Info Wat te doen bij overdosis

neurotoxin

Belezen gebruiker
Wat een hoop tegenstrijdig geklojo allemaal...

Als iemand out gaat dan inderdaad ambulance bellen en de persoon in kwestie wakker houden en faalt dat dan inderdaad reanimeren. Vooral niet drugs erbij gooien of al die andere onzin. Gewoon parent post en de rest is bullshit van de hoogste plank.

MDMA geeft schade aan de hersenen in elk geval. Het is enkel wetenschappelijk te verwaarlozen als je minstens twee maanden onthoud bij 1-2mg/kg voor mannen en 1-1,5mg/kg voor vrouwen.

MDMA is niet enkel een serotonine afgever; ook andere hormonen gaan aan het werk waardoor er ook oa lever- en nierfalen op kan treden, dood door oververhitting, hartritme stoornis, psychose by mensen die aanleg hebben voor schizofrenie (wat niet een gespleten persoonlijkheids stoornis is wat mensen denken) en nog een hoop narigheid...

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Het is tegenstrijdig omdat er vele drugs zijn waarvan je kunt ODén en out kunt raken.

Als iemand out gaat van LSD, paddo's of simpelweg een jointje.. Dan ben je echt een idioot om een ambulanche te bellen.

Gaat een persoon out aan hero, coke, MDMA, opium of ligt te kotsen op GHB dan is het een ander verhaal.

Andere middelen erbij gooien hoeft geen onzin te zijn..Wanneer iemand in de ambulanche geladen word met een overdosis heroine, krijgen ze toch mooi een spuitje naltrexon of naloxon.

Zo heeft elke drug wel zijn eigen antagonist, uitzonderingen daargelaten..

Sowieso handige info voor een overdosis heroine (of welke opiaat achtige dan ook):
http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php?t=5983

neurotoxin

Belezen gebruiker
PepTalk zei:
Het is tegenstrijdig omdat er vele drugs zijn waarvan je kunt ODén en out kunt raken.

Als iemand out gaat van LSD, paddo's of simpelweg een jointje.. Dan ben je echt een idioot om een ambulanche te bellen.

Gaat een persoon out aan hero, coke, MDMA, opium of ligt te kotsen op GHB dan is het een ander verhaal.
Ik ging er even vanuit dat deze gids er in zijn algemeenheid er om ging dat als je iemand in elkaar ziet zakken tijdens uitgaan (die je niet kent), je dan weet hoe je moet handelen. In het geval diegene met vrienden is dan weten die heust wel wat diegene gebruikt en wat er aan de hand is :wink: En dan is er ook niets voor je om te doen, aangezien de vrienden zich er al om bekommeren.

Andere middelen erbij gooien hoeft geen onzin te zijn..Wanneer iemand in de ambulanche geladen word met een overdosis heroine, krijgen ze toch mooi een spuitje naltrexon of naloxon.
Draag jij dat standaard bij je? :openmouth:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Als je iemand ziet outgaan tijdens een willekeurige situatie waarbij je niet weet wat er aan de hand is, dien je altijd te handelen wat je leert bij elke EHBO of BHV. Ambulanche bellen en evt. reanimeren.

Maar bij een specifieke overdosis is het handelen wel specifieker en afhankelijk van welk middel.
neurotoxin zei:
Draag jij dat standaard bij je? :openmouth:
Ja, jij niet dan?

Was maar als voorbeeld, dat het zo gek nog niet is om bepaalde middelen te bestrijden met andere drugs. Aangezien proffesionele medische hulp dit ook doet.

complekx

Newbie
Chris Pontius zei:
Goede "tut" alleen ik denk dat de meeste mensen die een OD krijgen vaak onverstandig bezig zijn, deze mensen zullen dit ook vast niet helemaal lezen.
En als mensen onverstandig gebruiken, wil ik zelf daar ook niet bijzijn.
geldt natuurlijk niet in alle gevallen voor ik weer verwijten naar mijn hoofd krijg :wink:

Dus een verkeerd pilletje bestaat niet ?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Een pilletje met een dodelijke hoeveelheid MDMA erin is inderdaad erg sporadisch.
Ook komen dingen als rattenrif of andere horror verhalen ook niet echt voor..

Als je drugsgebruikt moet je dat altijd verstandig doen.
Een pilletje aannemen en slikken zonder te weten wat er in zit is niet verstandig, ookal komt dit van een goede bekende: ''die te vertrouwen is, en altíjd goede shit heeft''

Dus een verkeerd pilletje bestaat niet bij verstandige gebruikers.
Laten testen dus, en heb je die mogelijkheid niet test de pil(len) dan altijd door eerst een kwartje te nemen en zo langzaam op te bouwen.

ere093hih

Newbie
Beste Adrenochroom
Ik heb deze handleiding grotendeels zelf geschreven gehad, het is een deel van mijn eindwerk dat ik vorig schooljaar heb gemaakt. Bepaalde delen zoals sommige van de harddrugs zijn van het internet gekopieerd, de rest weer in eigen woorden omschreven.

Ik waardeer het dat je dit zegt over de mescaline want het internet is nu eenmaal niet altijd te vertrouwen. Ik kan jammer genoeg weinig tot niks doen om dit in de handleiding aan te passen doordat dit gewoonweg niet meer gaat.
Hopelijk leest men verder naar onder en ziet men deze verbetering.
Bedankt voor de info, mocht je nog zoiets zien, aarzel dan niet om te posten
gr psych-out

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Jouw tekst? Schoolproject vorig jaar?
2010-2011?

1e post is uit 2008 dus lijkt me sterk.

Ik heb dit een tijdje geleden aan de hand gehad, helemaal van de wereld heb toen 4uurs op het ehbo gelegen. Ik was gewoon rare dingen aan het doen en wil dit nooit meer meemaken. ik denk da het bij mij door oververmoeidheid kwam, een hele dag gewerkt weinig eten en dan pillen pakken >>> geen goede combinatie!

bruuk83

Experimenterende gebruiker
Ik heb een keer meegemaakt dat iemand die dronken was, een likje 71% mdma kristal crush wilde. toen ie met het zakje terugkwam was deze leeg, zat ong 3/4 gr in. Mee naar een huis genomen en op de bank gegooid, ging superhard, bleef lang brabbelen, maar leek fysiek te functioneren. Hij is thuis gaan slapen, volgende dag kon ie zich niks, maar dan ook niks herrinneren. Voelde zich logisch helemaal stuk in zn hoofd. Gaam shoppen bij de tuinen, wat middeltjes meegegeven. die avond werd hij zo ziek ( ong 16u na inname) dat ie naar het huis van zn ouders is gegaan om uit te zieken. Daar heeft hij hoge koorts voor een week gehad, en kon ontlasting niet meer controleren (braken en nummer 2 in bed) voor enkele dagen. Heeft even geduurd voordat deze de oude was. Dit had ik echter niet verwacht toen ik m op die avond zag. Ik denk dat ie vrij veel geluk had.

JustLive

Newbie
Goed topic.
Al vind ik dat, wanneer je in een vriendenkring of iets drugs gebruikt, elkaar moet behoeden voor een overdosis. Gebeurt vaak dat mensen overmoedig worden doordat ze onder invloed zijn en daardoor te veel willen gaan nemen. Ik verstop de drugs dan of iets en vertel ze dat ze maar even moet gaan wachten tot alles 'aankomt', hehe.. :wink:

edblok2

Bewuste gebruiker
bruuk83 zei:
Ik heb een keer meegemaakt dat iemand die dronken was, een likje 71% mdma kristal crush wilde. toen ie met het zakje terugkwam was deze leeg, zat ong 3/4 gr in. Mee naar een huis genomen en op de bank gegooid, ging superhard, bleef lang brabbelen, maar leek fysiek te functioneren. Hij is thuis gaan slapen, volgende dag kon ie zich niks, maar dan ook niks herrinneren. Voelde zich logisch helemaal stuk in zn hoofd. Gaam shoppen bij de tuinen, wat middeltjes meegegeven. die avond werd hij zo ziek ( ong 16u na inname) dat ie naar het huis van zn ouders is gegaan om uit te zieken. Daar heeft hij hoge koorts voor een week gehad, en kon ontlasting niet meer controleren (braken en nummer 2 in bed) voor enkele dagen. Heeft even geduurd voordat deze de oude was. Dit had ik echter niet verwacht toen ik m op die avond zag. Ik denk dat ie vrij veel geluk had.

*modknip, je hebt je laatste kans verspeeld. Permanente ban is in aantocht.

HoneyC

Belezen gebruiker
dubbel t zei:
OD´t 1 van je vrienden?

hard wegrennen, en nooit meer achterom kijken!

dan komt het allemaal goed met de OD´er...
zo niet?

Dan ken je diegene toch gewoon niet! no problemoooooo!

tfoe, zwervers die OD´en

Dit kan je toch niet serieus menen ??

Zifnab

Een od van wat dan ook (behalve thc, daarvan val je hooguit in slaap) is per definitie gevaarlijk en het inschakelen van professionele medische hulp is dan ook altijd aan te bevelen.

Is iemand gewoon aan het "flippen" van een tripmiddel, dan is geruststellen, vertellen dat ze een hallucinerend middel hebben genomen en dat het vanzelf weer overgaat vaak voldoende. Even van omgeving veranderen, zodat er minder extreme indrukken zijn, eventueel wat dextrose geven en je merkt dat iemand al snel tot rust komt.

Wanneer iemand op de grond ligt te stuiptrekken, z'n tanden kapot bijt, ligt te schuimbekken, braken of iets in die trend, ga bij de persoon zitten, doe wat zachts tussen de tanden, kniel bij het hoofd, klem eventueel het hoofd zachtjes tussen je bovenbenen, zodat het slachtoffer zichzelf niet kan beschadigen, sommige mensen gaan hard met hum hoofd op de vloer liggen bonken, wat hersenletsel als gevolg kan hebben. (Dit doe je ook bij epilepsiepatiënten trouwens).
In geval van braken: leg de persoon op de zij en zorg dat de luchtwegen vrij blijven. Dit is een smerig klusje, maar je redt iemand's leven hiermee. Blijf tegen de persoon praten, rustig en kalm. Vraag hoe hij/zij heet, waar die woont, of die weet wat er aan de hand is en vertel vooral dat er hulp onderweg is, dat stelt gerust. Leg eventueel je hand op de borst om de circulatie (hartslag) blijvend te controleren.
Laat hulp inschakelen door een omstander, vraag om terugkoppeling en blijf te állen tijde zelf bij het slachtoffer, hij/zij vertrouwt jou als enige op dat moment waarschijnlijk, als je de persoon rustig hebt gekregen zeker.

Het is dus erg belangrijk om te zien of iemand gewoon een slechte trip heeft, of dat er daadwerkelijk sprake is van een od. Bij twijfel: áltijd medische hulp in laten schakelen!

Fool

Badass junkie
Nuttige toevoeging, bedankt! :)
En dan vooral dit stukje wist ik niet:
Zifnab zei:
Een od van wat dan ook (behalve thc, daarvan val je hooguit in slaap) is per
Wanneer iemand op de grond ligt te stuiptrekken, z'n tanden kapot bijt, ligt te schuimbekken, braken of iets in die trend, ga bij de persoon zitten, doe wat zachts tussen de tanden, kniel bij het hoofd, klem eventueel het hoofd zachtjes tussen je bovenbenen, zodat het slachtoffer zichzelf niet kan beschadigen, sommige mensen gaan hard met hum hoofd op de vloer liggen bonken, wat hersenletsel als gevolg kan hebben. (Dit doe je ook bij epilepsiepatiënten trouwens).
In geval van braken: leg de persoon op de zij en zorg dat de luchtwegen vrij blijven. Dit is een smerig klusje, maar je redt iemand's leven hiermee. Blijf tegen de persoon praten, rustig en kalm. Vraag hoe hij/zij heet, waar die woont, of die weet wat er aan de hand is en vertel vooral dat er hulp onderweg is, dat stelt gerust. Leg eventueel je hand op de borst om de circulatie (hartslag) blijvend te controleren.

Zifnab

Graag gedaan. Waar ik vooral van schrok is het verhaal van de dude die 3 a 4 gram mdma kristal had genomen en niet naar een ziekenhuis werd gebracht.
Wanneer je dat weet, neem de persoon dan niet mee naar huis, maar naar het ziekenhuis en laat de maag leegpompen, misschien nog een injectie met een beschermend of verzachtend middel. Dat is 20 minuutjes en had een week braken, schijten en hersenschade voorkomen... Wanneer je met een od in Nederland naar het ziekenhuis gaat, word je echt niet in de boeien geslagen hoor, de arts zal een gesprekje met je aangaan en je uitleggen dat je dit echt als waarschuwing moet zien (Ervaring, daarom vertel ik dit ook graag). Het is onverantwoord hoe sommige mensen met drugs omgaan. Sommige stoffen zijn hoog-potent, mensen hebben geen geduld met wachten op de werking en nemen er nog maar wat bij, tot het inslaat... denk even na voor je iets doet met drugs, geniet er vooral van. We zoeken allemaal wel eens een grens op, maar informeer jezelf ook goed wat de maximale dosering is en houd je eraan, het is allemaal getest en bekend, probeer niet hetzelfde wiel opnieuw uit te vinden. Op internet kan je van alle dope wel vinden hoeveel je moet nemen per kg lichaamsgewicht en hoelang het duurt voor het werkt, wat het doet en hoelang het werkt, inclusief bijwerkingen, wat afhangt van wat je al in je lichaam hebt zitten. Gebruik ook niet alles door elkaar, zeker geen uppers en downers tegelijk, dat vindt je hart niet zo prettig. Ik ben echt niet tegen drugs, maar ga er verantwoord mee om, dat is wat ik eigenlijk wil zeggen, dan kan je er optimaal van genieten :stoned:

Smeersel

Newbie
Duidelijke post.

Een overdosis voorkomen is natuurlijk het beste, maar het is wel belangrijk om te weten wat je het beste kunt doen in zo'n situatie. Die nonchalante reacties van sommige mensen hier kan ik dan ook niet begrijpen. Het gevaar blijft er altijd.

Zifnab zei:
Een od van wat dan ook (behalve thc, daarvan val je hooguit in slaap) is per definitie gevaarlijk en het inschakelen van professionele medische hulp is dan ook altijd aan te bevelen.

Is iemand gewoon aan het "flippen" van een tripmiddel, dan is geruststellen, vertellen dat ze een hallucinerend middel hebben genomen en dat het vanzelf weer overgaat vaak voldoende. Even van omgeving veranderen, zodat er minder extreme indrukken zijn, eventueel wat dextrose geven en je merkt dat iemand al snel tot rust komt.

Laat hulp inschakelen door een omstander, vraag om terugkoppeling en blijf te állen tijde zelf bij het slachtoffer, hij/zij vertrouwt jou als enige op dat moment waarschijnlijk, als je de persoon rustig hebt gekregen zeker.

Het is dus erg belangrijk om te zien of iemand gewoon een slechte trip heeft, of dat er daadwerkelijk sprake is van een od. Bij twijfel: áltijd medische hulp in laten schakelen!

Je mag nooit wat tussen de tanden doen, hard of zacht. Dit is een fabel, en ik wou dit doen bij mijn maat, EHBO was ondertussen al gekomen, en ik kreeg een flinke waarschuwing dit nooit te doen. Hiermee kan je de luchtweg blokkeren, of wanneer de persoon bijkomt of zijn spieren weer ontspannen, zou hij zich erin kunnen verstikken omdat iemand met zo'n aanval soms ook naar lucht kan happen.

Hoofd klemmen tussen je benen mag ook niet, ook al is het zachtjes. Gewoon het hoofd met je handen van de grond afhouden/beschermen en voor de rest niet forceren.

Informatief topic, alleen sommige reacties.. smh :wave: :flushed:

Fool zei:
Je moet ook iets tussen de tanden doet dat je vast houdt :')

Zou in principe wel kunnen, maar ik kreeg in ieder geval flink op mijn kop haha. Ook omdat wanneer je iets tussen de tanden wil doen, en de kaken gaan weer stijf op elkaar, je vinger kan blijven haken werd er gezegt. :rolleyes: Voor beiden niet zo fijn lijkt mij. :P

Fool

Badass junkie
Ja, je vingers tussen de tanden doen is ook geen strak idee. :P

Maar onze medische broeders zullen ook ongetwijfeld weten waar ze mee bezig zijn. Weet je toevallig hoe hun de tanden van de patiënt redden?

Fool zei:
Ja, je vingers tussen de tanden doen is ook geen strak idee. :P

Maar onze medische broeders zullen ook ongetwijfeld weten waar ze mee bezig zijn. Weet je toevallig hoe hun de tanden van de patiënt redden?

Zou het niet weten, heb er niet veel ervaring mee, herhaal ook alleen maar wat de medische hulp toen tegen mij heeft gezegt, en wat er o.a. op de site van epilepsiefonds staat. :P

Fool

Badass junkie
Ja oke, lossfchieten objecten is inderdaad een no-go. MAar klapperende tanden kunnen toch echt iemand zijn/haar gebit kosten. xD

Ja daar heb je gelijk in, medisch team zal misschien vast wel wat hebben om tussen de kaken te stoppen, wat veilig is(?).

Maar als je bijvoorbeeld staat te wauzen op de dansvloer kan je er het beste gewoon niks in doen denk ik, je hebt dan ook weinig voor handen om in z'n bek te proppen, en je telefoon/portemonnee of aansteker is er niet bepaalt geschikt voor xD

Fool

Badass junkie
Een pen kan geschikt zijn, als je deze vasthoud, nog beter is eigenlijk de portemonnee. Als je hier alles uit haalt, geeft het mee. Vergeet dan alleen niet om de goede kant vast te houden!

Baksteen45 zei:
ieder verstandig mens (voor zover dat gaat) weet wat wel welke echt te veel is en wat je kan hebben en sowieso als je iets voor de eerste keer gaat doen doe het met mate of bouw het op.

Niet als je dingen gaat mixen in mijn ervaring. Ik had eens MDMA op en oxycodon, door de M voelde niet hoe high ik van de oxy was dus schatte ik verkeerd in dat ik nog wel wat oxy bij kon pakke. Lijntje oxy gesnoven, naar me bed gelopen, gaan zitten en BAM drie uur later werd ik wakker met me nek in een rare hoek en de gedachte: Waarom lig ik hier? Een paar uur later besefte ik pas echt wat er was gebeurd, mooi een OD. Gelukkig ben ik uit mezelf wakker geworden.

JackHerrer

Bewuste gebruiker
Heel erg bedankt aan de topic maker en andere topics die ik gelezen heb over wat te doen bij een od. Afgelopen week zat ik in lloret de mar en radical redemption en crypsis draaide daar een dag in een club. Natuurlijk ging dit bij vele gepaard met drugs bij mij gelukkig niet. Er was een kerel die veel te veel mdma op had en steeds op de grond viel. Zijn vrienden wisten niet wat ze moesten doen. Ik ben er meteen heen gegaan en mede door dit topic en andere topics waarvan ik screenshots op mijn mobiel heb, heb ik die kerel goed kunnen helpen. Uiteindelijk is gelukkig alles goed afgelopen mede door dit forum!
Bedankt topicmaker en drugsforum community!!

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
A: laat je je vrienden nooit stikken, doe je dat wel zijn het geen vrienden EN ben je zelf geen vriend.
B: zal je zo eenzaam worden zonder vrienden dat je misschien wel zelf een od neemt.
C: ik heb net mijn allereerste melding gemaakt bij DF over grof en onnodig taalgebruik. En ra ra voor wie.

Ik vind het een prima post! Ik wist niet wat je precies moet doen als iemand een od heeft genomen. Sommige laconiekeopmerkingen vind ik minder.

Fijne dag allemaal en heb elkaar lief!

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Dunnetjess33 zei:
C: ik heb net mijn allereerste melding gemaakt bij DF over grof en onnodig taalgebruik. En ra ra voor wie.
Ik heb je melding gesloten. Het gaat om een post van 7 jaar oud en de betreffende gebruiker is 5 jaar geleden al verbannen zie ik.

Een melding maken is prima hoor, alleen heeft niet echt zin als het om een post van jaren terug gaat.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Psychedelibee zei:
Dunnetjess33 zei:
Ik heb je melding gesloten. Het gaat om een post van 7 jaar oud en de betreffende gebruiker is 5 jaar geleden al verbannen zie ik.

Een melding maken is prima hoor, alleen heeft niet echt zin als het om een post van jaren terug gaat.

Ahaa, zat ik te slapen! Ik zat gewoon lekker wat te lezen met mijn peukie na het eten. En daarbij niet op de datums gelet. Toch bedankt en sorry! :wink:

steelpan90

Weet niet of het de bedoeling is om op een oud sticky te reageren? Aangezien deze sws altijd bovenaan staat enzo

Ik vind het idee erachter en de info super goed, maar wel een beetje erg breed den ik. Ik zou bijvoorbeeld, best snappen dat een recreatief gebruiker nog niet weet wat hij zou moeten doen bij een GHB OD of een Coke OD. En je kan mij niet vertellen dat deze precies hetzelfde zijn. Misschien een klein lijstje hoe het beste om te gaan met wat voor soort OD?

Of met verschillende populaire combo's even aankaarten wat het kan bedrukken. Upper+upper/ upper+downer/ downer+downer

Tuurlijk als iemand neerknoest, gaat schuimbekken en ze hart stopt ermee, ja dan direct 112 bellen. Maar als iemand op de after alleen ghb opheeft en net out gaat, ja dan zou ik er persoonlijk niet veel aan doen. Ff checken of alles nog werkt en op bed leggen met zijn hoofd naar de zijkant. 99% van de gevallen gebeurt er niks..

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Hey Steelpan, dit zijn sticky onderwerpen die vaak veel zoeken voorkomen. Reageer hier gerust op als je vragen of adviezen hebt. Ook daarvoor staan deze bovenaan.

Het is een goed idee om dat op jou manier aan te passen. Als je het zelf graag wilt denk kan je een nieuwe post maken. Ik zal dat dan in de openingspost veranderen / toevoegen met je credits erbij.
Als je er tijd of zin hebt Let me know. Dan zal ik het er bijzetten , dank voor deze suggesties vast! Gaan we zeker veranderen, ik wacht even af of jij het leuk vindt om te maken met je (pofiel) naam. Als je er geen tijd en zin hebt doe ik het van de week zelf.

Peace

steelpan90

Tijdloos zei:
Hey Steelpan, dit zijn sticky onderwerpen die vaak veel zoeken voorkomen. Reageer hier gerust op als je vragen of adviezen hebt. Ook daarvoor staan deze bovenaan.

Het is een goed idee om dat op jou manier aan te passen. Als je het zelf graag wilt denk kan je een nieuwe post maken. Ik zal dat dan in de openingspost veranderen / toevoegen met je credits erbij.
Als je er tijd of zin hebt Let me know. Dan zal ik het er bijzetten , dank voor deze suggesties vast! Gaan we zeker veranderen, ik wacht even af of jij het leuk vindt om te maken met je (pofiel) naam. Als je er geen tijd en zin hebt doe ik het van de week zelf.

Peace

Top! Ikzelf heb alleen ervaring met ghb, keta en coke qua bad gaan.

Misschien ook een idee dat ik een tabel maak met verschillende fases erin. OD is niet hetzelfde als out gaan van bijvoorbeeld ghb of keta (vind ik) . En eventuele dodelijke dosisen hiervan en kenmerken ervan (schuimbekken, stuiltrekkingen etc)

Zal wel een tijdje duren maar ga er alvast aan beginnen!

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
steelpan90 zei:
Tuurlijk als iemand neerknoest, gaat schuimbekken en ze hart stopt ermee, ja dan direct 112 bellen. Maar als iemand op de after alleen ghb opheeft en net out gaat, ja dan zou ik er persoonlijk niet veel aan doen. Ff checken of alles nog werkt en op bed leggen met zijn hoofd naar de zijkant. 99% van de gevallen gebeurt er niks..

Hier heb ik dus echt een ontzettende hekel aan.. iemand gaat out, leg hem maar in de hoek hij wordt wel weer wakker... tot een keer iemand blauw wordt en niet meer wakker wordt.

Als iemand outgaat van de GHB ga je iemand pijnprikkels geven door bijvoorbeeld met je duim in de schouder te duwen boven het sleutelbeen of onder de nagel. Als iemand dan wakker wordt, wakker houden en als degene helemaal nuchter is een preek geven. Als iemand niet wakker wordt, gewoon 112 bellen... inderdaad, meestal worden mensen weer wakker maar je moet gewoon geen risico nemen. Outgaan is een OD...

Sowieso ben ik het niet zo eens met drugsvoorlichting door verslaafden aan recreatief gebruikers, de kloof is te groot, maar dat is een andere discussie.

steelpan90

SmartieAndMe zei:
steelpan90 zei:
[

Hier heb ik dus echt een ontzettende hekel aan.. iemand gaat out, leg hem maar in de hoek hij wordt wel weer wakker... tot een keer iemand blauw wordt en niet meer wakker wordt.

Als iemand outgaat van de GHB ga je iemand pijnprikkels geven door bijvoorbeeld met je duim in de schouder te duwen boven het sleutelbeen of onder de nagel. Als iemand dan wakker wordt, wakker houden en als degene helemaal nuchter is een preek geven. Als iemand niet wakker wordt, gewoon 112 bellen... inderdaad, meestal worden mensen weer wakker maar je moet gewoon geen risico nemen. Outgaan is een OD...

Sowieso ben ik het niet zo eens met drugsvoorlichting door verslaafden aan recreatief gebruikers, de kloof is te groot, maar dat is een andere discussie.

Als iemand out gaat van alleen de GHB is er nooit iets aan de hand. En in 99% van de gevallen krijg je diegene nooit wakker. Ooit eens geprobeerd? Zolang de hartslag gelijk blijft, ademt en niet braakt is er niks aan de hand.

Tuurlijk als iemand blauw word moet je 112 bellen. Maar zodra de bovenstaande dingen allemaal nog aanwezig zijn is er niks aan de hand.

Ik ben er juist niet zo van om voor elke poep en een scheet 112 te bellen. Nu is een OD van coke gevaarlijk, maar bij GHB laten ze diegene ook gewoon 3 uur in een ziekenhuis liggen. Kost een hoop geld en tijd voor eigenlijk niks. Daarom ben ik er juist voor om de juiste info te geven.

Aan de andere kant heeft een verslaafde wel verstand van wat er allemaal kan gebeuren. Wie zijn er nu beter dan "ervaringsdeskundigen"? Bij een bedrijf vragen ze toch ook om ervaring.

Beetje dit idee:

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
steelpan90 zei:
Als iemand out gaat van alleen de GHB is er nooit iets aan de hand. En in 99% van de gevallen krijg je diegene nooit wakker. Ooit eens geprobeerd? Zolang de hartslag gelijk blijft, ademt en niet braakt is er niks aan de hand.

Tuurlijk als iemand blauw word moet je 112 bellen. Maar zodra de bovenstaande dingen allemaal nog aanwezig zijn is er niks aan de hand.

Nee gelukkig is dit nooit voorgekomen, in mijn omgeving is iedereen gelukkig altijd verantwoord met drugs omgegaan.

Het is deze instelling die doden veroorzaakt. Je doet alsof het normaal is dat mensen outgaan van GHB en dat het allemaal niet zo erg is. GHB gebruik is helemaal prima (ik doe het zelf ook wel eens) maar zorg gewoon dat je goed doseert en niet outgaat. Je kunt het gewoon voorkomen. Ook al worden mensen meestal weer wakker, ga jij het jezelf vergeven dat je iemand in een hoekje hebt laten overlijden omdat het meestal wel goed gaat? Als iemand blauw wordt ben je waarschijnlijk te laat.

Je kunt ook zonder gordel rijden, maar dat doe je ook niet. 99% van de gevallen gaat het inderdaad goed, maar ik rij niet weg als iemand in mijn auto zonder gordel zit hoor...

Het gaat me dus helemaal niet om het feit of het wel of niet goed gaat, het gaat om de instelling. Je gaat er verkeerd mee om.. mede daarom is het vaak niet verantwoord dat verslaafden voorlichting geven aan recreatief gebruikers. Ik zeg niet dat het niet goed is dat je mensen probeert te helpen hoor, maar onthoudt wel dat je er misschien iets anders tegenaan kijkt vanwege je verleden. Het is vrij moeilijk dat te negeren.

steelpan90 zei:
Aan de andere kant heeft een verslaafde wel verstand van wat er allemaal kan gebeuren. Wie zijn er nu beter dan "ervaringsdeskundigen"? Bij een bedrijf vragen ze toch ook om ervaring.

Mensen met verstand van zaken. Ervaring is niet altijd de juiste les. Een oncoloog hoeft toch ook geen kanker te hebben gehad om te begrijpen hoe hij dat moet behandelen?

Ik denk dat je als (ex) verslaafde wel heel goed andere verslaafden kan helpen, omdat je de situatie begrijpt. Peer education heet dat.

Bovenaan