vraagje schadelijkheid dex

delilah

Newbie
Hallo,

Ik had een vraagje.
Ik slik dex-amfetamine (adhd) en zal dat wss ook blijven doen.
Wel ben ik benieuws naar de effecten op lange termijn.
In de 2e wereld oorlog schijnt het gebruikt te zijn voor oa piloten en in Amerika is het vrij verkrijgbaar geweest tot duidelijk werd dat het schadelijk was. Alleen hoe schadelijk en schadelijk waarvoor kan ik niet terugvinden. Mijn huisarts weet er ook niets over omdat er volgens haar te weinig onderzoek naar is gedaan.
Ook het Jellinek heb ik hierover aangeschreven, maar ook die hadden niet echt een antw. Afgezien van het feit dat ik ze vast met een reden krijg, maar dat wist ik al. :sunglasses:
Weet een van jullie toevallig meer?

Wacky

Badass junkie
De schadelijkheid zal denk ik per persoon verschillend zijn. Misschien krijgen enkele patienten er psychoses en paranoia van zoals je ook bij speed verslaafden soms ziet. Misschien zullen andere gebruikers weinig of geen nadelige gevolgen eraan hebben.

Ik zou me er niet enorm ongerust over maken, de pilletjes nemen die de dokter je voorschrijft, maar wel kritisch blijven kijken naar de resultaten en zeggen dat je ermee wilt stoppen als je denkt dat ze niet helpen of slechte bijwerkingen voor je hebben.

delilah

Newbie
Hoi Wackey,

Dank je voor je opmerkingen.
Van bijwerkingen heb ik overigens absoluut geen last. Het was voor mij (juist als kritische consument) meer de vraag wat zoiets met je doet na een jaar of 20 slikken. Kan me zo voorstellen dat bepaalde organen het hier niet helemaal mee eens zullen zijn. :sunglasses:
Overigens is de keuze voor mij simpel, met pillen: helder, rustig, leuke baan, hobbys, en een beetje structuur. Zonder: labiel, onrustig en chaos. :flushed:
Zal het dus echt wel blijven slikken, maar vraag me af of er fysieke aandachtsgebieden zijn bij gebruik op de lange termijn.

berbe

Bewuste gebruiker
ik denk dat de schade nog mee zal vallen
het is niet zo dat je elke dag enkele grammetjes weg werkt
en je slaapt en eet normaal elke dag neem ik aan
ik denk dat bij uppers
het slaap/vitamine en voedings tekort zorgt voor een ongezonde situatie

Vrije Geest

Belezen gebruiker
Vooral veel fruit en groente blijven eten met het gebruik van welke amfetamine ook...Vitaminen binnen blijven krijgen en proberen structuur te houden in je slaappatroon....Leef zo gezond mogelijk, wanneer en waarom dan ook :hearteyes:

delilah

Newbie
Allemaal heel erg bedankt voor de input.
Ik snap uberhaubt niet waarom ik zo moeilijk aan onderzoeksresultaten kan komem terwijl er en WOII nogal wat mee afgexperimeerd is.
In de VS is het plots uit de schappem gehaald omdar het gevaarlijk zou zijn. Alleen welke gevaren op welke termijn de kop op kunnen steken kan ik niet achterhalen.
Heb zelfs contact gehad met het jellinek hierover, ook zij konden me niet verder helpen.
Ik vind het niet erg iets te slikken dat mij helpt, maar weet wel graag wat daar tegenover kan staan :flushed:

Bovenaan