Wat luister je nu?

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Heb je actieve speakers (dus dat ze al versterkt worden) of is je DAC ook gelijk je versterker en hangen er 'domme' speakers aan?

Ben zelf ook aan het oriënteren.

Ik heb nog twee oude 'domme' boxen. En een oude versterker. Maar die versterker is dus een gecombineerd apparaat waar ook cassette bandjes en weet ik veel wat nog meer in kan. Dat ding is dus echt 35cm breed 30cm diep en 30cm hoog ofzo. Dus die past niet echt in mn tv meubel.

Ik wil dus een nieuwe versterker, maar op termijn ook nieuwe boxen. Dus ben een beetje aan het oriënteren wat fijn en handig is. En uiteraard goed klinkt.

Nadeel is wel. Als ik nu een goede compacte reciever/versterker koop, maar straks ineens een goede set actieve speakers tegenkom, is die versterker weer overbodig straks 😅

Passieve speakers zijn het :wink: Maar ze worden gevoed door mijn receiver/versterker. Eerst stuur ik vanaf mijn smartphone over bluetooth de boel digitaal naar mijn bluetooth ontvanger/DAC, die zet de 1en en 0en om naar analoog en stuurt dat door naar mijn receiver/versterker en die voedt mijn passieve vloerstaanders.

Lastig die keuzes met Hifi hè... Je moet altijd goed van tevoren nadenken over wat je precies wil en wat goed met elkaar gaat werken.

Ik heb wel overwegend geleerd van audiofielen online en in electronicazaken dat uiteindelijk de speakers zelf het allermeeste doen voor de kwaliteit van het geluid. Natuurlijk moet een receiver/versterker die speakers dan tenminste wel voldoende kunnen voeden.

Ik had zelf plannen om nog een dedicated stereo versterker tussen mijn receiver en speakers in te zetten. 1 die echt gebouwd is met hoogwaardige componenten en toegespitst op stereogeluid. Maar ik begin echt steeds meer te geloven dat het vooral echt audiofiel mierenneukerij wordt. Sure, er zal verschil zijn, maar hoe gigantisch dat verschil volgens sommigen is valt volgens mij best mee.

Heb dus vandaag bijvoorbeeld 2 albums met hi res 24 bit 96 kHz audio (beter dan cd kwaliteit) gekocht. Sure, klinkt fantastisch, maar zolang ik het niet direct vergelijk met gewoon cd kwaliteit kan ik als leek niet aanwijzen wat er nou echt beter aan is dan cd kwaliteit hoor.

Maar wie weet, komt die stereo versterker er toch nog eens. :wink: Sommigen zeggen dat het toch wel degelijk echt een groot verschil is. :wink: Ik moet nog meer overtuigd raken. :wink:

Ik heb inmiddels die oude boxen op die oude versterker een tijdje aangesloten. In het begin klonk het echt voor geen meter. Moet zeggen, dat was ook net na mijn ooroperatie. Maar ik denk dat het alleen nog maar erger klonk als ik wél functionerende oren had.

Wat nu nog problematisch is, is het verstellen van het geluid. Kraakt als een gek.

In het begin kwam de rechter box ook niet mee. Soms kwam er geen geluid uit, soms heel zacht. Ook boven een bepaald volume viel de rechter box telkens helemaal weg. Ik dacht nog, ik moet die contacten eens schoonmaken. Niet meer gedaan, maargoed.

Inmiddels na wat uren speeltijd, begint het eigenlijk best wel behoorlijk goed te klinken weer. Zowel de boxen als de versterker hebben jarenlang stilgestaan. Misschien moest het weer even ingespeeld worden ofzo. Idk.

1000024515.jpg

Onderstaande nummer klinkt in elk geval geweldig op dit systeempje haha 😈

Alleen moet de versterker dus eigenlijk in het TV meubel passen. Deze is veel te log, heeft functies die ik never nooit meer ga gebruiken... cassettes, radio, lol

En functies die ontbreken, zoals streamen direct vanaf telefoon. En er zit geen optische Phono In op.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik heb inmiddels die oude boxen op die oude versterker een tijdje aangesloten. In het begin klonk het echt voor geen meter. Moet zeggen, dat was ook net na mijn ooroperatie. Maar ik denk dat het alleen nog maar erger klonk als ik wél functionerende oren had.

Wat nu nog problematisch is, is het verstellen van het geluid. Kraakt als een gek.

In het begin kwam de rechter box ook niet mee. Soms kwam er geen geluid uit, soms heel zacht. Ook boven een bepaald volume viel de rechter box telkens helemaal weg. Ik dacht nog, ik moet die contacten eens schoonmaken. Niet meer gedaan, maargoed.

Inmiddels na wat uren speeltijd, begint het eigenlijk best wel behoorlijk goed te klinken weer. Zowel de boxen als de versterker hebben jarenlang stilgestaan. Misschien moest het weer even ingespeeld worden ofzo. Idk.

Bekijk bijlage 53886

Onderstaande nummer klinkt in elk geval geweldig op dit systeempje haha 😈

Alleen moet de versterker dus eigenlijk in het TV meubel passen. Deze is veel te log, heeft functies die ik never nooit meer ga gebruiken... cassettes, radio, lol

En functies die ontbreken, zoals streamen direct vanaf telefoon. En er zit geen optische Phono In op.
Soms moet iets inderdaad even een tijdje inspelen en/of moet je er zelf aan wennen. Of tweaken met wat dingetjes.

Ik zou zelf trouwens mijn receiver/versterker niet in een krappe ruimte willen hebben staan. Hij moet aardig wat warmte kwijt.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Soms moet iets inderdaad even een tijdje inspelen en/of moet je er zelf aan wennen. Of tweaken met wat dingetjes.

Ik zou zelf trouwens mijn receiver/versterker niet in een krappe ruimte willen hebben staan. Hij moet aardig wat warmte kwijt.

Die temperatuur valt te meten en te loggen. Dus dat zien we dan wel 🤷‍♂️

Bovenop het meubel is de bedoeling dat er nog een TV komt. En ergens een platenspeler. Nog eens even zien hoe ik dat vorm ga geven.

LucidLucy

Verslaafde in herstel

Ik heb van deze nog steeds niet de LP in de collectie. Nu ze ook net nieuwe slipmats in het assortiment hebben. Verleidelijk :tearsofjoy:

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik had al zo'n idee dat wij een beetje eenzelfde psy smaak hebben haha

Ik hou ook heel erg van die acidic Goa.

Wat dat album betreft, o.a. e-mantra staat daarop. Ik baal echt dat die vrijwel alleen nog maar chillout maakt.

Ik wil meer zoals dit album 😭

Bekijk bijlage 53942
Inderdaad ook enorm fan van acidic goatrance. Vooral old school, voor mij is een dj-set van
Anoebis eerder een goddelijke interventie.
E-mantra, wel kijk dan ga ik jaloers maken
20230912_232340.jpg
😁 heel mijn kast staat vol met old school, acidic goatrance cd´s, soort van verzamelwoede 🤣

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Inderdaad ook enorm fan van acidic goatrance. Vooral old school, voor mij is een dj-set van
Anoebis eerder een goddelijke interventie.
E-mantra, wel kijk dan ga ik jaloers maken
Bekijk bijlage 53943
😁 heel mijn kast staat vol met old school, acidic goatrance cd´s, soort van verzamelwoede 🤣

Hahaha ik zou zelf graag meer LP's zien. Er zijn een paar albums opnieuw uitgebracht en die heb ik dan ook gekocht.

Heb ook hele mooie Suntrip slipmats, maar te weinig vinyl om erop te leggen (psytrance dan, techno genoeg haha)

Bovenaan