Tijd van bezinning - waar?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alinde

Badass junkie
Ze vroeg ook hoe het gaat met de medicatie-inname en of ik er achter sta. En als ik er niet achter sta, of ik het wil aangeven want dan kunnen we er over praten.

Goed punt. Ik heb daar namelijk wel mee gerommeld. Ook de laatste maand nog. Goed dat ze dit zegt want dat klinkt anders dan: je moet het slikken.
Geen benzo’s meer uiteraard.

Verder had ik mij goed voorbereid maar was mijn tas vergeten. Na het gesprek ging ik lopend naar huis terwijl ik op de fiets was gekomen. Toen naar de winkel en toen was ik weer mijn fiets kwijt. Thuis was ik mijn sleutels kwijt. Ze is duidelijk, geen pillen erbij. Ik dacht, misschien is er iets wat geen pam is.
Wel naar dagbehandeling maar bijv niet elke avond meetings. Rust inbouwen.

Ik kom er wel achter dat de dagen heel lang zijn opeens als je niet meer gebruikt. Een uurtje sporten helpt niet echt. Dan ben je van 9 tot 10 onder de pannen en is de dag daarna nog steeds lang.

Alinde

Badass junkie
Gisteren bij de Buitenveldert-groep was de vraag: Wat komt er na de detox.

Wat ik in de wandelgangen had gehoord, klopt. Er is veel weg bezuinigd van wat je normaal als behandeling zou kunnen hebben. Of personeelstekort.

In mijn omgeving hoor ik veel triora en GGZ solutions. Verder Portugal en Schotland. Ik denk dat ik mij moet beperken tot Europa,, als ik buitenland zou overwegen. Verre landen kunnen mij zo overweldigen.
We hebben het er eigenlijk nog niet over gehad. Aan het einde van opname 1 was het, eerst thuis bijkomen. Aan het einde van opname 2 wist ik dat ik niet nog een traject aan kon op dat moment. Niet weer handjes schudden, niet weer een kringgesprek. Niet weer mijn tas pakken.
Ik heb het nog niet echt gevraagd en de AB is nu op vakantie.

Lijkt me goed om komende dagen mijn vragen goed te formuleren. Gisteravond heeft daarbij wel geholpen.

Er werd eens gevraagd of ik behandeling had gehad voor de verslaving. Maar alleen 2 x detox. Nou vind ik dat je bij Detox ook veel leert maar je gaat nog niet ECHT aan de slag. Het is ook net hoe veel je zelf in gesprek gaat met de verpleging.

IK kan rustig zeggen dat ik de kliniek mis. Ik zou met deze periode van slecht slapen, liever in een kliniek verblijven. Maar Brijder heeft niet een traject voor slecht slapen. En het is er ook geen hotel. Tips of ervaringen zijn overigens echt welkom, en niks is offtopic wat mij betreft.

SPV had het wel over slaap-onderzoek. Dat kan nu nog niet, zo net na de detox. Ik gaf ook aan dat het ooit hiermee begonnen is, zo weinig slapen dat ik onwel werd. Dat toen het drinken is gekomen en de depressies.

Alinde

Badass junkie
Mijn broer heeft net een baby’tje gekregen en ik moet wennen aan de naam. Ik had een naam in mijn hoofd… maar het is heel iets anders.

Maar de foto klopt WEL, dat is heel bijzonder. Dit meisje had ik voor mij gezien.

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator

Wat ik in de wandelgangen had gehoord, klopt. Er is veel weg bezuinigd van wat je normaal als behandeling zou kunnen hebben. Of personeelstekort.

In mijn omgeving hoor ik veel triora en GGZ solutions. Verder Portugal en Schotland. Ik denk dat ik mij moet beperken tot Europa,, als ik buitenland zou overwegen. Verre landen kunnen mij zo overweldigen.
We hebben het er eigenlijk nog niet over gehad. Aan het einde van opname 1 was het, eerst thuis bijkomen. Aan het einde van opname 2 wist ik dat ik niet nog een traject aan kon op dat moment. Niet weer handjes schudden, niet weer een kringgesprek. Niet weer mijn tas pakken.

Lijkt me goed om komende dagen mijn vragen goed te formuleren. Gisteravond heeft daarbij wel geholpen.

Er werd eens gevraagd of ik behandeling had gehad voor de verslaving. Maar alleen 2 x detox. Nou vind ik dat je bij Detox ook veel leert maar je gaat nog niet ECHT aan de slag. Het is ook net hoe veel je zelf in gesprek gaat met de verpleging.

IK kan rustig zeggen dat ik de kliniek mis. Ik zou met deze periode van slecht slapen, liever in een kliniek verblijven. Maar Brijder heeft niet een traject voor slecht slapen. En het is er ook geen hotel. Tips of ervaringen zijn overigens echt welkom, en niks is offtopic wat mij betreft.

SPV had het wel over slaap-onderzoek. Dat kan nu nog niet, zo net na de detox. Ik gaf ook aan dat het ooit hiermee begonnen is, zo weinig slapen dat ik onwel werd. Dat toen het drinken is gekomen en de depressies.
Qua slapen blijven de tips denk ik nogal hetzelfde als de tips die je eerder hebt gehad. En ik kan je nogmaals CTG-I aanraden: cognitieve gedragstherapie gericht op slapen/insomnia.

_shikantaza

Badass junkie

Triora was OK voor mij maar ik had meer baat gehad bij het strengere regime van Solutions. Ik denk dat Triora voor jou passend is. Kun je ook yoga doen en een strandwandeling maken.

Zuid Afrika heeft ook hele goede klinieken. Nadeel is wel dat je dan over je zielsroerselen moet praten in 't Engels. Misschien voor jou geen big deal maar ik zou dat toch wel echt een nadeel vinden. Voordeel van ZA is wel dat je in dezelfde tijdzone blijft en dat het een prachtig land is waar je uitstapjes van een lifetime kan maken (met groot wild enzo) op kosten van je zorgverzekeraar :tongueout:. AFAIK is het vliegticket wel voor eigen rekening, maar dat zal voor Portugal en Schotland ook zo zijn. Brrr Schotland. KOUD! 😄 Nu ik er over nadenk: ga maar naar een lekker warm land Alinde :)

Regel ook nazorg voor als je de kliniek uit komt, die zo naadloos mogelijk aansluit.

Slecht slapen hoort echt bij Benzo afbouw/afkick. Waarschijnlijk ook bij Alcohol en ik hoor 't ook vaak terug van fanatieke blowers.

Alinde

Badass junkie
Thanks!

Overigens lijkt het misschien of ik niets doe met de slaap-adviezen. Maar omdat ik ECHT klaarwakker ben en ook best wanhopig, is in bed blijven en internetten soms het hoogst haalbare. Beter dan mijn huis op zijn kop zetten of door de stad lopen.

Die cognitieve gedragstherapie ga ik vragen.

Ik val vaak in slaap en word na een uurtje weer wakker. Dan lijkt het of ik een hele nacht heb geslapen. In de kliniek had ik dan van 12 tot 1 geslapen en hier van 22 tot 23 uur slechts. Ik accepteer maar dat het door de benzo’s komt.

Dupont dank je!! Ik kan het iig uitzoeken, had dat in april ook al gedaan. Idd misschien is Triora wel geschikt. Zal idd nadenken over Engels of NL. Vanaf dinsdag krijg ik hulp in huis zodat ik hopelijk in een georganiseerd huis kan terugkomen. Dat was vorige keren wel lastig, dat ik zo’n puinzooi had achter gelaten. Waarvan de eerste keer een naaste het zo heeft opgeruimd dat ik niks meer kon vinden in mijn eigen huis.

Heb contact gehad met een trajectbegeleider, dagbesteding of vrijwilligerswerk is bijv mogelijk. Goed dat je het zegt want van 24/7 begeleiding naar niks is verschrikkelijk.

Voordeel is wel dat wat ik nu heb, het vertellen dat ik verslaafd ben aan omgeving, maar 1 x hoeft.

Ik heb mijn potentiële sponsor online gesproken. Het voelt wel goed. Meeting begint om 20 uur, ben wel van plan te gaan. Als ik niet weer mijn sleutels, fiets, tas en hoofd vergeet.

_shikantaza

Badass junkie
Thanks!

Overigens lijkt het misschien of ik niets doe met de slaap-adviezen. Maar omdat ik ECHT klaarwakker ben en ook best wanhopig, is in bed blijven en internetten soms het hoogst haalbare. Beter dan mijn huis op zijn kop zetten of door de stad lopen.

Die cognitieve gedragstherapie ga ik vragen.

Ik val vaak in slaap en word na een uurtje weer wakker. Dan lijkt het of ik een hele nacht heb geslapen. In de kliniek had ik dan van 12 tot 1 geslapen en hier van 22 tot 23 uur slechts. Ik accepteer maar dat het door de benzo’s komt.

Dupont dank je!! Ik kan het iig uitzoeken, had dat in april ook al gedaan. Idd misschien is Triora wel geschikt. Zal idd nadenken over Engels of NL. Vanaf dinsdag krijg ik hulp in huis zodat ik hopelijk in een georganiseerd huis kan terugkomen. Dat was vorige keren wel lastig, dat ik zo’n puinzooi had achter gelaten. Waarvan de eerste keer een naaste het zo heeft opgeruimd dat ik niks meer kon vinden in mijn eigen huis.

Heb contact gehad met een trajectbegeleider, dagbesteding of vrijwilligerswerk is bijv mogelijk. Goed dat je het zegt want van 24/7 begeleiding naar niks is verschrikkelijk.

Voordeel is wel dat wat ik nu heb, het vertellen dat ik verslaafd ben aan omgeving, maar 1 x hoeft.

Ik heb mijn potentiële sponsor online gesproken. Het voelt wel goed. Meeting begint om 20 uur, ben wel van plan te gaan. Als ik niet weer mijn sleutels, fiets, tas en hoofd vergeet.
Registreer je je slaap ook? Dat kan wel van pas komen als je hulp wilt vragen ervoor.

Alinde

Badass junkie
Nu niet. Maar idd goed om mijn lifechart weer in te vullen.

Tijdens de eerste opname ging ik paar keer per nacht naar beneden en heb ik ook gesprekken gehad met de nachtdienst. Dus dat is gerapporteerd. Was er dan ook om 5 of 6 uur weer uit, vaak.

Tijdens de tweede opname heb ik veel op de kamer gerommeld. Wel vaak naar wc maar dat zag de nachtdienst niet. Dus daar is het niet gerapporteerd.

De psychofarmaca slaan ook op mijn blaas. Daarom was ik ook even gestopt met de lithium eind vorig jaar, werd zo moe van drinken en plassen.

Alinde

Badass junkie
Hoe zit het met kamers, 1 of 2 persoons? Ik kan denk ik niet op 2 persoons kamer als ik dit soort nachten heb. Kan ik de ander niet aandoen. (Zoek het zelf ook even op).

Alinde

Badass junkie
Thank God voor de eigen badkamer. Wij hadden hele lichte gangen en ik moest lang lopen voor toilet en was dan klaarwakker. Dat was t probleem een beetje.

Op crisiskamertje (begin 2e opname) had ik eigen douche en toilet maar ook daar extreem fel licht, dat automatisch aan ging bij elke beweging, en een deur die niet sloot. Dus in bed zag ik het nog.

Sowieso vind ik dat mensen die afkicken van benzo’s andere lampen nodig hebben. In de huiskamer was het licht wel fijn maar in de andere ruimtes verschrikkelijk. De medicatie-ruimte was ook heel erg licht en daar stond je ook wel 5 - 10 minuten voor het slapengaan.
(Haha ik mis dat ritueeltje)

Gelukkig ben ik al clean, zit te denken dat Portugal of z-a anders ook te licht is.

_shikantaza

Badass junkie
Thank God voor de eigen badkamer. Wij hadden hele lichte gangen en ik moest lang lopen voor toilet en was dan klaarwakker. Dat was t probleem een beetje.

Op crisiskamertje (begin 2e opname) had ik eigen douche en toilet maar ook daar extreem fel licht, dat automatisch aan ging bij elke beweging, en een deur die niet sloot. Dus in bed zag ik het nog.

Sowieso vind ik dat mensen die afkicken van benzo’s andere lampen nodig hebben. In de huiskamer was het licht wel fijn maar in de andere ruimtes verschrikkelijk. De medicatie-ruimte was ook heel erg licht en daar stond je ook wel 5 - 10 minuten voor het slapengaan.
(Haha ik mis dat ritueeltje)

Gelukkig ben ik al clean, zit te denken dat Portugal of z-a anders ook te licht is.
Ja fel licht en harde geluiden brrrr. Gelukkig geen automatische verlichting bij Triora, althans niet op de kamer. Je kunt altijd een zacht nachtlampje meenemen voor in 't stopcontact.

Nou, je krijgt het aardig voor de kiezen in Zuid Afrika hoor, Portugal weet ik niet zo 1-2-3. Ga sowieso naar een 12-stappenkliniek. Als het je lukt om voor die tijd stap 4 en het liefst 5 af te ronden met je sponsor dan zou dat mooi zijn.

Alinde

Badass junkie
Dank je!

op dinsdag zijn er wat ruigere types op de meeting. Er was 1 oude dame, een hele klassieke mevrouw, ik had haar 2 weken geleden ook gezien. Ze zat in de kliniek en raakte me toen al. Ze zat in benzo-detox. Vandaag ging ze sharen en de tranen liepen over mijn wangen. Ze leek ook op mijn oma, behalve dat die nooit afgekickt is. Ze mag bijna naar huis en dat is niet in de regio dus we zien haar mogelijk niet meer. Het kwam zo binnen, ik heb haar wel bedankt.

Ik heb een sponsor!!!
Ze is jong, nog geen 30. Had haar op internet gevonden en vanavond ontmoet. Ben heel blij!
In de kliniek zei de verpleging dat ik moest leren van andere vrouwen die niet zo meegaand zijn. Ik kan het niet zo goed verwoorden maar dan heb ik nu de goede. Niet zo’n pleaser en ze heeft echt wat te vertellen.

Ik had iemand op het oog, vrouw van CA maar ik zag haar niet meer. Ze blijkt weer in de kliniek te zitten. Ik voel met haar mee.

Er is ook iemand aan wie ik NIET gekoppeld wilde worden, die ik al wat langer ken. Lief mens maar niet om elke dag te spreken. En werd zondag bijna ‘gekoppeld’ aan twee dames maar die zijn beetje zweverig. Iedereen is wie hij is maar ben hierin wel zorgvuldig.

Dupont heel erg bedankt :)

Alinde

Badass junkie
Die mevrouw zat ook telkens bij de nachtdienst zei ze later. En ze vertelde bij wie en ik zag het helemaal voor me. Zo mooi dat onze Brijder zo’n oude mevrouw helpt. Je kunt ook denken: ze is nu zo oud, ze kan aan de benzo’s blijven.

Tegelijk zo’n dame in zo’n krakkemikkig bedje op zo’n afgeragde kamer. Ze was zo dankbaar.

En ik maar janken. Ik had al geshared dus kon niet nog eens.

Alinde

Badass junkie
3 dagen: 3 meetings en 2 hulpverleningsgesprekken.

Zal even kijken naar volgende week. 1 gesprek kunnen we verplaatsen. Het moet wel zinvol zijn allemaal.

Dit is een beetje een gekke periode. Geeft me onrust.

Alinde

Badass junkie
Het geeft best rust om mijn jongste broertje niet te spreken. Hij was toch mijn plaatje geworden van hoe het moet. Veel vrienden, koophuis, relatie, veel energie, altijd bezig, alles netjes, auto, aardig voor iedereen. Mijn ouders zijn ook nog altijd verbaasd hoe hij een kind van hun kan zijn. Hij is hel erg handig, zij zijn dat wat minder, Broer wordt altijd gevraagd voor klusjes en kan alles.

Qua appjes handelt hij s ochtends alles af. Hij gaat er dan voor zitten. Betekent dus dat als je appt, je niet die dag antwoord krijgt. Je krijgt wel altijd antwoord.

Het lastige daaraan is dat ik soms appte en dan de volgende ochtend een zeer lange app kreeg. Maar dat dingen vaak na een nachtje (slapen of niet slapen) al redelijk over zijn. En dan begon de dag met een zeer lange app van broer wat best onrust kon geven. Blij dat ik nu een sponsor heb waarmee ik even direct contact kan hebben.

Ik heb niet een beste vriendin oid. Ook geen partner. Heb altijd het idee mensen te storen als ik contact zoek en vaak is dat ook zo. Mensen die ik ken zijn druk met werk of met kinderen. Of met zichzelf. De AP heeft elke week tijd maar de SPV is ook druk. Daarom vind ik het forum ook zo prettig, iedereen bepaalt zelf of hij tijd heeft. Mijn sponsor werkt ook maar gaf gisteren duidelijk aan wanneer ze tijd heeft om te bellen.

Ze stelde voor binnenkort eens face to face af te spreken zodat zij meer over zichzelf kan vertellen. Ik heb nog geen afspraak gemaakt, de kraamvisite hangt nog in de lucht. Had ze alle begrip voor.

Het raakte me wel dat de vrouw die ik eigenlijk zocht, weer in de kliniek zat. ‘Ik ben weer thuis’ zei ze tegen iemand. Ja dat ken ik. Ik mis de begeleiders ook. Snap ook dat mensen kunnen terugvallen onbewust om weer een tijd daarheen te kunnen. Laatste keer wilde ik ook nog niet weg dat helpt ook niet.

Bij Triora zullen er weer andere regels zijn en andere leiding. Ik wil deze leiding.

Er is ook een service-taak om de mensen uit de kliniek te halen. Weet niet of ik dat fijn zou vinden of nog moeilijker.

OtherShore

Badass junkie
Ik hoor je praten over naar een kliniek gaan in het buitenland voor behandeling voor verslaving @Alinde Is dat echt nodig?

Ik heb zelf drie weken in een kliniek gezeten. De eerste week was detox en daarna nog twee weken behandeling. Tijdens de detox was er ook al behandeling (CRA/cognitieve gedragstherapie), maar dat komt niet zo binnen. Daarna heb ik nog een half jaar verder gewerkt aan de CRA methode met een ambulant via twee wekelijkse afspraken. Na een terugval (ik heb mezelf weer herpakt) heb ik nog een tweede traject afgelegd met een andere behandelmethode (ACT) en een andere ambulant. Is er bij Brijder helemaal geen traject na opname?

Is het bij instellingen die met de 12 stappen werken misschien zo dat de 12 stappen en meetings de behandelmethode vormen en dat je daar gewoon mee verder moet na opname? Als dat zo is kun je toch gewoon door blijven werken met je sponsor en met meetings? Een opname voor behandeling als je in principe al clean bent voelt voor mij een beetje overdreven. Dan kun je volgens mij gewoon ambulant werken. Ik vraag me ook af of je verzekering daarvoor gaat betalen.

Laatst bewerkt:

Alinde

Badass junkie
Dank je Othershore, dat is duidelijk. Misschien is dat de reden dat er ook niet over gesproken is.

En waarschijnlijk is het na zo’n evt traject opnieuw moeilijk om te wennen aan alleen zijn.

Wat ik wel mis, is een psycholoog die met mij kan kijken naar patronen. En ik heb ook een soort rouw, dat ik door 18 jaar pillen dingen gemist heb in het leven. Met patronen bedoel ik familie, relaties etc. Daar werd ik in de kliniek ook op gewezen. Alleen dan was er geen follow up om er echt mee aan de slag te gaan, daarvoor was de opname te kort.
In het buitenland word ik waarschijnlijk overweldigd door het land zelf. Triora of solutions overweeg ik nog wel. Was wel 100 % vastgelopen zonder werk, relatie, kinderen, vrienden, dagbesteding letterlijk op een donker kamertje.
Ik had nog wel vrienden maar zag ze niet meer, liet ook jaren geen mensen binnen.

Wel iets geslapen gelukkig. Mijn hoofd zat erg vol na de meeting, ik zal kijken of er ook meetings overdag zijn. Het is nog best een puzzel met AA, CA, NA in verschillende plaatsen.

Echt blij met mijn sponsor.

Alinde

Badass junkie
Misschien vandaag jongste broertje even contracten. Even voelen bij mezelf of ik energie heb voor een evt telefoontje.
SPV raadde aan dingen op te schrijven maar dat hele lange appen ging juist mis.

Andere broer raadde aan te bellen. t is wel een werkdag.. ik kan even appen vooraf. Hij bepaalt zijn eigen agenda.

Alinde

Badass junkie
Broertje is er ook bij geweest toen we afspraken maakten met Brijder over mijn behandeling. Ik kon zelf niet uit mijn woorden komen toen.

Hij hoeft niet meer met alles mee, maar t is wel fijn als hij even helpt om die dingen op een rij te zetten, wat er die eerste twee gesprekken besproken is. Ik had veel benzo’s toen, ik weet niet meer alles. (Voorgeschreven benzo’s)

Maar hij hoeft niet meer de regie te pakken. CA doe ik natuurlijk ook zelf.

Kordie

DF-koning
Een opname voor behandeling als je in principe al clean bent voelt voor mij een beetje overdreven. Dan kun je volgens mij gewoon ambulant werken. Ik vraag me ook af of je verzekering daarvoor gaat betalen.

Ik denk inderdaad dat de opnames in klinieken (zowel binnen- en als buitenland) zijn voor de mensen die nog moeten afkicken.
Ambulante hulp kan jou verder helpen op dit moment.

Wat ik wel mis, is een psycholoog die met mij kan kijken naar patronen. En ik heb ook een soort rouw, dat ik door 18 jaar pillen dingen gemist heb in het leven. Met patronen bedoel ik familie, relaties etc.

Goed recht om die aan te vragen.
Kan vast wel bij Berijder of anders sowieso via de huisarts. Die kan een verwijzing voor je maken.

Misschien vandaag jongste broertje even contracten. Even voelen bij mezelf of ik energie heb voor een evt telefoontje.

Zou ik wel doen.
Maar dan wel even appen: "hey Piet, ik zou je graag even bellen. Wanneer komt het je uit, ik pas me aan jouw aan. Er is niks ernstigs maar even sparren"

Alinde

Badass junkie
Dank je, bij ggz kreeg ik het niet voor elkaar een psycholoog te krijgen. Misschien bij Brijder wel. Ggz is soms niet zo transparant waarom iets niet kan. Dan zeggen ze dat ik dingen ook met spv kan bespreken maar dat is echt wat anders.

Mij is gezegd: eerst detox, dan behandeling. Dan vind ik het wel lastig als gezegd wordt ‘je bent clean, dan vallen er een aantal opties af’. Moet het met AB bespreken maar die is er nu niet, volgende week weer.

Met ambulante behandeling van een gesprek per week, vind ik het lastig echt patronen te doorbreken. Voor mijn gevoel schiet het ook niet op, je praat even bij, je krijgt wat huiswerk en ik heb nog heel veel ‘niks’ in de week. Ik heb nu toch een periode dat mijn lichaam nog zwaar aan het ontwennen is dat ik ‘iets moet’.

De verpleegkundige van dagbehandeling GGZ zei dat ze liever had dat ik bij Brijder naar de mogelijkheden keek want ‘dagbehandeling is geen behandeling’. Dagbesteding Brijder (wat ik na dagbehandeling kan doen) is eerder een stap terug dan een stap vooruit.

Ik schrijf dit eigenlijk voornamelijk voor mezelf.

Als ik in september zou willen gaan studeren (wat nog niet vast staat) zou het fijn zijn om nu hard aan mezelf te werken maar niet eindeloos allemaal losse gesprekken te hebben. Als je niet werkt of studeert zijn die losse gesprekken juist fijn.

Dinsdag komt er een professional helpen met het huis, dat is heel fijn en heel welkom.

Ik kan mij toch vinden in een korte intensieve behandeling omdat je ook zoveel leert van een groep. Maar wel zorgen dat ik niet in een puinhoop terug kom.

OtherShore

Badass junkie
Wat ik wel mis, is een psycholoog die met mij kan kijken naar patronen.
Mijn eerste ambulant was geen psycholoog, maar tweede wel (dat was bij een andere organisatie met meer geld). Met beiden heb ik gekeken naar patronen. Hoe dat binnen de AA/NA en bij Brijder gaat weet ik niet. Ik kan me wel voorstellen dat je ook via de 12 stappen kunt werken aan patronen, maar daar heb ik niet zoveel ervaring mee.

En ik heb ook een soort rouw, dat ik door 18 jaar pillen dingen gemist heb in het leven.
Herkenbaar, maar ik vraag me af of deze rouw aan bod zou komen in een behandeling voor verslaving. Mijn ervaring is dat de behandeling voor verslaving zelf niet zo heel diep gaat. Het gaat dan vooral om leren omgaan met triggers, cravings en dat soort zaken. Je gaat wel kijken naar je patronen rondom gebruik maar niet heel veel verder. Voor onderliggende problematiek wordt je dan weer naar andere instanties verwezen.

Met ambulante behandeling van een gesprek per week, vind ik het lastig echt patronen te doorbreken.
Dat snap ik, maar de behandeling van verslaving ziet er meestal wel zo uit: wekelijkse afspraken met een ambulant (die vaak geen psycholoog is). Langdurige intensieve behandeling zie je niet vaak binnen de verslavingszorg.

Alinde

Badass junkie
Dank je, heel fijn om dit even te horen.

Ik kan natuurlijk de betreffende klinieken ook zelf bellen. Soms hebben mensen moeilijke jeugd, schulden etc en dan ben ik misschien ook te licht met ‘hallo ik ben Alinde en ik ben al clean’.

Ik voel dat ik het vandaag moet laten rusten, ben kapotmoe. Geen telefoontjes nu. Maar ik kan tijdens dagbehandeling vragen of ik een uurtje mag bellen. Hun doel is ook dat ik na de dagbehandeling ergens terecht kan.

Er is natuurlijk ook een risico om weer in een zwaardere groep te komen. Wordt de medicatie beheerd bij solutions en Triora?

Alinde

Badass junkie
Kan niet goed mijn eigen belastbaarheid inschatten. Met heel veel Seroquel 1,5 uur reizen naar de hoofdstad (enkele reis) en 8 uur werken hield ik geen jaar vol, 24 uur per week. Wel een aantal maanden.

Ik vind eigenlijk dat men het nu heel pessimistisch inziet. Dat gezicht van spv bij het woord studeren.

Morgen zie ik Astrid (fictieve naam) van ggz, maatschappelijk werk. Heb geen consulten met haar maar ze leidt nu dagbehandeling en ik wil met haar graag overleggen, ken haar bijna 19 jaar nu. SPV zei gisteren, overleg dingen, doe niet impulsief. Mag ook overleggen op dagbehandeling.

Kordie

DF-koning
De verpleegkundige van dagbehandeling GGZ zei dat ze liever had dat ik bij Brijder naar de mogelijkheden keek want ‘dagbehandeling is geen behandeling’.

Het is inderdaad geen behandeling.
Maar het is wel heel erg waardevol vind ik. Als je een goede plek hebt.
Een fatsoenlijke daginvulling is al een goeie start van een dag en geeft een weekritme.
Super belangrijk. Voor ieder mens.

Ik merk het nu ook aan mezelf. Zit na behandeling een beetje te hangen en te wachten op ambulante hulp en reintergratie.
De dagen duren soms lang. Een goede daginvulling is daarom belangrijk wil ik ermee zeggen.

Er is natuurlijk ook een risico om weer in een zwaardere groep te komen.

Precies dat.
Als je clean bent is een kliniek denk ik geen goede optie. Maar anders moet ik ook voorzichtig zijn, want ik heb misschien een verkeerd beeld over klinieken.
Ik denk namelijk dat die alleen zijn om echt van een middel cq verslaving af te komen. Veilig afkicken.

Als je echt behoefte hebt aan een groep, is dan een hersteloord tijdelijk geen idee Alinde?
Via mijn verzekering ben ik vorig jaar een paar weken in een soort zorghotel (voor veteranen) geweest.
Als overstap tussen kliniek en thuis.
Dat heeft mij wel goed geholpen.
Volledig vergoed door verzekering, ja oké moest iets betalen maar was niet de moeite waard geloof ik.

OtherShore

Badass junkie
Soms hebben mensen moeilijke jeugd, schulden etc en dan ben ik misschien ook te licht met ‘hallo ik ben Alinde en ik ben al clean’.
Ik denk dat ze vooral kijken naar de ernst van je verslaving op dit moment. Met een moeilijke jeugd en schulden houdt de verslavingszorg zich niet direct bezig. De verslavingszorg is vooral bezig met mensen clean krijgen en houden. Jij bent op dat gebied al op de goede weg @Alinde dus ik vraag me af of ze een klinische opname dan nog noodzakelijk zullen achten.

Ik denk namelijk dat die alleen zijn om echt van een middel cq verslaving af te komen. Veilig afkicken.
Ja, volgens mij is dat gewoon zo. Voor intensieve psychotherapie moet je niet bij de verslavingszorg aankloppen.

Alinde

Badass junkie
Ik kom er op terug, dank je!

Ik had bij beeldbellen de dame die mij opgenomen heeft tweede keer. Ik was toen helemaal in de war. Durf niet eens op te schrijven hoe dat is gegaan. Lastig om haar weer te zien (antabus telefoon)

Crosspost zie ik.

Alinde

Badass junkie
Ok heel helder. Dan zijn mijn verwachtingen ook niet goed geweest. Dat is ook wel even schakelen want dacht eigenlijk dat de behandeling intensiever zou zijn, na detox.

Dit is even slikken eigenlijk. Als dit het is.

Kordie ik probeer later je vragen te beantwoorden.

Ben ook even van mijn apropos om die dame weer te zien, had haar na de intake niet meer gezien.

Alinde

Badass junkie
Ik zie er echt heel goed uit, als ik dat mag zeggen van mezelf. Zo anders dan met zoveel pillen.

Ik krijg echt het idee bij GGZ dat ik al lang op de stapel hopeloze gevallen lig. Maandagavond werd mij duidelijk dat ik niet uurtje sport, uurtje cursus, uurtje meeting wil. Ik wil een werkplek met collega’s. De dag heeft veel te veel uren nu.

Dit even kort, kom later terug op de klinieken. Vind t een bittere pil als dit alles is qua verslavingshulp.

Kordie

DF-koning
Ik wil een werkplek met collega’s. De dag heeft veel te veel uren nu

Mooi doel om naar toe te gaan werken

Vind t een bittere pil als dit alles is qua verslavingshulp.

Met je eens.
De basiszorg qua zorg is vaak nog wel oké, en daarna beginnen de bezuinigen.
Maar uiteindelijk is denk ik het doel van de betalende overheid om zo snel en zo goed mogelijk op eigen benen te staan.
Daar hoort dan ambulante hulp bij ipv opname. Dat scheelt aanzienelijk in de kosten.

Spreek dit ook uit naar je hulpverleners.
Krop het niet op.

Het is even een beetje teveel allemaal. Ik probeer het even te laten rusten.

Probeer het inderdaad te laten rusten.
Leg het vergrootglas weg.
Want jij bent ontzettend goed bezig!
Kijk in de spiegel en ben trots op jezelf.

Alinde

Badass junkie
Dank je Kordie, het kost me moeite om teksten te lezen nu. Voel me echt een beetje overspannen. Moet eerst maar even tot rust komen denk ik.

_shikantaza

Badass junkie
Ik zie er echt heel goed uit, als ik dat mag zeggen van mezelf. Zo anders dan met zoveel pillen.

Ik krijg echt het idee bij GGZ dat ik al lang op de stapel hopeloze gevallen lig. Maandagavond werd mij duidelijk dat ik niet uurtje sport, uurtje cursus, uurtje meeting wil. Ik wil een werkplek met collega’s. De dag heeft veel te veel uren nu.

Dit even kort, kom later terug op de klinieken. Vind t een bittere pil als dit alles is qua verslavingshulp.
Kleine stapjes Alinde. Werk aan je herstel. Ga naar de dagbesteding. Werk en collega’s komt over een jaar wel. Leg die lat eens wat lager 😘

Alinde

Badass junkie
Mijn familie heeft nog veel last van wat er tijdens mijn terugval is gebeurd. Denk dat ik niet alles hier geschreven heb.

Verder heb ik nog last van iets wat in de kliniek is gebeurd. Heb het in de kliniek wel besproken toen maar ik heb het nog niet verwerkt. Vannacht lieten deze dingen mij niet los.

Alinde

Badass junkie
Is er iemand die eens zou willen bellen? Laat maar weten in pb. Probeer ook bij dagbehandeling een gesprek te krijgen.

Bij mijn sponsor voel ik mij nu nog niet vertrouwd genoeg.

Kordie

DF-koning
Mijn familie heeft nog veel last van wat er tijdens mijn terugval is gebeurd

Dat is vervelend voor alle partijen.
Mijn inziens vooral een punt voor hun, waar hun iets mee moeten qua verwerken.
En als ik het verhaal zo een beetje volg moeten ze toch ook gaan proberen in te zien dat hun dochter / zus ziek is.
Ik meen dat je eens vertelde dat ouders allebei arts (?) / medisch onderlegd zijn. Dus in dat opzicht zullen ze dat wel begrijpen.

Dat het niet leuk is om te vertellend at je dochter verslaafd is of dat er dingen zijn gebeurd vanuit je verslaafde brein die over de grens gingen dat kan.
Dat mag ook vanuit hen.
Maar je bent geen fout mens die willens en wetens hen pijn heeft willen doen.
Dat is ook een acceptatieproces wat bij je broers en ouders in gang gezet moet worden (als ze dat willen). Misschien met behulp van een professional.

Hopelijk gaan ze nu in zien hoe goed je het nu doet.
En blijven ze niet hangen in Alinde de benzoslikker en alcoholist, waarvan ze dachten dat het goed was om die een periode in hun huis op te sluiten.

Dat laatste vind ik namelijk wel echt nog steeds heel bizar en mijn inziens zelfs een zieke gedachten van uit hen.
En daar heb jij denk ik hulp bij nodig, want (ondanks goede bedoeling) is het niet niks om vast gezet te worden door je familie.

Verder heb ik nog last van iets wat in de kliniek is gebeurd. Heb het in de kliniek wel besproken toen maar ik heb het nog niet verwerkt. Vannacht lieten deze dingen mij niet los.

Dit én bovenstaande én misschien nog wel meer is reden te meer om hulp in te schakelen van een psycholoog.
Soms zijn trauma's goed te verhelpen (of af te vlakken) en kan het een positieve wending geven aan je nieuwe leven.
Maar erover praten met een professional is altijd goed.

Probeer hierin actieve stappen te zetten:
1) huisarts of andere arts inschakelen
2) vertellen waarom je een psycholoog nodig hebt, en het liefst niet met maanden wachttijd.
3) doe je verhaal

Blijf je dit soort dingen opkroppen dan zal je steeds meer de neiging krijgen om naar de site van de RC vendor te gaan, of benzinedealer, of AH to Go.
Je bent niet dom. Je kan die verdoving voor zijn. Maar helaas zul je wel de stappen moeten zetten, want er is niemand anders die dat voor jou kan doen.

En ik weet dat je bang bent voor diagnoses in de GGZ.
Ik snap dat heel goed. Maar weet ook dat je niet zomaar een stempel krijgt.
En als je hem krijgt en hij is terecht dan is dat ook helemaal niet erg. Dan hoort die stempel bij jou en kun je daarvoor hulp krijgen.

Alinde

Badass junkie
Thanks, je schrijft goede dingen. Ik ga er rustig over nadenken en lees het vaak ook terug.

Mijn verslavingsgedrag heeft gemaakt dat ik meer van mijn voorgeschreven medicatie ben gaan gebruiken. Vandaag moest ik daarover op gesprek bij de psychiater. Omdat dit officieel niet verslavend is tel ik het nu niet mee in de cleantijd. Maar het is wel een probleem. Voorlopig beheert ggz het.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan