Er gaan tegenwoordig erg veel fabeltjes rond over Xtc,waarvan ze niet waar zijn.Dit mededankzij de media zoals gewoonlijk.
Wil je een fabeltje uit de wereld helpen en heb je een bron,dan kan je die hier neerzetten!
Ik ben benieuwd.
Ik zal beginnen met de fabeltjes die ik heb kunnen vinden.
Sterke verhalen, fabels en geruchten
Pers, politiek maar ook gebruikers zelf kloppen de verhalen rond XTC op tot sensationeel niveau die onnodig veel angst en paniek veroorzaken en bol staan van de onzin. Hieronder enkele hardnekkige geruchten:
"De XTC-markt in Nederland is sterk vervuild."
Is minder erg dan vaak wordt beweerd: 65% van de pillen bevat MDMA. 20% bevat MDEA. 10% bevat speed. 1% MDA en de overige pillen zijn nep (cijfers: Safe House Campagne, november 1996).
"Aan bijna alle XTC-pillen wordt speed toegevoegd."
Niet waar: dit komt zelden voor want het is niet zinvol. Speed is namelijk veel 'sterker' en drukt de XTC-werking weg. Dus waarom zou een producent er speed bijstoppen?
"Bruine of bruin-gespikkelde XTC-pillen bevatten heroïne."
Onzin. Er is nog nooit een XTC-pil aangetroffen waar heroïne in zat.
"Sommige XTC-pillen bevatten LSD."
Niet waar, er zijn nog nooit pillen gevonden waar LSD in zit. Wel kan het voorkomen dat er MDA in zit. Dit werkt, afhanklijk van de dosering, hallucinogeen (dingen zien die er niet zijn) en werkt ook lang, zo'n 6 tot 8 uur.
"In sommige XTC-pillen zit gemalen glas."
Onzin, dit is nog nooit aangetoond door het laboratorium.
"Sommige XTC-pillen zijn gemaakt van puur waspoeder."
Niet waar, nog nooit aangetoond in het laboratorium.
"Zonder pil is de avond niet leuk."
Als je dit gelooft dan helpt geen enkele pil meer!
"Ik slik minstens tien pillen op een avond."
Onzin, dit is alleen maar stoerdoenerij. Zo'n persoon heeft óf neppillen óf is hartstikke dood! Een gezellige avond krijg je er in ieder geval niet van.
[b["Als een pil verkeerd valt moet je er gewoon nog één nemen."[/b]
Onzin, dezelfde verhalen hoor je ook bijvoorbeeld bij alcohol. Als een pil niet werkt of verkeerd valt moet je dat accepteren.
"Als je bij de EHBO komt op een party noteren ze je naam."
Onzin, eerste hulp is altijd anoniem. Ouders of anderen worden nooit ingelicht wanneer jij om hulp komt.
: Bron
Wil je een fabeltje uit de wereld helpen en heb je een bron,dan kan je die hier neerzetten!
Ik ben benieuwd.
Ik zal beginnen met de fabeltjes die ik heb kunnen vinden.
Sterke verhalen, fabels en geruchten
Pers, politiek maar ook gebruikers zelf kloppen de verhalen rond XTC op tot sensationeel niveau die onnodig veel angst en paniek veroorzaken en bol staan van de onzin. Hieronder enkele hardnekkige geruchten:
"De XTC-markt in Nederland is sterk vervuild."
Is minder erg dan vaak wordt beweerd: 65% van de pillen bevat MDMA. 20% bevat MDEA. 10% bevat speed. 1% MDA en de overige pillen zijn nep (cijfers: Safe House Campagne, november 1996).
"Aan bijna alle XTC-pillen wordt speed toegevoegd."
Niet waar: dit komt zelden voor want het is niet zinvol. Speed is namelijk veel 'sterker' en drukt de XTC-werking weg. Dus waarom zou een producent er speed bijstoppen?
"Bruine of bruin-gespikkelde XTC-pillen bevatten heroïne."
Onzin. Er is nog nooit een XTC-pil aangetroffen waar heroïne in zat.
"Sommige XTC-pillen bevatten LSD."
Niet waar, er zijn nog nooit pillen gevonden waar LSD in zit. Wel kan het voorkomen dat er MDA in zit. Dit werkt, afhanklijk van de dosering, hallucinogeen (dingen zien die er niet zijn) en werkt ook lang, zo'n 6 tot 8 uur.
"In sommige XTC-pillen zit gemalen glas."
Onzin, dit is nog nooit aangetoond door het laboratorium.
"Sommige XTC-pillen zijn gemaakt van puur waspoeder."
Niet waar, nog nooit aangetoond in het laboratorium.
"Zonder pil is de avond niet leuk."
Als je dit gelooft dan helpt geen enkele pil meer!
"Ik slik minstens tien pillen op een avond."
Onzin, dit is alleen maar stoerdoenerij. Zo'n persoon heeft óf neppillen óf is hartstikke dood! Een gezellige avond krijg je er in ieder geval niet van.
[b["Als een pil verkeerd valt moet je er gewoon nog één nemen."[/b]
Onzin, dezelfde verhalen hoor je ook bijvoorbeeld bij alcohol. Als een pil niet werkt of verkeerd valt moet je dat accepteren.
"Als je bij de EHBO komt op een party noteren ze je naam."
Onzin, eerste hulp is altijd anoniem. Ouders of anderen worden nooit ingelicht wanneer jij om hulp komt.
: Bron