Mdma en ssri's

benzzzy

Badass junkie
Gezien ik hier met regelmaat misinformatie over zie en dat die misinformatie zelfs is gepind in dit subforum zal ik deze link plaatsen.

benzzzy

Badass junkie
Ik ben geen expert dus neem wat ik hier zeg niet als absolute waarheid.

Voor zover als ik kan begrijpen werkt mdma door aan SERT te binden en veel serotonine vrij te laten.

Ssri's werken door aan SERT te binden en te zorgen dat serotonine niet terug opgenomen kan worden in de neuron waardoor serotonine levels stijgen.

Maar ssris doen dit over het algemeen met een hoge affiniteit waardoor mdma niet kan binden.
En daardoor geen serotonine vrij kan laten.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ik heb kort een SNRI gebruikt (nu toevallig deze week overgestapt op een dopamine heropname-remmer die amper serotonerg werkt, wegens teveel bijwerkingen) en toen ook veel opgezocht over de te verwachte effecten bij combineren van SSRI/SNRI’s met verschilllende typen drugs. Van MDMA werd me al snel duidelijk dat dit vrij zinloos is omdat het effect zeer waarschijnlijk erg gedempt zal worden. Er is ook altijd mogelijk gevaar op serotoninesyndroom bij dit kaliber meer tricky combinaties.

In mijn korte SNRI-periode (paar weken) testte ik o.a. LSD. Toen de antidepressiva op de beoogde spiegel zaten, merkte ik dat ik ongeveer drie keer zoveel zegels nodig had om hetzelfde effect te merken dan ik normaal zou voelen. Ik hield rekening met een demping van de effecten maar stond hier toch even van te kijken. Dit was met recht een flinke vermindering van effect te noemen, al kon ik door de dosis op te krikken toch nog aardig goed trippen.

SSRI’s/SNRI’s zijn complexe medicijnen die rommelen met je serotoninesysteem. Lees je sowieso altijd goed in voordat je het besluit neemt toch drugs erbij te nemen. En hou er serieus rekening mee dat het niet valt zoals je gewend bent (dat betekent niet dat je dan als een malle bij moet gaan nemen uiteraard - bij bepaalde middelen kan dit erg gevaarlijk zijn!). Persoonlijk had ik me voorgenomen om zolang ik de SNRI slikte gewoon helemaal bij serotonineslurpers zoals MDMA weg te blijven. Het is ook intuïtief wel aan te voelen dat die twee elkaar waarschijnlijk flink bijten.

benzzzy

Badass junkie
Bupropion verhoogt als het goed is de bloed waardes van mdma.
Het verlagerd ook de "seizure tresshold" en deze combo zal ook zwaar op het hart zijn.

Amfetamines zijn er ook bekend om om mdma meer neurotoxisch te maken maar weet niet of dit ook het geval is met bupropion gezien het een andere MOA heeft als de meeste Amfetamines.

benzzzy

Badass junkie
Ik zeg hier ook niet mee dat mdma en ssri's een goede combo is.
Dit is het NIET.
Maar de kans voor SS is zwaar overschat.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Wat OP denk ik vergeet is dat er niet één mechanisme is om activiteit in serotonine-neuronen te verhogen.

SSRI's staan niet voor niks voor SELECTIVE Serotonin Re-uptake Inhibitor. De middelen targeten specifiek de heropname van een subtype van serotonine. Maar MDMA activeert ook nog eens VMAT: een receptor die blaasjes serotonine loslaat in de synaps. Dat doen SSRI's niet (of nauwelijks). MDMA is dus niet-selectief, waar SSRI's dat wel zijn. Daarmee maakt MDMA de kans op een overdaad aan neurotransmitters in de synaps, die daarom gezondheidsproblemen gaan veroorzaken, een stuk groter.

Daar komt ook nog eens bij dat de symptomen van serotonine syndroom nogal vaag zijn en makkelijk kunnen verward met andere middelen. Ook is het heel lastig om wetenschappelijk iets conclusiefs te zeggen over menggebruik in een case-report.

De relatieve afwezigheid van case-reports van mensen die in de praktijk MDMA + SSRI's hebben gecombineerd betekent dus niet automatisch dat het risico er niet is.

Lees ook:

"Persons with serotonin syndrome related to the use of illicit drugs such as ecstasy usually present to emergency departments with more advanced symptoms. This is because some of the early, mild signs of serotonin syndrome are generally perceived by many ecstasy users as being within the range of normal drug reactions [20].
Typically, the serotonin-toxic person is hypervigilant or agitated, with tremor and exaggerated reflexes. Muscle spasms tend to start in the lower limbs and become generalized as toxicity increases; fever, sweating, dilated pupils, rapid heart rate and rapid breathing also become more evident as serotonin syndrome progresses. Other symptoms may include shaking, shivering and clenched jaw. Fixed rigidity develops in severe cases that can impair breathing and lead to raised levels of carbon dioxide in the blood. Confusion, rigidity and body temperature 38 C indicate life-threatening toxicity [24,26]."

Als je naar die symptomen kijkt van mensen met serotonine syndroom wordt het weer een stuk beter voor te stellen dat er een enorme ondervertegenwoordiging is in de case-reports van mensen met serotonine syndroom. Een kaakklem is bijvoorbeeld een van de meest ernstige gezondheidseffecten die mensen kunnen meemaken bij MDMA-gebruik, en dat komt in Nederland wel enkele keren per jaar voor. Maar van die gevallen wordt doorgaans geen wetenschappelijke publicatie gemaakt.

Laatst bewerkt:

benzzzy

Badass junkie
Ik zeg ook niet dat het veilig is.
Alleen dat het risico ZWAAR overschat word in de gehele drugs comunnity.

En als je serotonine syndroom krijgt dan weet je echt wel dat er wat mis is.
Heb hier zelf 1e hand ervaring mee hellaas. Dat is echt een 180 turn.

SS

Bovenaan