Niet mijn eigen inzicht, maar ik kijk de laatste tijd wat docu's over hoe mensen duidelijk maken dat er iets heel raars aan de hand lijkt te zijn in de Bijbel, namelijk dat de God van het oude testament (YHWH) een totaal andere God lijkt te zijn dan de God waar Jezus over praatte. De God waar Jezus over praatte, is een liefdevolle God, een God van vergeving en compassie. YHWH daarentegen was een regelrechte tiran, een massamoordenaar en een god die mensenoffers eiste.
Nu wist ik dat het Oude Testament nogal verschilt van het Nieuwe Testament en dat het OT verschrikkelijk gewelddadig is, maar ik zat in zijn geheel eigenlijk nooit op te letten bij Bijbel voorlezen. Maar nu ik ouder ben vind ik dit eigenlijk toch wel fascinerend. Maar misschien nog meer dan de boeken zelf, vind ik het fascinerend om te zien hoe vandaag de dag miljoenen mensen het verschil tussen de God van het OT en de God van het NT niet kunnen of niet willen zien en zeggen dat het 1 en dezelfde is. Hiermee dus eigenlijk alle mensenoffers aan YHWH en alle dood en verderf door deze maniakale godheid (die overigens eerst de veel minder significante rol van stormgod had, voordat het dé zogenaamde oppergod werd, dus hoe werkt dat eigenlijk?) goedkeurend. Absurd weer, hoe star mensen kunnen zijn in religie.
Nu geloof ik sowieso niet in een persoonlijke God op die manier en ook niet in een duivel, maar deze YHWH lijkt in alles meer op wat je de duivel zou noemen. Ten eerste is hij een jaloerse God. Het staat letterlijk in de Bijbel:
Wat!?
Welke omnipotente, omnisciente, omnipresente God, overziener en creator van alles, is jaloers? Op zijn eigen creatie!! Had het dan anders gemaakt oetlul.
En daarnaast eist hij dus mensenoffers en moord 'ie hele samenlevingen uit omdat 'ie ze niet mag.
Dat klinkt niet als God, dat klinkt als een menselijk psychopathisch narcistisch ego met inferioriteits/superioriteitscomplex.
Jezus heeft geloof ik ook niet 1 keer de naam YHWH genoemd in de Bijbel, maar heeft wel gezegd dat iedereen een valse God, een leugenaar, een moordenaar zelfs, volgde. En dat Jezus zijn Vader, Liefde zelf is. En ik moet zeggen, ik ben het daar helemaal met Jezus eens. Onze Vader, dat waar wij allen en het hele universum aan ontspringt is Liefde zelf.
Wat ze er alleen later van hebben gemaakt met dat Jezus de enige weg is naar de Vader, is waar religie dan weer op een uit de kluiten gewassen cult begint te lijken. Waarom moet er een middenman zijn?
Jezus zei zelf:
Bekijk bijlage 56918
En ik geloof hem.
Maar waarom moet dat verdomde religie het altijd zo verdraaien dat er voorwaarden zijn? Natuurlijk weet ik het antwoord zelf ook wel: zo kun je een bevolking controleren:
Bekijk bijlage 56919
Dus vanuit de kerk zelf begrijp ik het.
Maar wat ik nooit heb begrepen is die enorme gewilligheid van vele mensen om hierin mee te gaan. Het lijkt soms echt alsof mensen er van smikkelen dat hun God een jaloerse God is. Een God die in staat is om zijn eigen creatie, letterlijk zijn eigen kinderen voor in de eeuwigheid te laten branden in de hel, nadat hij hun leven hier op aarde al tot een hel heeft gemaakt.
Het is echt obvious: Zelfs in de Bijbel is God zo inconsistent als wat. Eerst is het die psycho massamoordenaar YHWH, daarna is God Liefde zelf. Die twee kunnen gewoon met geen mogelijkheid vereenzelvigd worden. Het sluit elkaar uit.
Hoe kunnen mensen dit verschil niet opmerken en zeggen dat dit 1 en dezelfde God is? Dat is gewoon moedwillige onwetendheid.
Wat haat ik religie soms toch.
/rant over