niets mis met stikstof. Kalium, in het engels potasium, natrium, in het engels sodium, jodium, in het engels iodine, het is allemaal ontzettend verwarrend dat ben ik met je eens. Maar als ik eerlijk ben, ik houd graag de engelse benaming aan.

Als je daar aanstoot aan neemt switch ik gewoon weer naar het Nederlands, geen enkel probleem.

Dirkjan

DF-koning
Onze arme scheikundeleraar noemde dat element in de eerste helft van de jaren negentig "jood".
Daar is niks merkwaardigs aan. Jood, of anders gezegd jodium, is gewoon een element. Jood wordt tegenwoordig als aanstootgevend gezien omdat het herinneringen oproept met de tweede wereldoorlog wat ik begrijp, waardoor het tegenwoordig jodium wordt genoemd, of di-jood, de enkelvoudige vorm van jodide, twee elementen van jodium gebonden.
Absoluut niet. Maar er is gewoon een Nederlandse naam voor.
Dat klopt, maar het is maar wat je prefereert. Ik vind het bijvoorbeeld heel irritant dat "Ka" (kalium) in het engels wordt uitgesproken als Potasium. Dat is heel verwarrend. Dat geef ik toe. Dus in veel opzichten kunnen we beter de nederlandse, of eigenlijk latijnse benaming toepassen. Maar ik lees veel scheikunde in het Engels, en dan is die switch lastig te maken. Ik maak regelmatig fouten dat ik denk Sodium? Oja, Natrium. Natriumchloride is gewoon keukenzout. Duh.

Casrus

Badass junkie
Daar is niks merkwaardigs aan. Jood, of anders gezegd jodium, is gewoon een element. Jood wordt tegenwoordig als aanstootgevend gezien omdat het herinneringen oproept met de tweede wereldoorlog wat ik begrijp, waardoor het tegenwoordig jodium wordt genoemd, of di-jood, de enkelvoudige vorm van jodide, twee elementen van jodium gebonden.

En komen er tegenwoordig ook LGBTers in opstand als in de biologie het verschil tussen homologe en analoge evolutie wordt uitgelegd?

Dirkjan

DF-koning
En komen er tegenwoordig mensen in opstand als in de biologie het verschil tussen homologe en analoge evolutie wordt uitgelegd?
Homologe en analoge evolutie?

Nou leg uit. Geen flauw idee.

Google is kapot. En ik vind het gewoon heel vermakelijk om met je te converseren. Ouwe dibbes.

Casrus

Badass junkie
Homologe en analoge evolutie?

Nou leg uit. Geen flauw idee.

Google is kapot. En ik vind het gewoon heel vermakelijk om met je te converseren. Ouwe dibbes.

Homologe organen, de menselijke hand en de vlerk van een vleermuis.

Gelijksoortige organen tot een andere funktie geëvolueerd.

Analoge organen, de staart van een vis, de staart van een dolfijn en/of een ichtosauriër, ander voorbeeld, de vlerk van een vleermuis en de vleugel van een vogel.

Anderssoortige organen geëvolueerd naar dezelfde funktie.

Pre-internet.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik heb geleerd dat een molecuul met Nitrogen atomen een alkaloide is, en moleculen zonder Nitrogen atomen een terpenoide is, en dus niet kan worden gesynthetisheerd als een zout. @Neo-Shulginist Help mij, grootmeester der scheikunde.
Volgens mij zijn terpenoïden eigenlijk koolwaterstoffen met een specifieke basisstructuur. Synthetiseren kan sowieso wel. Er een zout van maken moet ook lukken denk ik, maar ik heb het nooit zelf gedaan.

Dirkjan

DF-koning
Volgens mij zijn terpenoïden eigenlijk koolwaterstoffen met een specifieke basisstructuur. Synthetiseren kan sowieso wel. Er een zout van maken moet ook lukken denk ik, maar ik heb het nooit zelf gedaan.

Duizendmaal dank. Ik snap niet veel van het artikel, maar ik waardeer dat je het post. Je bent toch een soort van grootmeester van mij. Als ik vragen heb over scheikunde, een van mijn grootste passsies, dan kom ik bij jou. Mijn dank is groot.

LucidLucy

Herstelgoeroe
En komen er tegenwoordig ook LGBTers in opstand als in de biologie het verschil tussen homologe en analoge evolutie wordt uitgelegd?

Ik heb zelf toch altijd een beetje moeite om mijn studenten te vermelden dat het deeg (om composieten mee te maken) zeer goed homogeen gemengd moet zijn.
Niet dat ik het woord niet gebruik, maar er ligt een soort psychologische hobbel op de weg waardoor ik dat woord net even harder moet duwen om eruit te komen ofzo. Dat is even de beste omschrijving die ik het nu kan geven.

Ik weet dat het nergens op slaat, maar toch....
Gek is dat hè dat dat toch nog steeds zo'n impact kan hebben zelf nadat ik al wat jaren openlijk ben over mijn sexualiteit.

LucidLucy

Herstelgoeroe
Ik heb geleerd dat een molecuul met Nitrogen atomen een alkaloide is, en moleculen zonder Nitrogen atomen een terpenoide is, en dus niet kan worden gesynthetisheerd als een zout. @Neo-Shulginist Help mij, grootmeester der scheikunde.

Het is een alkaloïde, ja!

(Niet dat ik wist wat een alkaloïde een alkaloïde maakt haha
Ik heb me vandaag wat scheikunde bijgeleerd zeg 😂)

Kom je al verder om te raden wat het is of moet ik hints gaan bedenken?

Dirkjan

DF-koning
Het is een alkaloïde, ja!

(Niet dat ik wist wat een alkaloïde een alkaloïde maakt haha
Ik heb me vandaag wat scheikunde bijgeleerd zeg 😂)

Kom je al verder om te raden wat het is of moet ik hints gaan bedenken?
Wist je dat alle woorden zoals alchemie, alkaloide, alchemist, dat komt allemaal uit het arabisch.

Bovenaan