Deel je inzicht!

Chr0nic

Bewuste gebruiker
Ja dat ook.

En wat ik wil zeggen is dat we vaak denken dat we eerst aan allerlei voorwaarden moeten voldoen voordat we een beetje vrede met onszelf mogen hebben, maar de grap is dat we ons daardoor juist slechter kunnen gaan gedragen, terwijl we in wezen altijd al goed waren.
In de kern/essentie zijn we allemaal al liefdevol en in vrede.

De zoektocht naar "innerlijke vrede" is gebaseerd op een begeerte, een wens van het ego. Het verwijst/impliceert naar iets wat je moet doen of vinden buiten jezelf. Een plek waar je moet komen of een bepaalde progressie die je gemaakt moet hebben zodat je ergens in de toekomst (verwijzing naar een moment in tijd) een bepaalde vorm van vrede hebt met jezelf en alles. Dat is juist de illusie.

Stoppen met proberen, bewust het huidige moment ervaren zonder enige oordeel naar wat is. Dat is pas innerlijke rust en vrede ervaren. Je zelf niet meer identificeren met hetgeen wat zich manifesteert in de eindeloze ruimte van je bewustzijn. Just be and observe

De Laatste Rohikaan

Belezen gebruiker
In de kern/essentie zijn we allemaal al liefdevol en in vrede.

De zoektocht naar "innerlijke vrede" is gebaseerd op een begeerte, een wens van het ego. Het verwijst/impliceert naar iets wat je moet doen of vinden buiten jezelf. Een plek waar je moet komen of een bepaalde progressie die je gemaakt moet hebben zodat je ergens in de toekomst (verwijzing naar een moment in tijd) een bepaalde vorm van vrede hebt met jezelf en alles. Dat is juist de illusie.

Stoppen met proberen, bewust het huidige moment ervaren zonder enige oordeel naar wat is. Dat is pas innerlijke rust en vrede ervaren. Je zelf niet meer identificeren met hetgeen wat zich manifesteert in de eindeloze ruimte van je bewustzijn. Just be and observe

Exact. Jij bent er, of weet op ze minst de weg naar het nu.

Sierlijk verwoord btw!

Chr0nic

Bewuste gebruiker
Exact. Jij bent er, of weet op ze minst de weg naar het nu.

Sierlijk verwoord btw!

Mijn dank is groot, bedankt voor de humbling words.
Ik ben er, jij bent er. Wij allemaal zijn er altijd al geweest. Ik geloof niet in een 'weg' of 'pad' er naartoe. Daar start je het lijden al mee in mijn optiek. Alle weerstand die je hebt tegen hetgeen wat is, loslaten, en vrede hebben met wat is! Het verleden en toekomst zijn puur constructen van de mind, de ego om ergens aan vast te houden. Observeer het allemaal, zie het spelletje en hoe het zichzelf uitspeelt in de grote circus. Weerstand = suffering, overgave en acceptatie = peace.

Tip: Lees je even in over Advaita Vedanta. Kan voor sommigen wel interessant zijn denk ik.

Laatst bewerkt:

N3K0

Badass junkie
Mijn dank is groot, bedankt voor de humbling words.
Ik ben er, jij bent er. Wij allemaal zijn er altijd al geweest. Ik geloof niet in een 'weg' of 'pad' er naartoe. Daar start je het lijden al mee in mijn optiek. Alle weerstand die je hebt tegen hetgeen wat is, loslaten, en vrede hebben met wat is! Het verleden en toekomst zijn puur constructen van de mind, de ego om ergens aan vast te houden. Observeer het allemaal, zie het spelletje en hoe het zichzelf uitspeelt in de grote circus. Weerstand = suffering, overgave en acceptatie = peace.

Tip: Lees je even in over Advaita Vedanta. Kan voor sommigen wel interessant zijn denk ik.
Advaita vedanta voelde voor mij als thuiskomen!
Leuk om het hier ook tegen te komen.

Ik luister graag naar swami sarvapriyananda.

🙏🏻

Gemberthee

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Aaaahhh wat een genot om dit allemaal te lezen @Chr0nic. Je lijkt wel een schrijver! Ik ga het straks nog een keertje lezen en ook het filmpje van @N3K0 bekijken. Advaita Vedanta staat nu op mijn lijstje :).

Dankjullie voor de mooie bijdrage!

Laatst bewerkt:

De Laatste Rohikaan

Belezen gebruiker
Reminder voor mezelf! :wink:
Ben benieuwd.

ps. @Chr0nic , er is idd geen weg, alleen het eeuwige nu waaruit alles voortkomt.
Het was een simplificatie omdat ik het gevoel heb dat, "de weg", begrijpelijker is als concept voor de meeste mensen met wie ik hierover filosofeer. 🤔
Echter had ik de mensen hier onderschat zie ik hehe :)

Laatst bewerkt:

Gemberthee

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Reminder voor mezelf! :wink:
Ben benieuwd.

ps. @Chr0nic , er is idd geen weg, alleen het eeuwige nu waaruit alles voortkomt.
Het was een simplificatie omdat ik het gevoel heb dat, "de weg", begrijpelijker is als concept voor de meeste mensen met wie ik hierover filosofeer. 🤔
Echter had ik de mensen hier onderschat zie ik hehe :)
Ik vind het juist fijn eigenlijk! Daardoor wordt het nóg duidelijker of bevestigd wat je al wist. Er is niets mis met herhaling en verduidelijking van waardevolle info :grin:.

Gemberthee

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik lees zojuist dit:

"Het eerste wat je eenvoudig kunt zien, is dat wij niet verantwoordelijk zijn over onze gedachten. Wat is deze banaan toch bruin en drapperig. Hela! Dacht je soms net aan een overrijpe banaan? Was dat wel je eigen keuze? Of was het dit boek dat die gedachte opwekte? We zijn niet verantwoordelijk voor onze gedachten. Wel zijn we verantwoordelijkheid voor de manier waarop we op onze gedachten reageren."

De auteur bekrachtigt dit met een psychologisch onderzoek.

en

"Het doorzien van je negatieve geloof over jezelf is niet voldoende. Doorzien dat je een automatisch zelfafwijzend reactiepatroon hebt en dit accepteren, is de tweede voorwaarde om erkennen dat je goed bent."

De auteur vergelijkt gedachten met sprinkhanen en het is zoooo hilarisch allemaal!

Eerst is er een gedachten. Als er verzet tegen de gedachte is (door ons negatieve geloof) komt er ook een gevoel bij en dat heeft invloed op gedrag (bv vluchtgedrag/drugs). Oftewel: door veroordeling over gedachte ontstaat verzet, krijgt de gedachte energie, en wordt behalve de gedachte ook het gevoel sterker.

Wat een helderheid! Waarom heb ik dit nooit op school geleerd!

N3K0

Badass junkie
Wij zijn niet het lichaam, gedachten en gevoelens, verleden enof het ego.

Wij zijn de observeerder daarvan 🥰

Gedachten zijn als bubbels in een glas met prik.

Het ego is geneigd om daar vanalles vante vinden ente oordelen. (Ook zo over emoties)

Terwijl alles er gewoon is. Gewoon aant zijn is.

Chr0nic

Bewuste gebruiker
Ik lees zojuist dit:

"Het eerste wat je eenvoudig kunt zien, is dat wij niet verantwoordelijk zijn over onze gedachten. Wat is deze banaan toch bruin en drapperig. Hela! Dacht je soms net aan een overrijpe banaan? Was dat wel je eigen keuze? Of was het dit boek dat die gedachte opwekte? We zijn niet verantwoordelijk voor onze gedachten. Wel zijn we verantwoordelijkheid voor de manier waarop we op onze gedachten reageren."

De auteur bekrachtigt dit met een psychologisch onderzoek.

en

"Het doorzien van je negatieve geloof over jezelf is niet voldoende. Doorzien dat je een automatisch zelfafwijzend reactiepatroon hebt en dit accepteren, is de tweede voorwaarde om erkennen dat je goed bent."

De auteur vergelijkt gedachten met sprinkhanen en het is zoooo hilarisch allemaal!

Eerst is er een gedachten. Als er verzet tegen de gedachte is (door ons negatieve geloof) komt er ook een gevoel bij en dat heeft invloed op gedrag (bv vluchtgedrag/drugs). Oftewel: door veroordeling over gedachte ontstaat verzet, krijgt de gedachte energie, en wordt behalve de gedachte ook het gevoel sterker.

Wat een helderheid! Waarom heb ik dit nooit op school geleerd!

"De verslaving voorbij" van Jan Geurtz aan het lezen toevallig? :laughing:

N3K0

Badass junkie
Klopt! Het non-dualisme wordt daarin ook regelmatig beschreven zover ik me nog kan herinneren. Was een beetje mijn introductie in non-dualisme
Ja en uitleg over wat is nou realiteit enzo. Heel interessant. Is alleen al wel ff een tijdje gelden dat ik uhm gelezen heb.

Misschien weer eens overnieuw lezen.

Het boek de symbiotische planeet heeft mij heel veel geleerd/inzicht gegeven dat wij het lichaam niet zijn. 🥰

De Laatste Rohikaan

Belezen gebruiker
Even een random onderwerp switch:
Men zegt dat het universum oneindig is, maar we denken ook dat het uitzet. Oftewel de afstanden groter worden.

Hoe kan iets wat oneindig is groter worden? Simpele wiskunde laat al zien dat het niet klopt ∞ + 1 = ?
🙃 Mooi brein brekertje op de maandag middag hehe

N3K0

Badass junkie
Men zegt dat het universum oneindig is, maar we denken ook dat het uitzet. Oftewel de afstanden groter worden.

Hoe kan iets wat oneindig is groter worden? Simpele wiskunde laat al zien dat het niet klopt ∞ + 1 = ?
We are eternal 😋🤣

Dirkdirk

DF-koning

Wiskundig zijn veel dingen te omschrijven waar ons brein niet bij kan. Oneindigheid bijvoorbeeld, zoals pi, of het feit dat wanneer je naar een stoel loopt die afstand steeds door de helft gaat tot het oneindige toe wat zou betekenen dat we de stoel nooit bereiken, maar dat gebeurt wel.. ons brein is niet capabel om deze dingen te begrijpen.

N3K0

Badass junkie
"De stoel" bestaat niet. Dus Vandaar dat we er nooit komen (misschien zijn we er eigenlijk al wel) 😇🤣

Casrus

DF-koning
Wiskundig zijn veel dingen te omschrijven waar ons brein niet bij kan. Oneindigheid bijvoorbeeld, zoals pi, of het feit dat wanneer je naar een stoel loopt die afstand steeds door de helft gaat tot het oneindige toe wat zou betekenen dat we de stoel nooit bereiken, maar dat gebeurt wel.. ons brein is niet capabel om deze dingen te begrijpen.
Die stoel is maar flauw.

Chr0nic

Bewuste gebruiker
Die stoel is maar flauw.
Ik zag opeens een funny beeld voor me dat je net een te grote of kleine stap zet waardoor de afstand niet meer door de helft gaat maar door andere oneven waardes waardoor je op een gegeven moment moet compenseren met contra stapjes heen en terug om uiteindelijk wel bij de stoel te komen. Net als de laatste rondes van een dart wedstrijd waarbij je het exacte eindgetal moet halen.

Ok wauw, de keta slaat in denk ik. Lama

Die stoel is flauw @Dirkjan

• Haha
Waarderingen: N3K0

De Laatste Rohikaan

Belezen gebruiker
Hahaha vind t wel een mooie @Dirkjan .
Denk dat je gelijk hebt met het feit dat ons brein een groot deel van het universum te bevatten.
Neemt niet weg dat ik het onmogelijke achterna blijf streven en nadenk over processen die ik nooit ga begrijpen :yum:
Wordt er altijd wel rustig van. Het idee dat verreweg het meeste in de kosmos ons te boven gaat.
Stel je voor dat mensen het numero uno ingewikkeldste proces zouden zijn.. dan is dit universum pas echt fokt op hehe (grapje ofc)

En keta ja? Heb je die goeie waarvan je ineens midden op de oceaan beland in een storm? :wink:
Lang niet gedaan...je brengt me op een idee

Chr0nic

Bewuste gebruiker
Hahaha vind t wel een mooie @Dirkjan .
Denk dat je gelijk hebt met het feit dat ons brein een groot deel van het universum te bevatten.
Neemt niet weg dat ik het onmogelijke achterna blijf streven en nadenk over processen die ik nooit ga begrijpen :yum:
Wordt er altijd wel rustig van. Het idee dat verreweg het meeste in de kosmos ons te boven gaat.
Stel je voor dat mensen het numero uno ingewikkeldste proces zouden zijn.. dan is dit universum pas echt fokt op hehe (grapje ofc)

En keta ja? Heb je die goeie waarvan je ineens midden op de oceaan beland in een storm? :wink:
Lang niet gedaan...je brengt me op een idee

Dit is wel powerket ja... "Heb je die goeie waarvan je ineens midden op de oceaan beland in een storm? " hahaha goeie! precies dat ja

StraatPiraat

Badass junkie
Ground zero was een bitterzoete ervaring, ik kwam erachter dat ik totaal uitgekeken ben op Uptempo, waar ik jarenlang altijd de feestjes voor bezocht. Het voelde allemaal niet meer zoals het eerder was, maar dit was wel de grootste event die ik ooit bezocht heb en ik heb het hele genre echt herontdekt. Terror vind ik altijd nog top maar holyshit, hoe ben ik nooit wat meer in industrial hardcore gedoken. Nadat ik er keta bij in had gegooid voelde het alsof iemand de altijd hinderende ADD gedachtestroom als een soort active noise cancelling neutraliseerde en ik vond een intense rust met tegelijkertijd een rush die nu 2 dagen later nog steeds een glimlach op mijn gezicht achterlaat.

De prospect en multigroove stages waren echt eye opening. Alsof iemand mn hersenpan opentrok en rechtstreeks de neuronen masseerde met de meest zachte liefdevolle maar energieke handen en bewegingen die een Thaise masseuse me in een of andere gare ghetto wijk kon bieden. Geen happy end maar het voorvocht seipelde de onderbroek in. Figuurlijk dan, denk ik, de ketamine deed zn werk dus als dit wel het geval was had ik het toch niet doorgehad maar ik acht de waarschijnlijkheid zeer laag. Wat een dom gelul weer, ik bedoel eigenlijk gewoon goeie fuif te zeggen.

Gemberthee

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ground zero was een bitterzoete ervaring, ik kwam erachter dat ik totaal uitgekeken ben op Uptempo, waar ik jarenlang altijd de feestjes voor bezocht. Het voelde allemaal niet meer zoals het eerder was, maar dit was wel de grootste event die ik ooit bezocht heb en ik heb het hele genre echt herontdekt. Terror vind ik altijd nog top maar holyshit, hoe ben ik nooit wat meer in industrial hardcore gedoken. Nadat ik er keta bij in had gegooid voelde het alsof iemand de altijd hinderende ADD gedachtestroom als een soort active noise cancelling neutraliseerde en ik vond een intense rust met tegelijkertijd een rush die nu 2 dagen later nog steeds een glimlach op mijn gezicht achterlaat.

De prospect en multigroove stages waren echt eye opening. Alsof iemand mn hersenpan opentrok en rechtstreeks de neuronen masseerde met de meest zachte liefdevolle maar energieke handen en bewegingen die een Thaise masseuse me in een of andere gare ghetto wijk kon bieden. Geen happy end maar het voorvocht seipelde de onderbroek in. Figuurlijk dan, denk ik, de ketamine deed zn werk dus als dit wel het geval was had ik het toch niet doorgehad maar ik acht de waarschijnlijkheid zeer laag. Wat een dom gelul weer, ik bedoel eigenlijk gewoon goeie fuif te zeggen.
Hahahahahaaaa! Wat een heerlijk verhaaltje! :grin:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Aandacht is erg ver te zoeken bij intense moeheid.

(Tja dit inzicht is misschien een beetje een inkoppertje)

Maar wat is mediteren lastig zeg. De week na een terugval. Achja, ook dat gaat voorbij.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Aandacht is erg ver te zoeken bij intense moeheid.

(Tja dit inzicht is misschien een beetje een inkoppertje)

Maar wat is mediteren lastig zeg. De week na een terugval. Achja, ook dat gaat voorbij.
Maar je hebt bewuste gefocuste aandacht en je hebt bewustzijn.

Dat onderscheid wordt ook weleens gemaakt tussen conssciousness en awareness, al worden die termen (verwarrend genoeg) soms ook weer door elkaar heen gebruikt.

Het verschil is, die bewuste gefocuste aandacht moet je uitgerust voor zijn. Dat bewustzijn gaat volledig vanzelf. En dat laatste is de echte meditatie. Meditatie is al gaande, we kunnen het alleen (lijken te) verhullen door meditatie tot stand proberen te brengen met behulp van onze bewuste gefocuste aandacht. Maar als meditatie zo tot stand moest worden gebracht, dan zou het voorwaardelijk en gelimiteerd zijn. En dat lijken we het ook te maken op die manier. Terwijl meditatie op de achtergrond altijd al aanwezig is, ongeacht de staat van de geest (moe of niet moe).

Je had de meeste aandacht,
toen je nergens aan dacht.
Geen gedachten, is dingen het helderste zien, ja!

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Maar je hebt bewuste gefocuste aandacht en je hebt bewustzijn.

Dat onderscheid wordt ook weleens gemaakt tussen conssciousness en awareness, al worden die termen (verwarrend genoeg) soms ook weer door elkaar heen gebruikt.

Het verschil is, die bewuste gefocuste aandacht moet je uitgerust voor zijn. Dat bewustzijn gaat volledig vanzelf. En dat laatste is de echte meditatie. Meditatie is al gaande, we kunnen het alleen (lijken te) verhullen door meditatie tot stand proberen te brengen met behulp van onze bewuste gefocuste aandacht. Maar als meditatie zo tot stand moest worden gebracht, dan zou het voorwaardelijk en gelimiteerd zijn. En dat lijken we het ook te maken op die manier. Terwijl meditatie op de achtergrond altijd al aanwezig is, ongeacht de staat van de geest (moe of niet moe).

Hmm dat hangt er vanaf hoe je de betekenis van meditatie opvat denk ik. Meditatie heeft verschillende vormen en één daarvan is echt aandachtstraining. Met name in de zen stroming.

Maar het kan ook een ontspanningsoefening zijn toch?

Of een manier om bewustzijn te vergroten (in het nu te komen).

Of probeert elke vorm dezelfde staat van zijn te bereiken?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Hmm dat hangt er vanaf hoe je de betekenis van meditatie opvat denk ik. Meditatie heeft verschillende vormen en één daarvan is echt aandachtstraining. Met name in de zen stroming.

Maar het kan ook een ontspanningsoefening zijn toch?

Of een manier om bewustzijn te vergroten (in het nu te komen).

Of probeert elke vorm dezelfde staat van zijn te bereiken?
Ja klopt, er zijn vele definities.

Imo zijn de definities ervan met de tijd gedegradeerd. Vroeger werd er heel simpel: zijn (en niets meer) mee bedoeld. En mensen konden dat relatief snel "begrijpen" en "doen". (eigenlijk: compleet stoppen met doen) Nu denken mensen veel complexer en worden allemaal complexe "meditaties" bedacht, wordt meditatie en yoga als "ontspanningsoefeningen" gezien en dergelijke. Omdat het té simpel is, willen mensen iets complexer. En dus wordt dat ze gegeven.

En ja, het kan ontspanning geven, maar het is dan vaak met een omweg en met veel moeite. Terwijl echte meditatie volledig moeiteloos is en alreeds "gaande" is. Het hoeft niet bereikt te worden. Er moet slechts gestopt worden met (geestelijke) activiteit. Alleen is (lijkt) dat voor de moderne mens vaak moeilijk, zeker de westerse mens die alles ziet als iets waarvoor gewerkt moet worden.

Imo...

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ja daar dit wat in haha
Denk bijvoorbeeld aan Vipassana meditatie: 10 uren per dag stilzitten, 3 dagen tot 3 maanden lang.

Dit is de interpretatie van het verstand van wat meditatie is. Het verstand denkt mét meditatie iets te bereiken. Eigenlijk wordt een bepaalde state of mind nagestreefd: een soort verheven staat.

Maar meditatie is geen staat, het is letterlijk de aard van jezelf. Dat wat je natuurlijk al "doet": zijn. En wanneer je je bewust wordt van je zijn, dan wordt de liefde op een gegeven moment ervaren. De liefde voor de Zelf, die overal is.

Maar het is zo makkelijk om in de valstrik te trappen om dit allemaal tot een soort doel te maken. Iets dat je kunt "bereiken". Zelf heb ik het bijvoorbeeld jarenlang gezocht in trippen. En ook mijn meditatie was vaak meer "a means to an end". Iets waar ik van mezelf doorheen moest, om "het" te bereiken.

Maar meditatie is zowel het middel áls het doel. En dat kan in het begin heel lastig lijken, omdat het helemaal niet spectaculair is. Het is slechts... bewust zijn. Of met andere woorden: bewust zijn van jezelf. En wanneer dat écht wordt "gedaan" (je begrijpt, het is dus juist niet iets doen :wink: ), dan ontspan je er dieper in en dat creëert de ruimte voor die diepe liefde om het mee te vullen.

Zoals mensen wel vaker zeggen: het is een 0 stappen plan. Het is al precies waar je bent. Maar de geest wil dat niet horen. De geest zit liever 30 dagen lang 10 uur per dag stil om een verheven state of mind te bereiken. Die trouwens misschien bereikt kan worden! Maar het zal maar een ervaring zijn. Het zal komen en weer gaan. Het is niet "het". "Het" is hier al en blijft hier.

Het kan echt een enorme teleurstelling zijn om te ontdekken wat het echt is. :tearsofjoy: Omdat veel mensen er fantastische voorstellingen bij hebben. "Dit" kan het toch niet zijn? Dit was er altijd al... Maar die teleurstelling veranderd dan geleidelijk in geruststelling. Een oneindig dieper wordende geruststelling. :) Godzijdank is het niet een of andere verheven staat die je moet bereiken. Godzijdank is het allemaal al voor je geregeld. En voor iedereen.

Laatst bewerkt:
Bovenaan