Ik ben vanavond niet thuis, maar vanochtend waren de nodes allemaal mooi omhoog gaan staan, ik zal morgen wel een foto maken. Ik kan me alvast voorstellen dat de niet getopte plant over een maandje wat lastiger te hen delen is.
Kijk dat is goed nieuws, ik had eigenlijk ook niet anders verwacht. Ben benieuwd hoe ze eruit zien!
Tot nu toe moeten m'n planten het doen met de voedingsstoffen die in de potgrond zaten. Vorig jaar heb ik niks gegeven qua voeding. In het verleden in een tentje wel eens een plant gehad waar ik een standaard voeding schema voor gebruikte, maar nu lees ik over veel meer specifieke voeding, waarbij die NPK verhouding het belangrijkst lijkt?
in principe zit er in standaard pre-mix van organisch materiaal ruim voldoende stikstof fosfor en kalium voor een gehele cyclus alleen is de opbrengst niet altijd optimaal. De plant is namelijk prima in staat om in standaard aarde toch nog vruchtbaar te worden, vraag alleen niet hoe dat eruit ziet want die stellen vaak niet veel voor. De basis blijft uiteindelijk stikstof voor groei en chlorofyl, fosfor voor de wortelstructuur en stamgroei en kalium voor het transport van alle bouwstoffen en waterdruk in de plant.
Hoe bepaal jij welke voeding je geeft, is dat slechts afhankelijk van het stadium van de plant, de strain en uiteraard hoe hij er bij staat?
Het is vooral kijken wat ze nodig heeft, want het teveel toevoegen van bepaalde stoffen zorgt voor een verstoorde balans in de plant wat zich ophoopt en er zo voor zorgt dat er essentiële stoffen helemaal niet meer kunnen worden opgenomen, De kleur van het blad spreekt daarin boekdelen.
Wanneer je dus zoals jij gaat buigen en veel druk zet op de stam en de wortels kan je er zeker van zijn dat ze wat extra kalium en fosfor wil opnemen, dit is ook vaak de reden dat het bij veel mensen mislukt omdat de plant om extra voeding gaat zeuren en men al snel denkt dat allerlei stofjes erin gooien dan gaat helpen. Het belangrijkste is nog altijd een basis met levende organismen en enzymen zodat ze al vanaf het begin af aan de stoffen kan opnemen die al in je medium zitten, zodra er tekorten ontstaan kan je die later altijd nog toevoegen en zie je dat deze direct worden opgenomen omdat het geheel al "leeft"
Het is eigenlijk helemaal geen bijzondere wiskunde maar het vergt wel een hoop voorbereiding om zo'n plant te kweken die je zo mooi ziet op sites waar je de zaden kan aanschaffen, maar het begint altijd bij het begin.
Water en licht
Peace!