Woodlovers buitenkweek

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Bedankt voor de update. Vet om te zien dat er ook in nederland mensen zijn die dit doen. Kwam bij toeval op je post terecht, want normaal lurk ik op schroomery.

Waarschijnlijk gaan die bedden als ze eenmaal volledig gecoloniseerd zijn wel ineens heel veel produceren en zit je tot over je oren in de paddestoelen. Mijn shiitakes doen er ook langer over als verwacht, maar de natuur laat zich niet forceren, alleen helpen.

Goed om te zien dat je cyanenscens bed al zo goed produceert. Dat wil ik dit jaar ook gaan doen als langetermijn project. Maar ben nu aan het proberen mijn cubensis binnen aan de gang te krijgen, de sporenspuiten die ik besteld had hebben op 50 petrischaaltjes nog geen enkel mycelium laten zien (LME en YMA), wel flink wat bacterien en schimmels, want ik ben nog echt een onhandige noob en mijn SAB werk is verre van steriel. Maar mn Shiitake clones gaan goed, dus de agar is prima.

Bedankt nog voor de tip over de spore ring. Heb daar een eerste printje opgevraagd. Ongelofelijk dat zoiets in deze tijd nog bestaat. Vervult me met hoop.
Als je toch op shroomery zit, zoek naar 'water agar' 7gr op 500ml gedistilleerd water, kan je alles mee schoonmaken zonder dat contams de overhand krijgen. (zijn genoeg Nederlanders op dat forum trouwens).. alleen niet iedereen is even bedreven in het engels.. dus denk zal hier het e.e.a delen aangezien er zoveel verslaafde hier op dit forum zitten.. al die nare verhalen, zou mooi zijn als ze van hun verslaving af komen met paddestoelen :blush:

.. ja waarschijnlijk krijg ik vanzelf enorm veel van die dingen, maar dat geeft niet, is ook mooi om naar te kijken en je hoeft niet alles te oogsten toch. Immers teer ik nog steeds op een paar zakjes cubensis die ik in 2020 heb gekweekt.. zoveel heb je niet nodig.

Xplore

Newbie
Psilocybe cyanescens is echt een van de makkelijkst te kweken soorten, wellicht nog makkelijker dan oesterzwammen :wink:. Ik ben 20 jaar geleden ergens een patch begonnen, en heb er 20 jaar niets aan hoeven doen omdat de gemeente zo vriendelijk is om er ieder voorjaar te snipperen. Ze zijn heel makkelijk te verspreiden, we stopten gewoon een paar gekoloniseerde houtsnippers in een envelop, en als de ontvanger het rustig aanvult met gesteriliseerd, gepasteuriseerd of vaak zelfs wat snippers een minuut of tien gekookt en uitgedampt (dus op vocht brengen en wat concurrentie uitschakelen, maar niet te nat). Maar begin niet met te grote stukken, dan krijgt de concurrentie ook veel meer kans.

Via sporen gaat het ook makkelijk als je agar beheerst. Maar een clone van een mooie cluster die al 20 jaar in de omgeving groeit, is ideaal. Met een van die clones van de patch gooit een NL-er op de bekende site hele hoge ogen, en het is ook indrukwekkend (en veel werk voor diegene). Ps azurescens is wat lastiger, die doen het vaak 1 jaar goed en daarna minder. Helmgras scheelt een boel, maar ook hier is een goede clone uit de omgeving goud waard, plus een goede timing qua "bijvoeren".

Bedden moeten wel regelmatig worden aangevuld (eens in de 2 of 3 jaar), bij voorkeur in het voorjaar. Ze gaan vnl massaal fruiten als hun eten op is, en ze hun genen willen verspreiden. Als je een bed in het najaar aanvult, zorgt de overvloed aan voedsel vaak voor een slechte oogst, want als er genoeg te eten is, overleeft het mycelium (en daarmee de genen) het ook wel een tijdje en is het vormen van vruchtlichamen energieverspilling.

En ja, met woodlovers groeit er ieder seizoen zoveel dat een gemiddelde persoon er de rest van zn leven genoeg aan heeft, ze zijn echt veel sterker dan cubes. Maar je kunt broed delen of er nieuwe patches mee maken, er een hoop sporenprints van maken en daar mensen (bijv via de Spaanse site) erg blij mee maken of ze ruilen tegen andere soorten.

Je kunt ook een groot deel laten staan, verspreid je een breder spectrum aan genen mocht er ooit een klimaatcrisis komen :wink:. Je komt Ps cyanescens al steeds meer uit zichzelf verspreid tegen. Maar hoe zeer je mensen ook vertrouwt, beter vertel je de exacte vindplaats niet, want die mensen praten ook en er zijn (ook in NL) al aardig wat patches verwoest (uitgegraven, en niet door wilde zwijnen). En dat vertraagt de boel en vrije beschikbaarheid weer..

Houd het simpel en het lukt wel, via broed of via sporen. Blijf vooral bezig met agar, routine en herhaling zorgen echt voor betere resultaten, en je bent veel minder afhankelijk van anderen.

En/maar hoe graag ik ook kweek, er kan voor mij niets op tegen de inheemse soorten die hier al eeuwen in het wild groeien. Ps semilanceata ligt het meest voor de hand, Ps fimetaria en Ps liniformans zijn te klein en onbekend, Pluteus salicinus groeit er ook te weinig en te traag als serieuze optie. Maar als je je goed verdiept in Panaeolus cinctulus, is er hier een enorme overvloed. Maar die zijn voor beginnende zoekers dan ook wel weer lastig te onderscheiden van de niet-actieve Panaeolussen, zo blijkt regelmatig in de praktijk.

Succes allemaal!

jam

Bewuste gebruiker
Vind je panaeolus cinctulus regelmatig in Nederland of België?
Goed om te weten.

Hippie Langwaus

DF-koning
Mijn myceliumgroei kriebels spelen op.

Nog vóór het verbod op paddestoelen, kweekte ik vol genoegen paddestoelen. De hobby liep uit de hand, maar gelukkig heb ik toen heel veel sporenprints kunnen doneren aan FSRE. Na het verbod heb ik nooit meer paddestoelen gekweekt.

Nu heb ik inmiddels een tuin waar ik zelfs cyanescens zou kunnen laten groeien. Ik moet maar eens wat broed zien te vinden en me weer inlezen in deze leuke hobby.

Cypridox

Experimenterende gebruiker
Zijn er nog mensen bezig met buitenkweek? Waar kun je startmateriaal krijgen in Nederland?

Hippie Langwaus

DF-koning
Zijn er nog mensen bezig met buitenkweek? Waar kun je startmateriaal krijgen in Nederland?
Ik wil deze winter alvast broed gaan kweken voor azurescens of cyanescens en zoek ook nog startmateriaal. Ik wil graag de biodiversiteit in mijn tuin verhogen en deze zeldzamere soort voor Nederland een plekje gunnen.

jam

Bewuste gebruiker
Ik heb net al terug cyanenscens kunnen oogsten van mijn buitenkweekbedden en het zal wel nog een tijdje doorgaan.
Voor broed kan ik de tip geven om te zoeken via mycorestauration als zoekterm op internet.
Er wordt immers broed verkocht van verschillende soorten paddenstoelen om zware metalen etc uit de grond te halen, via deze weg vind je wel eens broed voor de soorten die je zoekt.

Cypridox

Experimenterende gebruiker
Ik heb net al terug cyanenscens kunnen oogsten van mijn buitenkweekbedden en het zal wel nog een tijdje doorgaan.
Voor broed kan ik de tip geven om te zoeken via mycorestauration als zoekterm op internet.
Er wordt immers broed verkocht van verschillende soorten paddenstoelen om zware metalen etc uit de grond te halen, via deze weg vind je wel eens broed voor de soorten die je zoekt.
Bedankt voor de tip maar het levert niets op. Ik heb inmiddels ook veel in de natuur gezocht, en prachtige paddestoelen tegen gekomen, maar cyanenscens zat er niet bij. Ben jij bereid om een klein stukje van de stam via de post toe te sturen? Ik wil proberen het op agar te kweken.

Bovenaan