Het DF Drugshandboek

Oom Klaas

Badass junkie
Drientje zei:
Aalpoepert zei:
Dan zal ik binnenkort aan ketamine beginnen.
Is het niet over ketamine?

Eerst eraan, dan erover :grin:

Goed idee trouwens.

Bij deze wil ik me in ieder geval aanmelden om het na te lezen alvorens dit ooit gaat lukken en af komt. Dan wil ik uiteraard graag helpen om fouten eruit te halen, zelf schrijf ik niet als de beste maar een kritisch oog heb ik wel.

Aalpoepert

Badass junkie
Drientje zei:
Aalpoepert zei:
Dan zal ik binnenkort aan ketamine beginnen.
Is het niet over ketamine?
Ja, maar als het goed is kan ik van de week ook aan de ketamine, althans hoop ik.

Ik wil sowieso lachgas voor mijn rekening nemen. (Drientje ik ben zó blij dat ik dankzij jou nu weet hoe ik "sowieso" correct moet spellen!)

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Er staan al sticky topics bij verschillende subforums (speed, ketamine, MDMA etc). Dan kan je beter die topics aanvullen en topics maken over substanties die er niet zijn.

Of willen julie één sticky met alle drugs erin (die zin klinkt leuk :sunglasses: )?

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Drientje zei:
We maken geen topics popje.

Het wordt een boek. Gewoon old skool met papier en een cover enzo.

Inderdaad, eentje die je in de boekwinkel kunt kopen. :sunglasses:

Die jeugd van tegenwoordig toch, kent al geen boek meer ! :openmouth:

Aalpoepert

Badass junkie
Petrovic zei:
Er staan al sticky topics bij verschillende subforums (speed, ketamine, MDMA etc). Dan kan je beter die topics aanvullen en topics maken over substanties die er niet zijn.

Of willen julie één sticky met alle drugs erin (die zin klinkt leuk :sunglasses: )?
Ik ben er inderdaad wel voor om de sticky's in het boek (uitgebreider) te verwerken

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Drientje zei:

Right. Is het dan niet verstandig om naar een uitgever te zoeken die wel wat ziet in dat boek? Voor DF snap ik het, maar een boek. Internet is een veel toegankelijkere media voor mensen met interesse in drugs.

Lijkt me wel grappig dat die kankermongolen eerder een boek hebben dan DE MAN. :sunglasses:

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Petrovic zei:
Drientje zei:

Right. Is het dan niet verstandig om naar een uitgever te zoeken die wel wat ziet in dat boek? Voor DF snap ik het, maar een boek. Internet is een veel toegankelijkere media voor mensen met interesse in drugs.

Lijkt me wel grappig dat die kankermongolen eerder een boek hebben dan DE MAN. :sunglasses:

Daar is al aan gedacht, eerst moet er een versie klaar zijn die we kunnen opsturen.

Dreuge

Badass junkie
Wel een grappig idee, maar hoe meer mensen mee schrijven, hoe moeilijker het word. Dan moet 1 iemand op het eind alles veranderen in dezelfde schrijfstijl, lijkt me geen leuke taak :P

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Dreuge zei:
Wel een grappig idee, maar hoe meer mensen mee schrijven, hoe moeilijker het word. Dan moet 1 iemand op het eind alles veranderen in dezelfde schrijfstijl, lijkt me geen leuke taak :P

Nee, juist niet. Het wordt objectief niet subjectief.

En met een aantal mensen kun je een veel correcter boek maken dan alleen.

kaasbaas

Badass junkie
Ik doe ook wel mee :rock: goed idee trouwens. Ik zal wel een stukje schrijven over zolpidemtartraat :wink:.

Maar ik heb toch nog 3 vragen, die misschien al wel beantwoord zijn, zo ja; sorry daarvoor.

1. Als ik uit mijn eigen ervaringen op een objectieve manier schrijf, dan zal niet alle effecten opschreven worden die met de drug te maken hebben simpel weg omdat niet iedereen de drug hetzelfde ervaart. Hoe zit dit? Anders kan ik net zo goed een wikipedia pagina kopiëren en plakken...snappie?

2. Waar moet ik mijn lap tekst dan heen sturen?

3. Wat als ik niet alle informatie heb over een drug die je graag in 't boek zou willen zien?

En aangezien ik dyslexie heb zal ik aardig wat spellingsfouten maken en rare zinnen heb die grammaticaal incorrect zijn.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Alles moet objectief geschreven worden met objectieve informatie. Dus niet vanuit jouw ervaring.

Alleen het ervarings stukje wordt subjectief.

Er zijn al mensen die teksten willen nalezen, dus dat is geen probleem. :)

Je zult het waarschijnlijk naar mij of Aalpoepert moeten sturen.

kaasbaas

Badass junkie
Sublimo zei:
Alles moet objectief geschreven worden met objectieve informatie. Dus niet vanuit jouw ervaring.

Maar kan je dan niet gewoon de informatie van internet afhalen? :confused: Tenzij je zelf een chemist bent met toegang tot chemicaliën en apparatuur kan je nooit 100% zeker weten hoe 't allemaal in elkaar zit. En zelfs dan kun je nog niet objectief alle vragen beantwoorden. Maar je weet dus ook niet of wat op 't internet staat bij objectieve bronnen (geen fora dus) alles klopt. En om het nog een beetje paranoia in het hele verhaal te gooien: Je weet nou ook niet echt of je dokter je alles wel verteld en of alles wat hij verteld ook wel klopt.

Kortom: Is er altijd niet een kern van subjectiviteit bij iedere objectief stukje tekst over de drugs? Waardoor ieder stukje tekst nooit 100% betrouwbaar is omdat het door een mens is geschreven.

Hopelijk word ik niet te filosofisch of hoe je dit ook zou moeten noemen haha :rock:. Begrijp me niet verkeerd, ik vind 't een geweldig idee maar wellicht is het niet uitvoerbaar in de perfecte vorm als je dat je hoopt. Aan de andere kant, dat is natuurlijk de reden waarom er altijd een disclaimer staat bij dat soort boeken :P.

W.F.L.

Badass junkie
Als jij denkt dat ik wat nuttigs te vertellen heb mag je dat altijd vragen zolang ik maar niks in moet vullen want daar ben ik te lui voor :grin:

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Tuurlijk gaan er fouten in staan en is het niet 100 % objectief. Dat is normaal. :)

Ik zoek ook overal waar ik kan naar informatie. Informatie vergelijken helpt ook al.

En we zijn met meerdere, ik ga de rest ook doorlezen hoor, zelf kijk ik ook vaker over dingen heen. Iemand anders valt dat op. Daarom is het ook zo handig dat we met veel mensen zijn. :)

@ W.F.L.: Ik zal er aan denken ! :wink:

kaasbaas

Badass junkie
Sublimo zei:
Tuurlijk gaan er fouten in staan en is het niet 100 % objectief. Dat is normaal. :)

Ik zoek ook overal waar ik kan naar informatie. Informatie vergelijken helpt ook al.

En we zijn met meerdere, ik ga de rest ook doorlezen hoor, zelf kijk ik ook vaker over dingen heen. Iemand anders valt dat op. Daarom is het ook zo handig dat we met veel mensen zijn. :)

:rock: oké dat wou ik even weten, dan zal ik binnenkort maar is aan 't werk gaan en zolpidem tot in de puntjes milligrammetjes verkennen... Voor educatief doeleinde natuurlijk :sunglasses: :grin:.

Aalpoepert

Badass junkie
Willen mensen trouwens even denken aan bronvermelding bij het opzoeken van informatie? Volgens mij moet je dat namelijk kunnen verantwoorden en anders lijkt het me wel zo netjes.

kaasbaas

Badass junkie
Drientje zei:
Is wiki een goede bron?

Denk het niet

Wikipedia is net zo vertrouwelijk als iedere andere bron, want het word uiteindelijk allemaal door mensen geschreven. Ik vind een site/boek wat geschreven is door honderden, duizenden, als niet miljoenen mensen vertrouwelijker dan een boek dat geschreven is door 1 persoon :).

KoxBox

Badass junkie
Sublimo zei:
De onverdeling van zo een hoofdstuk.

1. Herkomst/oorsprong

2. Voorkomen (hoe komt het voor op de straat, de fysische eigenschappen)

3. Gebruik (wat zijn de positieve effecten)

4. Nevenwerkingen (zowel de negatieve effecten die kunnen optreden)

5. Contra-indicaties (wanneer mag je het absoluut niet gebruiken )

6. Werkingsprincipe (welke processen verlopen er dan in ons lichaam + chemische eigenschappen)

7. Raadgevingen (waar je zeker aan moet denken bij het gebruik van die stof)

8. Posologie (dosis)

9. Bereidingswijze (als er thee kan worden gemaakt, uitleg)

10. Ervaringen (persoonlijke ervaringen, niet al te lang, maar ze moeten wel een duidelijk beeld geven van de stof)

Is dit dan de definitieve indeling?

Flameon

Badass junkie
Stukje behandeling komt er ook nog bij .... de vraag is of dat bij iedere drugs moet of in het algemeen. Heroine behandel je bv anders dan alcohol en alcohol anders dan GHB

KoxBox

Badass junkie
Flameon zei:
Stukje behandeling komt er ook nog bij .... de vraag is of dat bij iedere drugs moet of in het algemeen. Heroine behandel je bv anders dan alcohol en alcohol anders dan GHB
Ja, maar ik schrijf het stuk over paddo's en truffels dus dat is niet van toepassing. :sunglasses:

Einstein

Badass junkie
De eeuwige brainstorm achterin mijn hoofd heeft bedacht dat het ook handig zou kunnen zijn als we een appendix maken op basis van de Sitter FAQ en een appendix waar we toch wat dieper ingaan op neurologische begrippen als agonisten, receptors, neurotransmitters en noem maar op, zodat de info per drug beperkt kan blijven tot een eenvoudige beschrijving "deze stof werkt op die en die receptoren, met als gevolg dit en dat". Misschien ook een appendixje over chemie, alkaloïden e.d. maar dit lijkt me niet noodzakelijk.
Verder kunnen we eventueel nog per onderdeel (dissociatieven, empathogenen, delirianten e.d.) een korte algemene inleiding schrijven.

Verder is het belangrijk dat we zoveel mogelijk drugs in zo weinig mogelijk boek zien te krijgen, dus mogelijk zelfs onzindrugs als butaangas of lijm (kan in één hoofdstuk "Onzindrugs" :P ) en ook juist stukken over cafeïne, alcohol en eventueel nicotine. Daarentegen is het misschien handig om bijvoorbeeld benzo's en (een deel van) de 2C-X familie in één hoofdstuk te stoppen zodat we niet eeuwig blijven doorleuteren over drugs die erg op elkaar lijken.

KoxBox

Badass junkie
Einstein zei:
De eeuwige brainstorm achterin mijn hoofd heeft bedacht dat het ook handig zou kunnen zijn als we een appendix maken op basis van de Sitter FAQ en een appendix waar we toch wat dieper ingaan op neurologische begrippen als agonisten, receptors, neurotransmitters en noem maar op, zodat de info per drug beperkt kan blijven tot een eenvoudige beschrijving "deze stof werkt op die en die receptoren, met als gevolg dit en dat". Misschien ook een appendixje over chemie, alkaloïden e.d. maar dit lijkt me niet noodzakelijk.
Verder kunnen we eventueel nog per onderdeel (dissociatieven, empathogenen, delirianten e.d.) een korte algemene inleiding schrijven.

Verder is het belangrijk dat we zoveel mogelijk drugs in zo weinig mogelijk boek zien te krijgen, dus mogelijk zelfs onzindrugs als butaangas of lijm (kan in één hoofdstuk "Onzindrugs" :P ) en ook juist stukken over cafeïne, alcohol en eventueel nicotine. Daarentegen is het misschien handig om bijvoorbeeld benzo's en (een deel van) de 2C-X familie in één hoofdstuk te stoppen zodat we niet eeuwig blijven doorleuteren over drugs die erg op elkaar lijken.
Damn you'r good. :smoke:

dfssdfde

Badass junkie
Weinig zin om er aan te schrijven aangezien er sowieso genoeg mensen zijn die meer weten dan mij, over ongeveer elk onderwerp :tongueout:
Maar ik wil gerust nalezen en dt-fouten en dergelijke eruit halen :)

Chris Pontius

Badass junkie
Ivoos zei:
Weinig zin om er aan te schrijven aangezien er sowieso genoeg mensen zijn die meer weten dan mij, over ongeveer elk onderwerp :tongueout:

Zorg dan ook dat je ik/mij even onder de knie krijgt. :)

dfssdfde

Badass junkie
Chris Pontius zei:
Ivoos zei:

Zorg dan ook dat je ik/mij even onder de knie krijgt. :)

Ik zei dat ik er dt-fouten uit wil halen, grammatica heb ik over gezwegen :tongueout:

Bovenaan