Waar kweekset plaatsen?

SandwichJ

Newbie
Hallo iedereen,
Ik heb hier nu al 2 weken een paddo kweekset (alles nog wel netjes in doos) staan :P . Ik wil deze nu eindelijk eens gaan 'planten' maar heb volgens mij geen super steriele locatie tot mijn beschikking. Ik woon op kamers, en er zijn eigenlijk niet veel opties waar ik de kweekset netjes neer kan zetten. Nu zijn dit een aantal mogelijkheden:

- In een uitgeruimd kastje (zonder kastdeur) zetten
- Op het balkon (lijkt me niet bepaald goed vanwege buitenlucht + weersomstandigheden)
- Op een schapje tegen het plafond op mijn badkamer (Vochtige lucht zal hier dus ook langsop stromen als ik douche) is het mogelijk om de bakjes tussentijds te verplaatsen, en later weer terug te zetten?

Of is het beter om een glazen kastje (aquarium oid) aan te schaffen?
Andere plekken zijn denk ik te stoffig om ze neer te zetten, of ze staan hierdoor in (direct) zonlicht.

Hopelijk dat jullie wat goede suggesties hebben :wink:

Groeten!

Escoban

Bewuste gebruiker
Het kastje klinkt wel ok, zolang het relatief warm is in die ruimte en er geen direct zonlicht op schijnt. Badkamer en balkon lijken me niet zo'n goed idee, met oog op potentiele besmetting. Zo lang je een plek hebt waar de zak met rust gelaten kan worden, het redelijk warm is (minstens 20 graden, het liefst 22-25) en het een beetje door kan luchten moet het wel goed komen.

SandwichJ

Newbie
Oke, ik denk dat ik dan voor deze optie ga! :rolleyes:
Misschien handig om er bij te vertellen dat het de eerste keer is dat ik zelf paddo's ga kweken. Ik las hier ergens een topic en ik zit nu dus te denken om misschien een terrariumpje ergens op te kop te tikken. Dan kan ik in een later stadium ook zonder kweekset en met alleen sporen kweken. Ook is dat heel hygienisch.
Maarja zover is het natuurlijk nog lang niet, laat ik het eerst hier eens mee proberen. :grin:

Nog een vraag; Ik heb geen snelkookpan tot mijn beschikking. Zijn er meer mensen hier die de box steriliseren met een gewone pan?? (met deksel)

poison drink

Belezen gebruiker
Ik heb mijn growbox op de vensterbank staan, en het raam afgeplakt met aluminiumfolie. Dit zorgt ervoor dat er geen direct zonlicht op de growbox valt. De verwarming hangt 'voor' de vensterbank, dus de box staat niet te dicht bij de warmtebron.

Ik hang altijd een paar natte handdoeken op de verwarming, zodat de luchtvochtigheid hoog blijft. Ook kan ik de gordijnen dicht doen, zodat mijn growbox niet in het zicht staat (voor het geval dat de kotbaas onverwacht binnen komt etc)

Bovenaan