deadlock zei:Hopelijk blijft het altijd zo. De verzorgingsstaat is een van de zegeningen van dit land en dat moeten we koesteren. Die paar uitwassen zullen er altijd blijven.Sublimo zei:En dat zal helaas nog wel een tijdje zo blijven.
Totdat op een dag de verzorgingsstaat instort.
Now don't you get all HIV-negative on me!Rabbithole zei:Soms is het ook seropositief.
deadlock zei:Now don't you get all HIV-negative on me!Rabbithole zei:Soms is het ook seropositief.
hou toch eens op kerel,ik zie jou een onderwerp aanmaken,niet alleen hier,maar ook bij andere topics.Waarvan je weet dat het reacties oproept.En jij zit dan alleen maar te wachten om er tegen in te gaan.Je doet dat gewoon expres.-tomz0r zei:HET IS FUCKING INTERNET HIERZO. Ga nou niet piekeren om een scheldwoordje.
En ga er eens serieus op in. Mensen haken snel af als ze zien dat ze ongelijk hebben, hier ook weer. Eerst de discussie aan gaan, en als blijkt dat ik gelijk heb komen ze met dit soort redenen. Wat is kortzichtig aan mijn reactie op jou? Helemaal NIKS.
En je moet niet alles letterlijk nemen. Ik hou heel erg van overdrijven en de reacties afwachten. Soms een beetje, soms heel erg. In dit topic vind ik echter wel dat ik een punt heb.
Kusje.
Rabbithole zei:deadlock zei:Now don't you get all HIV-negative on me!Rabbithole zei:Soms is het ook seropositief.
![]()
Dikke drogreden. Er komt op een illegaal feest heel ander volk af. Dat betekent niet dat handhaving er voor zorgt dat er vechtpartijen ontstaan op legale feesten en dat je dus maar niet meer moet handhaven. Handhaving op legale feesten is nodig omdat het slag volk wat daar komt anders is en wél begeleiding nodig heeft.W.F.L. zei:Jazeker geloof ik daar in. Ik heb op legale feesten/uitgaansgelegenheden meer vechtpartijen meegemaakt dan op illegale feesten zoals tekno (Ja ook tekno waar 2000 man was). 1x een vechtpartij gezien op een tekno, en die was direct gesust.
Grote nonsens. Veruit het grootste gedeelte van de verkrijgbare drugs zijn minder verslavend en schadelijk dan algemeen geaccepteerde middelen. Het legaliseren van deze middelen zou betekenen dat de politie zich bezig kan houden met échte criminaliteit. Stel je eens voor dat alle verdovende middelen in Mexico gelegaliseerd zouden zijn en van staatswege verkrijgbaar tegen prijzen die onder het straatniveau van nu liggen. Dat betekent dat de drugsbendes daar niet meer zouden bestaan. Het zou de staat miljarden per jaar schelen aan handhaving en miljarden per jaar opleveren aan belastinginkomsten. Dan is het ook nog eens gereguleerd en kan je bij problematisch gebruik veel sneller en beter ingrijpen.-tomz0r zei:Overigens is die drugscontrole over de hele wereld nodig anders zijn drugs overal vrij verhandelbaar, en je wilt niet weten hoeveel dat zou gaan kosten.
Irezz zei:Maximum x aantal gram op x aantal dagen ofzo.
W.F.L. zei:Irezz zei:Maximum x aantal gram op x aantal dagen ofzo.
Schiet niet op, want dan komt er weer illegale handel om de mensen te bevoorraden die meer willen dan wat de overheid hen kan leveren.
Niet dat daar geen oplossing voor is. Het zou allesinds een stap vooruit zijn, maar met dat soort dingen (prijzen, hoeveelheden, etc) niet echt vrij te laten creeër je weer kansen voor criminelen.
deadlock zei:Grote nonsens. Veruit het grootste gedeelte van de verkrijgbare drugs zijn minder verslavend en schadelijk dan algemeen geaccepteerde middelen. Het legaliseren van deze middelen zou betekenen dat de politie zich bezig kan houden met échte criminaliteit. Stel je eens voor dat alle verdovende middelen in Mexico gelegaliseerd zouden zijn en van staatswege verkrijgbaar tegen prijzen die onder het straatniveau van nu liggen. Dat betekent dat de drugsbendes daar niet meer zouden bestaan. Het zou de staat miljarden per jaar schelen aan handhaving en miljarden per jaar opleveren aan belastinginkomsten. Dan is het ook nog eens gereguleerd en kan je bij problematisch gebruik veel sneller en beter ingrijpen.-tomz0r zei:Overigens is die drugscontrole over de hele wereld nodig anders zijn drugs overal vrij verhandelbaar, en je wilt niet weten hoeveel dat zou gaan kosten.
Minder verslavend en lichamelijk minder schadelijk? Sure. Maar met een cokeverslaving, opiatenverslaving of wat dan ook kan niet deelgenomen worden aan de maatschappij.
Met sigaretten wel, en met alcohol alleen in gevallen van zware verslaving niet.
20% van de geweldsdelicten zijn nu al harddrugsgerelateerd, moet je nagaan als het legaal wordt.
3% van de mensen rijdt in de weekends nu met een niet toegestane hoeveelheid alcohol, hoe erg wordt het als er ook nog drugs bij komt? En bij problematisch gebruik ingrijpen? Hoe kan dat? Dat kan nu niet met alcohol en wiet, voorlichting helpt niet, en zonder privacyschending (of anders ook niet, je vraagt gewoon iemand anders om het te halen) is het ook onmogelijk het te controleren.
[/quote]Heel Zuid-Amerika wordt geleid door criminele bendes. Dit gaat niet alleen over drugs. Met het legaliseren van drugs zijn die problemen lang niet weg. En hier gaat een groot deel van de onzekere nieuwsgierige pubertjes en andere emotioneel kwetsbare personen naar de klote. En wij zouden dat godverredomme moeten gaan dokken.
tomz0r zei:Denk je echt dat hero- en cokeverslaafden gaan werken in opvangcentra? Nee, ik denk het niet.
20% van die geweldsdelicten, dat gaat over Nederland, en zoveel criminele afrekeningen en dergelijke zijn er niet. Het zijn vooral agressieve gebruikers die roven en het geweld gebruiken.
En jij praat over een vaccin, maar laten we eerst wachten tot dat er is voordat we Nederland naar de klote helpen.
En autorijden is niet het enige gevaar he? Kijk naar geweld, diefstal, roof, medische hulp, uitkering, overlast en nog meer.
Irezz zei:tomz0r zei:Denk je echt dat hero- en cokeverslaafden gaan werken in opvangcentra? Nee, ik denk het niet.
20% van die geweldsdelicten, dat gaat over Nederland, en zoveel criminele afrekeningen en dergelijke zijn er niet. Het zijn vooral agressieve gebruikers die roven en het geweld gebruiken.
En jij praat over een vaccin, maar laten we eerst wachten tot dat er is voordat we Nederland naar de klote helpen.
En autorijden is niet het enige gevaar he? Kijk naar geweld, diefstal, roof, medische hulp, uitkering, overlast en nog meer.
Je klinkt alsof je het morgen gaat invoeren.![]()
Denk je dat Nederland niet hervormd gaat worden? In een wereld waar drugs legaal is kan men niet zomaar coke en hero addicts dumpen. Elke persoon kan wel IETS van nut hebben. Ook addicts. Onze maatschappij maakt ze (vrij rechtstreeks zelfs) addict, dan kunnen we ze niet zomaar achterlaten.
In Luik is er een methadon center. Gent ook trouwens. Free shots for the needy. Bye bye criminality. Geld is er waarschijnlijk nog genoeg, aangezien de dope erg goed verkoopt.
Ik zie wel een fout in m'n systeem nu. De drugs die ze kopen betaalt de staat later sowieso more or less terug aan mogelijke verslavingszorg. Hmm. Now what?
Ik hou van deze topic 8D 't is like een strategygame, abit. lolz
tomz0r zei:Minder verslavend en lichamelijk minder schadelijk? Sure. Maar met een cokeverslaving, opiatenverslaving of wat dan ook kan niet deelgenomen worden aan de maatschappij.
tomz0r zei:3% van de mensen rijdt in de weekends nu met een niet toegestane hoeveelheid alcohol, hoe erg wordt het als er ook nog drugs bij komt? En bij problematisch gebruik ingrijpen? Hoe kan dat? Dat kan nu niet met alcohol en wiet, voorlichting helpt niet, en zonder privacyschending (of anders ook niet, je vraagt gewoon iemand anders om het te halen) is het ook onmogelijk het te controleren.
tomz0r zei:Heel Zuid-Amerika wordt geleid door criminele bendes. Dit gaat niet alleen over drugs. Met het legaliseren van drugs zijn die problemen lang niet weg. En hier gaat een groot deel van de onzekere nieuwsgierige pubertjes en andere emotioneel kwetsbare personen naar de klote. En wij zouden dat godverredomme moeten gaan dokken.
W.F.L. zei:tomz0r zei:Minder verslavend en lichamelijk minder schadelijk? Sure. Maar met een cokeverslaving, opiatenverslaving of wat dan ook kan niet deelgenomen worden aan de maatschappij.
Onzin. Dagelijks gebruiken (=verslaafd zijn) moet je niet meteen buiten de maatschappij stellen zoals de gemiddelde zwerver/junkie. Er zijn genoeg mensen die verslaafd zijn aan coke die WEL werken en deelnemen aan de "maatschappij", en met heroïne is dat ook zo.
W.F.L. zei:tomz0r zei:3% van de mensen rijdt in de weekends nu met een niet toegestane hoeveelheid alcohol, hoe erg wordt het als er ook nog drugs bij komt? En bij problematisch gebruik ingrijpen? Hoe kan dat? Dat kan nu niet met alcohol en wiet, voorlichting helpt niet, en zonder privacyschending (of anders ook niet, je vraagt gewoon iemand anders om het te halen) is het ook onmogelijk het te controleren.
Uhh, cijfers plakken erop plakken, oplossingen vinden voor het probleem en het verstrekken van drugs van goede kwaliteit scheelt een hoop. Iets dat legaal is, is makkelijker te controleren dan iets wat illegaal is.
W.F.L. zei:tomz0r zei:Heel Zuid-Amerika wordt geleid door criminele bendes. Dit gaat niet alleen over drugs. Met het legaliseren van drugs zijn die problemen lang niet weg. En hier gaat een groot deel van de onzekere nieuwsgierige pubertjes en andere emotioneel kwetsbare personen naar de klote. En wij zouden dat godverredomme moeten gaan dokken.
Wat erg. Nu dok je voor het persoonlijk gewin van een of andere werkschuwe druggie of crimineel. Maar problemen met drugsbendes schakel je wel degelijk uit door het legaliseren van drugs hoor, haha. Maar zoals ik al gezegd heb is drugs te vergelijken met criminaliteit als prostitutie en dergelijke. Andere criminaliteit, zoals stelen, hebben we het niet eens over. Dat vraagt een andere aanpak dan legaliseren, duh. En die onzekere nieuwsgierige pubertjes en emotioneel kwetsbare personen kunnen nu net zo goed drugs kopen hoor, haha.
tomz0r zei:Uitzonderingen zijn er altijd. Volgens de UvA zijn 95% van de dagelijkse heroïnegebruikers werkloos. Ook is er een zeer groot verband met geweldsdelicten en andere misdaden.
W.F.L. zei:Drugs te vergelijken met criminaliteit als prostitutie? Wat een onzin. Ten eerste is prostitutie niet altijd crimineel, in veel gevallen zelfs niet. En als het crimineel is dan worden er mensenrechten geschonden. En niet zo'n beetje ook. Dus ik weet niet wat je punt daarmee is, maar helemaal logisch is het niet.
Tomz0r zei:En de problematiek in die landen gaat verder dan drugsbendes. Afpersingen en andere niet-drugsgerelateerde zaken zijn een veel vaker voorkomend probleem.
Tomz0r zei:En ik weet niet of elke puber aan drugs kan komen. Ik denk van niet. Ik krijg hier genoeg smeek PB-tjes van pubertjes die niks kunnen krijgen, of ik alsjeblieft wat voor ze wil regelen. Maar het gaat daar tevens niet om. Blijkbaar schrikt illegalisatie af, want het gebruik van harddrugs ligt veel lager dan het gebruik van softdrugs en alchohol en tabak.
Volgens mij lopen er nu al dergelijke projecten? Heroïne kost trouwens geen fuck, wat de prijs bepaald is net zoals bij coke, dat het van een of ander kutland wat niet in de buurt is moet komen.
Irezz zei:Volgens mij lopen er nu al dergelijke projecten? Heroïne kost trouwens geen fuck, wat de prijs bepaald is net zoals bij coke, dat het van een of ander kutland wat niet in de buurt is moet komen.
Feit. België, Zwitserland, Nederland, Duitsland en Spanje hebben heroïneclinics.
En ik weet niet of elke puber aan drugs kan komen. Ik denk van niet. Ik krijg hier genoeg smeek PB-tjes van pubertjes die niks kunnen krijgen, of ik alsjeblieft wat voor ze wil regelen.
Maar het gaat daar tevens niet om. Blijkbaar schrikt illegalisatie af, want het gebruik van harddrugs ligt veel lager dan het gebruik van softdrugs en alchohol en tabak
tomz0r zei:LSD wordt bijna niet meer gebruik
tomz0r zei:het paddogebruik is afgenomen sinds het illegaal is
tomz0r zei:en wiet wordt relatief superveel gebruikt.
deadlock zei:Er wordt in Nederland relatief weinig drugs gebruikt in vergelijking met landen waar er streng tegen opgetreden wordt. Even de cijfers erbij zoeken (elsevier gok ik).
deadlock zei:Er wordt in Nederland relatief weinig drugs gebruikt in vergelijking met landen waar er streng tegen opgetreden wordt. Even de cijfers erbij zoeken (elsevier gok ik).
tomz0r zei:maar ik ben ook voorstander van het gedoogbeleid.
tomz0r zei:Alle drugs legaal maken is echter totaal niet mogelijk.
Berbatov zei:Ik vind deze discussie onnodig omdat ik vind dat de overheid zich niet moet bemoeien met de persoonlijke keuzes van mensen. Als die mannen in pak blijven beslissen over wat je wel en niet doet dan kan de bevolking nooit wat leren, en blijven we domme schapen.
Of het schadelijk is voor de maatschappij doet er niet zo veel toe. Eigen schuld.
tomz0r zei:deadlock zei:Er wordt in Nederland relatief weinig drugs gebruikt in vergelijking met landen waar er streng tegen opgetreden wordt. Even de cijfers erbij zoeken (elsevier gok ik).
Legale drugs worden vaker gebruikt. Qua wiet is alleen Frankrijk groter dan Nederland qua gebruik. Bij harddrugs is het inderdaad minder, maar ik ben ook voorstander van het gedoogbeleid. Alle drugs legaal maken is echter totaal niet mogelijk.
Tekst bron: http://www.drasties.com/?p=4559Percentage 15 - 34-jarigen dat de afgelopen 12 maanden aan de coke heeft gezeten: Nederland (1 %)
Groot-Brittannië (5,4 %)
Spanje (5,2 %)
Verenigde Staten (3,4 %)
Italië (3,3 %)
Duitsland (1,6 %)
Frankrijk (1,2 %).
Het gebruik van cannabis:
Nederland (10 %)
Spanje (20 %)
Verenigde Staten (19 %)
Frankrijk (17 %)
Italië (17 %)
Groot-Brittannië (16 %)
Duitsland (12 %)
Zweden (5 %)
TeKNoZem zei:tomz0r zei:deadlock zei:Er wordt in Nederland relatief weinig drugs gebruikt in vergelijking met landen waar er streng tegen opgetreden wordt. Even de cijfers erbij zoeken (elsevier gok ik).
Legale drugs worden vaker gebruikt. Qua wiet is alleen Frankrijk groter dan Nederland qua gebruik. Bij harddrugs is het inderdaad minder, maar ik ben ook voorstander van het gedoogbeleid. Alle drugs legaal maken is echter totaal niet mogelijk.
Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, maar het gebruik van wiet is in Nederland nog altijd stukken lager dan menig land waar het illegaal is. Dat is een feit. Ik denk dat je over het algemeen sowieso wat beter je best moet doen naar het zoeken van informatie sinds 90% van de cijfers en andere crap die je de afgelopen pagina's hebt neer gekotst totaal nergens op slaan en zijn alleen gebasseerd uit de uit je duim gezogen onzin.
Even een klein rijtje fieten:
1.)Illegale middelen trekken criminaliteit aan sinds mensen toch op een manier voorzien horen/willen zijn, menig crimineel ziet hier geld in. Natuurlijk is niet elke dealer een zware crimineel ofzo.
TeKNoZem zei:2.)De drugscriminaliteit hier vergeleken met die in andere landen is over het algemeen laag, dit kan verschillende oorzaken hebben, maar ik leg het vooral bij het gedoogbeleid.
TeKNoZem zei:3.)Het gebruik van drugs ligt in Nederland over het algemeen sowieso lager dan in andere landen. Dit kan gedeeltelijk te maken hebben met de degelijke voorlichting, wat nog best wat verbeterd mag worden, die hier in ons landje verkrijgbaar is. Hier een klein lapje tekst welke alleen de cijfers van coke en wiet bevatten in vergelijking met een aantal andere landen:
Tekst bron: http://www.drasties.com/?p=4559Percentage 15 - 34-jarigen dat de afgelopen 12 maanden aan de coke heeft gezeten: Nederland (1 %)
Groot-Brittannië (5,4 %)
Spanje (5,2 %)
Verenigde Staten (3,4 %)
Italië (3,3 %)
Duitsland (1,6 %)
Frankrijk (1,2 %).
Het gebruik van cannabis:
Nederland (10 %)
Spanje (20 %)
Verenigde Staten (19 %)
Frankrijk (17 %)
Italië (17 %)
Groot-Brittannië (16 %)
Duitsland (12 %)
Zweden (5 %)
Originele bronnen: http://www.emcdda.europa.eu/stats08 en http://www.drugabusestatistics.samhsa.gov/nsduh/2k7nsduh/2k7Results.pdf
TeKNoZem zei:4.) Met het legaliseren van drugs, of het decriminaliseren daarvan, kan er meer onderzoek gedaan worden naar de substanties en de effecten daarvan op lichaam en geest. Stichting Open is hier een goed voorbeeld van, deze stichting is voor het herstarten van onderzoek naar illegale middelen.
TeKNoZem zei:5.) Als drugs gelegaliseerd worden kunnen farmaceutische bedrijven de productie en distributie op zich nemen. Dit garandeerd qualiteit van het eindproduct en een extra inkomsten bron voor onze economie. De overheid zou hier accijns op kunnen vragen waarmee het begrotings tekort flink aangepakt kan worden. Hierdoor zou er bijvoorbeeld minder bezuinigd hoeven worden op het onderwijs.
TeKNoZem zei:6.) Legaal te verkrijgen drugs zou er voor zorgen dat criminaliteit terug gedrongen wordt. Alsook dode en gewonden i.v.m. vervuilde drugs. Portugal is hier een goed voorbeeld van. Als je het nog niet wist, in Portugal is drugsgebruik gedecriminaliseerd. Het gebruik van drugs is over het algemeen iets gestegen, maar het aantal sterf- en ongevallen i.v.m. vervuilde middelen, vuile naalden en drugsgerelateerde geweldsdelicten is aanzienlijk gedaalt.
TeKNoZem zei:De groei van drugsgerelateerde incidenten linken aan het stijgende aantal gebruikers is complete onzin, mits het legaal te gebruiken is.
Berbatov zei:Ik vind deze discussie onnodig omdat ik vind dat de overheid zich niet moet bemoeien met de persoonlijke keuzes van mensen. Als die mannen in pak blijven beslissen over wat je wel en niet doet dan kan de bevolking nooit wat leren, en blijven we domme schapen.
Of het schadelijk is voor de maatschappij doet er niet zo veel toe. Eigen schuld.
tomz0r zei:ALLE cijfers die ik noem heb ik ergens gevonden. Het meeste van de site van Jellinek. Je kan er beter even om vragen in plaats van me gelijk te beschuldigen van verzinsels. Dat is namelijk voor idioten. Roepen zonder de situatie daadwerkelijk te kennen, gatverdamme. De ijfers van wiet had ik uit het International Narcotics Control Board, uit 2002. Wel een beetje oud, maar goed.
tomz0r zei:Mee eens. Maar die criminelen zullen er altijd zijn. Als drugs illegaal is gaan ze iets anders zoeken. Of denk je dat ze opeens een legale baan nemen? Nee nee, helaas niet. Dat is in alles terug te zien, criminaliteit wordt verplaatst als iets niet meer lukt. Bedrijven en banken beveiligen beter --> meer woningovervallen.
Ik ben het met je eens dat criminaliteit uitgeband moet worden, maar hier staat erg veel op het spel. De volksgezondheid bijvoorbeeld.
tomz0r zei:Mag ik hier een bron van zien? De drugscriminaliteit wat betreft XTC, coke en wiet zijn in Nederland het hoogste van Europa, Nederland is volgens het OM een belangrijke haven voor coke, is het centrale punt van de wietteelt en op Canada na de grootste producent van XTC. Tevens heeft 20% van de geweldsdelicten direct te maken met harddrugs.
Verder ben ik voorstander van het gedoogbeleid, zoals eerder gemeld. Volgens onderzoeken van het RIVM is het inderdaad een goed iets.
tomz0r zei:Je hebt andere bronnen dan ik, en legt hier goed uit dat het gedoogbeleid prima werkt. Ik ben het echter ook met het gedoogbeleid eens. Het onderscheid tussen wiet en zwaardere middelen maakt de stap naar zwaardere middelen inderdaad groter. En dat is precies hoe het moet blijven, in mijn opzicht. En volgens het RIVM. Zij redeneren op dezelfde manier.
tomz0r zei:Legaliseren heeft niet direct te maken met het stimuleren van onderzoek. Er is vooral medewerking van Amerika vereist. Ik ben voor onderzoek trouwens, maar dat kan ook zonder legalisatie.
tomz0r zei:Alles wat baten heeft, heeft ook kosten. En de kosten hiervoor zullen enorm zijn, geloof me. Uitkeringen van werkschuwe mensen (95% van de heroineverslaafden heeft geen vast inkomen), aanpakken van criminaliteit en overlast etc.
tomz0r zei:Mag ik een bron zien?
Ten eerste wil ik zeggen dat ik het hiermee eens ben, mits de overheid het niet openlijk goedkeurt. Gebruik moet niet gestraft worden, maar mensen moeten niet het idee krijgen dat de overheid het goedkeurt. Dat is ook prima in Nederland. Misschien is het niet officieel zo, maar in de praktijk wordt in bijna elke situatie een lage dosis harddrugs gedoogd.
tomz0r zei:Het is aangetoond volgens Jellinek dat cocaïne agressie opwekt. De agressie vindt echt niet alleen plaats bij de handelaren. Ik weet niet waar jij je op baseert, maar goed. Als ik een beetje logisch nadenk, en iemand is heroineverslaafd, en de kans is 95% dat hij geen vast inkomen heeft, dan heeft hij niet veel te besteden en gaat hij andere dingen doen.
tomz0r zei:Ik vind dat je wel een redelijk sterk verhaal hebt, als een van de eersten hier. Ik snap alleen niet waarom je het gedoogbeleid er bij haalde, want dat botste een beetje met de rest.
Leuke discussie verder! Ben benieuwd naar je reactie. Jouw argumenten zijn inhoudelijk tenminste wel nog vrij sterk.
TeKNoZem zei:tomz0r zei:ALLE cijfers die ik noem heb ik ergens gevonden. Het meeste van de site van Jellinek. Je kan er beter even om vragen in plaats van me gelijk te beschuldigen van verzinsels. Dat is namelijk voor idioten. Roepen zonder de situatie daadwerkelijk te kennen, gatverdamme. De ijfers van wiet had ik uit het International Narcotics Control Board, uit 2002. Wel een beetje oud, maar goed.
Ergens zegt over het algemeen niet zo veel. Als je iets claimt moet je het ook aan kunnen tonen. Zonder fundering heb je geen huis, ook geen argument.
TeKNoZem zei:tomz0r zei:Mee eens. Maar die criminelen zullen er altijd zijn. Als drugs illegaal is gaan ze iets anders zoeken. Of denk je dat ze opeens een legale baan nemen? Nee nee, helaas niet. Dat is in alles terug te zien, criminaliteit wordt verplaatst als iets niet meer lukt. Bedrijven en banken beveiligen beter --> meer woningovervallen.
Ik ben het met je eens dat criminaliteit uitgeband moet worden, maar hier staat erg veel op het spel. De volksgezondheid bijvoorbeeld.
Het klopt dat criminaliteit er altijd zal zijn, dit neemt niet weg dat de drugsgerelateerde criminaliteit aanzienlijk verminderd kan worden door legalisatie of decriminalisatie. Bovendien bied het zeker extra werkgelegenheid in bepaalde sectoren.
TeKNoZem zei:tomz0r zei:Mag ik hier een bron van zien? De drugscriminaliteit wat betreft XTC, coke en wiet zijn in Nederland het hoogste van Europa, Nederland is volgens het OM een belangrijke haven voor coke, is het centrale punt van de wietteelt en op Canada na de grootste producent van XTC. Tevens heeft 20% van de geweldsdelicten direct te maken met harddrugs.
Verder ben ik voorstander van het gedoogbeleid, zoals eerder gemeld. Volgens onderzoeken van het RIVM is het inderdaad een goed iets.
Nederland is over het algemeen geen belangrijke haven voor coke, dat zijn eerder de zuiderlijke landen, met name Spanje iirc. Waar maak je overigens op uit dat 20% van de geweldsdelicten met harddrugs te maken hebben? Overigens, ookal is dit waar, is dit alleen des te meer reden voor decriminalisatie of legalisatie.
TeKNoZem zei:tomz0r zei:Je hebt andere bronnen dan ik, en legt hier goed uit dat het gedoogbeleid prima werkt. Ik ben het echter ook met het gedoogbeleid eens. Het onderscheid tussen wiet en zwaardere middelen maakt de stap naar zwaardere middelen inderdaad groter. En dat is precies hoe het moet blijven, in mijn opzicht. En volgens het RIVM. Zij redeneren op dezelfde manier.
Hier ga ik later nog een keer verder op in. Op dit moment is mijn enige vraag: Het gedoogbeleid is in zekere zin succesvol. Kijk bijvoorbeeld naar het lage aantal gebruikers van marijuana vergeleken met andere landen. Waarom zou het volgens jou voor andere middelen niet werken om het aantal gebruikers te verminderen door deze te decriminaliseren?
Mij lijkt het juist dat het een positieve werking heeft op de terugdrang van gebruik.
TeKNoZem zei:tomz0r zei:Legaliseren heeft niet direct te maken met het stimuleren van onderzoek. Er is vooral medewerking van Amerika vereist. Ik ben voor onderzoek trouwens, maar dat kan ook zonder legalisatie.
Tuurlijk wel. Het decriminaliseren of het legaliseren van drugs heeft direct invloed op de mogelijkheden tot onderzoek. Nu mag er weinig tot geen onderzoek gedaan worden naar deze middelen sinds ze illegaal zijn, alsook de handel, productie (welke nodig is voor onderzoek), en het onderzoeken naar de substanties zelf. Als drugs gedecriminaliseerd zijn, of gelegaliseerd, verdwijnt die barriere. Buiten het feit dat er opnieuw onderzoek gedaan kan worden kunnen de voorheen succesfol gebleken middelen ook weer terug in gebruik worden genomen in de zorg. Denk hier bijvoorbeeld aan de therapeutische werking van MDMA.
Wat heeft overigens de samenwerking met Amerika hiermee te maken? Zo ver ik me kan herinneren zijn we onderdel van de EU, geen staat in Amerika.
TeKNoZem zei:tomz0r zei:Alles wat baten heeft, heeft ook kosten. En de kosten hiervoor zullen enorm zijn, geloof me. Uitkeringen van werkschuwe mensen (95% van de heroineverslaafden heeft geen vast inkomen), aanpakken van criminaliteit en overlast etc.
En wat zijn de kosten volgens jou dan? Natuurlijk zal er een verhoogd aantal gebruikers zijn, maar dit hoeft niet direct meer kosten met zich me ete brengen. In tegendeel, dit leverd bij legalisatie juist geld op. Ik vind het overigens wel frapant dat je steeds met heroineverslaving komt, sinds het gebruik van heroine maar een minuscule hoeveelheid is vergeleken met andere substanties. Het verslavings aantal is misschien hoger, maar het aantal heroine gebruikers an sich is dermate laag dat de kosten voor behandeling te overzien zijn.
TeKNoZem zei:tomz0r zei:Mag ik een bron zien?
Ten eerste wil ik zeggen dat ik het hiermee eens ben, mits de overheid het niet openlijk goedkeurt. Gebruik moet niet gestraft worden, maar mensen moeten niet het idee krijgen dat de overheid het goedkeurt. Dat is ook prima in Nederland. Misschien is het niet officieel zo, maar in de praktijk wordt in bijna elke situatie een lage dosis harddrugs gedoogd.
http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=portugal-drug-decriminalization
Tuurlijk moet de overheid gebruik niet steunen. Maar het kan op z'n minst zorgen dat menig gebruiker drugs heeft van degelijke kwaliteit om verdere onkosten voor medische drugsgerelateerde incidenten i.v.m. vervuilde middelen te voorkomen. Verder kan de zorg m.b.t. drugs nog voor een groot deel flink verbeterd worden, decriminalisatie of legalisatie van drugs kan en zal hier bij helpen.
TeKNoZem zei:tomz0r zei:Het is aangetoond volgens Jellinek dat cocaïne agressie opwekt. De agressie vindt echt niet alleen plaats bij de handelaren. Ik weet niet waar jij je op baseert, maar goed. Als ik een beetje logisch nadenk, en iemand is heroineverslaafd, en de kans is 95% dat hij geen vast inkomen heeft, dan heeft hij niet veel te besteden en gaat hij andere dingen doen.
Niet als er zorg aangeboden wordt. Denk hierbij aan gereguleerde heroïne distributie onder verslaafde vanuit de verslavingszorg. Dit wordt al in zekere mate gedaan, alleen wordt zorg imo niet aggressief genoeg aangeboden. Voorbij de ontkenningsfase komen lijkt me voor menig verslaafde, welk middel dan ook, het moeilijkst. Ik denk dat hierdoor menig verslaafde zijn of haar verslaving niet in ziet en dus ook neit actief voor hulp gaat zoeken.
Bovendien raad ik je aan de zin nog een keer te lezen, met de nadruk op het laatste stukje.
Flip Trip zei:Wat ik me altijd afvraag is waarom de mensen die tegen legaliseren zijn menen dat ze zelf wel drugs mogen gebruiken. Natuurlijk geldt dit alleen voor mensen die tegen legaliseren zijn en zelf illegale drugs gebruiken.
Beantwoord me aub de volgende vraag.
Waarom staan jullie boven de wet ?
tomz0r zei:Flip Trip zei:Wat ik me altijd afvraag is waarom de mensen die tegen legaliseren zijn menen dat ze zelf wel drugs mogen gebruiken. Natuurlijk geldt dit alleen voor mensen die tegen legaliseren zijn en zelf illegale drugs gebruiken.
Beantwoord me aub de volgende vraag.
Waarom staan jullie boven de wet ?
Ik sta niet boven de wet. De overheid heeft een andere doelstelling dan ik. Bij overheidsbeslissingen denk ik aan het welzijn van het volk, en niet alleen aan mezelf. En het is toch juist leuk, verschillende meningen? Of moet iedereen op een drugsforum dezelfde mening koesteren?