Dag allen,
ben compleet nieuw op dit forum, heb er af en toe wel wat topics gelezen, maar zelf nooit iets gepost, tot Nu.
Mijn verhaal is ongeveer hetzelfde als dat van de meeste blowers. Begonnen op mijn 13e, was er altijd erg benieuwd naar. Eerst af en toe op feestjes, toen op mijn 14e elke week met vrienden uit de buurt, eerst een jointje en daarna lekker hangen op de bank en een filmpje kijken. Op mijn 15e begon ik ook tijdens schooldagen te blowen, af en toe in de pauze of whatnot, en op mijn 16e was ik hooked, elke dag gingen er wel meerdere joints tussen de kiezen.
Mijn moeder heeft een alcohol probleem, rookt tevens ook al 30 jaar weed. Om alle onzin en ruzie thuis te kunnen verdragen, rookte ik graag een joint of 4-5, dan kon ik er tegen, gewoon een dikke joint, muziek op en dan was het alsof er helemaal niets aan de hand was, lekker wegspacen en morgen was het weer alsof er niets aan de hand was. Paar van mijn beste vrienden hebben een erg soortgelijke thuissituatie, en daardoor was het alsof wij vonden dat wij het "recht hadden" om ook maar ziekelijk te blowen, want als onze ouders schijt hadden, dan waarom moesten wij verantwoordelijk zijn?
Immiddels ben ik 21 jaar, en probeer al te stoppen sinds mijn 18e. Ik merkte langzamerhand dat blowen alleen maar nadelen gaf, ik werd er lui van, werd snel emotioneel van dingen (af en toe bijna huilen bij onzinnige dingen in films en af en toe zelf reclame spotjes, en vroeg me daarom ook af waarom ik er toch mee door ging? Maar stoppen was zo moeilijk, vrienden doen het allemaal, en nuchter thuis zitten met een alcoholiste die tegen je schreeuwt was nooit echt chill. Woon overigens nu sinds mijn 20e op kamers, dacht dat dat het makkelijker zou maken, maar ook daar blowed iedereen stevig, en ging het feestje eigenlijk door als gewoonlijk.
Bijkomend probleem was dat als ik zelf al mijn weed had weggegooid en niet naar de coffeeshop was gegaan, ik alsnog gewoon meerdere joint van mijn moeder kon jatten om 4 uur in de ochtend als ik niet in slaap viel, soort van eigen coffeeshop thuis, zelfde geld voor mijn kamer, moet 1 deur uit om de stash van vrienden in het huis te vinden
Ben nu 6 dagen gestopt met blowen, wat een hele prestatie is voor mij, nog nooit eerder gelukt. Ik wist dat ik er vanaf moest, maar kon nooit de wil opbrengen, tot ik precies 6 dagen geleden de spirituele psychologe (zo noem ik het maar even) van mijn moeder opzocht en een diep gesprek met haar heb gehad. Het kon zo niet langer door, ik maakte mezelf kapot, en haal gewoon niet de volle potentie uit mijn leven door onze grote groene vriend altijd op te zoeken. Bovendien zette ik de cyclus voort waar mijn moeder in zat, blowen + drinken --> depressief, en dat wou ik echt niet!
Heb nu, na 6 dagen gestopt te zijn zelf wel af en toe last van trek, vooral die ene joint voor het slapen gaan is bijna onmisbaar. Voor de rest gaat het goed, ik voel me na 6 dagen al helderder, wel heb ik het gevoel alsof tijd erg langzaam voorbij gaat, en verveel ik me regelmatig overdag.
Maar ik heb het ervoor over, alles om verlost te zijn van de kleine groene duivel. S'nachts probeer ik te lezen tot ik mijn ogen niet meer open kan houden, en dat werkt eigenlijk verassend goed, er zijn zoveel goede boeken! Wat ook erg goed hielp voor mij was een lijstje maken met ALLE voordelen en nadelen van weed, moet je eens kijken hoeveel langer het nadelen lijstje wordt. Elke keer dat je trek krijgt, moet je even naar dat lijstje kijken, en je dan goed afvragen of je echt wilt blowen
Weet niet precies waarom ik dit allemaal heb opgeschreven, maar ik wou ook even mijn ei kwijt, zoals ze dat zeggen
L 1-2-3 R, jouw verhaal klinkt erg heftig, en ik heb veel respect voor het lef om alles zo open en bloot weer te geven, Het heeft mij geholpen om nogmaals te realiseren dat weed echt meer kapot maakt dan je lief is, als je het misbruikt, en het maakt mij nog vastberadener om te stoppen! Ga nu proberen te slapen iniedergeval, veel succes mede stoppers!