Wat te doen bij overdosis

Discussie in 'Drugs' gestart door mattskovic, 19 dec 2008.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Lemon

Lemon Experimenterende gebruiker

Goeie post, is het ook niet belangrijk om te controleren of het hart nog klopt, en hoe je eventueel hartmassage kunt geven? Hopelijk hoef ik dit nooit toe te passen maar 't is altijd fijn om te weten hoe je iets moet aanpakken als het toch gebeurd.

2. Ella

Ella Experimenterende gebruiker

Als iemand in een k-hole raakt moet je echt niet lopen rellen hoor met in het gezicht slaan en water in het gezicht gooien. Dat gaat na een tijdje gewoon vanzelf over. En als iemand in een bad-trip schiet van 2ct7 ofzo of van lsd is het jammer maar helaas maar je moet het toch uitzitten. In het ziekenhuis kunnen ze daar weinig tegen doen. Bij een vriend van me hebben ze een antipsychoticum (haldol peridol) gegeven maar dat hielp ook niet.
    Anders is het als iemand door een bad-trip een gevaar wordt voor zichzelf. Dan kun je maar wel beter de hulpdiensten bellen. Die kunnen iemand fixeren zodat diegene niet gaat springen van een flat ofzo of zijn kleren uit gaat trekken en midden op de rijbaan gaat staan.

Waar je wel heeeel voorzichtig mee moet zijn opiaten en GHB.
    Dan is het meestal wijs om bij een OD zo snel mogelijk 112 te bellen, de hartslag te controleren, de ademhaling en eventueel te reanimeren.

3. Tufnut

Tufnut Badass junkie

Een bad trip is eigenlijk ook wat anders dan een overdosis. Een overdosis is een dermate grote dosis dat het lichaam dit eigenlijk niet aan kan. Een bad trip is dat het niet lekker valt. Dit kan al bij kleine dosissen geburen, al is het meestal bij hogere dosissen.

4. suusk1983

suusk1983 Newbie

mindgamer niet iedereen die drugs gebruikt is een junk hoor, mensen die recreatief gebruiken spuiten ook niet meestal (dat gaat veel verder en doe je eig als snuiven etc het niet meer doet voor je en ja dan ben je al aardig ver heen). Als je je eerst in leest, met weinig begint en weet wat je moet doen als het mis gaat kan het superrelaxed zijn+leuk..

pep> weinig te doen bij echte OD, daarom beter snuiven dan bommetje dan meer controle en beter opbouwen zodat je direct kan stoppen als je te waus wordt. Beste dan even veel eten en gaan concentreren op je ademhaling (gaat al snel oppervlakkig ademen dus door neus terwijl je bijv tv kijkt en wat afleiding hebt)

Xtc en mdma> suiker in vloeibare vorm zoals cola drinken (geen light uiteraard) dan snel beter

lsd> weinig aan te doen zelf behalve stevig eten, goed water of cola drinken+proberen ontspannen

paddo's en andere dingen die je eet> overgeven dan stevig eten (bijv koolhydraat rijke maaltijd) en veel drinken. Geen alcohol natuurlijk.

Natuurlijk geldt dit als je je niet lekker meer voelt, para wordt en bij kennis bent/in staat om iets te doen en niet al op de grond ligt out te gaan. Als het echt mis gaat direct 112 bellen (ook al als je niet meer weet wat te doen) en niet wachten omdat je je schaamt of bang bent er iemand bij te halen. Wanneer het mis gaat dan vaak ook gelijk goed en iedere minuut belangrijk, bijv bij bommetjes mdma poeder (die laat in-kicken waardoor snel de neiging hebt nog maar 1 te nemen en dan ineens te klap krijgt, bij goed spul kan 1 mespunt te veel het al goed mis laten gaan) of pillen, lsd

5. Svali

Svali Badass junkie

Mindgamer komt hier al lang niet meer en zijn berichten zijn alleen gemaakt om te shockeren.
    Niks om je druk over te maken dus.

6. nlmeursnl

nlmeursnl Newbie

siroop puur of suiker helpt toch ook ofniet ???

7. jaspermph

jaspermph Newbie

8. Baksteen45

Baksteen45 Experimenterende gebruiker

ieder verstandig mens (voor zover dat gaat) weet wat wel welke echt te veel is en wat je kan hebben en sowieso als je iets voor de eerste keer gaat doen doe het met mate of bouw het op.

9. PepTalk

PepTalk Badass junkie

Neen. Dit helpt tegen geen enkele OD.
    Bij hero of GHB is die lijn moeilijk te trekken.
    Zeker wanneer je al (zwaar) onder invloed bent.

10. jaspermph

jaspermph Newbie

een od bij ghb bestaat helemaal niet
    fabeltje je gaat gewoon pitten
    ik zou dan al 1000x gestorven zijn hehe
    MODBRAK: Is wel degelijk mogelijk, is maar net wat jij onder 'gewoon slapen' bedoeld. Pas op voor dit spul, is geen speelgoed en gebeuren helaas al teveel ongevallen mee!
    Een gewaarschuwd man telt voor twee!
    Let allemaal goed erop dat je niet teveel neemt en liefst nooit met alcohol in combi..

11. Maddog

Maddog Bewuste gebruiker

:openmouth:

de LD50 van GHB is 1.5mg per kilogram lichaamsgewicht dan verzwakt je ademhaling zo dat die stopt en je voelt er niets van.
    En de mensen onder invloed om je heen denken dan dat je slaapt, en zien niet dat je lippen blauw worden. en voelen dat je de volgende dag een betje erg koud aanvoelt.

drugs zijn geen grapjes.

12. jaspermph

jaspermph Newbie

jah nog ff
    als je een eetlepel zout neemt ben je ook dood
    als je 4 liter water in een uur drinkt ben je ook dood
    als ...
    en met die toxiteit van ghb valt t wel mee
    de eerste dode moet nog geteld worden

13. jaapi

jaapi Belezen gebruiker

kuch, bullshit, doe je huiswerk iets beter, GHB is een dan de gevaarlijkste drugs op de markt.

en de eerste dode is allang geteld

14. Signmedowner

Signmedowner Newbie

Als het gaat om ene OD aan simulanten dan raad ik aan om alcohol te nemen en in het ergste geval GHB (kleine dosis) zodat je aderen open gaan staan en er meer bloed doorheen kan. Verder genoeg suiker naar binnen werken.

Als het gaat om een zware bad trip op LSD of andere psychedelica dan raad ik een kleine dosis Heroïne aan, dit klinkt voor sommige misschien erg onaantrekkelijk maar in ernstige gevallen blijf je het risico hebben om zware trauma's aan LSD over te houden. (In zware gevallen geven ze in het ziekenhuis morfine, wat ik er van begrepen heb) Ketamine of cocaïne is in dit geval ten zwaarste afgeraden, ook al lijkt het heel verdovend, je trip word juist erger.

Bij te veel GHB (niet gewoon out gaan maar erger) raad ik aan om direct een ambulance te bellen en deze persoon op zijn zij leggen. Nooit GHB gebruiken als er niemand bij is!
    Combineer GHB zowizo nooit met alcohol of andere kalmeringsmiddelen.

Ik kan me voorstellen dat sommige het misschien schrikwekkend vinden om downers te neutraliseren met uppers of uppers met downers.

Verder raad ik aan om op te strikt op letten bij het combineren van downers en uppers, omdat de mogelijkheid er is dat je een onregelmatige hartslag krijgt.

Deze adviezen gaan verder buiten het
    boekje om en ik raad verder aan om deze nooit te gaan gebruiken voor de fun.
    Deze adviezen zijn bedoeld voor levensbedreigende situaties en dat deze oplossingen misschien nog van toepassing kunnen komen.

15. PepTalk

PepTalk Badass junkie

Je kunt uppers nooit neutraliseren door downers of andersom.
    Je verstopt alleen bepaalde effecten van een middel.

Een OD door stimulanten word veroorzaakt door hartfalen.
    Het nemen van alcohol zal daarom niets helpen tegen een OD van crack oid.
    Ook is de bloedvatverwijdende eigenschap van alcohol op zo'n moment te verwaarlozen. Zeker wanneer je in zo'n staat verkeerd wanneer het erg lastig is om toe te dienen.

Bij een zware bad trip zou ik eerder kiezen voor een benzo dan voor hero.
    Afgezien van het feit dat heroine vrij snel uitgewerkt is, lijkt het me ook niet erg fijn toe dienen wanneer je opgekruld in foetus houding in een hoekje van de kamer ligt te huilen van angsten...
    Hier maat:'Ik zet wel even een naald in je arm' of: Hier chinees dit even..

Advies voor GHB vind ik wel goed.
    Medische hulp inroepen, en iemand in stabiele zijligging leggen.

16. Signmedowner

Signmedowner Newbie

Uit mijn eigen ervaring is gebleken dat je uppers meer omlaag kan halen met downers en downers omhoog kan halen met uppers, dat is meer wat ik bedoelde met de term "neutraliseren".
    Verder heeft heroine een werking van 4 tot 6 uur en je heb ook nog de optie om het nasaal naar binnen te werken.
    Ik heb geen ervaring met benzo's of crack.
    Het nemen van alcohol bij een overdosis van stimulaten als speed, mdma, ritalin en mephedrone etc. zal dit verder naar mijn ervaring wel een positief effect geven.

Ja, elke situatie is verschillend en in sommige situaties heb je inderdaad niet de mogenlijkheid om middelen bij een persoon naar binnen te werken.

17. Tufnut

Tufnut Badass junkie

Het best zorg je natuurlijk dat je gewoon geen OD neemt.

18. PepTalk

PepTalk Badass junkie

Dat lijkt me vanzelf sprekend.

Signmedowner: Volgens mij is er sprake van een licht communicatie foutje tussen ons.
    Met een OD denk ik aan een OD, en niet aan wat lichamelijke ongemakken vanwege iets teveel pakken.

Sure, als je net een lijntje teveel pep naar binnen hebt gewerkt zal een goed glas wiskey best helpen.
    Wanneer je door overmatig coke gebruikt last krijgt van hartritmestoornissen of stilstand gaat dat biertje echt niet helpen hoor.

19. jaspermph

jaspermph Newbie

Modknip, even wat niet klopende en zelfs gevaarlijk advies weggehaald. GHB kan tot een od resulteren al helemaal hoe het hier stond in combi met benzo's, en drank. Pas op hiervoor allen!

20. PepTalk

PepTalk Badass junkie

Wanneer je teveel neemt (zeker in combinatie met alcohol) kun je toch mooi neer gaat (in slaap vallen/bewusteloos raken). Wanneer je dan ook door het (combinatie)gebruik moet overgeven, stik je toch echt mooi in je eigen bark hoor gast.

Jup, ik vertrouw je helemaal.
    Het verstand van drugsgebruik straalt van deze zinnen af.

Ooit wel eens 1,5 gram heroine ingespoten?
    Hoef je niets over te lezen hoor, gewoon doen!

21. Tufnut

Tufnut Badass junkie

Kan die jaspermph geen ban krijgen ofzo, of iif een modbreak toepassen. Zijn posts zijn levensgevaarlijk mocht er iemand zijn die denkt dat hij wel gelijk heeft.

GHB kan wel degelijk dodelijk zijn en de combinatie met alcohol is dat nog meer.

22. PepTalk

PepTalk Badass junkie

Vrijwel elke drugs kan dodelijk zijn.

De toxische waarde van GHB is volgens mij niet zo heel hoog.
    Het risico zit hem vooral in het in slaap vallen/buiten bewust zijn raken, en daarbij stikken in eigen braaksel.

De LD50 (bij ratten) verschilt heel erg per bron. Erowid zegt 2000mg(mannelijke ratten) en 1650mg (vrouwelijke ratten) per kg gewicht.
    Andere bronnen schommelen tussen de 1100 en 1500mg per kg gewicht.

@Madcat: De door jouw gestelde 1.5 mg/kg zou dus 1.5 GRAM per kg moeten zijn.

Aangezien GHB in vloeibare vorm (niet aangelengd) 1.3 gram per ml weegt, en je gemiddelde dosis 2-10ml is zou je volgens de door jouw gegeven LD50 al dood gaan bij een reguliere dosis.
    Of je moet 3000 kg wegen (A)

De LD50 omgerekend naar een persoon van.. 60 kg is dus zo'n 100 gram GHB.
    Volgens mij raak je voor dat je zulke hoeveelheden kunt innemen al lang buiten bewust zijn.

In mijn ogen is het dus ook haast onmogelijk een toxische OD op GHB te krijgen.
    Sterven aan de gevolgen van teveel nemen of combinatie gebruik bedoel ik dus niet.

23. Tufnut

Tufnut Badass junkie

Ik moet het nazoeken en daar heb ik te weinig puf voor op dit moment, maar vanuit onderzoeken naar de medische toepassing is gebleken dat een bijwerking kan zijn dat de ademhaling ermee stopt. Dit gebeurd niet vaak, maar het zijn wel dosissen die bij onvoorzichtig gebruik gehaald kunnen worden. Daarmee gaat niet 50% van de gebruikers de pijp uit, maar als is het 1 op de duizend dan is het toch een aardig risico.

24. PepTalk

PepTalk Badass junkie

Zeker waar.

Maar is het niet zo dat GHB 'vroegah' als narcose middel werd gebruikt?

En is het stoppen met adem halen niet even gevaarlijk als stikken in eigen braaksel?
    In dat geval kan hulp van een omstander wel helpen natuurlijk, terwijl je bij ademstilstand vrij hulpeloos bent als omstander. (ik gok dat reanimatie dan ook niet meer baat heeft?)

25. Tufnut

Tufnut Badass junkie

Ben geen dokter, maar als de rest het nog doet zou beademen mss nog kunnen helpen en mss een (pijn)prikkel om een en ander aan de gang te helpen, maar niet ademen valt helaas niet erg op.
    Ik wil het gevaar niet dramatiseren, maar zij die zeggen dat er geen gevaar aan GHB zit zijn debiel.

26. PepTalk

PepTalk Badass junkie

Zeker waar.

27. Tufnut

Tufnut Badass junkie

Inderdaad en dat gezegd hebbende... terug OT:

Bij een overdosis moet je zo snel mogelijk professionele medische hulp zoeken!

28. Tijdloos

Tijdloos DF Staff Medewerker Moderator

Gelijk heb je ook, adviezen als die user noemde zijn erg slecht..
    Heb wat geknipt gelijk toen ik je bericht zag. Stom dat ik dat niet eerder zag, maar ben ook maar mens. Hopelijk staat het nu duidelijker met wat knip/edit werk wat erg nodig was..
    Dank dat je het opmerkte/waarschuwde geef je groot gelijk namelijk. Heb al genoeg narigheid gezien ermee :worried:

29. Tufnut

Tufnut Badass junkie

Ik neem jou niets kwalijk. Ik weet dat jij je verstand wel aardig bij je hebt en heb je volgens mij nog nooit op echte fouten hier kunnen betrappen voor wat betreft drugsgerelateerde zaken.

30. MellowMarcelloww

MellowMarcelloww Experimenterende gebruiker

Nog even een reaktie 2 jaar na dato: zelf heb ik laatst na een domme combinatie (een nog legale designerdrug + een half theelepeltje MDMA kristallen) OD verschijnselen gehad: onbeheerst trillen, zweten over mijn hele lichaam, een oog wat half dicht hing, niet meer kunnen praten, klappertanden, dat werk. Iemand heeft mij toen NORIT gegeven, en het ging gelijk beter (nog wel een hele nacht op de eerste hulp doorgebracht). De beste remedie is natuurlijk: niet combineren en er zeker van zijn dat je niet teveel naar binnen kiept.

31. PepTalk

PepTalk Badass junkie

Welke designer drug dan? Erg handig om te weten of dit icm. MDMA mogelijk heftige/schadelijke gevolgen kan hebben.

En zeker bij combinatie gebruik je dosis goed afmeten.
    Een half theelepeltje zegt niet.

Meten is weten, en laat je shit testen.

32. Pim070

Pim070 Experimenterende gebruiker

met dit soort hoeveelheden heb je sowieso schade....
    bij MDMA bijvoorbeeld heb je al schade als je vaker dan een keer in de 4 tot 6 weken of meer dan 2x je lichaamsgewicht in milli grammen neemt.

33. PepTalk

PepTalk Badass junkie

Bij elk gebruik waarbij effecten waarneembaar zijn is er sprake van schade.
    Ook bij eenmalig gebruik, of een ideale dosis die niet te hoog ligt.

Uiteraard neemt 'de schade' wel hard toe bij hogere dosis of gebruik kort achter elkaar.

34. Pim070

als je MDMA niet vaker dan een keer in de 4 tot 6 weken neemt, en niet meer dan 1 a 2 mg per kg lichaamsgewicht is er geen blijvende schade.

35. PepTalk

PepTalk Badass junkie

Dat word inderdaad gezien als richtlijn, om de risico's zoveel mogelijk te beperken.
    De kans is dan een stuk kleiner dat er wat gebeurt, maar geen enkel gebruik is gevaarloos.
    Dat er geen blijvende (meetbare) hersenschade ontstaat betekend niet dat de rest van je lichaam er geen last van kan hebben.
    Ook kun je van eenmalig gebruik van een relatief lage dosis emotionele schade oplopen.

36. Pim070

klopt, maar het merendeel van de schade zal echt wel in de hersenen gebeuren, want vooral daar heeft het effect. je hebt wel een punt, maar daar zou ik me geen zorgen over maken hoor...

37. PepTalk

PepTalk Badass junkie

Zeker niet.

Maar zeggen dat MDMA onder bepaalde omstandigheden NOOIT schade aan kan richten vond ik te kort door de bocht.

OT?

38. MellowMarcelloww

De designer drug in kwestie was: Benzo fury (6-ABP). Dat ging wel lekker, maar dat halve theelepeltje MDMA was echt een slecht idee, ik weet ook niet hoeveel milligram zuivere MDMA dat geweest is, misschien wel 250 mg. Maar ik waarschuw iedereen voor deze combi, echt niet aan te raden. Ik heb één keer een slechte trip op LSD gehad maar dit was erger, nog los van de paniek over mijn lichamelijke toestand, die door de mensen om mij heen behoorlijk erg werd ingeschat.

39. MellowMarcelloww

Overigens: ik dacht dat hersenschade bij MDMA gebruik omkeerbaar is, tenzij je het echt te bont maakt (meerdere malen per maand). Het grootste risico is volgens mij dat je je serotoninehuishouding zodanig ontregelt dat je op een gegeven ogenblik uit jezelf nooit meer genoeg aanmaakt (zie Ozzy Osbourne)

40. jaapi

jaapi Belezen gebruiker

mag ik vragen hoe je erbij komt dat ozzy dat van de mdma heeft? altijd het idee dat ie meer richting de coke/hero etc als issues had

Deel Deze Pagina