Leven na de dood?

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Jbruinsma

Bewuste gebruiker
Hallo ik zie en hoor vaak mensen zeggen dat er leven is na de dood etc. En dat je mischien terug komt . Of als iets anders? enzv.En ik zelf zou het niet weten natuurlijk. Hoe denken jullie erover ben benieuwd.

🐺PsyTekz

Badass junkie
Tripreporter
Volgens mij heeft je ziel, geest, spirit,... wat het ook mag noemen al heel wat levens doorstaan zoals wij het zogenaamde leven kennen. Elke dood is een start van een nieuw leven en misschien neem je wel bepaalde levenswijsheid of kennis mee uit het vorige leven. We gebruiken zo weinig van onze hersenen en daardoor vergeten we eigenlijk hoe de overgang is. Alles wat we wisten of kenden word gewist bij een nieuwe start. Je ziel kan zich in elke vorm en soort van leven overschakelen. Mens en dier.

Jbruinsma

Bewuste gebruiker
Volgens mij heeft je ziel, geest, spirit,... wat het ook mag noemen al heel wat levens doorstaan zoals wij het zogenaamde leven kennen. Elke dood is een start van een nieuw leven en misschien neem je wel bepaalde levenswijsheid of kennis mee uit het vorige leven. We gebruiken zo weinig van onze hersenen en daardoor vergeten we eigenlijk hoe de overgang is. Alles wat we wisten of kenden word gewist bij een nieuwe start. Je ziel kan zich in elke vorm en soort van leven overschakelen. Mens en dier.
Oke want nu je t veel hoort en vaker ziet. En dat mensen het erover hebben.Ben ik er tog wel benieuwd naar. al is het onmogelijk te bewijzen. Maar lijkt me wel mooi als je bijvb k zeg maar wat hoor. n nieuw leven krijgt ofs als n ander mens. al weet je niets meer wat er is gebeurt enzv weet niet eens hoe ik het uit moet leggen 🤦‍♀️maar hoop wel dat het bestaat.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dit filmpje van Alan Watts heeft het onder andere over opnieuw geboren worden en eenzelfde soort ervaring hebben:

"Nature abhors a vacuüm" Je kunt geen ervaring van niets hebben, dus zul je weer een ervaring van iets hebben. We zijn nu ook mens en weten nu ook niets meer van onze vorige leven(s). We willen altijd weten wat hierna komt. Als we in het volgende leven aankomen, willen we weten wat daarna komt. Maar wat is hier nu? :wink:

Jbruinsma

Bewuste gebruiker
Dit filmpje van Alan Watts heeft het onder andere over opnieuw geboren worden en eenzelfde soort ervaring hebben:

"Nature abhors a vacuüm" Je kunt geen ervaring van niets hebben, dus zul je weer een ervaring van iets hebben. We zijn nu ook mens en weten nu ook niets meer van onze vorige leven(s). We willen altijd weten wat hierna komt. Als we in het volgende leven aankomen, willen we weten wat daarna komt. Maar wat is hier nu? :wink:
Had m gekeken best raar eigelijk. dus het komt erop neer. Dat als het je tijd is zegmaar . Dat hetzelfde weer opnieuw gebeurd qua leven enzv wel als iemand anders maar k bedoel maar en alleen je herrinnert je niks natuurlijk.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Had m gekeken best raar eigelijk. dus het komt erop neer. Dat als het je tijd is zegmaar . Dat hetzelfde weer opnieuw gebeurd qua leven enzv wel als iemand anders maar k bedoel maar en alleen je herrinnert je niks natuurlijk.
Ik wil zelf niet beweren dat ik weet welke vorm het leven na de dood aan zal nemen, want dat kan niemand weten. Maar je zult in ieder geval een ervaring hebben, want geen-ervaring is niet een ervaring die je kunt hebben (snap je 'm nog :sweatsmile:, raak hier zelf soms ook van in de war).

Lijkt me vrij klote als je al je vorige levens herinnerde... Dus vind het wel een goed idee dat we dat niet weten.

Veel belangrijker (imo) is om te leren wat dit leven is, voor de dood. Want eenmaal in het hiernamaals ben je weer hier en nu en zit je nog steeds in dezelfde situatie. De vorm is misschien totaal anders, of misschien ook wel subtiel anders, maar je bent nog steeds waar je altijd bent en waar je alleen maar kan zijn: hier en nu.

Jbruinsma

Bewuste gebruiker
Jaa ik snap m nog man. Hha jaa raar he eigelijk.tog geloofde ik het eerst niet maar. Beetje bij beetje wel want heb verhalen gelezen van mensen. Die bde(bijna doods ervaring) hebben meegemaakt en even uit zijn/haar lichaam traden zegmaar.en je kan het niet vergelijken maar die zeiden geen angst het is hartstikke mooi daarboven. En dan denk ik bij mezelf zouden ze er allemaal om liegen.? Of niet weetjewel

Blauweaap

Bewuste gebruiker
Dan vraag ik me af in welk leven het mis is gegaan

transformated

Badass junkie
Ik geloof dat er iets is achter de dood maar wat zou het zijn.
Heb eens ergens gelezen of gehoord dat je iedere keer word herboren in hetzelfde lichaam maar dat je leven beter word iedere keer als je sterft en opnieuw geboren word.

Jbruinsma

Bewuste gebruiker
Ik geloof dat er iets is achter de dood maar wat zou het zijn.
Heb eens ergens gelezen of gehoord dat je iedere keer word herboren in hetzelfde lichaam maar dat je leven beter word iedere keer als je sterft en opnieuw geboren word.
Klopt dat had ik idd ook gelezen. En zag ook n filmje erover best raar he als je er zo over nadenkt en uit je lichaam treden enzv.

Jbruinsma

Bewuste gebruiker
Is me eens gelukt toen ik lag te rusten en met drugs. Best wel een aparte ervaring om mee te maken als je zo je lichaam ziet terwijl je aan de andere kant van de kamer staat.
Echt ja lijkt me echt heel apart om mee te maken. en ook n beetje eng eigelijk. Normaal.hebben mensen dat bij een dood ervaring las ik.

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Vaag he dit zet je wel aan het denken en goed ook🤔. Als het echt zo zou gaan hoef je ook geen angstte hebben ervoor vind ik
Ja vind het redelijk logisch en bijna onontkomelijk al gaat het nog veel verder als The Egg natuurlijk. Ik kom er alleen altijd weer achter dat deze onderwerpen alleen in woorden is uit te leggen zodra die woorden elkaar tegen spreken. Niet alleen woorden maar ook gedachten.

Een voorbeeld gaf @Mindless al aan: " Maar je zult in ieder geval een ervaring hebben, want geen-ervaring is niet een ervaring die je kunt hebben" . De zin spreekt zichzelf tegen maar toch is het volledig waar. Tenminste in mijn belevingswereld :)

Jbruinsma

Bewuste gebruiker
Ja vind het redelijk logisch en bijna onontkomelijk al gaat het nog veel verder als The Egg natuurlijk. Ik kom er alleen altijd weer achter dat deze onderwerpen alleen in woorden is uit te leggen zodra die woorden elkaar tegen spreken. Niet alleen woorden maar ook gedachten.

Een voorbeeld gaf @Mindless al aan: " Maar je zult in ieder geval een ervaring hebben, want geen-ervaring is niet een ervaring die je kunt hebben" . De zin spreekt zichzelf tegen maar toch is het volledig waar. Tenminste in mijn belevingswereld :)
ben er nog steeds over aan het denken over Dat filmpje. Of het echt zo zou gaan enzv. Jaa dat is waar idd

Jbruinsma

Bewuste gebruiker
Ja ik vind het een mooie gedachte in ieder geval. Leert je wel anders naar mensen en bewustzijn kijken :)
Jaa precies dat heb ik nu ook want normaal ben ik daar heel bang voor. Eerlijk gezegd omdat ik ookal 2 keer de dood in de ogen heb gekeken

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik denk dat de verwarring ontstaat omdat mensen als in de derde persoon naar zichzelf kijken, in plaats van de eerste persoon, wat je eigenlijke ervaring is. We conceptualiseren onszelf en kijken daar naar, in plaats van naar onze eigen ervaring. Voor jezelf bekeken, kun je natuurlijk niet de ervaring van geen-ervaring hebben, want dat zou al een ervaring zijn. Voor bewustzijn (jezelf) zal er dus altijd een ervaring zijn. Wat de vorm van die ervaring in een volgend leven zal zijn hebben we geen benul van en is pure speculatie. Het enige dat je van die ervaring weet is dat het nog steeds hier en nog steeds nu zal zijn. Want dat is de onderliggende realiteit, de basis van elke ervaring. En dat hier en nu is natuurlijk bewustzijn, of jezelf, Mezelf. :wink:

Jbruinsma

Bewuste gebruiker
Ik denk dat de verwarring ontstaat omdat mensen als in de derde persoon naar zichzelf kijken, in plaats van de eerste persoon, wat je eigenlijke ervaring is. We conceptualiseren onszelf en kijken daar naar, in plaats van naar onze eigen ervaring. Voor jezelf bekeken, kun je natuurlijk niet de ervaring van geen-ervaring hebben, want dat zou al een ervaring zijn. Voor bewustzijn (jezelf) zal er dus altijd een ervaring zijn. Wat de vorm van die ervaring in een volgend leven zal zijn hebben we geen benul van en is pure speculatie. Het enige dat je van die ervaring weet is dat het nog steeds hier en nog steeds nu zal zijn. Want dat is de onderliggende realiteit, de basis van elke ervaring. En dat hier en nu is natuurlijk bewustzijn, of jezelf, Mezelf. :wink:
Dat is waar. tog blijft het raar als je er goed over nadenkt vind ik. Maar hopen dat het zo zal zijn zoals.in die filmpje word uitgelegd dan is het nog mooi ook

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dat is waar. tog blijft het raar als je er goed over nadenkt vind ik. Maar hopen dat het zo zal zijn zoals.in die filmpje word uitgelegd dan is het nog mooi ook
Het is raar omdat we onszelf (bewustzijn) hebben gereduceerd tot een entiteit (lichaam + geest). Daarom strookt wat we denken niet met onze daadwerkelijke ervaring.

Het mooie is, dit zijn feiten en als je dit onderzoekt kun je er niet onderuit komen: bewustzijn is onderliggend aan alles, het is primair aan elke ervaring. En bewustzijn kan niet bewust zijn van niets, dus zul je altijd (eeuwig zelfs) bewust zijn. De vorm die bewustzijn zal aannemen weten we niet, maar dát we bewust zullen zijn weten we wel. Want geen-bewustzijn is een non-ervaring. Een onmogelijke ervaring.

Natuurlijk, dit klinkt heel raar omdat we normaal niet zo denken.

verwondering

Bewuste gebruiker
Top Tripreporter
Het is raar omdat we onszelf (bewustzijn) hebben gereduceerd tot een entiteit (lichaam + geest). Daarom strookt wat we denken niet met onze daadwerkelijke ervaring.

Het mooie is, dit zijn feiten en als je dit onderzoekt kun je er niet onderuit komen: bewustzijn is onderliggend aan alles, het is primair aan elke ervaring. En bewustzijn kan niet bewust zijn van niets, dus zul je altijd (eeuwig zelfs) bewust zijn. De vorm die bewustzijn zal aannemen weten we niet, maar dát we bewust zullen zijn weten we wel. Want geen-bewustzijn is een non-ervaring. Een onmogelijke ervaring.

Je bent er wel heel stellig over, maar hoe weet je zo zeker dat bewustzijn niet eindig kan zijn? Dat het kan ontstaan en vergaan net als materie, ruimte en tijd?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Je bent er wel heel stellig over, maar hoe weet je zo zeker dat bewustzijn niet eindig kan zijn? Dat het kan ontstaan en vergaan net als materie, ruimte en tijd?
Bewustzijn heeft toch ook geen begin? Hoe kan iets een eind hebben als het geen begin heeft?

En wat bewustzijn ook is, het is dat wat alles ziet komen en gaan. Het is altijd hetzelfde gebleven. Ál het andere is veranderd, behalve dat.

verwondering

Bewuste gebruiker
Top Tripreporter
Bewustzijn heeft toch ook geen begin? Hoe kan iets een eind hebben als het geen begin heeft?

En wat bewustzijn ook is, het is dat wat alles ziet komen en gaan. Het is altijd hetzelfde gebleven. Ál het andere is veranderd, behalve dat.
Is dat zo? Heeft het geen begin?

Jbruinsma

Bewuste gebruiker

Dat lijkt me wel raar, maar wel mooi. als het bewustzijn er nog is na wat er ook gebeurd of waar je heengaat bijvb. Mooi uitgelecht trouwens. En net wat k al eerder zei hierin wou maar dat er echt bewijs was. Want sommige zeggen van wel. Anderen van niet. En ze zeggen dat het iets moois is. En dat je opnieuw word geboren. niet als jezelf natuurlijk maar lijkt me best mooi als.het echt zo loopt en wat jij zei ook bewust zijn dan krijg je gewoon alles mee enzv op n andere plek

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dat lijkt me wel raar, maar wel mooi. als het bewustzijn er nog is na wat er ook gebeurd of waar je heengaat bijvb. Mooi uitgelecht trouwens. En net wat k al eerder zei hierin wou maar dat er echt bewijs was. Want sommige zeggen van wel. Anderen van niet. En ze zeggen dat het iets moois is. En dat je opnieuw word geboren. niet als jezelf natuurlijk maar lijkt me best mooi als.het echt zo loopt en wat jij zei ook bewust zijn dan krijg je gewoon alles mee enzv op n andere plek
Maar kijk... Als je dan toch alles vergeten bent, dan zal het weer net zoals nu zijn, niet? Dus we zijn in principe al in het 'hiernamaals'. Want als we daar aankomen zal het weer (nog steeds) nu zijn. Net zoals dít moment hetzelfde is als dít moment. Er is nergens een echte overgang van het ene moment naar het andere moment, omdat het allemaal hetzelfde moment is: Nu.

Jbruinsma

Bewuste gebruiker
Jaa ik snap wat je bedoelt. En dat is denk ik wel waar. En ja dat denk ik ook dat we al in het hiernamaals zijn idd. Maar lijkt me zo raar soms kom ik er ff niet uit. Want je weet niet wat je in je vorige leven was bijvb. En dan denk ik als je geest en en bewustzijn eeuwig is Bijvoorbeeld. Dan kan je tog ook niet opnieuw worden geboren enzv. Soms kom ik.er ff niet uit hha

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Jaa ik snap wat je bedoelt. En dat is denk ik wel waar. En ja dat denk ik ook dat we al in het hiernamaals zijn idd. Maar lijkt me zo raar soms kom ik er ff niet uit. Want je weet niet wat je in je vorige leven was bijvb. En dan denk ik als je geest en en bewustzijn eeuwig is Bijvoorbeeld. Dan kan je tog ook niet opnieuw worden geboren enzv. Soms kom ik.er ff niet uit hha
Het is allemaal ook verwarrend om over na te denken. :wink:

Ik ben op het moment aan het trippen dus daarom kom ik nu waarschijnlijk (extra) vaag over.

En nee het lijkt mij ook niet dat je écht opnieuw geboren wordt. Want jij bent dat wat alle verschijnselen ziet komen en gaan. Dus je was er al, bent er al en zult er nog zijn. Je bent buiten tijd en ruimte als eeuwigheid zelf. Je bént eeuwigheid. En er zullen nieuwe levens, nieuwe werelden in jou komen en weer gaan.

Jbruinsma

Bewuste gebruiker
Het is allemaal ook verwarrend om over na te denken. :wink:

Ik ben op het moment aan het trippen dus daarom kom ik nu waarschijnlijk (extra) vaag over.

En nee het lijkt mij ook niet dat je écht opnieuw geboren wordt. Want jij bent dat wat alle verschijnselen ziet komen en gaan. Dus je was er al, bent er al en zult er nog zijn. Je bent buiten tijd en ruimte als eeuwigheid zelf. Je bént eeuwigheid. En er zullen nieuwe levens, nieuwe werelden in jou komen en weer gaan.
Jatog hha op woensdag? 😋 ach je moet het er ma van nemen he. En ja snap ik.maar je bent er dus eeuwig zegmaar als t waar is k hoop t. Maar stel je geest of wat er over is. is voor eeuwig zegmaar, ma hoe kan dat je als je er wel eeuwig bent zegmaar in het hiernamaals. maar je wel opnieuw n nieuw leven krijgt niet als jezelf maar snapje daar kom ik niet uit. Lijkt tog raar als je wel in het hiernamaals als geest kan leven mischien kan denken k zou het niet weten . Maar wel weer in een volgend leven komt snapje.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Jatog hha op woensdag? 😋 ach je moet het er ma van nemen he. En ja snap ik.maar je bent er dus eeuwig zegmaar als t waar is k hoop t. Maar stel je geest of wat er over is. is voor eeuwig zegmaar, ma hoe kan dat je als je er wel eeuwig bent zegmaar in het hiernamaals. maar je wel opnieuw n nieuw leven krijgt niet als jezelf maar snapje daar kom ik niet uit. Lijkt tog raar als je wel in het hiernamaals als geest kan leven mischien kan denken k zou het niet weten . Maar wel weer in een volgend leven komt snapje.
Ik snap je niet helemaal...

Of je nu in het hiernamaals een geest bent of weer een menselijke vorm hebt of wat dan ook, het is dan nog steeds hier en nu voor jou, is wat ik probeer te zeggen. Het hier en nu is niet iets waar wij 'in' zitten, wij zijn het hier en nu. Alles zit in óns. We hebben alles omgedraaid en gek genoeg is dat het dagelijkse wereldbeeld van de meeste mensen.

We spreken over hiernamaals maar we zijn zelfs nog nooit aangekomen bij morgen! In de realiteit is het altijd alleen vandaag. Beter spreken we over hiernumaals. :wink:

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Stel het heeft geen begin... Waarom kan het dan geen einde hebben? Buiten deze realiteit regeren de regels van begin, einde, boven, onder, licht, donker toch niet meer? We moet buiten de kaders van deze 3d werkelijkheid denken wat natuurlijk onmogelijk is. Maar alles buiten deze realiteit kan dus volledig niet kloppen met deze werkelijkheid. Buiten deze werkelijkheid kunnen misschien juist dingen eindigen die nooit begonnen zijn. Wat in deze realiteit dus niet kan.

Ben het trouwens in het algemeen met je eens.. Bewustzijn is oneindig alleen zal het nooit na de dood in een vorm manifesteren wat we nu kunnen bedenken. Maar vond deze zin van je niet de juiste lading dekken :)

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan