Tijd van bezinning - waar?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alinde

Badass junkie
Kans is vooral groot dat ik ook weer begin.

Bestaat er niet iets waar je goed mee kan ontspannen wat geen alcohol is en geen benzo?

Een of andere vage paddenstoel oid. Wat niet op de gaba werkt. Het hoeft niet eens dagelijks maar dan loopt de stress op loopt mijn hoofd over.

Overigens zou ik vrijdag even bij de dagbesteding moeten kijken. Ik besef dat ik nog niet er aan toe ben allemaal hogere wiskunde te doen. Dat kun je ook doen met zonder slaap. De meetings kosten me ook nog veel energie met al die mensen al die verhalen. Het zijn heel wisselende groepen en altijd wel nieuwkomers. Soms laat ik verhalen ook wat langs me heen gaan.

Zeebats

Wijs gebruiker
Bestaat er niet iets waar je goed mee kan ontspannen wat geen alcohol is en geen benzo?
Die zijn er genoeg ja, en ook allemaal (zeer) verslavend. Daarom ga ik ze ook niet opnoemen hier. Enige niet fysiek verslavende middel wat eventueel in de buurt komt is kava

Alinde

Badass junkie
Die zijn er genoeg ja, en ook allemaal (zeer) verslavend. Daarom ga ik ze ook niet opnoemen hier. Enige niet fysiek verslavende middel wat eventueel in de buurt komt is kava
Ok thanks! Kava kan ik uitzoeken. Ik ben niet voor alles verslavingsgevoelig, roken niet bijv maar dat weet je niet per middel van tevoren helaas.

LucidLucy

Verslaafde in herstel

Delen wat er werkelijk in je om gaat. Face-to-face of telefonisch. Niet via appjes of chats. Die (telefoon)gesprekken met fellows buitenom de meetings werken voor mij heel ontspannend en halen de druk van de (emotionele) ketel.

Dat is bij mij eigenlijk steevast waar het fout loopt. Als ik mezelf te laat uitspreek, die druk te lang laat oplopen, dat is wanneer ik richting terugval raak.

Het ene middel inwisselen voor een ander voelt voor mij een beetje als verplaatsen van het probleem. (Het niet kunnen omgaan met de realiteit zoals die is en de gevoelens die daarbij komen kijken)

Hetzelfde heb ik met medicijnen 'tegen' verslaving. Vaak zie je dat dat de verslaafde uiteindelijk niet tegenhoudt als de druk teveel oploopt, zoals ook bij jou is gebeurt.

Het is hier al eerder gevraagd, maar ik probeer het alsnog. Hoe voel de drank i.c.m. met de antabus? En ben je gestopt met de antabus of gebruik je die nog i.c.m. de drank?

Als je graag weer wilt stoppen, zou ik je aanbevelen daar weer mee te beginnen. Just for today. En als dat te lang is, just for this hour.
In dit geval is vaak ook: de aanhouder wint. Een terugval kan gebeuren. Hoe sneller je het weer terug oppakt, hoe makkelijker is vaak mijn ervaring. Dat geldt voor de meeste middelen denk ik wel (net zo goed ook voor roken).

Dat is mits dat geen gevaar vormt ivm fysieke afhankelijkheid natuurlijk. Maar die inschatting kan ik niet voor je maken.

Alinde

Badass junkie
Thanks! Even in fases gezien het tijdstip.

Ik ontmoet nu ook hele fijne mensen daar. Moet ik natuurlijk wel kiezen voor een clean leven en niet dat gerommel. Dat ik denk.... waar zaten al die mensen? Ik heb lang het idee gehad alleen een aantal vrienden op afstand te hebben en uiteindelijk vind ik dat toch lastig.

IK heb mij misdragen op de buurt maar ik zie nu dat er best lieve mensen wonen. Ik kan beginnen met bloemetjes geven aan de mensen die er bij waren. Want ik heb juist mijn verslaving willen verbergen al die jaren en daardoor altijd een beetje schimmig gedrag gehad. Achteraf denk ik, iedereen ziet mij ook in die winkel maar ik had zelf het idee dat mensen zich niet zo bezig hielden met elkaar op de buurt. Blijkt toch mee te vallen.

Ik bedoel vooral ter overbrugging. Zoals je kort pammetjes krijgt als noodzakelijk kwaad om van de drank af te komen, maar dan wel begeleid. Ik heb nu twee keer gehad dat het slaaptekort echt niet meer ging qua onwel worden enzo en dan idd naar de fles gegrepen. En dan wel weer wat geslapen en gerust maarja.

Stel dat er iets was dat je in nood kan gebruiken. Desnoods in overleg met de huisarts. Het slapen was in de studententijd ook al een probleem, het gaat misschien nooit helemaal over. Dan was ik er soms ook ziek van, oh en ellende als je dan nog met de trein moest en alles. Ik had hetzelfde leven als mijn vriendinnen, maar al die uren dat zij konden bijslapen was ik wakker. Ik bedoel, dit gaat misschien niet meer helemaal over, het is niet tijdens de middelen ontstaan.

Ik had de vraag bewust niet beantwoord.... omdat ik mensen eigenlijk niet op verkeerde ideeën wilde brengen. Maar hij blijft terugkomen. Ik heb er helemaal niks van gemerkt..... Hoorde van iemand anders ook, die had een beetje rode vlekken gekregen en dat was het. Het zal heus dat mensen er soms wel heel ziek van worden. Maargoed zo wanhopig was ik die dag.
Nu geen antabus, straks heb ik een tablet dat wel werkt... Ik zal het wel overleggen.

Ik realiseerde me wel dat ik een patroon heb gehad van, als er iets vervelends is, pammetje er in. En dat ik dat eigenlijk niet meer heb als primaire reactie. Dat is in de kliniek er goed uit gegaan. Hadden al die pestkoppen toch nut haha. Het was een reflex als er iets was in het verleden: ik mag een pam. En afhankelijk van waar ik was, een drankje. Of fles.

Het gaat bij mij niet om drankjes in het sociale leven. Daar kan ik wel nee tegen zeggen. Er zijn mensen die mij nog nooit dronken gezien hebben (en dan bedoel ik niet de buren...) Sigaretten niet, jointjes niet, andere drugs niet. Het is echt de eenzaamheid, de verdoving en het slapen. En bij dat bingen heb je er ook nog een soort rare kick bij van het stiekem kopen enzo. Ik las iets over eetbuien en dat leek er ook wel op.

Just for today idd. Even heel iets anders maar ik overwoog een elektrische fiets. Ik merk dat de verschillende bezigheden op verschillende plekken, op mijn gewone fietsje, me snel teveel zijn. Al dat heen en weer fietsen. Allemaal losse dorpjes en mijn ouders weer in een ander dorp. En ineens dacht ik, die dingen zijn zo duur, waarom geen scooter? Leek me best leuk opeen ook als beloning als ik beter mijn best doe.

Verder heb ik mijn sponsor wat op afstand gehouden omdat ik geen ruimte in mijn hoofd had om haar te leren kennen. Ze zei, ik kan mijn levensverhaal vertellen en op dat moment dacht ik even, ik heb daar geen ruimte voor. Maar we kunnen misschien iets gaan ondernemen, in het bos bijv. Het was op dat moment gewoon even veel. Moet ik ook gewoon zeggen. Of in stukjes, dat kan ook nog.

IK weet niet het ging gewoon helemaal mis in mijn hoofd. Ook door de familie, ik weet niet wat ik er over wil delen, het staat nu even in een schriftje. En ik hoop eigenlijk dat ik het nu wel voor elkaar krijg een psycholoog te krijgen. IK ga mijn SPV steeds meer waarderen maar dat is toch meer het praktische stuk. Schema, tabel, rooster voor de week, apotheek, etc.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter

Een of andere vage paddenstoel oid. Wat niet op de gaba werkt. Het hoeft niet eens dagelijks maar dan loopt de stress op loopt mijn hoofd over.
Ik zou nu niet weer je hoofd gaan trainen dat je iets anders externs nodig hebt. Sure, soms is het prettig zoiets te hebben maar je houdt jezelf er tegelijk mee weg van het echte medicijn. En dit gaat nu heel erg corny klinken, maar het is de waarheid, dus ik zeg het toch:

Wat je gaat genezen is je eigen liefde. Niets anders. Al het andere zijn slechts pleisters op een grote open wond. Nu ging het ergens anders op het forum gister hier ook al over: dat het voor velen moeilijk is om liefde aan zichzelf te geven en van zichzelf te ontvangen. Ik ben zelf ook zo iemand waar dit erg moeilijk gaat/ging. Het gevoel dat niet te kunnen, het gevoel dat niet te verdienen, dat niet waard te zijn. Maar weet je: alleen al een keertje kiezen niet iets slechts tot je te nemen, dat ís al een gebaar van zelfliefde. Zo "moet" je het eigenlijk zien denk ik: herken dat soort goede keuzes die je voor jezelf maakt en sta er soms ook echt even bij stil.

Die liefde voor jezelf, die begint vaak niet als een gevoel. Het is vaak niet direct dat warme onderbuik gevoel wat zo prettig is. Het begint vaak eerst met een actie en dan een herkenning van die actie. En dan een waardering van die actie: een toelaten van een trotsheid op jezelf dat je het goede voor jezelf hebt gekozen, hoe klein dat gebaar misschien ook is. En dán, wanneer je dat wat vaker doet en het je wat makkelijker afgaat, dan komt vaak pas dat warme onderbuik gevoel. Het gevoel zelf is niet de liefde zelf hè, het gevoel is meer iets dat volgt op acties en gebaren naar jezelf en anderen, die komen vanuit zelfliefde (dat gevoel ontstijgt). Dit is denk ik belangrijk om te beseffen: als je niet direct dat gevoel van liefde hebt, betekent dat niet dat je geen liefdevolle actie of gebaar naar jezelf maakt. Het zijn kleine dingetjes - soms maar heel subtiel - die je leert herkennen als liefdevolle gebaren van jezelf. Geef dat aan jezelf en maak het een gewoonte om dat te doen en het wordt makkelijker en makkelijker om ook die liefde te gaan voelen. Eenmaal dát gevoeld, zul je zien dat alle soorten externe drugs een bepaalde mate van gif zijn, vergeleken bij dit.

En ja, tot bepaalde hoogte is ook het jezelf geven van een extern middel een gebaar van liefde aan jezelf. Immers, je gunt jezelf wat rust, wat vrede, wat geluk. Maar dit is zo tricky, want nu programmeer je jezelf verder om te denken dat je dat in absolute zin nodig hebt, terwijl dat middel alleen maar de weg vrijmaakt om een beetje liefde aan jezelf toe te laten. Je eigen liefde is absoluut beschikbaar, maar we hebben vaak zelf muren opgezet waardoor het niet zo snel gevoeld wordt. Maar dan nogmaals: alleen omdat je het niet direct voelt, betekent niet dat het geen liefdevolle actie naar jezelf toe is. Maak die acties en wees bewust dat je iets goeds voor jezelf gedaan hebt. Zo haal je de muren neer en begin je het na een tijdje ook te voelen.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik heb lang het idee gehad alleen een aantal vrienden op afstand te hebben en uiteindelijk vind ik dat toch lastig.
Geloof me, ik.moet.de eerste verslaafde nog tegenkomen die dit niet lastig vind. Zelf zit ik ook vol met angsten en een groot onderdeel is toch wel als mensen echt dichtbij komen. Èchte diepe verbinding aangaan met andere mensen, doodeng. Maar wel de beste remedie tegen eenzaamheid.

Als ik anderen alleen oppervlakkig toelaat en niet de diepte in ga. Niet kan praten over wat er werkelijk in me omgaat, dan kan ik nog zoveel mensen om me heen hebben. Ik voel me dan nog steeds eenzaam.

IK heb mij misdragen op de buurt maar ik zie nu dat er best lieve mensen wonen. Ik kan beginnen met bloemetjes geven aan de mensen die er bij waren. Want ik heb juist mijn verslaving willen verbergen al die jaren en daardoor altijd een beetje schimmig gedrag gehad. Achteraf denk ik, iedereen ziet mij ook in die winkel maar ik had zelf het idee dat mensen zich niet zo bezig hielden met elkaar op de buurt. Blijkt toch mee te vallen.

Kan een mooi initiatief zijn! Een goede buur is altijd zijn gewicht in goud waard. Probeer wel hierin jezelf te begrenzen en kies er één of twee die je wat dichterbij wilt hebben. Je geeft later in je post al aan dat je moeite hebt met je energie verdelen. Dit is denk ik niet waar je prioriteit zou moeten liggen. Dus keep it simple is denk een goed.motto hier.

Ik bedoel vooral ter overbrugging. Zoals je kort pammetjes krijgt als noodzakelijk kwaad om van de drank af te komen, maar dan wel begeleid. Ik heb nu twee keer gehad dat het slaaptekort echt niet meer ging qua onwel worden enzo en dan idd naar de fles gegrepen. En dan wel weer wat geslapen en gerust maarja.
Klinkt op het eerste gezicht heel mooi. Maar uiteindelijk is het symptoom bestrijding. En het gevaar dat daarin ligt (bij verslaving, ik heb het nu niet over andere psychische stoornissen) is dat het dan 'wel prima' lijkt te gaan. En dan ontbreekt ineens de noodzaak en dus vaak de motivatie om de onderliggende problematiek aan te pakken.

De reden dat je bij een alcoholverslaving benzo's (diazepam) krijgt voorgeschreven is omdat cold-turkey stoppen lichamelijk gevaarlijk kan zijn. Daarnaast helpt het met de meest heftige afkicksymptomen. En diazepam valt heel gecontroleerd af te bouwen. Makkelijker dan alcohol zelf (mits je ze enkel op korte termijn gebruikt).

Als er geen lichamelijke noodzaak is en je daarnaast geen gevaar voor jezelf vormt, zou ik zuinig zijn met medicatie toepassen. En ik denk dat de meeste artsen in de verslavingszorg het daarmee met me eens zijn. In elk geval wèl de artsen die ik heb getroffen.

Zelfmedicatie zou ik hoe dan ook afraden als verslaafde.

Wanneer (voor o.a. slaap) wèl ingezet wordt op medicatie, is als je al periodes lang niet of nauwelijks slaapt. Dat kan namelijk ook gevaarlijk raken. Vaak wordt er dan seroquel oid voorgeschreven.

Stel dat er iets was dat je in nood kan gebruiken. Desnoods in overleg met de huisarts. Het slapen was in de studententijd ook al een probleem, het gaat misschien nooit helemaal over. Dan was ik er soms ook ziek van, oh en ellende als je dan nog met de trein moest en alles. Ik had hetzelfde leven als mijn vriendinnen, maar al die uren dat zij konden bijslapen was ik wakker. Ik bedoel, dit gaat misschien niet meer helemaal over, het is niet tijdens de middelen ontstaan.

Kijk, een nacht niet slapen hoeft geen ramp te zijn. Ik heb er toevallig vanacht ook last van. Ik heb letterlijk geen minuut geslapen. Maar ik weet dat middelengebruik hiervoor uiteindelijk niet de oplossing is.

Ben je weleens naar een slaapkliniek geweest om te achterhalen waarom je structureel slecht slaapt?
Misschien dat dit eerder in dit topic al eens besproken is en dat ik het niet gelezen heb.

Maar als dit al zo lang speelt, lijkt me dit wel een logische stap.
Verder kan mindfulness/meditatie soms ook erg veel helpen. En daarnaast natuurlijk de inkoppertjes: slaap hygiëne en ritme, ritme, ritme.

Ik had de vraag bewust niet beantwoord.... omdat ik mensen eigenlijk niet op verkeerde ideeën wilde brengen. Maar hij blijft terugkomen. Ik heb er helemaal niks van gemerkt..... Hoorde van iemand anders ook, die had een beetje rode vlekken gekregen en dat was het. Het zal heus dat mensen er soms wel heel ziek van worden. Maargoed zo wanhopig was ik die dag.
Nu geen antabus, straks heb ik een tablet dat wel werkt... Ik zal het wel overleggen.
Verbaast me niets 😅

Ik realiseerde me wel dat ik een patroon heb gehad van, als er iets vervelends is, pammetje er in. En dat ik dat eigenlijk niet meer heb als primaire reactie. Dat is in de kliniek er goed uit gegaan. Hadden al die pestkoppen toch nut haha. Het was een reflex als er iets was in het verleden: ik mag een pam. En afhankelijk van waar ik was, een drankje. Of fles.

Het gaat bij mij niet om drankjes in het sociale leven. Daar kan ik wel nee tegen zeggen. Er zijn mensen die mij nog nooit dronken gezien hebben (en dan bedoel ik niet de buren...) Sigaretten niet, jointjes niet, andere drugs niet. Het is echt de eenzaamheid, de verdoving en het slapen. En bij dat bingen heb je er ook nog een soort rare kick bij van het stiekem kopen enzo. Ik las iets over eetbuien en dat leek er ook wel op.
Join the club haha
Gebruiken heeft ook bij mij al lang geen recreatieve of sociale functie meer. Gewoon verdoven. Maar je heeft hier zelf al twee hele belangrijke onderliggende oorzaken aan: eenzaamheid en slapen.

Dus verschillende dingen proberen om daar de oplossing in te zoeken, zal uiteindelijk helpen om clean te blijven.

(En waarschijnlijk vind je nog veel meer als je met je sponsor door de stappen heen gaat)

Verder heb ik mijn sponsor wat op afstand gehouden omdat ik geen ruimte in mijn hoofd had om haar te leren kennen. Ze zei, ik kan mijn levensverhaal vertellen en op dat moment dacht ik even, ik heb daar geen ruimte voor. Maar we kunnen misschien iets gaan ondernemen, in het bos bijv. Het was op dat moment gewoon even veel. Moet ik ook gewoon zeggen. Of in stukjes, dat kan ook nog.
En misschien wil je hierin ook kijken naar je prioriteiten. Een sponsor is er om je te helpen die patronen te doorgronden. Die onderliggende oorzaken uit te vinden. En om de zin van de onzin in je denken te onderscheiden.

Wil je herstellen, dan wil je hier energie voor hebben, dan wil je dit een hoge prioriteit geven.

Wat dat betreft herstel op 1. Dan volgt de rest vanzelf na verloop van tijd.

IK weet niet het ging gewoon helemaal mis in mijn hoofd. Ook door de familie, ik weet niet wat ik er over wil delen, het staat nu even in een schriftje. En ik hoop eigenlijk dat ik het nu wel voor elkaar krijg een psycholoog te krijgen.
Ook hiervoor kan je terecht bij je sponsor.of bij fellows als je een vertrouwensband opbouwt. Dat is meteen ook dé manier om kwetsbaar te zijn. En vaak krijg je dan kwetsbaarheid terug. Zo ontstaan een diepere band, komen mensen dichtbij.

Doodeng, maar dé remedie tegen eenzaamheid als je het mij vraagt!

Hopelijk lukt het om de draad weer op te pakken! ♥️

OtherShore

Badass junkie
Dit is het patroon waar je nu net vanaf moet, iets nemen om je te ontspannen. Dat patroon ligt ten grondslag aan je verslaving en aan al je terugvallen.

Als ik je hoor praten over hoe slecht je slaapt en hoe moeilijk je het hebt hoor ik je ook weer je volgende gebruik goedpraten. Want ja, als je het zo moeilijk hebt, dan is gebruik gewoon een noodzaak, toch?

Je zult moeten breken met dat patroon. Er zit niks anders op. En dat zal best even pijn doen.

Alinde

Badass junkie
Zat te denken, vind jullie soms wel hard maar nooit respectloos. Dat is de mooiste combinatie. Vind dit zo'n mooi forum. Vanavond meeting en degene met wie ik ga, daar zou ik niet tegen liegen over gebruik. Zal ook zeggen dat mijn gebruik tm gisteren aangehouden heeft, ik merkte dat diegene dacht dat ik vorige week gestopt was.

Alinde

Badass junkie
Deze dag gaat goed. Waar ik vorige keer op de crisiskamer van de Brijder kon omdat de onttrekking enorm heftig was... valt het alles mee. Morgen toevallig bloedprikken bij mijn SPV dus ik kan dan ook niet dronken aankomen. Verder kan ik meer dagen dagbehandeling gaan doen waar eerst de groepen vol waren, dus veel meer structuur in de komende weken.

Vanavond meeting. Was drukke dag maar gaat dus best goed. Ik kan ook weer genieten van eten waar ik dat met de benzo´s niet meer echt kon had ik het idee. Mag dus niet sharen maar t is fijn dat je er wel heen mag juist in gebruik. Dat alleen als update.

Kordie

DF-koning
Je lijkt weer op te krabbelen. Positief.
Hoop dat je met spv een terugval preventie plan kan maken, en dat er aandacht komt voor je grootste trigger; slapeloosheid.

Zat je afgelopen drinkperiode weer op 4 flessen per dag, of had je een lagere grens?

En weet je fam van de terugval?

Alinde

Badass junkie
Dank je. Ik wil denk ik even niet de hoeveelheden bespreken.

Ik wil sowieso even niks, vies nat weer. Later wat meer en ook over de inspirerende posts van eerder vandaag.

_shikantaza

Badass junkie
Zat te denken, vind jullie soms wel hard maar nooit respectloos. Dat is de mooiste combinatie. Vind dit zo'n mooi forum. Vanavond meeting en degene met wie ik ga, daar zou ik niet tegen liegen over gebruik. Zal ook zeggen dat mijn gebruik tm gisteren aangehouden heeft, ik merkte dat diegene dacht dat ik vorige week gestopt was.
Toch blijf ik het gevoel houden dat je ons (en misschien ook wel anderen) op afstand houdt. Geen zin, te lang, te moe, enz. Als je er bovenop wil raken zul je toch zin moeten gaan maken. Begin maar eens bij je sponsor om haar toe te laten tot de echte Alinde.

Alinde

Badass junkie
Dank je. Ik ben echt blij met jullie bijdragen en het is soms ook slordigheid dat ik eigenlijk nog wil reageren maar er niet goed genoeg voor ga zitten. En ff snel op de telefoon is eigenlijk ook niet handig.

Kan ik beter weer eens met de laptop aan de hoge tafel er echt voor gaan zitten. Soms komt iets ook echt wel binnen en dan is het moeilijker om er op dat moment iets over te zeggen. Zoals vanmorgen kwam het echt wel binnen. Gelezen in AA boek, boek ook mee vandaag voor evt tussenuren. En sponsor vandaag weer gecontact. Ze gaat vanavond niet naar deze meeting begreep ik. Vast snel een andere.

Overigens is er een andere fellow die, omdat diegene in de buurt woont, letterlijk al steeds dichterbij komt. Die heb ik tijdens de terugval ook gezien. Die vroeg mij ook mee voor vanavond. En ja het gaat ook over koetjes en kalfjes maar ook echt wel dieper. Maar het vertrouwen moet ook groeien. Dat is al wel met een lach en een traan maar ook wennen. Die is iig al heel ver in herstel en heel 'wijs'. Alleen daar schrijf ik wegens herkenning niet echt over maar ik heb wel 'uitgereikt' deze dagen.
Ik had ook een hele mooie tekst gekregen toen. Echt heel mooi.

En vanavond 'begeleidt' die persoon mij door de stad veilig langs alle avondwinkels etc. Naar de meeting.

Dus er is een begin maar idd ook nog een groot masker.

Alinde

Badass junkie
Ik zou ook letterlijk er wat ruimte voor moeten maken komend weekend. Tafel ligt vol troep, laptop kan nergens staan etc. Dat is ook al een soort kop in het zand. Ik 'studeer' liever echt even aan de hoge tafel. Nou laten we zeggen het waren even niet mijn beste weken. En toen schrok ik haast van het huiswerk van de sponsor althans zo voelde dat even. Zal ook even vragen of ze weet wanneer ze weer een meeting pakt. Actie in de taxi vandaag.

Alinde

Badass junkie
Dank je. Het is niet eens die producten maar vooral dat onwijs eenzame gevoel dat je hebt als je elke keer een andere winkel neemt etc. Wat veel alcoholisten wel kennen.
Het gevraagd of we even de andere route kunnen nemen niet daarlangs. t Is nu even te pijnlijk.

Alinde

Badass junkie
Ik hoef me niet te vervelen als ik overal op ga reageren, wat waren we schrijverig vannacht!! Gelukkig is bureau deels opgeruimd.

Alinde

Badass junkie
Nou hopelijk vannacht een betere nacht. En heb een leuk plekje nu om aan te zitten met mijn huiswerk en de laptop.

Toch even de praktische dingen. Het was een heel fijne avond. Wel voor mij voor nu echt veel mensen in een kleine ruimte maar het is gelukt om het meeting gedeelte vol te houden door meteen ervoor en erna ff frisse neus te halen.
Wel een komisch moment dat iemand dan in een soort barak stampvol mensen het verschil gaat uitleggen tussen een NA werkboek en het past niet bij een CA basisboek maar die had ik van de AA..... moet maar even een andere keer. Tevens een fellow ontmoet die een auto heeft en bij mij om de hoek woont. Voor dagen als deze wel heel fijn.

Je hoeft je echt niet te schamen voor een terugval. Ook wel apart dat ik 12 dagen heel ver weg geweest ben psychisch en dat het eigenlijk allemaal ook weer hetzelfde is. Zelfde meetings, zelfde mensen. Ik heb wel even heel diep gezeten.

Had nog even gevraagd, wist dat je niet mag spreken als je gisteren nog gebruikt hebt. Ik mocht de nieuwkomer munt voor nieuwe start en dat deed me toch wel goed.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Gelukkig dat je een fijne meeting had en ook mag ervaren dat je niet afgewezen of afgestraft wordt om een terugval. Integendeel, meestal is iedereen blij dat je er weer bent!

Laat je niet van de wijs brengen door boek dit en boek dat van NA, AA, CA en weet ik veel wat voor A. Luister hierin naar je sponsor. Met je sponsor ga je door je stappen werken en die vertelt je welke literatuur jij nodig hebt.

Als je een NA sponsor hebt zal dat vaak het basistekst boek van de NA zijn icm het stappenwerkboek.
Heb je een CA sponsor het Big Book van de AA. Sommige sponsors werken wel met vragenlijsten anderen weer niet.

Uiteindelijk doet het er niet toe. Jouw sponsor is clean gebleven met de methode die haar is aangeleerd. En dat kan ze aan jou doorgeven. Dus vraag haar welke boeken je nodig hebt 😉

Had nog even gevraagd, wist dat je niet mag spreken als je gisteren nog gebruikt hebt.
Dit mag elke groep zelf bepalen wat hierin de regels zijn. Maar in Nederland lijkt deze regel inmiddels bijna de standaard. Wij hebben hem hier recent juist weer afgeschaft. Maar goed, als de regel er is vanuit de groep, heb je er naar te passen 😅

Alinde

Badass junkie
Haha ik moet wel lachen om die regel die dan weer afgeschaft was. IK kende ook net de spreuk en vandaag moest ie in het Nederlands.

Heb nu begrepen dat ik met mijn sponsor bepaal welke boeken. En wat ik vandaag deed dat ik een NA boek wilde kopen met een AA boek dat kon echt helemaal niet. Hahha.
Als ze commercieel waren konden ze hier lekker aan verdienen, verkeerde boeken verkopen.

Heb nu veel meetings een keer meegemaakt. Ik heb zelf bijv moeite met heel veel mensen in een kleine ruimte. Dan weeg ik dat ook mee, dan maakt de methode minder uit. Tot nu toe vind ik de zondagochtend het prettigst bij ons. Ja heel fijn, in de omgeving is er toch 'schuld' wat denk ik ook normaal is als je niet verslaafd bent. Het is je eigen schuld, het is een keuze etc. Dit voelt anders, je mag het gewoon weer proberen. Ze waren trots. Ik was vanmorgen nog niet nuchter toen ik wakker werd, stond te tollen op mijn benen want ook heel slecht gegeten al die dagen.
En je krijgt ook niet te horen dat je er belabberd uit ziet ofzo. Nee, goed dat je er bent, welkom.
Ook als je bont en blauw ziet word je warm onthaald.

Alinde

Badass junkie
Het lukt wel goed om in bed te blijven vannacht. Spv heeft ook goede concrete tips. En ze vraagt goed door hoe het dan precies werkt, wat ik voel etc.

de bewegdrang is er nu heel erg op dag 1. Bij meeting ook moeilijk zo lang stil te zitten.

Alinde

Badass junkie
Dank je. Dat heb ik idd nog niet. Heb wel de Wrap gedaan maar dat is niet specifiek op verslaving. Vond bij de Detox ook fijn om te praten over de moeilijke momenten in de supermarkt.

Heb voor t eerst ook pijn aan binnenkant mond, tong, keel van 11 dagen bingedrinken. Zoiets is ook goed om altijd te onthouden. Kreeg het de laatste dag ook nauwelijks nog weg vanwege deze pijn.

Krijg zojuist van NA ook de dagtekst door. Goed dat ik mijn bureau heb opgeruimd want er is genoeg te studeren.

En qua schuldgevoel er zijn echt mensen heel boos en dan is het fijn dat het ook anders kan en je juist warm bent ontvangen.

Laatst bewerkt:

_shikantaza

Badass junkie
Dank je. Dat heb ik idd nog niet. Heb wel de Wrap gedaan maar dat is niet specifiek op verslaving. Vond bij de Detox ook fijn om te praten over de moeilijke momenten in de supermarkt.

Heb voor t eerst ook pijn aan binnenkant mond, tong, keel van 11 dagen bingedrinken. Zoiets is ook goed om altijd te onthouden. Kreeg het de laatste dag ook nauwelijks nog weg vanwege deze pijn.

Krijg zojuist van NA ook de dagtekst door. Goed dat ik mijn bureau heb opgeruimd want er is genoeg te studeren.

En qua schuldgevoel er zijn echt mensen heel boos en dan is het fijn dat het ook anders kan en je juist warm bent ontvangen.
Wij junkies begrijpen elkaar 🫶

Alinde

Badass junkie
Nou dat is wel ff heel fijn. Want je voelt dat je tong echt niet goed aanvoelt en dan toch weer een fles open. Mijn lippen waren ook helemaal kapot.

Vorige bingeperiode was minder lang. En in t verleden dronk ik net ff minder op een dag. En t winterweer er ook nog bij. Had zo´n clownsmond van rode wijn en dan toch nog de straat op en de winkel in.
t Had geen week langer moeten duren.

_shikantaza

Badass junkie
Nou dat is wel ff heel fijn. Want je voelt dat je tong echt niet goed aanvoelt en dan toch weer een fles open. Mijn lippen waren ook helemaal kapot.

Vorige bingeperiode was minder lang. En in t verleden dronk ik net ff minder op een dag. En t winterweer er ook nog bij. Had zo´n clownsmond van rode wijn en dan toch nog de straat op en de winkel in.
t Had geen week langer moeten duren.
Ja, je gaat verder waar je gebleven was en ‘t wordt steeds erger.

Alinde

Badass junkie
Er zit echt een scheur in mijn tong. Scheurtje. Heb even iemand geappt die hopelijk flink wat gezonde dingen wil kopen voor t weekend. Wordt voor mij ff krap qua therapie. Volgens mij kan een dokter er niks mee.

Alinde

Badass junkie
Ik kan het x aantal alcoholische producten per dag, omrekenen in geld en dan is dat mijn budget voor gezond eten. t geld vloog er ff uit en t zou raar zijn als ik dat wel voor alcohol over heb en niet voor gezond eten.

Heb ook geen vitamines geslikt die dagen en ik at al lange tijd slecht. Lekker bezig.

Alinde

Badass junkie
Ja misschien wel idd… en ff heel veel water want t was misschien ook wat uitdroging soms. Wat doe je jezelf dan aan hè.

Ben ook flauwgevallen een van die dagen.

Alinde

Badass junkie
Even mijn hoofd koel komt veel op me af nu. Mijn lichaam heeft echt een klap gehad en eerlijk gezegd zou ik een keer ambu gebeld hebben als die niet vorige keer al geweest waren.
Die houden niet zo van dronken mensen.

Kan ook bij dagbehandeling even raad vragen aan verpleging zometeen die kunnen ook ff kijken. Denk maar even mee.

Alinde

Badass junkie
Denk dat ik nog ff niet bel en even bij dagbehandeling vraag wat wijsheid is. Dat zijn verpleedkunigen.
Ik krijg stress nu want de wasmachine doet ook raar en mijn onderburen ook.

AAAh.

Alinde

Badass junkie
Vandaag ff heel erg gehuild, eindelijk weer. Vind dat dan juist fijn na zo lang.

Kreeg vanmorgen al een tekst van een fellow en dat was fijn wakker worden. Nouja als ik had geslapen was het fijn geweest.

Alinde

Badass junkie
Ook heel voorzichtig broer gecontact want vooral om hem was ik verdrietig. Ik heb hem even de ruimte gegeven een aantal weken door geen contact te zoeken. Niet uit boosheid maar uit ruimte geven en woorden zoeken.

Dit is een heel neutrale opening. MIjn douche is stuk en ik zou bij ´zijn´ sportschool kunnen douchen dit weekend. Maar wil even weten of hij daar aan toe is, om mij op die sportschool te zien.

We gaan overigens ook samen in gesprek met een prof erbij en wilden elkaar eigenlijk even niet spreken voor die tijd. Maar ik ben benieuwd of het okee is voor hem om wel gewoon okee en doei te zeggen op een openbare locatie. Want die douche is echt stuk, dat werd precies vanmorgen eigenlijk een probleem. Is geen flauwe smoes.

Alinde

Badass junkie
Ik heb nog steeds dat werkboek niet omdat t ene boek niet matchte met het andere. Van CA en AA. Ik dacht dat er een stap was om het goed te maken met je naasten. Misschien kies ik niet steeds de goede woorden. Inmiddels weet ik dat het hele gezin toch nog open staat voor contact. En dan is niet alles vergeven en ik vraag ook niet om vergeving maar waar ik laatst dacht dat ik het definitief kapot had gemaakt blijkt dat niet zo te zijn. Vind het ook wel eng want geen contact vind ik vaak makkelijker dan contact herstellen. Veel vriendschappen zijn boos geëindigd.
En bij Brijder binnenkort een gesprek met de professional erbij van hoe verder.
Ik ben er ook niet bij gebaat als elke theevisite eindigt in schuld maar je moet ook niet doen alsof er niets gebeurd is. Maar daar helpen ze wel bij en t komt ook weer terug bij de stappen geloof ik.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan