1000mg vitamine C?

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik lees regelmatig dat mensen na mdma gebruik hooggedoseerde vitamne C tabletten slikken. Ik vraag mij al een tijdje af waarom dat precies is? Ja als antioxidant begrijp ik wel maar dat heeft toch weinig nut?
Ik heb altijd geleerd dat vitamine c een vitamine is die je bij overschot in je lijf gewoon uitplast.
75 mg is de adh voor volwassenen. En bij meer dan 2 gram per dag kun je darmklachten krijgen en/of verhoogde afgifte van oxaalzuur in je urine.
Wat is dus het echte nut van zo hoog gedoseerde vitamine c slikken? Heeft dat überhaupt wel nut dan?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik heb juist gelezen dat van die laaggedoseerde vitamine C tabletjes weinig zin hebben en 1000 mg aan te raden is. Wat dan teveel is plas je dan inderdaad wel uit.

Wie dan echt gelijk heeft, ik weet het niet...

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
http://www.dehormoonfactor.nl/vitamine-c-weg-met-de-medicijnkast

Ik slik dagelijks tussen de 2000 en 4000mg. Ik ben amper ziek en ondervind geen nadelige effecten. Ik ben ermee begonnen toen ik een griepje te pakken had. Normaal gesproken lig je dan een halve week ziek in bed, maar ik was er na 1 dag vanaf doordat ik om het uur zo'n 1000mg tablet slikte. Mijn griep was verdwenen.

Mja, N = 1 zegt natuurlijk nog niet zoveel.

Persoonlijk geloof ik niet zo in de inhoud van dat artikel, immense doseringen vitamine C als 'wondermiddel.' Klinkt een beetje als te mooi om waar te zijn.

Maar ik weet er verder niet zoveel van, dus ben benieuwd naar verdere reacties op dit topic.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Hmm, kan ik daar beter mee ophouden dus. Niet dat ik het elke dag neem, maar toch. Vraag me af of het wel aan te raden is om het te nemen voor en na mdma dan.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Toch een interessant onderwerp he? ik vraag het mij echt af. Ook heb ik eens gelezen (ik kan het artikel niet meer vinden, is lang geleden) dat alleen vitamine c helemaal niet helpt voor je weerstand. Je moest meerdere dingen dan genoeg hebben in je lijf, niet alleen c. Het zijn verkooppraatjes dat het ziekte tegenhoud.
He jammer dat ik dat nou niet meer vind.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Heb onlangs een artikel gelezen dat vitamine C niet eens iets te maken heeft met citrus vruchten maar word gehaald uit toxische zwarte schimmel, met straling en dergelijke genetische manipulatie word de productie ook verhoogd. Wil echt niet weten welke shit bedrijven ons voederen maar goed kan het niet zijn aangezien ze hun eigen markt reguleren :worried:

http://ewao.com/2017/09/30/your-cit...rom-fruit-it-comes-from-toxic-gmo-black-mold/

Ow bah, dat klinkt wel eng ja. Ik dacht ook dat het uit fruit en groente etc kwam.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Hmm, kan ik daar beter mee ophouden dus. Niet dat ik het elke dag neem, maar toch. Vraag me af of het wel aan te raden is om het te nemen voor en na mdma dan.

Kan ik zo snel niks (fatsoenlijk onderbouwds) over vinden. Wel interessante vraag van Dunnetjes. Maar het lijkt me dat het die zeldzame keren dat je MDMA gebruikt sowieso weinig kwaad kan om vitamine C te nemen, zelfs al zou het wat teveel zijn. Dan werkt het gewoon als beschermingsmechanisme tegen oxidatieve stress. Al zou veel voedingsmiddelen nuttigen die anti-oxidanten bevatten ook moeten volstaan lijkt me.

Hebben we geen undercover voedingsdeskundigen op dit forum? :tongueout:

Bovenaan