Vragen eerste keer X

duckbird

Newbie
Hallo allemaal! Ik lees al een tijdje mee op dit forum maar heb nu toch maar eens besloten een account aan te maken, zodat ik jullie wat vragen kan stellen.

Ik ben namelijk van plan om binnenkort mijn eerste keer x te gaan doen. Ik heb er al erg veel over gelezen, maar ik zit nog met een aantal vragen. Er zijn hier vast een paar ervaringsdeskundigen die me daarmee kunnen helpen :)

Binnenkort ga ik naar een groot indoor feest, daar wil ik het dus voor het eerst gaan gebruiken. Nou lees ik verschillende ervaringen, sommigen zeggen dat het verstandig is om x eerst een keer thuis te doen. Nu vind ik dit eigenlijk zonde, omdat ik dan daarna weer 3 maand moet wachten voordat ik het op een feest kan proberen. Bovendien raak ik totaal niet snel in paniek, en heb ik al redelijk wat ervaring met 4fa (alhoewel x natuurlijk wel heftiger schijnt te zijn). Toch ben ik benieuwd naar jullie mening wat betreft de eerste keer x meteen op een feest te doen.

Omdat het een indoor feest is kan het waarschijnlijk behoorlijk warm worden, is dit iets wat nog extra aandacht vereist, of komt het wel goed als ik me aan de 1-2 glazen water per uur houd?

Tot slot nog een vraagje over het tijdstip van inname, het feest duurt van 9 tot 4. Wat is het beste tijdstip om de x in te nemen? Ik wil graag zo lang mogelijk lekker gaan, het liefst tot het einde. Ik heb pillen van ongeveer 130-140mg. Wellicht beginnen met een halfje, en later nog een kwartje bijnemen o.i.d?

Alvast bedankt voor de reacties! :)

IrishCoffee

Experimenterende gebruiker
Je kan met mdma beter niet bijnemen. Dus gewoon je gewicht keer 1,0-1,5 en dat meteen innemen. Je pillen zijn niet abnormaal sterk dus dat is prima. Met 2 glazen per uur zou het prima moeten gaan. Maar luisteren naar je lichaam en pauze nemen is het belangrijkste.

Voor 4fa geldt ook de 3 maanden regel. Xtc en 4fa gebruiken beide veel serotonine. Dus ook tussen die twee eigenlijk pauze houden. Het effect is vergelijkbaar, maar 4fa zal iets energieker zijn en mdma wat empathischer. Ook wordt van mdma vaker gezegd dat je meer "waus" wordt. Maar met je eerdere ervaring met dit soort dingen zal het prima gaan verwacht ik. Veel plezier

kokosmakroon900

Bewuste gebruiker
Gewoon lekker op een feestje doen. En gewoon drinken zoveel als je denkt nodig te hebben als je je gezonde verstand gebruikt. Eerste keer xtc kan wel lang duren (bij mij wel althans) dus als je om 9 uur een halfje neemt, en dan gewoon met kwartjes bij dosseert moet je goed zitten. Het is echter minder schadelijk om niet bij te doseren, dus je zou eventueel ook in 1 keer een hele kunnen nemen. 130 mg is wel hoog, maar niet zo extreem hoog als dat de meerderheid van de pillen zijn tegenwoordig.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
kokosmakroon900 zei:
Het is echter minder schadelijk om niet bij te doseren, dus je zou eventueel ook in 1 keer een hele kunnen nemen. 130 mg is wel hoog, .

I derdaad, bijdoseren is schadelijker. Maar een hele kan weer heel erg veel zijn kokosmakroon. Er staat niet wat de TO weegt en of het een man of vrouw is. Stel dat het een vrouw is van 55 kg, dan is 130mg meer dan 2 keer het aantal mg per kg lichaamsgewicht. Das erg veel.

duckbird

Newbie
Bedankt voor jullie reacties!
Ik weet dat de 3 maanden regel ook geldt voor 4fa en ik hou me hier ook netjes aan :)
Ik ben een man van ongeveer 75kg. Ik ga natuurlijk het liefst voor zo min mogelijk schade, maar stel ik neem rond 9 uur de hele pil of driekwart, kak ik dan niet in tegen het einde? Want dat is iets wat ik echt wil zien te voorkomen, gezien de beste namen pas tegen het eind van de avond geprogrammeerd staan.

kokosmakroon900

Bewuste gebruiker
Dunnetjess33 zei:
kokosmakroon900 zei:
Het is echter minder schadelijk om niet bij te doseren, dus je zou eventueel ook in 1 keer een hele kunnen nemen. 130 mg is wel hoog, .

I derdaad, bijdoseren is schadelijker. Maar een hele kan weer heel erg veel zijn kokosmakroon. Er staat niet wat de TO weegt en of het een man of vrouw is. Stel dat het een vrouw is van 55 kg, dan is 130mg meer dan 2 keer het aantal mg per kg lichaamsgewicht. Das erg veel.

Het is natuurljk een beetje afwegingen maken. TO zegt dat hij of zij zo lang mogelijk ''lekker wil gaan''. mijn ervaring is dat je dan het beste in 1 keer die 130 mg kan nemen, dan dat je dat verspreid over de avond. stel TO weegt 55 kilo, dan is de dosering wel te hoog, maar niet extreem.

Het is natuurlijk ook een stuk persoonlijke voorkeur, maar als ik in TO zijn/haar schoenen had gestaan, had ik in 1 keer een hele genomen en daarna niks meer. Misschien niet het verantwoordste advies, maar denk dat je zo wel het meest uit de ervaring haalt.

Ik zou beginnen met een halfje rond 9 uur, deze werkt wss goed om 10 uur. Op de top van je halfje neem je een kwartje bij om het wat te rekken en daarna gewoon lekker laten uitwerken en genieten.

Qua warmte valt het meestal wel mee, 1 tot max 2 glazen per uur. Ik heb 1x gehad dat ik niet meer goed wist hoeveel ik had gedronken(door de vaagheid). Ik had een droge mond en dacht voldoende te hebben gedronken, hierdoor kun je ook een droge mond krijgen. Als je dan wilt weten of je lichaam voldoende vocht heeft kijk dan even naar de kleur van je urine. Geel = water drinken, wit = voldoende vocht. Alvast veel plezier daar! :hearteyes:

Fool

Badass junkie
duckbird zei:
Omdat het een indoor feest is kan het waarschijnlijk behoorlijk warm worden, is dit iets wat nog extra aandacht vereist, of komt het wel goed als ik me aan de 1-2 glazen water per uur houd?
Regelmatig afkoelen is in zo'n geval wel belangrijk, en geen pet oid op. :)

duckbird

Newbie
Stickynicky en Fool ook bedankt voor de tips!
duckbird zei:
Ik ga natuurlijk het liefst voor zo min mogelijk schade, maar stel ik neem rond 9 uur de hele pil of driekwart, kak ik dan niet in tegen het einde? Want dat is iets wat ik echt wil zien te voorkomen, gezien de beste namen pas tegen het eind van de avond geprogrammeerd staan.
Doordat mijn post eerst nog goedgekeurd moest worden en er daarna pas tussen is verschenen, is deze vraag nog niet echt beantwoord. Op internet lees ik namelijk dat x ongeveer 3-4 uur werkt. Dan lijkt het me dat ik op het eind wel eens moe kan worden als ik in één keer alles neem om 9 uur?

Peppi en Coki

Bewuste gebruiker
Welkom!

Er wordt vaak aangeraden om het eerst een keer thuis te doen aangezien dat meestal een veilige, betrouwbare omgeving is. Als het effect dat te sterk blijkt te zijn of minder goed uit te pakken dan verwacht, dan wordt dit niet verergerd door externe factoren omdat je lekker veilig thuis zit (het liefst met een tripsitter/ervaren gebruiker). Bij MDMA (de werkzame stof in XTC) maakt het niet zo zeer uit of je het op een feest/festival doet of thuis, aangezien het (mits je je goed heb ingelezen) een relatief veilige stof is. Daarmee bedoel ik dat het effect vaak op eenzelfde goede manier uitpakt. Het is echter ook niet ongewoon dat je de eerste keer een iets te hoge dosis pakt waardoor je even ergens rustig moet gaan zitten en alles laten bezinken of lichamelijk gezien een beetje ongemakkelijk voelt (aangezien het wel anders is dan 4-FA, welke veel meer op speed lijkt qua opbouw/effect). Oftewel, je kan het gewoon op een feest doen, kijk alleen wel of er een plek is ergens waar je even kan uitrusten. :P

Warm krijg je het vaak toch wel (ook al ben je nuchter), wat helpt is om even uit te zaal te gaan of om op een goed geventileerde plek te gaan uitrusten, 1-2 glazen water per uur is verder ook wel genoeg.

Wat je kan doen is rond 10 uur een halve/driekwart pil in te nemen, en dan na anderhalf uur weer een kwart/halve bijnemen. Zo ben je het grootste deel van het festival wel onder invloed (i.i.g. tot het einde en nog even daarna), echter is je dosis dan wel een beetje aan de hoge kant (175mg). Of je neemt om 12 uur gewoon die driekwart pil in, dan zit je op 1,5mg per kg maar moet je het eerste deel van het feest nuchter doorbrengen. Het is een persoonlijke keuze, óf een normale dosis en hersenschade, óf een iets hogere dosis, een iets langer effect en een beetje hersenschade meer dan eerst. Voor ieder wat wils.

kokosmakroon900

Bewuste gebruiker
duckbird zei:
Stickynicky en Fool ook bedankt voor de tips!
duckbird zei:
Ik ga natuurlijk het liefst voor zo min mogelijk schade, maar stel ik neem rond 9 uur de hele pil of driekwart, kak ik dan niet in tegen het einde? Want dat is iets wat ik echt wil zien te voorkomen, gezien de beste namen pas tegen het eind van de avond geprogrammeerd staan.
Doordat mijn post eerst nog goedgekeurd moest worden en er daarna pas tussen is verschenen, is deze vraag nog niet echt beantwoord. Op internet lees ik namelijk dat x ongeveer 3-4 uur werkt. Dan lijkt het me dat ik op het eind wel eens moe kan worden als ik in één keer alles neem om 9 uur?

Voor de eerste keer werkt het wel langer. Ik weet veel mensen die 6 tot 8 uur lekker gaan op een halfje. Het heeft met verschillende factoren te maken, maar vooral kan het mentale aspect je maken of breken. Als je aan het einde van de avond bijvoorbeeld kan zitten, dan kan het zijn dat je lichamelijk wel moe bent. Dan kan je of blijven zitten, of je vermant je even en gaat gewoon weer lekker dansen. In veel gevallen is het zo dat als je weer gaat dansen, de moeheid weer weg trekt. Dus dan is het even doorzetten.

duckbird

Newbie
Dankje Peppi en Coki!

Denk dat ik rond half 10 begin met een halfje, en dan kijk ik nog even aan of ik het nodig vind om er nog een kwartje bij te nemen na verloop van tijd.
Heel chill dat er zo'n forum is, toch een stuk beter dan het maar gewoon doen zonder goed geïnformeerd te zijn. Heb er nu vooral heeeeel veel zin in! :grin:

Klimrek

Nog een klein tipje (wellicht overbodig, maar toch): Ga je niet lopen focussen op t feit of je al iets voelt of niet. Gewoon partymodus aan en gaan! :stoned:

Zou zonde zijn als je je teveel bezig houdt met wat je voelt en of je iets voelt en daardoor dus het gevoel juist onderdrukt. Gewoon een normale dosering t.o.v. je lichaamsgewicht aanhouden, lekker je ding doen en dan komt het helemaal goed.

Verder is al het andere al gezegd hierboven :P

duckbird

Newbie
Ja ik heb dat eerder gehoord inderdaad, dat hij dan helemaal niet inkickt als je je er te veel op focust. Gelukkig is de line up geweldig, dus ik ga gewoon lekker genieten van de artiesten en er niet te veel aan denken :)

duckbird

Newbie
Er schiet me nog een vraag te binnen; omdat ik slaapproblemen heb gebruik ik zo af en toe zolpidem (10mg) om in slaap te komen. Ik ben van plan om dit ook te doen de nacht voordat ik x ga gebruiken, zodat ik zeker weet dat ik goed uitgerust ben. Kan dit geen kwaad?

duckbird

Newbie
duckbird zei:
Er schiet me nog een vraag te binnen; omdat ik slaapproblemen heb gebruik ik zo af en toe zolpidem (10mg) om in slaap te komen. Ik ben van plan om dit ook te doen de nacht voordat ik x ga gebruiken, zodat ik zeker weet dat ik goed uitgerust ben. Kan dit geen kwaad?
Niemand die deze vraag kan beantwoorden?

Om de schade te beperken heb ik alfa-liponzuur, vitamine c en vitaminepillen in huis gehaald. Nu zit ik eraan te denken om 2 alfa-liponzuur capsules in te nemen bijna meteen nadat ik de XTC heb genomen. Er zijn aanwijzingen dat dit de schade enorm kan beperken, dus waarom niet. Maar kan dit op enige manier invloed hebben op de werking van de XTC?

IrishCoffee

De benzo kan je prima de vorige dag gebruiken voor een goede nachtrust. Zal geen effect hebben op de xtc. Vitamine pillen na de xtc pil nemen is inderdaad verstandig want je verminderd zo een hoog oxidative stress.

duckbird

Newbie
IrishCoffee zei:
De benzo kan je prima de vorige dag gebruiken voor een goede nachtrust.
Dat is mooi om te horen! :)

Ik wist dat het verstandig is om achteraf vitaminepillen te nemen en dan kan het natuurlijk geen effect meer hebben op de werking van de xtc, maar het gaat mij specifiek om het nemen van het alfa-liponzuur op het moment dat ik volledig in mijn xtc trip zit.

Bovenaan