Hoe ik eindelijk van mijn telefoonverslaving af kwam

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Heel cool filmpje over struggles met telefoonverslaving. Een manier om op een andere manier met tools om te gaan. Om zo je smartphone en de social media monsters buiten spel te zetten.

Verwacht geen baanbrekende inzichten. Maar het is helder, blijkbaar effectief en op een leuke manier verfilmd.

Ik zit ook al eens een tijdje te twijfelen of ik geen domme telefoon wil. Maar ik ben bang dat ik de echt nuttige tools ga missen (boodschappenlijstje in de AH app, Internetbankieren, agenda, Google Maps, etc.).

Tegelijkertijd is dit forum ook een van die dingen die stiekem veel van mijn tijd opslokt. Vaak niet bewust zo gekozen.

Kordie

DF-koning
Helder filmpje.
Ik heb zelf niet zo'n telefoonverslaving. Ligt meer ergens op een vaste plek in huis dan dat ik hem steeds in mijn broekzak heb (binnenshuis).

Ik zit ook al eens een tijdje te twijfelen of ik geen domme telefoon wil. Maar ik ben bang dat ik de echt nuttige tools ga missen (boodschappenlijstje in de AH app, Internetbankieren, agenda, Google Maps, etc.).

Precies dit.
Je wordt tegenwoordig zowat gedwongen om een smarthphone te hebben voor zaken als agenda, google maps, internetbankieren, whatsapp etc.
Tuurlijk, het kan ook op een andere manier. Maar dan is de smartphone wel de makkelijkste manier.

Deadwing

Wijs gebruiker
Je wordt tegenwoordig zowat gedwongen om een smarthphone te hebben voor zaken als agenda, google maps, internetbankieren, whatsapp etc.
Tuurlijk, het kan ook op een andere manier. Maar dan is de smartphone wel de makkelijkste manier.
Is het nog mogelijk te bankieren zonder app..?
Ik heb het dus niet over contant betalen maar gewoon via internet.

Ik ben al zo aan bv mijn bank apps gewend dat ik niet eens weet of ik zonder kan betalen..volgens mij kan het niet meer zonder een smartphone in een winkel. Ja, met je pasje maar je moet toch ook geld vaak van spaarrekening naar je betaalrekening overzetten..

Deadwing

Wijs gebruiker
Heel cool filmpje over struggles met telefoonverslaving. Een manier om op een andere manier met tools om te gaan. Om zo je smartphone en de social media monsters buiten spel te zetten.

Verwacht geen baanbrekende inzichten. Maar het is helder, blijkbaar effectief en op een leuke manier verfilmd.

Tegelijkertijd is dit forum ook een van die dingen die stiekem veel van mijn tijd opslokt. Vaak niet bewust zo gekozen.

Leuke en interessante video.

Heeft me zeker nog meer aan het denken gezet over mijn telefoon gebruik..

Ik heb het wel eens eerder hier opgemerkt en ik vind het zelf nogal bizar..maar stoppen met roken vond ik makkelijker dan mijn tijd op internet op zijn minst drastisch te verminderen..

Kordie

DF-koning
Is het nog mogelijk te bankieren zonder app..?
Ik heb het dus niet over contant betalen maar gewoon via internet.

Ik ben al zo aan bv mijn bank apps gewend dat ik niet eens weet of ik zonder kan betalen..volgens mij kan het niet meer zonder een smartphone in een winkel. Ja, met je pasje maar je moet toch ook geld vaak van spaarrekening naar je betaalrekening overzetten..

Ik heb nog een random reader, maar toen ik laatst een bericht stuurde naar de bank omdat de batterij bijna op is zeiden ze dat ze die niet meer uitgeven.
Dus i kdenk dat je idd een app nodig hebt om bv op een pc te kunnen inloggen. Verschilt misschien ook per bank.

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Ik moet nog de laatste hand leggen aan de reparatie van mijn oude smartphone. Dan is de planning om een tweede simkaart (zelfde nummer) aan te vragen en één van de twee telefoons zo dom mogelijk te maken.

Wat mij betreft enkel camera, wandelroute app, Google maps, bellen en sms.

De ander 'gewoon', want de meeste van mijn communicatie met anderen verloopt via WhatsApp, Signal en ik blijk moderator te zijn van een forum.

Het ideaalbeeld met deze verdeling zou zijn: domme telefoon mee naar slaapkamer, mee buiten de deur en bij me om bereikbaar te zijn voor nood en anderen te kunnen bereiken in nood . De slimme telefoon als optie om wanneer ik daarvoor kies, verbonden te zijn met de wereldwijde aardkloot.

BrieMetDeBril

Badass junkie
Ik heb nooit een smartphone verslaving ervaren en ook de drang nooit gehad.
Tot de pandemie kwam en ik buitengesloten werd van het maatschappelijk leven.
Helaas is het er toen ingesleten en tot de dag van vandaag ervaar ik zeker een dwangmatige relatie tussen mij en de smartphone.
Social media, YouTube zo goed als alle bekende apps maken gebruik van verslavende tactieken.
Gelukkig ben ik er al mee bezig, heb een bibliotheek abbonement gekocht en vergaar op die manier mijn informatie en interesse's zonder de manipulaties van tech.
Ook ga ik met mijn beheerder overleggen dat alle digitale zaken via de e-mail gaan zodat ik straks een dumbphone kan aanschaffen en niet meer hooked ben aan de smartphone.
Ik heb regelmatig dat ik walg van de telefoon maar toch niet kan stoppen, dit maakt mij echt kapot.
Het is wel extreem lastig gemaakt om zonder smartphone te leven want alles is afhankelijk ervan, is nogal zorgelijk.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik heb het wel eens eerder hier opgemerkt en ik vind het zelf nogal bizar..maar stoppen met roken vond ik makkelijker dan mijn tijd op internet op zijn minst drastisch te verminderen..

Stoppen is naar mijn idee sowieso veel makkelijker dan minderen. De grens is gewoon veel duidelijker.

Één is al teveel en duizend nooit genoeg 😅

Пусто

Bewuste gebruiker
Volgens mij moet je voor Digi D een telefoon hebben en bank apps ondersteunen ze ook niet op verouderde modellen dus je wordt door het systeem gedwongen om er in mee te gaan. Wat zorgelijk is om dat alle mobieltjes moderne kinder slavernij bevat voor de baterijen uit Congo. (Op fairphone na)

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik heb een tijd geleden een aantal jaar in het buitenland gewoond en gewerkt (voor verschillende NGO’s uit verschillende landen). Vooral Aziatische landen.
In 1 land heb ik een klein jaartje gewoond en daar was niet eens 1G laat staan 2 of 3 G. Als er geen palen staan is het er gewoon niet. Er was voor nood een satelliet telefoon.

Als ik in de stad was was er wel een beetje telefoon mogelijk maar alleen bellen en sms. Er was geen internet laat staan snel internet in de lucht.
Wennen maar als je gewend bent zalig!

MK-ULTRA

Bewuste gebruiker
Heb een jaar een tikkeltje domme telefoon gehad, hij begreep whatsapp wel. Typen ging met ouderwetse drukknopjes dus korte berichten, dat was wel handig. Had een TomTom voor in de auto, verder deed ik bank en mail via de laptop/pc.

Voor muziek tijdens het sporten kon ik een beperkt aantal nummers op de geheugenkaart droppen. Toen gaf een vriend me mijn huidige telefoon, Spotify vind ik toch wel erg fijn. Al snel gebruikte ik de telefoon weer te vaak. Schermtijd rapport vind ik fijn om inzicht te krijgen in gebruik.

Paar weken geleden de dommere telefoon weer gebruikt (schermtijd ging over 2,5 uur per dag) maar whatsapp was niet meer ondersteund…

Denk dat het een heel bewustwordingsproces is, net als met middelen. De gezonde balans vinden als dat je lukt.

edit:

Ook nog tijdje met 2 telefoons rondgelopen, de domme had dan de sim erin, en de slimme mee voor muziek die was opgeslagen op het toestel. Irritantttt

Neo-Shulginist

Badass junkie

Leuke mini-doc! De stijl vind ik echt heel nice gedaan :handok:

Bovenaan