Gameverslaving

Immo

Badass junkie
Op het moment betaal ik voor eve online en wow elke maand. Dat is iets tussen de 25 en 30 euro per maand, persoonlijk vind dat niet erg. Ik krijg er genoeg plezier voor terug.

Wacky

Badass junkie
Voor een beetje verslaafde gamer is dat 1 of 2 dubbeltjes per uur :)
Ik heb lang geleden toen er nog niet zoveel breedband was nog met een inbel modem gegamed. Telefoon rekening van 300 gulden per maand. Gelukkig betaalde de werkgever van mijn pa toen die rekening. Tot die het er niet meer mee eens was....

Hislordship

Wijs gebruiker
Wacky zei:
Ja ok, er is veel commentaar op het per maand betalen dat ze bij meer en meer spellen gaan doen, maar dat vind ik onterecht.

Vroeger werd een spel gemaakt, en daarmee was de producent klaar. Hij kreeg daar dan ook gewoon 1 keer voor betaald. Nu zijn spellen bijna allemaal online, en moeten ze servers onderhouden en service bieden om allerlei problemen op te helpen lossen. Vooral die MMORPGs vereisen nogal wat server capaciteit. Daarnaast moeten ze continu de games updaten om cheats tegen te gaan en de spellen eerlijk te houden. En ze moeten de spellen interessant houden zowel door content toe te voegen nu spellen vaak veel meer uren gespeeld worden dan vroeger, en door game balance te corrigeren met de ontwikkelende metagame in vaak zeer competetief gespeelde spellen.

Het betalen per maand vind ik dus helemaal geen probleem. Of 10 of 15euro nou veel of weinig is. Sja....

Precies betalen voor een leuk spel is geen probleem.

Andrew

Badass junkie
Maar dan moet het wel echt leuk blijven en niet saai worden en dat ze de lore verkrachten, kut blizzard.

Hislordship

Wijs gebruiker
Andrew zei:
Maar dan moet het wel echt leuk blijven en niet saai worden en dat ze de lore verkrachten, kut blizzard.

Blizzard maakt het idd steeds makkelijker...
Lich king was binne 24 uur na release al neer gehaald.

Maarja spelen teveel casual spelers die zonder al die nerfs gaan zeuren omdat het te moeilijk is.
Vandaar dat Blizzard het te easy maakt.

edwin__

Belezen gebruiker
Wat een vaktaal :confused: :confused: :confused:

Mischien is het voor jullie raadzaam om nog even pagina 1 door te lezen.
Vrienden van mij hebben ook een serieus probleem met WoW gehad, ik maak mij echt zorgen over de ontwikkelingen. Spellen worden als maar realistischer en realistischer, hoeven we dan over 20 jaar de deur niet meer uit om wat mee te maken?? (Wow op lijst 2 XD)

A.s. dinsdag heb ik met een klasgenoot een presentatie over gameverslaafden.
problemen die men ondervind, en hulp die geboden kan worden.
Ik heb alle pagina's doorgenomen en ben een paar mooie dingen tegengekomen:
-Ik game als anderen tv kijken, both a waste of time?
-Krankzinnig dat het beter zijn in een spelletje je ego streelt ?
Vooralsnog ben ik aan het googlen maar hier heb ik een hoop aan gehad!

Over mijn situatie:
Zelf heb ik 1 jaar zo vaak mogelijk Battlefield 2 gespeeld, dat was net een 24/7 lopend buffet. Je schuift aan als ouders weer zo'n achterlijk Tv programma aan het kijken zijn en verlaat de pc weer als de zin eraf was. Ik heb nooit de neiging gehad een nacht door te trekken, want je ondervind nooit resultaat van je werk, zoals je dat met WoW of Runscape wel hebt.
Maar ik zit nog met een paar vragen die jullie misschien willen/kunnen beantwoorden!
1. Leeftijd? (zeker iets om rekening mee te houden in de peiling)
2. Aantal uren per week ?
3. Hoe heb je het spel leren kennen, en waarom ben je ermee doorgegaan?
4. Voel jij je veiliger in het spel dan in je leefomgeving? B.v. niemand die je onderuit probeert te schoppen, aan je kop blijft zeuren, of lichamelijk schendbaar?
5. Wat zijn de nadelen die jij tijdens het gamen ondervind?
6. Wat zijn problemen die je van je eigen gamegedrag krijgt in het "echt" leven.
7. Heb jij een oplossing voor een game verslaving?

7... alcohol ! (gooi het in je computerkast ! :rolleyes: )

Amaranth

Bewuste gebruiker
1. Leeftijd? (zeker iets om rekening mee te houden in de peiling)
15
2. Aantal uren per week ?
Ergens tussen de 20 en 40.
3. Hoe heb je het spel leren kennen, en waarom ben je ermee doorgegaan?
Ik leerde eerst Call of Duty 2 kennen, heb ik een aantal jaar gespeeld. Op een gegeven moment begon de community steeds slechter te worden omdat bijna iedereen als was overgestapt naar Call of Duty 4, dus die overstap heb ik inmiddels ook gemaakt. Zat met Call of Duty 2 bijna aan de 1200 uur, zit nu met Call of Duty 4 rond de 600 uur.
4. Voel jij je veiliger in het spel dan in je leefomgeving? B.v. niemand die je onderuit probeert te schoppen, aan je kop blijft zeuren, of lichamelijk schendbaar?
Nee, op 't internet durft iemand eerder iets te zeggen dan in het echt. Als er ook maar een kleine reden is om je zwart te maken en iemand mag je niet, zal het gebeuren ook.
5. Wat zijn de nadelen die jij tijdens het gamen ondervind?
Geen.
6. Wat zijn problemen die je van je eigen gamegedrag krijgt in het "echt" leven.
Geen, echte leven gaat voor, maar als er niks op de planning staat en ik heb zin om te gamen mag ik van mezelf zo lang gamen als ik zin heb.
7. Heb jij een oplossing voor een game verslaving?
Niet meer gamen.

Amaranth

Bewuste gebruiker
Als je echt zo verslaafd bent dat je alle andere dingen gaat verwaarlozen, ja. Als je geen maat kunt houden is dat de oplossing naar mijn mening. Het is natuurlijk al dom als je het zo ver laat komen dat je geen normaal leven meer kunt leiden. Zo moeilijk is het niet.

edwin__

Belezen gebruiker
Vinden jullie een "verslaving" niet een beetje een uit de kluiten gewassen benoeming?
als je b.v. kijkt naar verslaafden van heroïne of alcohol. Die de rest van hun leven verslaafd blijven?

Amaranth

Bewuste gebruiker
Nee, het is wel degelijk een verslaving. Je hebt ook wietverslaving, seksverslaving en vergelijkbare dingen, die zijn eerder op het niveau van gameverslaving. Naar mijn mening zijn verslavingen als alcohol- en heroïneverslaving weer een stapje erger door de zware lichamelijke verslaving.

edwin__

Belezen gebruiker
zal er hulp vanuit zorginstellingen moeten komen om gameverslaafden en betrokkenen te helpen ?
denk hierbij aan, dag opnames, gesloten inrichtingen (zonder internet ofzo :P ), of een traject begeleiding voor zowel de gamer als ouders/partner?

edwin__

Belezen gebruiker
Voor de geïnteresserden, een psychiater die groeps sessies wilde gaan geven in de wereld van warcraft :grin:, Een klein verhaaltje over de aanmaak van dopamine, en een onderzoek van 12 jaar oud, verschenen in de nature over de dopamine aanmaak bij games.

http://www.gamer.nl/doc/53192/In-game-therapiesessies-voor-WoW-spelers
http://www.nature.com/nature/journal/v393/n6682/full/393266a0.html

Het onderzoek is gepubliceerd in maart 1998
We hebben het dus over:

gta 2 kwam namelijk pas in 1999 uit..

een onderzoek uit 1998 stel ik de vragen
1. tot in hoeverre zijn wetenschappers nu in staat om hersenactiviteiten scans te maken? antwoord: 2 beelden per seconden.
conclusie: Wetenschap is niet de waarheid, slechts wat de naam zegt: de maximale wetenschap die wij tot nu toe hebben kunnen verkrijgen. (over 250 jaar lachen ze zich de longen uit het lijf over de gedachten dat wij onze wetenschappers nu al superieur achten :P )

2. er toch vanuit gaan dat gamen een zekere aanmaak van dopamine stimuleert. zal dit door de ontwikkeling van mooiere gecompliceerdere games, meer geworden zijn dan in 1998 alias Grand Theft Auto 1 XD ?

tevens heeft zembla een aflevering over gameverslaving gemaakt, maar dat is wel erg kort door de EO bocht. Zullen ze eigenlijk ook een TV Verslaving aflevering maken.

Antow

Experimenterende gebruiker
TeKNoZem zei:
Antow zei:
Vind MW2 maar zwaar tegenvallen, vooral vergeleken met MW1. Enige vorm van realistisme is in MW2 compleet weggevaagd, terwijl MW1 toch een redelijk realistisch scenario liet zien. Zelfde geld voor de gameplay.

Neemt neit weg dat MW2 een goeie game is ofzo, het had alleen een stuk beter gekund. Vooral de SP.

ik vindt juist dat mw2 grotere maps heeft -> tact vereist! Bij mw1 kon je al drek op lvl 4 de AK47 equipen en beginne rushen (neemt ook weer niet weg dat mw1 meesterlijk in elkaar steekt). de storyplay van mw2 is véél beter dan 1! (Amerika neemt deel aan hoogverraad) & mw2 biedt meer mogelijkheden tot clan-wars. Ondermeer nieuwe perks, nieuwe wapens, nieuwe combinatie mogelijkheden om je wapen te customizen ... btw de game play is veel beter, vooral online, 2-3 kogels en je mag het vergeten :d

Storyplay beter dan 2? Het is niks meer dan constant rushen man. Zoals ik in m'n vorige post al zei: het beetje realisme in het verhaal en de gameplay welke MW1 nog had, is in MW2 helemaal verdwenen.

Sowieso is de MP al helemaal een stuk omlaag gegaan, niks meer dan killsgrinden met akimbo shotguns enzo. Het perks systeem is dan weer wel een stuk verbeterd.

Vergeet overigens niet dat sequels moeten bouwen op wat het vorige game had. Er is echt niks bij gekomen, geen enkele vernieuwing. Ja okay, akimbo wapens dan. Maar dat blijkt in de MP al een schijtkeus te zijn geweest.[/quote]

console ? indien ps3 - account welkom ! ps akimbo wapens zijn BOMMM

TeKNoZem

Wijs gebruiker
Antow zei:
TeKNoZem zei:
Vergeet overigens niet dat sequels moeten bouwen op wat het vorige game had. Er is echt niks bij gekomen, geen enkele vernieuwing. Ja okay, akimbo wapens dan. Maar dat blijkt in de MP al een schijtkeus te zijn geweest.

Ik speel niet op consoles. Ik blijf bij m'n trusty PC. Ik laat me niet limiteren op grafisch vlak. Zelfde geld voor gameplay mogelijkheden, aantal mods, etc. etc.

Anyway, "ps akimbo wapens zijn BOMMM" ik neem aan dat je bedoeld dat akimbo ownage/OP'd is? Ja dat klopt, daarom is het geen goeie keuze geweest om het überhaupt in de multiplayer te dumpen. Het is te vergelijken met de USAS in 't ouwe SOF2, alleen moest je met de USAS nog richten. Bovendien is er nog altijd die lame perk, hoe heette 't ookal weer? Last Stand? Nah, mij niet gezien ouwe.

Ik ben niet zo van de nieuwe generatie shooters, het enige wat je nodig hebt om ze goed te kunnen spelen bijna is speeltijd. BFBC2 valt dan wel weer mee, mocht ook onderhand wel weer eens.

Amaranth

Bewuste gebruiker
TeKNoZem zei:
Antow zei:
TeKNoZem zei:
Vergeet overigens niet dat sequels moeten bouwen op wat het vorige game had. Er is echt niks bij gekomen, geen enkele vernieuwing. Ja okay, akimbo wapens dan. Maar dat blijkt in de MP al een schijtkeus te zijn geweest.

Ik speel niet op consoles. Ik blijf bij m'n trusty PC. Ik laat me niet limiteren op grafisch vlak. Zelfde geld voor gameplay mogelijkheden, aantal mods, etc. etc.

Anyway, "ps akimbo wapens zijn BOMMM" ik neem aan dat je bedoeld dat akimbo ownage/OP'd is? Ja dat klopt, daarom is het geen goeie keuze geweest om het überhaupt in de multiplayer te dumpen. Het is te vergelijken met de USAS in 't ouwe SOF2, alleen moest je met de USAS nog richten. Bovendien is er nog altijd die lame perk, hoe heette 't ookal weer? Last Stand? Nah, mij niet gezien ouwe.

Ik ben niet zo van de nieuwe generatie shooters, het enige wat je nodig hebt om ze goed te kunnen spelen bijna is speeltijd. BFBC2 valt dan wel weer mee, mocht ook onderhand wel weer eens.
Call of Duty 4 is ook wel wat meer voor nodig dan speeltijd als ik eerlijk ben.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Laat ik maar zeggen dat ik middel/lage tolerantie ervoor heb.
Soms zit ik weer dagen in WoW mja af en toe moet kunnen denk ik dan maar :wink: Maar dat zijn niet meer dagen van 16 uur non stop per dag gemiddeld over een jaar zo begon ik ermee playtime was iets van 232 dagen in 1 jaar tijd. Maar nu is het in onder controle :sunglasses:

Escoban

Bewuste gebruiker
edwin__ zei:
Vinden jullie een "verslaving" niet een beetje een uit de kluiten gewassen benoeming?
als je b.v. kijkt naar verslaafden van heroïne of alcohol. Die de rest van hun leven verslaafd blijven?

Niet per se. Ik denk dat te veel gamers gelabeled zullen worden als game-verslaafd. Ik denk echter dat er bij sommige mensen zeker wel sprake is van een verslaving. Ik ben zelf ooit een hele fanatieke speler van MMORPGs geweest. Ik zou dat geen verslaving genoemd hebben, al zou ik zeker wel aan een aantal van de criteria hebben voldaan.

Ik heb wel ooit een jongen gekend die echt helemaal niks meer deed behalve World of Warcraft. Vaak afwezig van school (wat hij voorheen niet echt was), deed in zijn vrije tijd niks anders dan WoW en is ook (minstens) twee maal blijven zitten. WoW heeft daar zeker een grote bijdrage aan geleverd.

Ik denk niet dat een game-verslaving (over het algemeen) net zo erg is als een alcohol of heroine verslaving. Ik denk wel, dat als je hobby ook nog eens je verslaving wordt, dat het dan best wel moeilijk wordt om er zo maar van af te komen.

Flameon

Badass junkie
Ik wil niet zeggen dat een gameverslaving erger is dan een drugs (en dus ook alcohol) verslaving.... maar ik weet wel dat je door een spel ook helemaal van het padje kan gaan in de negatieve vorm. Las hier boven al een vraag of het niet verstandig was om deze mensen te behandelen. Je hebt hier therapieen voor die door klinieken worden aangeboden, valt dan onder de gokverslavingsscene

Amaranth

Bewuste gebruiker
Iedereen die professioneel speelt (met salaris of waarvoor alle kosten worden betaald) of een poging doet om dit te bereiken zal ook aan veel van de kenmerken van gameverslaving voldoen. Je moet er erg veel tijd in steken en soms zet je er dingen voor aan de kant. De vraag is of je het dan nog moet zien als een spelletje of als iemands beroep (of een soort van studie/training als je aan het oefenen bent om net zo goed te worden als de top, vergelijk het met gewone sport).

Ik zelf ga wel vaak gamen in plaats van aan m'n huiswerk, maar dat is eerder omdat ik niet echt goed ben in huiswerk maken (ik snap het allemaal zo ook wel, blabla, altijd dezelfde smoesjes naar mezelf toe). Als ik mezelf verbied te gamen omdat ik m'n huiswerk moet doen, ga ik andere dingen doen op de computer (msn'en, fora lezen, filmpjes kijken, nutteloos browsen) en als ik mezelf verbied op de computer te gaan, ga ik vrouwentijdschriften lezen (terwijl ik daar een hekel aan heb).

Veel mensen zouden mij verslaafd noemen, maar ik ben gewoon lui.

TeKNoZem

Wijs gebruiker
Dreuge zei:
Minder ongezond bedoel je :grin:

Gamen heeft een positief effect op je oog-hand coordinatie. Het is in zekere zin dus daadwerkelijk gezond. :P

Door het regelmatig spelen van tetris kunnen je hersenen tot zo'n 7 keer efficiënter gaan benutten had ik onlangs nog gelezen. ;o

TeKNoZem

Wijs gebruiker
Vierkanten ogen heb ik nooit last van gehad naar het langdurige staren naar enige vorm van beeldscherm, en de slechte houding doe je jezelf aan. =p

Escoban

Bewuste gebruiker
TeKNoZem zei:
Dreuge zei:
Minder ongezond bedoel je :grin:

Gamen heeft een positief effect op je oog-hand coordinatie. Het is in zekere zin dus daadwerkelijk gezond. :P

Door het regelmatig spelen van tetris kunnen je hersenen tot zo'n 7 keer efficiënter gaan benutten had ik onlangs nog gelezen. ;o

Vertrouw er echter maar niet op dat je er veel aan zal hebben. Ik heb een hele tijd een paar uur per dag aan Tetris besteed. Ik werd wel beter in Tetris, maar echt efficiënter zullen je hersenen niet gaan werken. Bovendien krijg je vrij snel ook last van het tetris effect.

Bovenaan