Leven na de dood?

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Jaa in de werkelijkheid tenminste wat ik denk dat het is. Is dat het gwn ophoud jammer genoeg. dusja dat zou ik dan maar moeten geloven
Denk bijvoorbeeld aan 's nachts gaan slapen. We dénken dat we onze diepe slaap niet ervaren en dat er een tijdsspanne is van een aantal uren waarin we onbewust zijn. Maar dat is niet onze ervaring. Onze ervaring is dat we altijd bewust zijn. Het moment dat je in slaap valt is hetzelfde moment als wanneer je wakker wordt(!) We herinneren onze diepe slaap niet, omdat er geen tijd/gedachten aanwezig was. Tijd = gedachten. Er is dus letterlijk niets om te herinneren. Maar bewustzijn houdt nooit op voor zichzelf. Want hoe zou dat er uitzien? Als je je bewustzijn zou verliezen, zou jij toch aanwezig moeten zijn om dat verlies op te merken? Oftewel, je zou daar bewust van zijn.

We kunnen ons bewustzijn niet verliezen, omdat we bewustzijn zijn. Wat we wel kunnen verliezen, is ons bewustzijn van de wereld.

Jbruinsma

Bewuste gebruiker
Ik denk dat @verwondering meer bedoeld dat als je van álles precies (met je verstand) weet wat het is, dan blijft er geen verwondering ( :wink: ) meer over. Wat zouden wij zijn zonder die kinderlijke verwondering over het leven, over het universum en over onszelf? Dan zouden we meer als een soort robots zijn.

Voor wie is het een nachtmerrie als het allemaal zou ophouden? Als jij er dan toch niet meer zou zijn? Zoals gezegd is dat geen mogelijke ervaring. Voor jezelf zal er altijd ervaring zijn.
Ooh zo ja weetje. stiekem hoopte ik gewoon dat er n soort van bewustzijn zou zijn. net wat k al eerder zei. Ik denk dat het voor mij niet zo gek lang zou duren na alles mag bkij zijn als.ik de 50 zou halen daar doe k t voor.hoop t wel maar daarom denk ik er ook zoveel over na. Maarja hopen op t beste dan maar

Jbruinsma

Bewuste gebruiker
Denk bijvoorbeeld aan 's nachts gaan slapen. We dénken dat we onze diepe slaap niet ervaren en dat er een tijdsspanne is van een aantal uren waarin we onbewust zijn. Maar dat is niet onze ervaring. Onze ervaring is dat we altijd bewust zijn. Het moment dat je in slaap valt is hetzelfde moment als wanneer je wakker wordt(!) We herinneren onze diepe slaap niet, omdat er geen tijd/gedachten aanwezig was. Er is dus letterlijk niets om te herinneren. Maar bewustzijn houdt nooit op voor zichzelf.
Jaa als je er zo aan denkt heb je wel een punt. Ceker weren best vaag

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ooh zo ja weetje. stiekem hoopte ik gewoon dat er n soort van bewustzijn zou zijn. net wat k al eerder zei. Ik denk dat het voor mij niet zo gek lang zou duren na alles mag bkij zijn als.ik de 50 zou halen daar doe k t voor.hoop t wel maar daarom denk ik er ook zoveel over na. Maarja hopen op t beste dan maar
Maar als je de implicaties van dit alles inziet, dan is het geen kwestie van hopen meer. Dan weet je dat jij er letterlijk altijd zult zijn (en altijd bent geweest). Wereld of geen wereld.

Het is heel makkelijk om deze dingen aan de oppervlakte te begrijpen en zelfs te erkennen, maar het inzien van de vergaande implicaties voor je eigen bestaan is veel moeilijker. Of tenminste, dat kost tijd en onderzoek.

Jbruinsma

Bewuste gebruiker
Maar als je de implicaties van dit alles inziet, dan is het geen kwestie van hopen meer. Dan weet je dat jij er letterlijk altijd zult zijn (en altijd bent geweest). Wereld of geen wereld.

Het is heel makkelijk om deze dingen aan de oppervlakte te begrijpen en zelfs te erkennen, maar het inzien van de vergaande implicaties voor je eigen bestaan is veel moeilijker. Of tenminste, dat kost tijd en onderzoek.
Dat is waar. ja dat hoop ik wel en heb je ook gelijk in ceker weten. En heb ook de film the egg alwel 5 keer gezien. Het blijft interessant. En normaal moet je niet alles geloven wat op internet staat maar dat gekoof ik wel

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dat is waar. ja dat hoop ik wel en heb je ook gelijk in ceker weten. En heb ook de film the egg alwel 5 keer gezien. Het blijft interessant. En normaal moet je niet alles geloven wat op internet staat maar dat gekoof ik wel
Ik vind The Egg aan de ene kant een mooi idee, maar het blijft natuurlijk puur geloof dat gestoeld is op het idee dat er een God is, anders dan onszelf. Wij zijn dan een schepsel ván God die maar tot na de dood moet wachten voordat de echte antwoorden komen. Natuurlijk kan het zo zijn dat de makers van The Egg het allemaal niet zo letterlijk bedoelen, maar ik denk dan: waarom überhaupt geloven? Je kunt nú uitzoeken wat dit is, wie jij bent, enzovoort. Zonder enige vorm van geloof.

Jbruinsma

Bewuste gebruiker
Ik vind The Egg aan de ene kant een mooi idee, maar het blijft natuurlijk puur geloof dat gestoeld is op het idee dat er een God is, anders dan onszelf. Wij zijn dan een schepsel ván God die maar tot na de dood moet wachten voordat de echte antwoorden komen. Natuurlijk kan het zo zijn dat de makers van The Egg het allemaal niet zo letterlijk bedoelen, maar ik denk dan: waarom überhaupt geloven? Je kunt nú uitzoeken wat dit is, wie jij bent, enzovoort. Zonder enige vorm van geloof.
Ik.geloof er wel in dat ceker weten. Ben dan niet gedoopt. maar denk wel dat als.je echt goed bent vd rest. Je wel in de hemel komt enzv. Op zon manier snapje. en wat de makers betreft ja daar heb je wel een punt. En dat bedoelde ik met internet. qua alles geloven enzv weetjewel. Laten ze dan gwn dingen erop zetten wat ook egt waar is. En wat jij zei qua uitzoeken was ik ook mee besig maar staan zoveel dingen ook op wat niet klopt weetjewel dan weet je het op t laatst niet meer

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik.geloof er wel in dat ceker weten. Ben dan niet gedoopt. maar denk wel dat als.je echt goed bent vd rest. Je wel in de hemel komt enzv. Op zon manier snapje. en wat de makers betreft ja daar heb je wel een punt. En dat bedoelde ik met internet. qua alles geloven enzv weetjewel. Laten ze dan gwn dingen erop zetten wat ook egt waar is. En wat jij zei qua uitzoeken was ik ook mee besig maar staan zoveel dingen ook op wat niet klopt weetjewel dan weet je het op t laatst niet meer
Maar waarom geloven we in een hemel? Omdat we dat graag zouden willen, toch? Het is hoogstens een mooi idee naar mijn mening. Een soort geruststelling dat er na dit leven vrede zal zijn. Het is eigenlijk het kind in ons die verlangt naar God als de vader/moeder, naar zelf geen verantwoordelijkheid hoeven hebben.

Met uitzoeken bedoel ik onderzoeken wie jij bent, wat dit is, wat bewustzijn is, wat ervaring is. Door helemaal te stoppen met geloven en simpelweg te gaan kijken/observeren. Tot die tijd heb je met je geloof namelijk elke andere mogelijkheid uitgesloten.

Jbruinsma

Bewuste gebruiker
Maar waarom geloven we in een hemel? Omdat we dat graag zouden willen, toch? Het is hoogstens een mooi idee naar mijn mening. Een soort geruststelling dat er na dit leven vrede zal zijn. Het is eigenlijk het kind in ons die verlangt naar God als de vader/moeder, naar zelf geen verantwoordelijkheid hoeven hebben.

Met uitzoeken bedoel ik onderzoeken wie jij bent, wat dit is, wat bewustzijn is, wat ervaring is. Door helemaal te stoppen met geloven en simpelweg te gaan kijken/observeren. Tot die tijd heb je met je geloof namelijk elke andere mogelijkheid uitgesloten.
Jaa natuurlijk, dat is zo en ik dacht gewoon bijvb na dit. Als t eenmaal zover is dat t helemaal ophoud. Maar ik heb ook wel eens van mensen gehoord. Dat ze bijvb iemand zagen die al een heele tijd weg was zegmaar. En ook van mensen gehoord dat ze dingen zagen als ze bijvb uit t lichaam traden als ze bijvb even geen hartskag meer hadden enzv een mooie plek waar ze naartoe gingen wat ze zagen mensen die tegen ze praten Enz. en dat ze niet eens terug wouden gaan . daarom dacht ik van ookal houdt t lichaam op. Het bewustzijn zal er dan nog wel zijn net wat jij zei eerder. Maar tegelijkertijd denk en zag ik. ook in verhalen van het bewustzijn is er altijd maar hoe kan je dan in een nieuw leven terecht komen tenminste als het zo is.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Jaa natuurlijk, dat is zo en ik dacht gewoon bijvb na dit. Als t eenmaal zover is dat t helemaal ophoud. Maar ik heb ook wel eens van mensen gehoord. Dat ze bijvb iemand zagen die al een heele tijd weg was zegmaar. En ook van mensen gehoord dat ze dingen zagen als ze bijvb uit t lichaam traden als ze bijvb even geen hartskag meer hadden enzv een mooie plek waar ze naartoe gingen wat ze zagen mensen die tegen ze praten Enz. en dat ze niet eens terug wouden gaan . daarom dacht ik van ookal houdt t lichaam op. Het bewustzijn zal er dan nog wel zijn net wat jij zei eerder.
Tja, ik heb ook levensechte dromen van plekken die niet minder echt lijken dan wat ik nu zie.

Maar tegelijkertijd denk en zag ik. ook in verhalen van het bewustzijn is er altijd maar hoe kan je dan in een nieuw leven terecht komen tenminste als het zo is.
Er verschijnen nu toch ook verschillende ervaringen in jouw bewustzijn? Het beste voorbeeld zijn dromen. Een nieuwe wereld, een nieuw lichaam, maar hetzelfde bewustzijn (jij) die alles ziet. Het is niet dat jij in een nieuw leven terecht komt, het is dat een nieuwe wereld in jou verschijnt.

Jbruinsma

Bewuste gebruiker
Tja, ik heb ook levensechte dromen van plekken die niet minder echt lijken dan wat ik nu zie.

Er verschijnen nu toch ook verschillende ervaringen in jouw bewustzijn? Het beste voorbeeld zijn dromen. Een nieuwe wereld, een nieuw lichaam, maar hetzelfde bewustzijn (jij) die alles ziet. Het is niet dat jij in een nieuw leven terecht komt, het is dat een nieuwe wereld in jou verschijnt.
Dat ia idd wel waar. maar vind het soms zo raar. En dus stel tis zover ja. Dan is het bewustzijn er wel maar dan in een andere wereld of plek? Of heb k t verkeerd

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dat ia idd wel waar. maar vind het soms zo raar. En dus stel tis zover ja. Dan is het bewustzijn er wel maar dan in een andere wereld of plek? Of heb k t verkeerd
Kijk, wij (de meesten dan) geloven dat we dit lichaam zijn. Daarom lijkt het alsof je ín de wereld bent. Maar je kunt weer leren zien dat je een lichaam hébt, niet bent, en dat deze samen met de rest van de wereld in jouw bewustzijn verschijnt. Nét zoals dat in een droom gebeurd. Achteraf weet je van een droom immers ook dat de hele droomwereld in jou verscheen en dat alles in die droom jou was. Je was niet slechts een persoon ín die droomwereld. Dat leek alleen maar zo, zolang je droomde. Behalve als het een lucide droom was dan. Maar we kunnen ook lucide worden in deze collectieve droom, die de meeste mensen de werkelijkheid noemen. Maar het is niet de werkelijkheid. Hetgeen wat dromen ziet is de werkelijkheid, want dat veranderd nooit en is te allen tijde aanwezig in élke ervaring.

In een eventueel volgend leven kun je mogelijk een totaal ander lichaam hebben, totaal andere gedachten en in een totaal andere wereld zijn. Maar je bent nog steeds jij toch? Anders zou het niet 'jouw' leven zijn.

Dit soort dingen vereisen veel tijd en aandacht om diep over na te denken en naar te kijken. Van jongs af aan wordt ons geleerd dat we het lichaam zijn. Dat geloof gaat er niet zomaar uit. Zelfs als je er intellectueel gezien niet meer in gelooft, zitten daaronder nog vele lagen van gevoel opgeslagen in het lichaam, die jou het gevoel geven het lichaam te zijn.

Laatst bewerkt:

Jbruinsma

Bewuste gebruiker
Kijk, wij (de meesten dan) geloven dat we dit lichaam zijn. Daarom lijkt het alsof je ín de wereld bent. Maar je kunt weer leren zien dat je een lichaam hébt, niet bent, en dat deze samen met de rest van de wereld in jouw bewustzijn verschijnt. Nét zoals dat in een droom gebeurd. Achteraf weet je van een droom immers ook dat de hele droomwereld in jou verscheen en dat alles in die droom jou was. Je was niet slechts een persoon ín die droomwereld. Dat leek alleen maar zo, zolang je droomde. Behalve als het een lucide droom was dan. Maar we kunnen ook lucide worden in deze collectieve droom, die de meeste mensen de werkelijkheid noemen. Maar het is niet de werkelijkheid. Hetgeen wat dromen ziet is de werkelijkheid, want dat veranderd nooit en is te allen tijde aanwezig in élke ervaring.

In een eventueel volgend leven kun je mogelijk een totaal ander lichaam hebben, totaal andere gedachten en in een totaal andere wereld zijn. Maar je bent nog steeds jij toch? Anders zou het niet 'jouw' leven zijn.

Dit soort dingen vereisen veel tijd en aandacht om diep over na te denken en naar te kijken. Van jongs af aan wordt ons geleerd dat we het lichaam zijn. Dat geloof gaat er niet zomaar uit. Zelfs als je er intellectueel gezien niet meer in gelooft, zitten daaronder nog vele lagen van gevoel opgeslagen in het lichaam, die jou het gevoel geven het lichaam te zijn.
Mooi gezecht trouwens. En ik dacht er ook n beetje zo over man. En ik begin het een beetje te snappen. En ik hoop dat je gelijk hebt . En wat je zei met. ( een ander lichaam gedachte en wereld) k wil.het wel geloven maar het lijkt me zo raar.dat als.je gaat bijvb het bewustzijn er is en je verder leeft als geest bijvb maar je mischien wel.na n ander wereld gaat als n mens ofzoiets. Zoals `reïncarnatie

Jbruinsma

Bewuste gebruiker
Jaa ik weet sws wel dat er iets is. Maar leven na de dood ik wil het graag gelofen maar weet het niet

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik vind het lastig, ben zelf atheïst maar vind het aan de andere kant ook weer lastig om te geloven dat er helemaal niks na de dood is.
Je bent hier nu immers ook. Als het 1 keer kan gebeuren, waarom niet 2 keer? Niets na de dood lijkt mij letterlijk het minst waarschijnlijke. Het leven wil groeien, uitbreiden, leren, vernieuwen, etc. En dan zou het ineens ophouden? Ik geloof er niets van. :wink:

Jaa ik weet sws wel dat er iets is. Maar leven na de dood ik wil het graag gelofen maar weet het niet
Dus je bent nog niks verder? :tonguewink:

Misschien niet meer geloven, maar alleen afgaan op de dingen die je wéét? Nagaan bij jezelf: wat wéét ik 100 procent zeker? Dan zul je zien dat dat maar heel weinig dingen zijn.

Jbruinsma

Bewuste gebruiker
Dus je bent nog niks verder? :tonguewink:

Misschien niet meer geloven, maar alleen afgaan op de dingen die je wéét? Nagaan bij jezelf: wat wéét ik 100 procent zeker? Dan zul je zien dat dat maar heel weinig dingen zijn.
Haha egthe Jaa weetje kijk. geesten enzv zijn er ook. Dus er is sws wel iets maar n nieuw leven of zoiets na de dood. K weetniet. Jaa dat is het m ook ik weet het niet 100 procent zeker. Kan wel zegben van wel ma dan zou ik liegen

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Haha egthe Jaa weetje kijk. geesten enzv zijn er ook. Dus er is sws wel iets maar n nieuw leven of zoiets na de dood. K weetniet. Jaa dat is het m ook ik weet het niet 100 procent zeker. Kan wel zegben van wel ma dan zou ik liegen
Je bent teveel gericht op jouw idee van 'na de dood' denk ik.

Als je je nu eens bezighoudt met: wie/wat ben ik?

Know Thyself

Want als je een vals beeld van jezelf hebt, zal al het andere daar tot in relatie staan en dus ook vals zijn.

Als je voor jezelf weet dat je als bewustzijn buiten tijd en ruimte bestaat, weet je ook dat het eigenlijk geen kwestie van 'na de dood' is. Je bent precies waar je altijd bent geweest en "daar" zul je ook voor altijd blijven. Slechts de 'films' (wat wij een 'leven' noemen bijvoorbeeld) die afgespeeld worden in jou veranderen van tijd tot tijd.

Jbruinsma

Bewuste gebruiker
Je bent teveel gericht op jouw idee van 'na de dood' denk ik.

Als je je nu eens bezighoudt met: wie/wat ben ik?

Know Thyself

Want als je een vals beeld van jezelf hebt, zal al het andere daar tot in relatie staan en dus ook vals zijn.

Als je voor jezelf weet dat je als bewustzijn buiten tijd en ruimte bestaat, weet je ook dat het eigenlijk geen kwestie van 'na de dood' is. Je bent precies waar je altijd bent geweest en "daar" zul je ook voor altijd blijven. Slechts de 'films' (wat wij een 'leven' noemen bijvoorbeeld) die afgespeeld worden in jou veranderen van tijd tot tijd.
Jaa dat ook idd. ja je weet er meer van als ik. Ma je hebt wel.gelijk maar het lijkt me zoo raar

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Jaa dat ook idd. ja je weet er meer van als ik. Ma je hebt wel.gelijk maar het lijkt me zoo raar
Is het zo raar?

Het leven nu is toch ook (relatief gezien dan) normaal? Een volgend leven zal dan ook normaal zijn. Want je weet niet beter.

Voor mijzelf heb ik echt uit dat 'dromen' moeten stappen. Dat voorstellingen maken van hoe dit en dat zal zijn. Beter kom je in het hier en nu en kijk je wat hier is, in de realiteit. Daar zijn imo de enige echte antwoorden te vinden.

Laatst bewerkt:

Jbruinsma

Bewuste gebruiker
Is het zo raar?

Het leven nu is toch ook (relatief gezien dan) normaal? Een volgend leven zal dan ook normaal zijn. Want je weet niet beter.

Voor mijzelf heb ik echt uit dat 'dromen' moeten stoppen. Dat voorstellingen maken van hoe dit en dat zal zijn. Beter kom je in het hier en nu en kijk je wat hier is, in de realiteit. Daar zijn imo de enige echte antwoorden te vinden.
Jaa dat wel tuurkijk. Maar dat is juist t vaagst weetjewel. En ja k hoop natuurlijk als t zo is ma k ben n eigenwijze flikker ik geloof niet snel wat hha. Maarhoe jij t zegt kan dat idd best kloppen alleen ik kan er met me hoofd niet bij dat dst echt zou kunnen

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Jaa dat wel tuurkijk. Maar dat is juist t vaagst weetjewel. En ja k hoop natuurlijk als t zo is ma k ben n eigenwijze flikker ik geloof niet snel wat hha. Maarhoe jij t zegt kan dat idd best kloppen alleen ik kan er met me hoofd niet bij dat dst echt zou kunnen
Dat is juist een mooie eigenschap, dat je niet snel wat gelooft. Betekent dat je kritisch bent.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Jaa dat wel weer idd maar t liefst snapte ik het helemaal hoe het echt werkt/ gaat maar snap wel iets ervan dus dat is al mooi meegenomen
Je kunt er met je hoofd niet bij zei je, maar dat waar ik het over heb (know thyself) weet je niet met je hoofd maar met je hart. Daarom heeft geloof er ook niets mee te maken. Gek genoeg zul je de drang om te willen weten op moeten geven en dan komen de echte antwoorden.

Jbruinsma

Bewuste gebruiker
Je kunt er met je hoofd niet bij zei je, maar dat waar ik het over heb (know thyself) weet je niet met je hoofd maar met je hart. Daarom heeft geloof er ook niets mee te maken. Gek genoeg zul je de drang om te willen weten op moeten geven en dan komen de echte antwoorden.
Jaa mischien moet ik dat idd maar doen. maar net wat ik zei. ik gekoof niet snel wat.maar gek genoeg sommige dingen wel. had t graag meer willen weten. en ja k heb ak veel van je gelezen enzv. Maar me Engelsis niet zo best. Dus kreeg ma de helft mee. Maar al met al wat ik bedoelde is dat ik gewoon wou weten of het allemaal echt of nep is snapje

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Jaa mischien moet ik dat idd maar doen. maar net wat ik zei. ik gekoof niet snel wat.maar gek genoeg sommige dingen wel. had t graag meer willen weten. en ja k heb ak veel van je gelezen enzv. Maar me Engelsis niet zo best. Dus kreeg ma de helft mee. Maar al met al wat ik bedoelde is dat ik gewoon wou weten of het allemaal echt of nep is snapje
Er is maar één manier:

Zelf onderzoek doen. Geloof is niets waard.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Licht er aan waar je in gelooft. Kijkik geloof wel on god. En ja onderzoek doen pff heb k al heel vaak gedaanmaar bog niet goed genoeg omdat ook heel veel nep is
Oké dat was misschien ook wat te hard gezegd, geloof is niet 'niets' waard. Maar weten is toch zoveel beter dan geloof? :)

Het soort onderzoek waar ik hier op doel is gewoon kijken naar/observeren van jezelf. Zonder denken, gewoon observeren, zonder aannames.

Jbruinsma

Bewuste gebruiker
Oké dat was misschien ook wat te hard gezegd, geloof is niet 'niets' waard. Maar weten is toch zoveel beter dan geloof? :)

Het soort onderzoek waar ik hier op doel is gewoon kijken naar/observeren van jezelf. Zonder denken, gewoon observeren, zonder aannames
Maar hoeweet je het 100 procent ceker snapje er staat zoveel op enzv

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Maar hoeweet je het 100 procent ceker snapje er staat zoveel op enzv
Hoe bedoel je er staat zoveel op?

Je negeert je gedachten en gaat in die stilte als het ware van je hoofd naar je hart. In je hoofd is alles concepten, overtuigingen/geloven. In je hart wéét je dingen over je/het bestaan, zonder enkele twijfel. Maar verwacht geen intellectuele kennis of zo, want dat is van het hoofd. Het is eerder een existentieel weten.

Jbruinsma

Bewuste gebruiker
Hoe bedoel je er staat zoveel op?

Je negeert je gedachten en gaat in die stilte als het ware van je hoofd naar je hart. In je hoofd is alles concepten, overtuigingen/geloven. In je hart wéét je dingen over je/het bestaan, zonder enkele twijfel. Maar verwacht geen intellectuele kennis of zo, want dat is van het hoofd. Het is eerder een existentieel weten.
Zoveel mensen die dingen beweren etc.
Maar denk wel haast ceker dat wat je zei met bewustzijn enzv dat dat wel zo is.
Maar in t begin leek me datzo raar

Jbruinsma

Bewuste gebruiker
k kwam deze tegen he en het is echt wel geloofwaardig vind ik hij zal er wel niet om liegen ma best raar dat ze zulke dingen kunnen meemaken

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan