eerste keer sporenprint mislukt?!?

esc ape

Newbie
ik ben voor de eerste keer op dit forum ook actief.

Zit al een paar dagen mee te lezen op dit forum, maar ben nu ook met mijn eerste vraag komen te zitten.

Wij zijn (mijn vriendin en ik) met onze eerste paddokweeksetje begonnen, en omdat ik wel van tuinieren enzo hou, vind ik het ook ontzettend interresant om met mijn eigen sporen verder t gaan.

Nu had ik op internet (bij mushplanet.nl) een goede handleiding gevonden voor het maken van een sporenprint.

Netjes alles nagedaan, maar met kleine hoedjes op een velletje papier dus met een glas erbovenop.

wacht nu al 3 dagen en ik denk dat het niet lukken gaat, want er is nog geen 1 zwart pitje te zien.

sporen hebben dus niet losgelaten..

wat zou ik fout kunnen hebben gedaan...

misschien te jonge hoedjes ervoor gebruikt? ik heb direct nadat de vliesjes scheuren mn paddo's geoogst na de eerste flush...

ik kan verder weinig vinden over sporenprint en how-to op dit forum....

Zijn er meer topics?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Er zijn op dit forum inderdaad niet heel veel mensen die hun eigen sportenprintjes maken.
Ikzelf heb er ook geen ervaring mee.

Enige die ik ken en hier af en toe komt is Poisondrink.

Maar wanneer je de stoeltjes geoogst hebt nadat het vlies gescheurd is, zouden de sporen al rijp moeten zijn of evt. nog wat verder moeten rijpen na het oogsten en dan loslaten.

De sporenprint op mushplanet is volgens mij ook wel ERG goed gelukt..
Maar na 3 dagen zou je toch al wel wat moeten zijn.
Heb je er ook al echt onder gekeken?

Waarom heb je kleine hoedjes gebruikt? Ik zou zelf voor de wat grotere gaan..

Ik zou verder niet kunnen zeggen wat je fout hebt gedaan..

esc ape

Newbie
ik had ook geen grote paddestoelen, maar ik heb voor mijn 2e flush de condities nu verbeterd, warmere knussere kamer, wat meet vocht en heb de substraat in een andere bak geplaatst zodat 3 kwart van het substraat de ruimte heeft gekregen.

ik zie op zoveel foto's mooie grote paddestoelen, heb dus maar even mn koppie koppie gebruikt.

ik zal eens kijken voor foto's

esc ape

Newbie
PepTalk zei:
Heb je er ook al echt onder gekeken?

ja, maar t is alsof de sporen niet hebben willen loslaten, oftewel blanco velletje papier en nu gedroogde hoedjes. geeft ook niet voor de rest. het is een eerste poging, maarja....

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Hmm, vreemd...

Jammer dat je geen grote stoeltjes had, maar ken gebeuren. Maakt voor de sporenprint in principe ook niets uit.
Heb je een foto'tje van je opstelling?

esc ape

Newbie
foto plaatsen wil nog even niet lukken, heb weinig tijd,

maar ik heb wel gelijk een andere vraag...

heb dus mijn bak een weekje geleden voor de 2e keer gesoaked, en binnen 3 dagen kwamen er gelijk 3 paddestoeltjes aan de zijkant op.

nu ben ik aan het wachten op de pinheads, maar ik weet niet hoe lang dat duren mag/kan.

ik denk nu aan dat die 3 paddestoeltjes die direct opkwamen misschien wel veel voeding zullen wegtrekken om voor het mycelium nieuwe pinheads te vormen..

zou ik ze weghalen voor de 2e flush??

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Die drie paddenstoeltjes zijn toch je eerste pinhead?
Een pinhead is gewoon een paddenstoel die nog maar net met z'n kopje boven het substraat steek. Een klein bolletje dus. Wanneer die verschijnen maar stoppen met groeien worden het aborts genoemd.

Maar neen, ik denk niet dat die 3 stoeltjes zoveel voeding wegtrekken uit het substraat dat er verder geen vruchtlichamen gevormd worden. Als dat het geval zou zijn, trek je maar eigenlijk net 1 flush uit het substraat.
Het kan gewoon zo zijn dat de ene flush meer paddenstoelen produceert dan de andere..
Ik zou dus gewoon wachten tot die drie groot genoeg zijn, dan plukken en opnieuw soaken.

Je zei dat je de bak onder andere omstandigheden had geplaatst toch? Misschien dat hier iets verkeerds is gegaan?

esc ape

Newbie
misschien wel, ik wacht nog af.... het is nu pas een week geleden,

ja, ik had een ruimer en lager plastic bakje gebruikt, ik dacht misschien krijg ik dan ook wel van de zijkanten paddestoelen...

die 3 groeien dus aan de zijkanten, misschien wat meer geduld dus...

maar ik had inderdaad ook ergens gelezen dat het substraat bestaat uit onder andere die toplaag vermiculiet... en die is nodig om "geleidelijk" het water af te geven...

dus misschien hierna weer terug naar het bakje dat erbij geleverd was....

dank je wel trouwens voor alle feedback....

maakt het groeien een stuk leuker :P

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Hmm, het overzetten van het substraat is niet echt nodig wanneer het in het bakje zit waarin het is geleverd. Waarom zou je paddenstoelen aan de zijkant willen? Lijkt mij niet erg gunstig.
Je substraat heeft een bepaald gehalte voedingsstoffen. Wanneer je meer paddenstoelen per flush hebt, betekend dat minder voedsel voor volgende flushes.

poison drink

Belezen gebruiker
Vreemd dat er geen sporen zijn gevallen. Het vliesje onder de hoed was toch al losgekomen, zodat de plaatjes zichtbaar zijn? Normaal gesproken speelt grootte van de hoed geen belang, zolang ze voldoende rijp zijn uiteraard.

Ook kan het wel eens voorkomen dat er een steriele paddestoel tussen je flush zit, maar dit zie je normaal goed omdat de plaatjes dan geen zwarte/donker paarse kleur krijgen (kleur van de sporen). Er zijn eveneens bepaalde cubensis strains waarvan je moeilijk een print kunt nemen, zoals Penis Envy of de albino variant, maar ik heb geen idee of deze te krijgen zijn als growbox.

esc ape

Newbie
het is een equadorian volgens mij,

volgens mij had ik het dan verkeerd begrepen de vorige keer, ik denk dat de hoedjes wel open stonden, maar t vliesje nog niet gescheurd.

mijn 2e flush kopt goed op, heeft toch wel het gewenste effect, dat ik de box heb verwisselt met een andere kleinere, nu inmiddels met een dun dekseltje, want de paddestoeltjes worden al flink groot en t zijn er best veel!!!!

nu had ik ook gelezen dat mensen hun plastik zak ook weghalen als hun paddestoelen meer ruimte nodig hebben....

wat is hierin aan te raden?

droogt het substraat dan niet te snel uit?

ik geef zoiezo nu ook soms een drupje water en zuurstof (water heeft het nu ook wel genoeg) (even luchten in de morgen en avond.)

foto links

http://www.flickr.com/photos/esc_ape/81 ... hotostream

vanochtend op de fiets :wink:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Mooie foto!

Dat het een paddenstoelen vorm is dat is zeker, maar het lijkt van glas of silicone?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Haha silicone it is!

Wel mooi contrast. Paddo en speen... Zeker wanneer je nadenkt dat een speen een vrouwelijke tepel moet nabootsen. :grin:

Johannus

Newbie
nu had ik ook gelezen dat mensen hun plastik zak ook weghalen als hun paddestoelen meer ruimte nodig hebben....

Ik zou de cake gewoon in de plastic zak laten zitten, anders kan je contaminatie riskeren. Je kan ook kiezen om een grotere kweekzak te gebruiken, maar dat is denk ik niet nodig.

Bovenaan