Tijd van bezinning - nu

De Zandman

DF-koning
@Alinde,
Soms moet je accepteren, dat je bepaalde medicatie gewoon nodig hebt.
Als jij psychotisch wordt zonder slaapmedicatie, dan kun je jezelf afvragen, of jij niet gewoon je moet overgeven aan een zekere medicatie in dit geval om gezond te kunnen slapen, en dus geen psychose te krijgen, daar is niemand mee gebaat en jij al helemaal niet.
Om te kunnen slapen heb je dus iets nodig.
Zo mogelijk geen benzo, uiteraard, maar er zijn andere medicijnen voor de slaap te vinden, zoals die zoplicon en zolpidem.
Die laatste gebruik ik al jaaaaaren, ik moet wel anders slaap ik helemaal niet en dan zou ik ook weleens psychotisch kunnen worden.
Accepteren, is óók leren omgaan met je lijf!
Ikzelf heb bijvoorbeeld moeten accepteren, dat ik om te kunnen blijven functioneren veel medicijnen nodig heb.
Dat was even lastig om te accepteren, maar ik heb er inmiddels vrede mee.
Dit kan jij dus ook!
C'est ca!

Alinde

Badass junkie
Thanks @De Zandman 🙏🏻

Helaas geldt wel dat de therapie die men voor mij voor ogen heeft, niet mag als je slaapmedicatie slikt. Ook geen zopiclon.

Maar ik formuleer dit expres zo, mijn ambulant begeleider van Brijder heeft een bepaalde therapie voor mij voor ogen maar dit is niet hetzelfde wat ik zelf bedacht had.

En als ik nu in een cirkeltje kom van te snel stoppen met benzo’s…. Mezelf kneiter-schuldig voelen als ik weer iets slik… daar weer van wakker liggen etc…

Stoppen met alcohol is al niet niks.
Dat ik een paar dagen daarna de benzo’s in rap tempo heb afgebouwd, was vooral omdat ik nog even op die Detox wilde blijven.
En het is me gelukt in eerste instantie, maar als ik een paar weken achter elkaar nachtjes heb van 3 / 4 / 5 uur met dan nog 2 nachten helemaal wakker dan word ik instabiel.
Verpleegkundige D kon mij nog dingen vertellen van vorig jaar van toen ik uit balans raakte. Zij heeft ook de weekendarts benaderd omdat ze wilde voorkomen dat het erger werd.

Je post geeft mij een invalshoek zoals ik het nog niet had bekeken.

Met mijn NA-meerijd fellow had ik het er al over gehad. Hij doet meestal de muntjes, hopelijk kan ik nu mijn cleantijd gaan vieren die ik heb qua alcohol. En daar blij en dankbaar voor zijn zonder me zo schuldig te voelen over de slaapmedicatie.

_shikantaza

Badass junkie
De meetings die ik doe zijn van NA en het is me nog niet gelukt daar een vrouwelijke sponsor te vinden. Ik sprak hier in de kliniek een fellow die aangaf dat je soms ook voor een mannelijke sponsor kunt kiezen. Zelf zie ik het probleem daar ook niet van, maar ik dacht dat het regel was dat je als vrouw voor een vrouw kiest. Bij NA zijn sponsoren ook iets minder zichtbaar dan bij CA (geen sterretje voor de naam en ze presenteren zich niet bij meetings).
Stap na de meeting maar op een dame af die iets heeft (gedeeld) wat jij wil.
De laatste anderhalve week ongeveer voelde ik mij ook echt depressief. Want ik rekende mijzelf 'clean' vanaf de eerste dag zonder benzo's... dus in feite ben ik nu niet meer clean, in die zin.
Bij de 12 stappen programma's is voorgeschreven medicatie OK en geen terugval hoor.
En als ik zo doorga kom ik weer niet in aanmerking voor therapie.

Aan de andere kant hebben ze hier vorig jaar zelf gezien hoe ik in psychose raakte na stoppen lorazepam. Ik had echt geen alcohol of andere drugs gebruikt, was al 3 maanden alchoholvrij toen maar het slaaptekort na het stoppen met benzo's was toen zodanig dat ik doordraaide.

Ben nu wel bezig andere dingen in te zetten tegen de slapeloosheid, zoals open water zwemmen. En ik heb contact met een hypnotherapeute die slapeloosheid behandelt. Ik zal mijn casemanager vragen of ik daaraan mag beginnen terwijl ik hier in de klinniek zit. Wil zoiets niet zonder overleg doen.

Ik zou nog meer willen schrijven maar we gaan zo naar de zaalsport om 18.30.

Iedereen een fijn paasweekend gewenst.
Hou je taai 😘

Alinde

Badass junkie
Stap na de meeting maar op een dame af die iets heeft (gedeeld) wat jij wil.

Bij de 12 stappen programma's is voorgeschreven medicatie OK en geen terugval hoor.

Hou je taai 😘
Thanks, thanks en thanks.

Bij Brijder werd er wel in geramd dat je eerst van de benzo´s af moet en daarna pas in aanmerking komt voor (aanmelding voor) therapie. Dus met dat in mijn hoofd, was het eigenlijk noodzaak om de benzo's te stoppen.
Dus eigenlijk waren het twee dingen. Ik zat daar op een plek die heel veilig was op dat moment. Een detox afdeling met écht een fijn team van verpleging, een fijne arts en letterlijk een fijn kamertje aan het einde van de gang, bij het water, met redelijk uitzicht.
Ik kon niet naar huis.... ik kan nog steeds niet 'zomaar' naar huis. Teveel terugvallen in 1,5 jaar. Als ik op goed geluk naar huis ga, en het gaat mis, raak ik mogelijk mijn vrijheid kwijt. Daar is al mee gedreigd.

Anyway ik wilde dus langer blijven en ik kon verlenging krijgen door benzo-afbouw af te spreken. 10 dagen verlenging. En op dat moment ging het best aardig met de benzo-afbouw. Van 2 weken slaaptekort raak ik nog niet uit balans, van 4 of 5 weken wel.

Dus ik heb ingestemd met benzo-afbouw enerzijds voor die 10 dagen verlenging, anderzijds omdat het er vroeg of laat toch af moet als ik therapie wil.

Maar ik ben blij met jullie invalshoeken, dat ik mij in ieder geval niet meer zo kapot-schuldig voel en dat ik gewoon mijn cleantijd kan vieren, gerekend vanaf het stoppen met alcohol.

Verder bedankt voor de tip om gewoon op een vrouw af te stappen. Ik vind één dame heel sympathiek maar die is echt nog maar een paar maanden bij NA. Vorige keer was er iemand 7 jaar clean. Haar nummer heb ik niet (staat niet op mijn bellijst) maar ik kan haar wel via via vragen. Mocht zij er morgen niet zijn. Ze gaat niet meer wekelijks naar meetings maar ze lijkt me wel geschikt als sponsor.
Heel ander type persoon dan ik maar juist daarom wel oké denk ik. Ik wilde zeggen ze komt heel nuchter over. Maar das een beetje dubbelzinnig hier haha. Ik bedoel vooral girl-next-door. Of woman-next-door.

Kordie

DF-koning
@Alinde,
Soms moet je accepteren, dat je bepaalde medicatie gewoon nodig hebt.
Als jij psychotisch wordt zonder slaapmedicatie, dan kun je jezelf afvragen, of jij niet gewoon je moet overgeven aan een zekere medicatie in dit geval om gezond te kunnen slapen, en dus geen psychose te krijgen, daar is niemand mee gebaat en jij al helemaal niet.
Om te kunnen slapen heb je dus iets nodig.
Zo mogelijk geen benzo, uiteraard, maar er zijn andere medicijnen voor de slaap te vinden, zoals die zoplicon en zolpidem.
Die laatste gebruik ik al jaaaaaren, ik moet wel anders slaap ik helemaal niet en dan zou ik ook weleens psychotisch kunnen worden.
Accepteren, is óók leren omgaan met je lijf!
Ikzelf heb bijvoorbeeld moeten accepteren, dat ik om te kunnen blijven functioneren veel medicijnen nodig heb.
Dat was even lastig om te accepteren, maar ik heb er inmiddels vrede mee.
Dit kan jij dus ook!
C'est ca!

Zeer goede post Zandman.
Ik ben het er mee eens dat een medicijn niet altijd slecht hoeft te zijn. Daar zijn ze voor gemaakt.
Als jij geen slaapmiddel neemt (liefste een Z'er, want minder kans op verslaving) dan hoort dat bij jou.
Zeker als je daarmee kan voorkomen dat je om 7u ladderzat met bloed in het gezicht de AH to GO binnen stappen kan voorkomen.
Of helemaal in een andere wereld raakt door slaapgebrek.

Als een behandelaar een andere therapie voor ogen heeft moet je je afvragen of hij of zij je genoeg kent.

Alinde

Badass junkie
Dank je Kordie. Op een bepaalde manier kennen jullie me natuurlijk al best lang en best goed.

Meestal was het ook het niet-slapen dat maakte dat ik voor openingstijd al bij de AH to go stond. (dus voor 6.00 uur). Hartje winter, een keer zelfs in mijn nachthemd met blote benen.... ja idd dat is toch vele malen erger dan een voorgeschreven slaapmiddel nemen.
(Overigens het moment dat ik beschrijf had ik al lang en hard bij GGZ aan de bel getrokken dat ik niet sliep maar ze wilden echt niks geven. In die tijd was ik ook hele nachten hier op forum... met als regel dat ik in ieder geval in mijn bed moest blijven liggen voor X uur maar dan 'mocht' ik wel internetten).

Ik zal morgen mijn 'mind opmaken' met wat hier gezegd is door jullie. Met de focus op stoppen met alcohol, leren omgaan met emoties zonder alcohol.
Hier in de kliniek is een groep waaraan je wel mag deelnemen met benzo's en die je evt nog ambulant mag afmaken. In principe heb ik deze vorig jaar al gedaan... maar heb volgens mij 1 les gemist, 1 x ben ik aan het begin van de les boos weggelopen... en de laatste lessen was ik zo depressief dat het eigenlijk niet is blijven hangen. Ik weet dat ze vorige week een nieuwe reeks begonnen zijn maar ik kan nog vragen of ik vanaf les 2 mag aansluiten. Waarschijnlijk mag dat wel omdat ik les 1 al eerder heb gehad.

Ik vind het wel lastig dat veel andere therapieën afvallen op het moment dat ik nog slaapmedicatie gebruik. Maar misschien KAN ik niet alcohol stoppen en meteen daarna ook benzo's/benzo-antagonisten. Het gaat te snel.

Gelukkig kun je wel met meetings aan de gang terwijl je aan de voorgeschreven slaapmedicatie zit.

Ik heb lorazepam gekregen precies 2 weken geleden. Twee nachten lora geslikt en toen op maandag Zopiclon gekregen.
Dinsdag nog mijn casemanager gesproken die vroeg hoe ik geslapen had en die zei dat ik misschien kon proberen de Zopiclon om de dag te slikken tot ik wat stabieler zou zijn, ipv iedere dag.

Sindsdien.... verstop ik mij op mijn kamer voor mijn arts en casemanager. Bang dat ze elk moment kunnen aankloppen voor een goed gesprek over de Zopiclon, of om het er af te halen. Hopende dat ze het druk hebben (er zijn wat zieken), dat ze mij vergeten en dat het opeens 17 uur is.
Terwijl ze heus wel weten dat ik op mijn kamer zit want het is een gesloten instelling dus zoveel plekken zijn er niet om te zitten :grin:
Ik zie ze natuurlijk gewoon in de wandelgangen en met de casemanager heb ik nog wel gesport maar ik probeer dus echt het gesprek te vermijden omdat ik me zelf zo rot voel over die slaapmedicatie.
Wel sprak ik dinsdag de psychiater (wat dus weer een ander persoon is dan de afdelingsarts) en die zei dat hij me niet op consult gevraagd had omdat hij eigenlijk alleen positieve berichten hoorde. Ik sprak hem even in de wandelgang.

Ok... dus meetings en misschien die gespreksgroep hier in kliniek Z.

Verder focus op gezonde dingen zoals sport, buitenlucht, 'aarden', etc.
En bovenstaande dingen bespreekbaar maken met casemanager en afdelingsarts en mij niet gaan verstoppen op mijn kamer want dat slaat nergens op.

Zo'n therapie die zei bedacht hebben waarmee ik te snel moet stoppen met benzo's etc.... dan is dit misschien niet het moment.

Alinde

Badass junkie
Overigens, bij Brijder bij mijn laatste detox mocht je sommige dingen niet met benzo´s.

Je mocht wel wandelen onder begeleiding.
Maar je mocht niet meedoen met de zaalsport, je mocht niet fitnessen, je mocht niet in bad.... en je bleef in fase 1 dus geen vrijheden.

Nou, dan wil je er wel vanaf op een gegeven moment. Als je maatje kan winkelen in het weekend, s middags met een vriendin naar terras kan en jij zit al 2,5 week binnen dan wil je heeeel graag van die benzo´s af.
En dat lukte ook in eerste instantie, ging makkelijker dan gedacht. Ook omdat het wakker liggen op die plek, in dat kamertje, met die fijne nachtdienst-verpleegkundigen niet zo erg was.
Alleen 4 weken later met nog steeds slecht slapen wordt het zwaarder. Zeker als je aan jezelf merkt dat het niet meer alleen de slapeloosheid is maar ook een soort verwardheid en instabiliteit.

Op zich wel heel goed van de Brijder dat ze het afbouwen zo supporten. Alleen voor psychosegevoelige mensen kan het ook te snel gaan. Hadden ze ook alle begrip voor maar in die eerste week ging het gewoon nog heel goed en toen ging ik al met ontslag.

Kordie

DF-koning
Kun je eventueel thuis benzo's gecontroleerd gebruiken?
Of kocht je die ook illegaal of rc benzo's?

Gebruik je benzo's legaal, of liefste de Z, is er nog wel een goeie controle vanuit ha en apotheek

Alinde

Badass junkie
Kun je eventueel thuis benzo's gecontroleerd gebruiken?
Of kocht je die ook illegaal of rc benzo's?

Gebruik je benzo's legaal, of liefste de Z, is er nog wel een goeie controle vanuit ha en apotheek
Ik heb in t verleden wel illegaal gekocht maar heb dat sinds mijn eerste detox niet meer gedaan.

Thuis ga ik soms ‘snoepen’ van mijn voorgeschreven benzo’s. Daarom had ik met ggz ook de afspraak dat ik per dag bij ggz medicijnen ophaalde.
Nadeel was wel dat ik bij Brijder OOK 2 x per week de antabus slikte onder toezicht. En dat er dus zeer veel tijd ging zitten in het ophalen van medicatie de hele week.

Een vriend van me zei eens dat hij zolpidem heeft v zo nodig en dat daar geen recreatieve waarde aan zit. Oftewel het is niet lekker.
Waar ik lorazepam dus echt lekker vind, kun je dat volgens hem niet zo ervaren met zolpidem. Dat zou idd best eens kunnen.

Alinde

Badass junkie
Goedemorgen en een fijne 24.

Ik heb best lekker geslapen en werd wakker van de vele vele vogels.

Ik heb wat vragen over medicatie en heb daar een ander topic voor aangemaakt. Wellicht zijn er mensen die wel verstand hebben van medicatie maar niet mijn hele blog lezen.

Wat ik nu slik is echt veel te veel. Merk het zelf duidelijk bij het sporten wat s ochtends en s middags eigenlijk niet gaat en in de avond opeens wel.

Kordie

DF-koning
Een vriend van me zei eens dat hij zolpidem heeft v zo nodig en dat daar geen recreatieve waarde aan zit. Oftewel het is niet lekker.
Waar ik lorazepam dus echt lekker vind, kun je dat volgens hem niet zo ervaren met zolpidem. Dat zou idd best eens kunnen.

Dat klopt idd.
Idem voor zoplicon geloof ik.

Alinde

Badass junkie
Dat klopt idd.
Idem voor zoplicon geloof ik.
Dan is het makkelijker om er vanaf te blijven dan bij lorazepam, denk ik.
Ik vond het een heel goede opmerking van die vriend (die overigens verslaafd geweest is aan cannabis maar na 1 detox wel gestopt is daarmee)

Alinde

Badass junkie
Ik heb net een heel goed gesprek gehad met een maatje van de afdeling en ik ga alles even laten bezinken.

Ik denk dat ik het forum even laat voor vandaag. Genoeg stof tot nadenken al op de vroege ochtend.

Dus schrijf rustig verder dan lees ik het later 🙂

Kordie

DF-koning
Dan is het makkelijker om er vanaf te blijven dan bij lorazepam, denk ik.

Ja volgens mij ook.
Volgens mij raak je verslaafd aan de rush van een medicijn, bv het sedatieve.
Maar als je dat niet hebt bij een Z medicijn dan zal het ook minder aantrekkelijk zijn voor een recreatieve drugs.

Ik heb ze nooit genomen.
Ik neem wel eens een RC en merk bv dat pyrazolam mij niet laat hunkeren naar meer, omdat het alleen een angstremmer is.
Daar voel je niks leuks van.

Alinde

Badass junkie
Ja volgens mij ook.
Volgens mij raak je verslaafd aan de rush van een medicijn, bv het sedatieve.
Maar als je dat niet hebt bij een Z medicijn dan zal het ook minder aantrekkelijk zijn voor een recreatieve drugs.

Ik heb ze nooit genomen.
Ik neem wel eens een RC en merk bv dat pyrazolam mij niet laat hunkeren naar meer, omdat het alleen een angstremmer is.
Daar voel je niks leuks van.
Dankjewel voor je ervaring.

Ik heb zelfs bij seroquel een soort hunkering, bij de kortwerkende. Je kan er even een klap van krijgen en dat vind ik dan lekker.
Maarja dat is mijn verslaafde brein. Net zolang quetiapientjes nemen tot je een klap hebt die lekker voelt.

Verder loopt het verhaal nu een beetje in het andere topic. Het was bedoeld voor theoretische vragen over medicatie maar zet me zeker aan het denken over.... eigenlijk alles.

Er zijn nu twee vormen geweest van daginvulling waar ik warm voor liep. Het eerste was een opleiding tot ervaringsdeskundigen, naar aanleiding van de gesprekken bij Brijder met mijn arts, die mij een paar keer vroeg of dat iets voor mij zou zijn. En nav de ervaringsdeskundigen die ik bij de Brijder aan het werk zag.
Echter mijn casemanager zegt... voordat je anderen kunt helpen moet je eerst zelf in therapie.

Daarnaast het jongerenwerk van de kerk. Ik heb onze 'kerkvriend' gevraagd of hij mij in contact kan brengen met de jongerenwerkers daar. Zijn antwoord: Ja dat kan ik, maar je moet eerst herstellen.

Hm.... kip en ei. Terwijl ik het juist goed vind dat de Kerkvriend mij bij die jongeren weghoudt in deze toestand. Dus dat is wat ik moet doen. Herstellen.

Dat ga ik dan maar proberen. Ik heb het nog nooit gedaan en ik hoop dat ik het kan.
Herstellen is vandaag, met mijn kopje koffie naar de vogeltjes luisteren.

Straks bij ontbijt briefje invullen voor de psycholoog, of ik nog kan aansluiten bij de dinsdag-verslavingsgroep.
En briefje voor de casemanager met eigenlijk van alles.

Die medicatie laat ik vandaag maar even zo.

Alinde

Badass junkie
Ha mensen,

Ik probeer toch even pauze te nemen anders gaat het niet goed. Ik zit nu met een stapel achterstallige administratie voor mijn snufferd en het programma van vandaag valt voor 80% uit wegens personeelstekort en ik word wat wiebelig.

Het is superfijn dat iedereen mee denkt maar ik heb hier óók allemaal cliënten en medewerkers die mee denken. En een vriend.. en een broer... en een vriend van mijn vriend. Tegelijk word ik via de NA uitgenodigd voor een spiritueel subgroepje, een zwemgroepje en nog meer.

Mijn vriend heeft zich gewend tot de Hogere Macht... wat heel mooi is maar wat ook zijn privacy is dus ik wil daar niet teveel over schrijven. In ieder geval, wij hebben een bijzondere Eerste Paasdag gehad.
Wat mij eindelijk de ruimte geeft... nu hij zijn Herstel ergens zoekt wat buiten mij ligt... om mijn eigen ruimte te pakken en écht te gaan herstellen.

Ok dus teveel raadgevers nu, waar ik denk ik ook zelf om gevraagd heb direct of indirect. Maar TIJD VOOR BEZINNING hier en nu, vandaag.

Dus ik heb alles gelezen maar ben misschien soms wat minder online om ook dingen een plek te geven en met de mensen van mijn ´real life´ te overleggen. Anders zit ik bij wijze van spreken op mijn kamertje te typen terwijl hier een hok voor verpleging, artsen en caseamanagers mij niet kan bereiken.

Fijne 24 :sun:

Deadwing

Wijs gebruiker
Ha mensen,

Ik probeer toch even pauze te nemen anders gaat het niet goed. Ik zit nu met een stapel achterstallige administratie voor mijn snufferd en het programma van vandaag valt voor 80% uit wegens personeelstekort en ik word wat wiebelig.

Het is superfijn dat iedereen mee denkt maar ik heb hier óók allemaal cliënten en medewerkers die mee denken. En een vriend.. en een broer... en een vriend van mijn vriend. Tegelijk word ik via de NA uitgenodigd voor een spiritueel subgroepje, een zwemgroepje en nog meer.

Mijn vriend heeft zich gewend tot de Hogere Macht... wat heel mooi is maar wat ook zijn privacy is dus ik wil daar niet teveel over schrijven. In ieder geval, wij hebben een bijzondere Eerste Paasdag gehad.
Wat mij eindelijk de ruimte geeft... nu hij zijn Herstel ergens zoekt wat buiten mij ligt... om mijn eigen ruimte te pakken en écht te gaan herstellen.

Ok dus teveel raadgevers nu, waar ik denk ik ook zelf om gevraagd heb direct of indirect. Maar TIJD VOOR BEZINNING hier en nu, vandaag.

Dus ik heb alles gelezen maar ben misschien soms wat minder online om ook dingen een plek te geven en met de mensen van mijn ´real life´ te overleggen. Anders zit ik bij wijze van spreken op mijn kamertje te typen terwijl hier een hok voor verpleging, artsen en caseamanagers mij niet kan bereiken.

Fijne 24 :sun:
Heel duidelijk en begrijpelijk Alinde.

Ik weet niet of je dit deze dagen nog zal lezen maar ik wens je veel sterkte de komende tijd.

Alinde

Badass junkie
Thanks!

Gisteren lang gebeld met R, een fellow die al heel lang clean is. Hij is niet mijn sponsor maar heeft wel een beetje die functie, vanuit contact met de Hogere Macht mij raad geven en bijsturen.

Er zijn wat zieken en de behandelaars zijn heel erg druk. Ik heb mijn casemanager maar kort kunnen spreken.

Wel is er een verpleegkundige van de avonddienst die heel veel verstand heeft van medicijnen. Hij kon gisteren goed met mij mee denken. Hij vindt ook dat dit wel de plek is en het moment om de medicatie nog wat aan te pakken, beter hier dan thuis.

Het lijkt soms of artsen het afbouwen op zich een goed idee vinden maar het liever overlaten aan een collega. Dat het antwoord vaak is ‘nu nog niet afbouwen, misschien later’.

Maar zoals in een ander topic gezegd, de sport is best een goede graadmeter. Als ik ‘s ochtends als een zombie over dat veld loop te dwalen of van de bank af val… en op dezelfde middag best een redelijk potje speel.

Ik zal geen zes keer op een dag inloggen maar gewoon af en toe, net hoe het uitkomt.

Alinde

Badass junkie
Morning.

Gisteren rond avondeten een berichtje ontvangen over een oude bekende uit het dorp die vermist was en mogelijk gevaarlijk.

Twee uur later stond die persoon onverwacht achter me op de afdeling en ik schrok mij de pleuris. Gelukkig niet teruggevallen in oude patronen (niet praten, terugtrekken) en het gesprek met de verpleging aangegaan. Ik merkte dat de arts mij (non-verbaal) nog even checkte toen hij wegging. Gewoon koetjes en kalfjes maar hij kent mij heel goed.... ik had het idee dat hij mij nog even checkte voor hij wegging.

Ik heb bij mijn eerste detox in een onveilige groep gezeten (2023) en dat gevoel kwam weer even terug. Maar ik dacht ook.... dit is een andere plek, een andere situatie. Ik moet de dingen niet door elkaar halen.

Ben nu wel weer een beetje rustig maar het is ook goed dat de schrik er juist uit komt en niet aan de binnenkant aan mij gaat knagen. Vandaag mag ik ff rustig aan doen van de verpleging.

OJa oud patroon is op mijn kamertje zitten en op de laptop schrijven. Dat heb ik gisteravond niet meteen gedaan... heb eerst de verpleging opgezocht.

Alinde

Badass junkie
Wat ik overigens iedereen kan aanraden:
De podcasts (en YouTube) van René van Collem.

Hij benadrukt hoe je verslaafd kunt zijn aan een middel, maar ook aan gedrag of aan een persoon.

Heeft me echt aan het denken gezet.

Alinde

Badass junkie
Hmz ik ga toch schrijven. Mijn nicht is jarig en ik had er even niet aan gedacht.
Maar de dag is nog jong dus no problem.

Ik had mijn moeder ff aan de telefoon en die begon met een heel zielig stemmetje dat het toch niks voor mij was om een verjaardag te vergeten en dat ik zeker niet goed geslapen had. En dat ik met die regen wel naar buiten moest en dingen ondernemen.

Terwijl ik nota bene in de tuin stond, gisteren een oude hobby heb opgepakt, iets naars hier meteen besproken heb en mij niet heb teruggetrokken etc.

Het leek bijna alsof ze wilde horen dat het slecht met me gaat, dat deze kliniek eigenlijk kut is, dat ze niet goed voor me zorgen. En de volgende stap is dat de casemanager niet spoort en de dokter ook niet want dat is een Chinees.

Vervolgens begon ze over een klus in de tuin. Toedeledokie.

Voor jullie informatie, we hebben uren en uren gepraat over GGZ, Brijder, hulpverleners die niet sporen etc. Het was niet eens meer leuk om bij mijn ouders te komen want het ging altijd daarover.

Mijn (nieuwe) casemanager heeft me er ook op aangesproken… bij mij is de hulpverlening altijd niet goed of het deugt niet.
Terecht hoor dat hij dat zei.

Maar in het kader van gedragsverslaving… altijd klagen over dokters en hulpverleners kan ook een vervelend patroon zijn.

Kordie

DF-koning
Hij kon gisteren goed met mij mee denken. Hij vindt ook dat dit wel de plek is en het moment om de medicatie nog wat aan te pakken, beter hier dan thuis.

Dat is denk ik zeker waar.
Hier sta je onder controle bij een afbouw.

Het lijkt soms of artsen het afbouwen op zich een goed idee vinden maar het liever overlaten aan een collega. Dat het antwoord vaak is ‘nu nog niet afbouwen, misschien later’.

Is mij ook vaker opgevallen.
In mijn geval niet met medicijnen maar met plannen door zetten.
Ik heb het er eens over gehad met een begeleider en die zei dat artsen soms te soft waren. Het zijn natuurlijk ook gewoon mensen.

Gisteren rond avondeten een berichtje ontvangen over een oude bekende uit het dorp die vermist was en mogelijk gevaarlijk.
Twee uur later stond die persoon onverwacht achter me op de afdeling en ik schrok mij de pleuris.

Niet gek dat je schrikt.
Goed dat hij van de straat is en onder begeleiding staat als hij daadwerkelijk gevaarlijk is.
Maar de vraag is dan ook gelijk: wat is gevaarlijk. Is het iemand die zelfmoord wil plegen ben je ook gevaarlijk. Hoeft niet gelijk een messentrekker te zijn.

Ik had mijn moeder ff aan de telefoon en die begon met een heel zielig stemmetje dat het toch niks voor mij was om een verjaardag te vergeten en dat ik zeker niet goed geslapen had. En dat ik met die regen wel naar buiten moest en dingen ondernemen.

Is helemaal niet erg.
Ik feliciteerde laatst ook iemand nog om 23:30 uur.

Het leek bijna alsof ze wilde horen dat het slecht met me gaat, dat deze kliniek eigenlijk kut is, dat ze niet goed voor me zorgen. En de volgende stap is dat de casemanager niet spoort en de dokter ook niet want dat is een Chinees.

We hebben het er vaker over gehad.
Het is erg jammer dat je ouders zo zijn. Zorgelijk en ziekelijk betuttelen lijkt het wel.
Men mag blij zijn dat hun dochter in een kliniek zit en hulp krijgt die ze nodig heeft.

Ook al past dat mogelijkerwijs niet in het perfecte plaatje wat ze misschien graag naar de buitenwereld willen uitstralen.
Niet verkeerd bedoel ik dat. Maar ik zou me niet teveel laten meeslepen door je ouders.
Ik denk dat zij een negatieve invloed op je hebben, misschien meer dan jezelf denkt.
Afstand houden is dan wat beter.

Alinde

Badass junkie
Thanks!

qua gevaarlijk: ik heb met twee moordenaars op een afdeling gezeten. Misschien snap je dan mijn angst.
Deze meneer is gewoon een ouwe zatlap… aan de andere kant weet ik hoe iemand kan zijn als de alcohol uitwerkt… maar idd hij is onder toezicht hier en ik vind m niet echt eng.
Het was gisteren vooral de schrik nadat ik net een bericht had gekregen over hem waar stond ‘bij ernstige dreiging bel 112’

Ja mijn ouders ga ik nu van een afstandje bekijken. Ik had ze een tijd niet gesproken en ineens viel dat stemmetje van mijn moeder me op. Alsof ze bijna hoopte dat ik naar ze toe zou komen omdat de kliniek niet goed voor me zou zijn. En alsof ze hoopte dat ik die klus in de tuin op me zou nemen.

wat dat betreft is mijn casemanager niet van gisteren en die ziet bepaalde patronen wel.

Ik ben in principe ook gewoon gezond. Het is meer dat ik ziek gepraat word.
Ik ben ook niet een typische verslaafde of alcoholist volgens hem.

Kordie

DF-koning
qua gevaarlijk: ik heb met twee moordenaars op een afdeling gezeten. Misschien snap je dan mijn angst.

Ja, kan ik me voorstellen.
Zeker als je niet weet hoe je jezelf moet beschermen.

Ja mijn ouders ga ik nu van een afstandje bekijken. Ik had ze een tijd niet gesproken en ineens viel dat stemmetje van mijn moeder me op. Alsof ze bijna hoopte dat ik naar ze toe zou komen omdat de kliniek niet goed voor me zou zijn. En alsof ze hoopte dat ik die klus in de tuin op me zou nemen.

Precies.
Alsof ze niet willen dat je in een kliniek thuis hoort omdat het niet in het plaatje past.
Lopen ze graag opscheppend rond en met de neus in de lucht?

Zou goed kunnen dat iemand je ziek praat.
Ik durf denk ik zelfs van een afstand te zeggen dat ik denk dat je ouders meespelen in de diverse terugvallen. Of zie ik dat compleet verkeerd (dan sorry)?

De Zandman

DF-koning
@Alinde , Praat de groep jou niet ziek?
Ik herinner me nog steeds dat de groep in mijn opname het heel vaak over medicijnen sprak, en de bijwerkingen daarvan.
Daar word je beslist niet vrolijker van.
Iedere keer als er een nieuwe patient bij kwam, begon dat weer....
Hoe is dit bij jou?

Alinde

Badass junkie
Vooral dat mijn moeder denk ik onbewust wil dat ik onder haar vleugels val en dat zij mij moet verzorgen.
zelf is ze tegenover haar ouders gaan wonen om voor ze te zorgen en vice versa.
Ze heeft jaren terug eens met mijn nichtje besproken over een soort kangaroe-woning voor mij in hun achtertuin. Ik hoorde dat van mijn nichtje en ik was woest.
Ik verwacht eerder dat mijn volgende verhuizing verder bij hun vandaan zal zijn ipv dichterbij. Ik woon nu op een half uurtje daar vandaan en vind dat eigenlijk ook te dichtbij.

Mijn oma had mij ‘bedacht’ op een hofje bij hun in de buurt. Op zich wel realistisch want dan ben je wel in de buurt maar kijk je niet bij elkaar naar binnen.
Ik vind dat hele dorp kut. Dat vond oma trouwens ook.

Zondag heeft mijn vriend zich tot de Hogere Macht gekeerd en dat geeft mij ruimte… voor mijn eigen herstel.
En ineens zie ik mijn eigen patronen wat helderder.

Ook omdat mijn casemanager mij heel goed een spiegel kan voorhouden. Dat is echt heel leerzaam.

Alinde

Badass junkie
Ik herinner me nog steeds dat de groep in mijn opname het heel vaak over medicijnen sprak, en de bijwerkingen daarvan.
Hoe is dit bij jou?
Nou, we zijn eigenlijk geen groep. Iedereen doet zijn eigen ding en we praten eigenlijk ook niet veel.

Kordie

DF-koning
Hoe is dit bij jou?

Goeie vraag.
Ik heb voor ik mijn traject van anderhalf jaar heb gedaan ook even een paar weken in een kliniek gezeten omdat ik gecrasht terug kwam.
Maar daar werd ik ook alleen maar zieker van al die mensen.

Zondag heeft mijn vriend zich tot de Hogere Macht gekeerd en dat geeft mij ruimte… voor mijn eigen herstel.
En ineens zie ik mijn eigen patronen wat helderder.

Wat is hogere macht?

Ook omdat mijn casemanager mij heel goed een spiegel kan voorhouden. Dat is echt heel leerzaam.

Goedzo.
Ik heb ook nog een casemanager en die doet hetzelfde. Heel leerzaam en waardevol.

Vooral dat mijn moeder denk ik onbewust wil dat ik onder haar vleugels val en dat zij mij moet verzorgen.
zelf is ze tegenover haar ouders gaan wonen om voor ze te zorgen en vice versa.
Ze heeft jaren terug eens met mijn nichtje besproken over een soort kangaroe-woning voor mij in hun achtertuin. Ik hoorde dat van mijn nichtje en ik was woest.
Ik verwacht eerder dat mijn volgende verhuizing verder bij hun vandaan zal zijn ipv dichterbij. Ik woon nu op een half uurtje daar vandaan en vind dat eigenlijk ook te dichtbij.

Bizar.

Alinde

Badass junkie
Hogere Macht is iets wat je bij de meetings leert. NA of CA, kun je gewoon opzoeken.

Ik ga het toch zeggen… ik vind het niet zo fijn als mensen hun eigen ervaringen met groepen steeds op mij projecteren.

Als je alleen negatieve dingen meeneemt uit klinieken of groepen dan ligt dat ook aan je eigen houding hierin.

Ik heb met mijn volle verstand gekozen om hier te zijn en ik sta er nog steeds voor 1000% achter.

Kordie

DF-koning
Als je alleen negatieve dingen meeneemt uit klinieken of groepen dan ligt dat ook aan je eigen houding hierin.

In mijn geval was dat ook zo. Dus geef je 200 procent gelijk.
Ik had er niet voor gekozen. Trok me alle verhalen en negativiteit heel erg aan. Maar kon het niet verwerken of bespreekbaar maken.

Ik heb met mijn volle verstand gekozen om hier te zijn en ik sta er nog steeds voor 1000% achter.

Het is ook goed dat je daar bent. Belangrijkste verschil tussen mij destijds in zo'n overbruggingskliniek, tussen gehersenspoeld landen op het vliegveld en thuis, is dat jij er wel voor hebt gekozen en jij wel je leerschool eruit kan halen. Ik had dat totaal niet. Ik wilde er niet zijn, ik trok me heel veel aan van de rest en kon het niet verwoorden. Ik kon alleen boksen bij wijze van.

De laatste anderhalf jaar heb ik mogen ervaren dat als je in een goeie groep zit een groep ook positifief kan zijn.
Het is net hoe de groep is en hoe de begeleiding is.

Alinde

Badass junkie
Excuses want ik weet hoe het is om tegen je wil opgenomen te zijn… been there done that… ook vanuit het buitenland in 1 x bam in de kliniek.

Vrijwillig of onvrijwillig is idd niet te vergelijken. Ik vind ook het personeel van een vrijwillige of onvrijwillige plek verschillend. De onvrijwillige leek een mix tussen een kleuterschool en een gevangenis.

Alinde

Badass junkie
Ik durf het bijna niet te zeggen maar je hoort wel eens over munchhausen by proxy en het lijkt of mijn moeder daar in heel lichte mate iets van heeft.

Dat ze vroeger wel ook wel ‘Alinde is ziek’ als excuus gebruikte als ze ergens geen zin in had of zelf ziek was.
Ik heb heel lang het gevoel gehad dat ik heel zwak ben. Maar nu ben ik hier en mijn bloedwaardes zijn perfect evenals bloeddruk, saturatie etc. Heb gewoon een heel gezond lichaam.
(Alleen teveel medicatie)

Alinde

Badass junkie
Ik reageer later. Ik verveel me de pleiris hier en mijn vader appt weer allemaal tips over zelfhulpboeken.

Ik heb zin om met mijn telefoon te gooien.

Deadwing

Wijs gebruiker
Ik reageer later. Ik verveel me de pleiris hier en mijn vader appt weer allemaal tips over zelfhulpboeken.

Ik heb zin om met mijn telefoon te gooien.
Ik zou ook niet teveel zelfhulp boeken lezen als ik jou was. Maar dat doe je waarschijnlijk toch al niet.

Ik zie dat als een grote industrie waar weinigen echt beter van worden. Je blijft maar lezen en omdat het meestal niet helpt blijf je ook zoeken en boeken aanschaffen. Zonder enig of te weinig resultaat.

Casrus

DF-koning
Ik zou ook niet teveel zelfhulp boeken lezen als ik jou was. Maar dat doe je waarschijnlijk toch al niet.

Ik zie dat als een grote industrie waar weinigen echt beter van worden. Je blijft maar lezen en omdat het meestal niet helpt blijf je ook zoeken en boeken aanschaffen. Zonder enig of te weinig resultaat.

Er zijn wel degelijk boeken (en YouTube audioboeken en TedTalks) waar je wél echt wat aan hebt, al zijn dat geen zelfhulp boeken.

Alinde

Badass junkie
Thanks.

Ik was er even niet maar ben niet terug gevallen hoor.

er gebeurt veel. En tegelijk niks. Mijn casemanager is op vakantie en mijn ambulant begeleider is ziek, zwak, misselijk of zwanger. In ieder geval voor ons nu niet bereikbaar.

ik ben zwaar gefrustreerd. Gisteren ergens mee gegooid (mag niet) en een begeleidster een slisaap genoemd (mag ook niet).

Dan heeft de psychiater opeens WEL tijd. Dat is meestal als je dingen gaat gooien.

Ik had verwacht dat ik verplicht benzo’s zou moeten slikken en/of waarschuwing krijgen maar het viel mee. Misschien was het een voordeel dat die beker niet kapot ging. Buiten op de stenen gaan die dingen wel kapot en dan krijg je verplicht benzo’s.

Bovendien hebben we al weinig kopjes.

Ik ben zo cynisch als ik weet niet wat maar ik heb een heel goede casemanager en casemanagers zijn schaars. 6 mei is hij terug.

Gisteren had ik mijn huuskes niet opgegeten dus drama. Volgende keer eten ze zelf de huuskes maar op. Fuckers.

Alinde

Badass junkie
Thanks.

Ik was er even niet maar ben niet terug gevallen hoor.

er gebeurt veel. En tegelijk niks. Mijn casemanager is op vakantie en mijn ambulant begeleider is ziek, zwak, misselijk of zwanger. In ieder geval voor ons nu niet bereikbaar.

ik ben zwaar gefrustreerd. Gisteren ergens mee gegooid (mag niet) en een begeleidster een slisaap genoemd (mag ook niet).

Dan heeft de psychiater opeens WEL tijd. Dat is meestal als je dingen gaat gooien.

Ik had verwacht dat ik verplicht benzo’s zou moeten slikken en/of waarschuwing krijgen maar het viel mee. Misschien was het een voordeel dat die beker niet kapot ging. Buiten op de stenen gaan die dingen wel kapot en dan krijg je verplicht benzo’s.

Bovendien hebben we al weinig kopjes.

Ik ben zo cynisch als ik weet niet wat maar ik heb een heel goede casemanager en casemanagers zijn schaars. 6 mei is hij terug.

Gisteren had ik mijn huuskes niet opgegeten dus drama. Volgende keer eten ze zelf de huuskes maar op. Fuckers.

Bovenaan