Hippie's (drugs)dagboek

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Lief dagboek,

Ik zit nog in een 'overgangsfase'. Gisteren heb ik met de smoes "ik maak het bier nog even op", toch weer veel gedronken. Ik heb er eigenlijk wel van genoten, maar de rem was volledig weg.

Ik heb nog 2 biertjes over. Mijn oorspronkelijke plan was om over 2 dagen te stoppen, maar afgelopen week dacht ik dat dit eerder kon/moest. Dat is gisteravond dus mislukt.

Ik ga vandaag de draad weer oppakken, maar die 2 biertjes gaan misschien toch nog roet in het eten gooien. Als ik die op drink, vind ik dat niet heel erg, want dat is te overzien en dan is het maar op. Daarna zal ik niets nieuws meer in huis halen en geen bier aannemen van anderen.
Door de gootsteen ermee als ze zo'n risico vormen.

Niet alleen verminder je het risico zo, maar versterk je ook je kracht tegen deze verslaving. Je zegt ermee tegen jezelf in je daden: nee tegen dit.

Je ziet het zelfs al vantevoren: "maar die 2 biertjes gaan misschien toch nog roet in het eten gooien"

Je ziet het risico dus al helder.

Zet het ook maar eens tegen over elkaar:

Nadeel van weggooien: je verliest een paar euro en een paar uurtjes van gevoelens verdoven.

Nadeel van houden: je neemt het risico toch weer meer te nemen, notabene met hét middel dat je grenzen verlegd. Daarnaast verstérk je je verslaving.

Hippie Langwaus

DF-koning
Gooi ze weg kerel. Waarom drank in huis hebben als je wil stoppen?

Laat je niet voor de gek houden. Al die middelen weerhouden je alleen maar van het tonen van de echte, liefdevolle HLW aan de wereld. 😘
Ik 'moet' tegelijk met mijn vrouw stoppen, want anders blijft er drank binnen komen. We moeten samen deze belangrijke stap zetten.

Weggooien is voor mij nu nog niet te doen. Ze zijn binnen een mum van tijd op en dan is het ook opgelost. Ik snap dat het dom is, maar dat is verslaving natuurlijk ook.

• Sad
Waarderingen: N3K0

N3K0

Badass junkie
Kijk je wel uit met het samen "moeten" stoppen met je vrouw.
Dit is niet perse makkelijker ik denk zelfs moeilijker.

Wat als de 1 zegt ik hebt zin in bier.
Of de 1 gaat dan stiekem drinken om de ander te " beschermen" ? (Valt natuurlijk wel op want je ruikt het gewoon maar toch)
Wat als iemand van jullie wil praten over de struggles en de ander voelt het op dat moment nog niet, maar door er over te praten toch ook ineens wel.
Wat als je ergens samen bent waar je normaal wel drinkt.
Wat als jij of je vrouw toch begint met drinken, blijf jij (of je vrouw) dan volhouden?

Gaan jullie hierin hulp krijgen? Of iets anders van ondersteuning? Dat je als je cravings hebt je iemand kan bellen of met iemand kan praten. Hebben jullie een crisis(terugval)preventie plan?

Jullie kunnen natuurlijk ook veel steun ervaren met elkaar. Maar mijn ervaring is dat het heel erg lastig is om samen te stoppen.
Ik woonde niet samen met (nu mijn ex) en we wouden allebei niet blowen maar ja als we samen waren was het toch al weer vrij snel van dat we wel weer samen deden blowen.

Ik hoop natuurlijk wel voor jou en je vrouw dat het jullie wel gaat lukken!! Heel veel succes en sterkte de komende tijd 🌻🌷🌻🌷💜💚

Hippie Langwaus

DF-koning
Kijk je wel uit met het samen "moeten" stoppen met je vrouw.
Dit is niet perse makkelijker ik denk zelfs moeilijker.

Wat als de 1 zegt ik hebt zin in bier.
Of de 1 gaat dan stiekem drinken om de ander te " beschermen" ? (Valt natuurlijk wel op want je ruikt het gewoon maar toch)
Wat als iemand van jullie wil praten over de struggles en de ander voelt het op dat moment nog niet, maar door er over te praten toch ook ineens wel.
Wat als je ergens samen bent waar je normaal wel drinkt.
Wat als jij of je vrouw toch begint met drinken, blijf jij (of je vrouw) dan volhouden?

Gaan jullie hierin hulp krijgen? Of iets anders van ondersteuning? Dat je als je cravings hebt je iemand kan bellen of met iemand kan praten. Hebben jullie een crisis(terugval)preventie plan?

Jullie kunnen natuurlijk ook veel steun ervaren met elkaar. Maar mijn ervaring is dat het heel erg lastig is om samen te stoppen.
Ik woonde niet samen met (nu mijn ex) en we wouden allebei niet blowen maar ja als we samen waren was het toch al weer vrij snel van dat we wel weer samen deden blowen.

Ik hoop natuurlijk wel voor jou en je vrouw dat het jullie wel gaat lukken!! Heel veel succes en sterkte de komende tijd 🌻🌷🌻🌷💜💚
Ik moet inderdaad zelf stoppen. Bij eerdere pogingen samen te stoppen had ik het meteen in de gaten als ze stiekem dronk. En dan zei ik er maar niets van, omdat het al vervelend genoeg was voor haar. Ik hield het dan nog wel een tijd vol, maar het doet toch iets met je moraal.

We moeten het er samen maar even goed over hebben wat we van elkaar verwachten als het moeilijk wordt.

Verder moet ik vooral eerst mezelf helpen, dan ben ik ook beter in staat eventueel hulp te bieden.

_shikantaza

Badass junkie
Ik snap dat het dom is, maar dat is verslaving natuurlijk ook.
Doe dit niet. Je bent niet dom omdat je verslaafd bent, en hoe slim je ook zou zijn, verslaving neemt je over.

Je bent ziek. Het is geen gebrek aan intelligentie of wat dan ook. Je hebt er ook geen schuld aan.

Het enige waar je verantwoordelijk voor bent is dat je nu je best gaat doen om te herstellen.

Kordie

DF-koning
En als jullie samen, maar ook ieder apart, een ambulant traject in gaan Hippie?

Hoeft je werk niet te weten, want ik voel daar een rem voor je? Maar jullie krijgen wel begeleiding. In eerste instantie zou de insteek apart goed zijn maar daarna misschien ook wel als partners of gezin (want de kids ... merken die er iets van?)

Hippie Langwaus

DF-koning
Vanaf vandaag weer het gebruik van alcohol gestopt en om nog een gezonde stap te maken ga ik ook een tijd niet blowen.

Als ik cannabis gebruik, moet ik het maar oraal innemen. Vooral het roken wil ik niet meer doen.

Ik was in oktober gestopt met mijn gebruik bijhouden. Het betrof de laatse maanden vrijwel enkel cannabis en alcohol.

In december heb ik daarnaast ook nog etizolam, lorazepam en flualprazolam gebruikt tegen slapeloosheid, paniek en angst. Daar moet ik goed op blijven letten, want het kan verleidelijk zijn om te vaak te gebruiken.

StraffeNeel

Badass junkie
Vanaf vandaag weer het gebruik van alcohol gestopt en om nog een gezonde stap te maken ga ik ook een tijd niet blowen.

Als ik cannabis gebruik, moet ik het maar oraal innemen. Vooral het roken wil ik niet meer doen.

Ik was in oktober gestopt met mijn gebruik bijhouden. Het betrof de laatse maanden vrijwel enkel cannabis en alcohol.

In december heb ik daarnaast ook nog etizolam, lorazepam en flualprazolam gebruikt tegen slapeloosheid, paniek en angst. Daar moet ik goed op blijven letten, want het kan verleidelijk zijn om te vaak te gebruiken.
Mijn plan is om ook wat te minderen met alcohol, met name door de week. Alcohol is echt zo'n sluiper, steeds meer wordt een nieuwe normaal. Af en toe weer een beetje in z'n kast terug schoppen.
Ik heb heel lang geleden ook cannabis enkel oraal gedaan. Werkt ook gewoon goed, alleen een beetje plannen wanneer je wat neemt. Scheelt weer voor je longen 👌👍
Die lammetjes heb ik gelukkig geen ervaring mee, net zoals die klachten.

Kordie

DF-koning

Veel succes kerel.
You can do it ... again

DonkeyGonz

Bewuste gebruiker
Goed van je Hippie.
Je bent sterker dan dat.
Nieuwe afleidingen/hobbys/situaties maken het makkelijker naar mijn idee!
Dag voor dag. Rustig aan!!

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Morgen moet het anders......

Die zin ken ik zelf maar al te goed. En dat hield ik meestal vol tot het middaguur of vlak na werk. Daarna belandde ik gewoon in dezelfde patronen.

Eigenlijk heeft Zeehond het al gezegd.

Weet je wat 'anders' inhoudt? Hoe dat moet?
Want de drank en/of drugs wegnemen is één. Maar die zijn een manier om te copen met wat misgaat en stress oplevert. Door dat weg te nemen, gaat niet direct de oorzaak weg. M.a.w. dat druk ventiel in je hoofd loopt wel op, maar zonder de uitlaatklep die middelengebruik daarvoor vervulde.

En heb je het idee dat je hier alleen achter gaat komen? Hoe 'anders' eruit ziet?

LifeIsAlmostGreatAgain

Bewuste gebruiker
Ik had er een t-shirt van kunnen laten maken toen ik nog gebruikte.

Wij allemaal gok ik.

En dan kom je er op ten duur achter dat je dat ondertussen al jaren jezelf volledig voor de gek aan het houden bent.

Die cirkel kan alleen doorbroken worden door nog dieper weg te zinken, en onbewust zet je dat dan in gang. Dan komt op ten duur weer dat moment dat je echt in een hoekje zit, en pak je hulp aan.

Een hoop stress, trots en uiteindelijk weet je het een paar maanden met hangen en wurgen vol te houden.

En dan, in plaats van beloning val je in een gat van leegte. Symptomen waar je je slecht door voelde komen terug, verstoppen gaat niet.

Dus uiteindelijk breek je, en pak je weer dat biertje of die oh zo heerlijke joint, waar je na 4 hijsjes alweer dat heerlijke dekentje over je heen voelt vallen.

Dan sluipt het er langzaamaan weer in, tot je weer terug bij af bent.

Story of your life gok ik zo? @Hippie Langwaus

In tegenstelling tot anderen die hier een topic openen, weet jij prima waar hulp te vinden is en hoe verslaving, herstel en detox in zijn werk gaat.

Probleem is dat jij helaas nog niet de formule hebt weten te vinden welke voor jou werkt.
Voor mij was het ook een zoektocht van jaren, en ik wist na meerdere opnames ook prima hoe alles in zijn werk ging, kende de valkuilen. Echter lukte het gewoon niet.

Het vervelende is dat het soms niet uit maakt hoe hard je werkt aan je herstel, als de puzzel niet klopt val je helaas terug. Laat je daardoor niet uit het veld slaan💪.

Bij mij is het een combinatie van obsessief sporten, en een volledig ander leven te gaan leiden wat maakt dat het me ondertussen wel lukt.

Mijn vraag is dan ook eigenlijk, wat ga jij nou echt actief doen om je verslavingen aan te pakken. Jij weet net zo goed als mij dat "gesprek bij de psycholoog" voor de vorm is.

Wat ga jij in je eigen invloedsfeer (thuis, werk etc) veranderen of aanpakken?

Is het bijvoorbeeld mogelijk om in ieder geval als doel te stellen dat je geen alcohol meer nuttigt?

Je thc gebruik, dat kan ook wel iets omlaag volgensmij 😬😄.

Ik hoop dat ik je een beetje tot nadenken heb gezet.

Succes kerel, en stapje voor stapje.

Elk biertje of jointje minder op een dag is al een overwinning he!

🙏❤️

Damius

Bewuste gebruiker
@LifeIsAlmostGreatAgain, je slaat de spijker op z'n kop.

Heb ook aan de psycholoog aangegeven dat ik het allemaal wel snap en dat het in theorie allemaal goed te begrijpen is. Juist het 'oefenen' en volhouden met nieuw/gezonder gedrag gaat steeds weer mis.

Ik ga de puzzel een keer oplossen en misschien kom ik deze keer een heel eind.

Ik doe nu al kleine dingen beter.
Ik zie je veelal pogingen doen om je gebruik in controle te houden. Dat is uiteindelijk doodvermoeiend. Heb je al eens een periode geheelonthouding overwogen? Geen thc, geen alcohol. Geen andere drugs. Niet voor eeuwig, maar spreek met jezelf eens een periode van 6 maanden af. Goed te overzien en tegelijkertijd creëer je dan echt ademruimte voor jezelf.

LifeIsAlmostGreatAgain

Bewuste gebruiker
Ik zie je veelal pogingen doen om je gebruik in controle te houden. Dat is uiteindelijk doodvermoeiend. Heb je al eens een periode geheelonthouding overwogen? Geen thc, geen alcohol. Geen andere drugs. Niet voor eeuwig, maar spreek met jezelf eens een periode van 6 maanden af. Goed te overzien en tegelijkertijd creëer je dan echt ademruimte voor jezelf.

In heel veel gevallen zou ik het met je eens zijn.

Echter, steeds terugvallen is ook dodelijk voor je motivatie..

Persoonlijk zou ik in het geval van @Hippie Langwaus proberen om de alcohol te laten staan, zonder daarbij meer thc te gaan gebruiken.

Zeker als de motivatie niet sterk genoeg is om volledige absinentie vol te houden (bedoel ik niet mee dat je niet wilt stoppen he hippie, je snapt me wel), dan is het wellicht beter de boel even in behapbare stukjes te knippen.

Zoals hippie aangeeft zijn er onderliggende triggers die aangepakt moeten worden.

Mijn (volledig niet medisch onderbouwde) mening is stabiliseren en de alcohol wegwerken.

Maak in ieder geval een korte termijn plan. Je weet dat je moet ingrijpen, hoe rigoureus je dat doet is helemaal aan jouzelf om te bepalen.

Doe in ieder geval iets, hoe klein ook. Dan doorbreek je wellicht gedeeltelijk de cirkel waar je weer in zit.

Zoal altijd, veel wijsheid toegewenst🙏

LucidLucy

Verslaafde in herstel

Persoonlijk zou ik in het geval van @Hippie Langwaus proberen om de alcohol te laten staan, zonder daarbij meer thc te gaan gebruiken.

Zeker als de motivatie niet sterk genoeg is om volledige absinentie vol te houden (bedoel ik niet mee dat je niet wilt stoppen he hippie, je snapt me wel), dan is het wellicht beter de boel even in behapbare stukjes te knippen.

Voor mij heeft dit dan juist weer nooit gewerkt omdat het me vroeg of laat altijd weer terugbracht bij mijn hoofd middel(en) die me wel weer in de problemen brachten.

Verder 100% met je eens om het in kleinere stukjes te hakken. Maar voor mij zit dat 'm vooral in alleen voor vandaag niet gebruiken. Stoppen met drinken of drugsgebruik voelde dan als een enorme opgave of super definitief. Terwijl 1 dag niet gebruiken veel behapbaarder klinkt. En morgen doe ik weer hetzelfde.

Ik heb zelf natuurlijk niet de waarheid in pacht. Maar dit is wel hoe het voor mij werkt. Ik heb het echt wel geprobeerd om te stoppen met middelen op één of twee na. Maar dat bracht me wel telkens terug naar actieve verslaving.

Hoe kijk je hier zelf tegenaan Hippie? Heb je daar al een beeld bij waar je heen wilt voor jezelf?

Damius

Bewuste gebruiker

Zoals hippie aangeeft zijn er onderliggende triggers die aangepakt moeten worden.

Mijn (volledig niet medisch onderbouwde) mening is stabiliseren en de alcohol wegwerken.

Maak in ieder geval een korte termijn plan. Je weet dat je moet ingrijpen, hoe rigoureus je dat doet is helemaal aan jouzelf om te bepalen.

Doe in ieder geval iets, hoe klein ook. Dan doorbreek je wellicht gedeeltelijk de cirkel waar je weer in zit.

Zoal altijd, veel wijsheid toegewenst🙏
Dagelijks THC gebruik is uiteindelijk ook gewoon funest voor een goede mentale gesteldheid. Bovendien ben je dan dus alsnog continu onder invloed en weet je eigenlijk nog steeds niet waar je emoties nu daadwerkelijk vandaan komen, wat oorzaak en wat gevolg is. Ofwel, er ontbreekt nog steeds een fundament om zowel aan onderliggende problematiek te werken (de kern beet te pakken). Daarnaast worden alle keuzes (goed en slecht) alsnog onder invloed gemaakt. Het probleem wordt daarmee dus niet opgelost.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Ik ben er heilig van overtuigd dat het effectiever is om een radicaal besluit te nemen, al dan niet met hulp door de eerste fase heen te moeten, dan telkens blijven aanmodderen zoals nu het geval.

@Hippie Langwaus heb je al eens (ambulante) verslavingszorg overwogen?

Hippie Langwaus

DF-koning
Ik word gelukkig aan het denken gezet door alle goede suggesties hier.

Ben ik er zelf al uit over hoe en wat? Nee....

Niet gebruiken is al lastig, maar zelfs als dat lukt is de verslaving niet verslagen, laat staan de onderliggende oorzaak/reden van overmatig gebruik.

Ik ben ermee bezig. Bedankt voor alle hulp hier in ieder geval. ❤️

Damius

Bewuste gebruiker
Niet gebruiken is al lastig, maar zelfs als dat lukt is de verslaving niet verslagen, laat staan de onderliggende oorzaak/reden van overmatig gebruik.
Dat is helaas een drogreden (nirvana fallacy, zoek maar eens op. En daarnaast een cirkelredenatie. Want zo blijf je gebruiken en verergeren je problemen. Je zult door de zure appel heen moeten. Ik heb daar hulp bij gehad destijds. Ambulante verslavingszorg. Heb je dat al eens overwogen?

Zeehond

Badass junkie
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Ik ben er heilig van overtuigd dat het effectiever is om een radicaal besluit te nemen, al dan niet met hulp door de eerste fase heen te moeten, dan telkens blijven aanmodderen zoals nu het geval.

Dat is helaas een drogreden (nirvana fallacy, zoek maar eens op. En daarnaast een cirkelredenatie. Want zo blijf je gebruiken en verergeren je problemen.

@Hippie Langwaus, dit zijn voor jou confronterende woorden wellicht, maar wel de waarheid.

Ik zie ook dat je bewust of onbewust niet reageert op vragen of je het inschakelen van hulp wilt overwegen. Waarom blijf je zo aanmodderen?

_shikantaza

Badass junkie
Ik word gelukkig aan het denken gezet door alle goede suggesties hier.

Ben ik er zelf al uit over hoe en wat? Nee....

Ik ben ermee bezig. Bedankt voor alle hulp hier in ieder geval. ❤️
Clean worden is het begin van herstel en een voorwaarde om de onderliggende problemen op kunnen te ruimen. En niet andersom.

1 Verslaving op orde
2 Leven op orde

Gecontroleerd gebruik is de droom van iedere verslaafde... Maar: herstel heeft mij gebracht wat de drugs mij hadden beloofd.

Hippie Langwaus

DF-koning
Afgelopen weekend heb ik nog gebruikt. Nu 2 dagen gestopt.

Het is belangrijk om ontspanning te vinden, want ik heb al heel lang veel stress. Mijn manier om te ontspannen is vaak drank en drugs gebruiken.

Vandaag heb ik na het werk muziek gemaakt en ook heb ik aan een schilderijtje gewerkt. Creatieve dingen doen dus.

Morgen is het weer 'vandaag' en wil ik weer niets gebruiken. Donderdag wordt moeilijker, want dan ben ik vrij. Maar zoals @LucidLucy aangeeft, pak ik het per dag aan.

Damius

Bewuste gebruiker

Het is belangrijk om ontspanning te vinden, want ik heb al heel lang veel stress. Mijn manier om te ontspannen is vaak drank en drugs gebruiken.

Vandaag heb ik na het werk muziek gemaakt en ook heb ik aan een schilderijtje gewerkt. Creatieve dingen doen dus.

Morgen is het weer 'vandaag' en wil ik weer niets gebruiken. Donderdag wordt moeilijker, want dan ben ik vrij. Maar zoals @LucidLucy aangeeft, pak ik het per dag aan.
Hey wat ontzettend goed bezig! Echt knap. Keep it up.

Het is belangrijk om ontspanning te vinden, want ik heb al heel lang veel stress.
Houd er rekening mee dat je de eerste weken wat onwennig bent en misschien wel even wat meer stress voelt. Dat hoort erbij en dat ligt niet aan jou. Accepteer zoveel mogelijk dat je je zo voelt en ga er niet tegen in discussie. Je lichaam en geest is druk aan het werk om een nieuwe balans te vinden. Ik kan je beloven dat je je op termijn in ieder geval vele malen stabieler zult voelen.

succes weer vandaag.

LifeIsAlmostGreatAgain

Bewuste gebruiker

Ik ben heel blij dit te lezen, goed bezig💪💪

Wat betreft ontspanning, die haalt elke verslaafde uit drank en/of drugs😅

Niet alleen verslaafden trouwens, alleen kan het overgrote deel van de bevolking dat wel met mate😬.
Daar horen wij helaas niet bij, dus je zal je ontspanning ergens anders moeten gaan zoeken.

Succes met die zoektocht❤️.

ps. mocht je iets vinden wat je als ontspanning/hobby zou kunnen inzetten, zorg er dan echt voor dat je dan niet gebruikt, ook in het begin niet. Anders vervuilt de ervaring met drugs het, en is die hobby of activiteit nuchter toch niet meer zo leuk.

Bovenaan